بازدید 18083
وبلاگ تخصصی دانشگاه ییل؛

چرا ایران از مذاکره مجدد هسته‌ای سر باز می‌زند؟

دستاورد‌های نظامی و اجتماعی همراه با استقامت اقتصادی، مقامات جمهوری اسلامی را، از جمله فرماندهان سپاه که هرگونه سازش با ایالات متحده را رد می‌کنند، تشجیع کرده است. آن‌ها به خاطر درگیری‌های گذشته با آمریکا ـ از به قدرت رساندن مجدد شاه در سال ۱۹۵۳، تا تهیه سلاح‌های شیمیایی برای عراق در جنگ ۱۹۸۰، تا تحریم‌های مداوم فعلی ـ اعتمادی به حسن نیت آمریکا ندارند.
کد خبر: ۹۳۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ 13 November 2019

دونالد ترامپ از زمان خروج ایالات متحده آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه می سال ۲۰۱۸ تلاش کرده با جمهوری اسلامی ایران به توافق جدیدی دست یابد. رهبران تهران به واسطه اشتیاق ترامپ برای یک توافق جدید، فرصتی منحصر به فرد برای پیشبرد توافق نامه جدید و مطلوب برای خود دارند. آن‌ها می‌توانند ترتیب امور را برای رفع تحریم‌های اقتصادی و پمپاژ منابع مالی، فناوری و صنایع آمریکایی و اروپایی بدهند. ترامپ ادعا میکند توافق جدید بدون آنکه به دنبال تغییر "رهبری" در ایران باشد، این کشور را با عظمت خواهد کرد.

به گفته امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، در اواخر سپتامبر، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین، ایران و حتی ایالات متحده در مورد چهارچوب جدید هسته‌ای در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بحث کردند. این توافق نامه جدید باعث می‌شود ایران در ازای رفع تحریم‌های آمریکا دائم از تعقیب سلاح‌های هسته‌ای صرف نظر کرده، مطابق با چارچوب بلند مدت فناوری صلح آمیز هسته‌ای حرکت کند، و با عدم مداخله، در ایجاد ثبات منطقه‌ای کمک کند. محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی برای بحث در آینده از این چهارچوب کنار گذاشته شد. با این حال، وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف پس از بازگشت به تهران این شرایط را مورد نقد و چالش قرار داد.

چرا ایران از مذاکره مجدد هسته‌ای سرباز می‌زند؟

شرایط ایران به گونه ای است که مانع از همکاری دولت روحانی با دولت ترامپ برای حل مسأله هسته ای می شود.

در جبهه نظامی، متحد تهران در سوریه یعنی بشار اسد، دوباره قدرت خود را منسجم کرده است و در یمن، حوثی‌ها با حمایت تاکتیکی و مادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، باعث ترس و وحشت بزرگی برای عربستان سعودی می‌شوند. ایران همچنان اطمینان دارد که زرادخانه موشک‌های بالستیک این کشور به خوبی در برابر یورش هوایی آمریکا مقاومت می کند. آزمایش نیروی هوایی ایالات متحده در ۲۸ سپتامبر، برای آزمون میزان آمادگی در جابجایی مقر فرماندهی و کنترل ارتش این کشور به بیرون از پایگاه خلیج فارس در قطر بر باور تهران مبنی بر برتری استراتژیک نهایی در منطقه افزوده است. پیشنهاد مسکو برای یک برنامه امنیتی جدید خلیج فارس نیز در همین راستاست.

در شاخص توسعه انسانی سازمان ملل متحد، ایران در رده ۶۰ از میان ۱۸۹ کشور و بالاتر از ترکیه، مصر و عراق، البته پایین‌تر از همسایگان بسیار کم جمعیت و بسیار ثروتمند در سواحل جنوبی خلیج فارس مانند امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی قرار دارد.
گزارش میزان خرسندی جهانی از سوی شبکه راه حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل، مردم ایران را در رده ۱۱۷ از میان ۱۵۶ کشور و مجددا بالاتر از عراق و مصر، و البته پایین‌تر از کشور‌های خلیج فارس قرار می‌دهد. شاخص توسعه فراگیر مجمع جهانی اقتصاد، ایران را در بین کشور‌های در حال ظهور، دقیقاً پس از چین، در رتبه ۲۷ از ۷۶ قرار داده است.

در حال حاضر، ایران در مقابل تحریم‌های اقتصادی آمریکا مقاومت می کند. این کشور با استفاده از مکانیزم‌های حمل و نقلی که مقررات تحریمی آمریکا را دور می زند، صادرات نفت به چین و حتی به سوریه و هند را حفظ کرده است، به ویژه چین، تجارت خود را با ایران در بخش انرژی، معدن و حمل و نقل ادامه می‌دهد. حتی انگلیس در ماه اکتبر تحریم‌های ایالات متحده را دور زد تا ۱.۲۵ میلیارد پوند (۱.۵۴ میلیارد دلار) خسارت با یک بانک ایرانی متعلق به دولت را تسویه حساب کند. ایران در پالایش بنزین به خودکفایی رسیده و با برنامه ریزی رو به جلو، ایران همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را آغاز کرده است. وزارت نفت برای انتقال نفت به یک ترمینال صادراتی در شرق تنگه هرمز در حال راه اندازی خط لوله‌ای است که پیش بینی می شود، در مارس ۲۰۲۱ پایان یابد. تهران و پکن در حال نهایی کردن تعهد ۲۵ ساله چین برای سرمایه گذاری ۲۸۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران هستند.

دستاورد‌های نظامی و اجتماعی همراه با استقامت اقتصادی، مقامات جمهوری اسلامی را، از جمله فرماندهان سپاه که هرگونه سازش با ایالات متحده را رد می‌کنند، تشجیع کرده است. آن‌ها به خاطر درگیری‌های گذشته با آمریکا ـ از به قدرت رساندن مجدد شاه در سال ۱۹۵۳، تا تهیه سلاح‌های شیمیایی برای عراق در طول جنگ ۱۹۸۰، تا تحریم‌های مداوم فعلی ـ اعتمادی به حسن نیت آمریکا ندارند.

آیت الله احمد خاتمی، پس از نماز جمعه در اواخر اوت، با تأکید بر این که "مذاکره تحت فشار تسلیم است" افزود: "با توجه به رویکردی که آمریکا و ترامپ در پیش گرفته اند، باید رویای مذاکره مجدد را به گور ببرند.

اوایل ماه سپتامبر، کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس "هشدار جدی" درباره اظهارات رئیس جمهور حسن روحانی، مبنی بر آمادگی برای مذاکره با "هر شخصی" برای حل مشکلات ایران صادر کرد.

رهبر عالی ایران، آیت الله علی خامنه ای، اظهار داشت: من در مورد موافقت با برجام هشدار داده بودم ... بار‌ها و بار‌ها به رئیس جمهور و وزیر خارجه یادآوری کردم. در واقع، آیت الله خامنه‌ای تحریم‌های آمریکا را به عنوان یک "مشکل کوتاه مدت" که کشور با آن روبروست و می‌تواند با کاهش وابستگی به درآمد نفت و گاز، "مزایای بلند مدت" ایجاد کند، توصیف کرده است.

نتیجتا روحانی، پس از بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل، چاره‌ای جز این نداشت که در جلسه کابینه تأکید کند، "همه ارتباطات در سفر به سازمان ملل حول مسأله احیای گروه ۵ + ۱ چرخیده است. ظریف نیز در تهران برای اطمینان دادن به مخالفان مذاکره، یک کنفرانس خبری ترتیب داد و تاکید کرد "هیچ مذاکره دو جانبه بین روحانی و ترامپ صورت نگرفته است. "

در نتیجه، هرچه ترامپ برای توافق جدید اصرار کرده است، رهبران ایران با قاطعیت بیشتری به پیش شرط‌های خود مبنی بر رفع تحریم ها، احیای برجام و حتی پرداخت غرامت برای خسارات ناشی از تحریم پافشاری کرده اند. تهران حتی با احتمال "ترک پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای" و غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد نیز با آمریکا مقابله کرده است. با این وجود رویکرد «از فروشنده به مشتری» ایران به توافق هسته‌ای ممکن است خطرناک باشد. تا به امروز، سیاست ترامپ در قبال ایران محدود و پایدار بوده است - پاداش‌هایی ارائه می‌دهد و مجازاتی را اعمال می‌کند. او جمهوری اسلامی را نه از طریق حمله و ابزار نظامی بلکه با استفاده از ابزار‌های اقتصادی و سایبری تهدید کرده است - اخیراً با تحریم بخش ساخت و ساز در ۳۱ اکتبر.

در اوایل ماه اکتبر و تحت فشار آمریکا، شرکت ملی نفت چین از قرارداد ۵ میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی خارج شد، دقیقا مشابه با کاری که توتال فرانسه کرد. با افزایش تحریم‌های ایالات متحده، صندوق بین المللی پول تخمین می‌زند که سقوط شاخص تولید ناخالص داخلی ایران تا ۹.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد یافت در حالی که تورم به ۳۵.۷ درصد افزایش می‌یابد. بر اساس اعلام بانک جهانی، تحریم‌ها در ترکیب با سوء مدیریت داخلی، منجر به آن می شود که نرخ بیکاری بیکاری از رقم ۱۲.۱ درصد در سال ۲۰۱۸ رو به افزایش رود؛ بنابراین، مجلس ممکن است به بانک مرکزی اجازه دهد ارزش ریال را پایین‌تر آورد. از سویی ایالات متحده فشنگ‌های بیشتری را آماده شلیک کرده است.

علیرغم اجرای برجام در ژانویه ۲۰۱۶، سازمان انرژی اتمی ایران ظاهراً توانایی بازسازی امکانات خود را حفظ کرده است. نقض متعاقب تعهدات تهران با افزایش غنی سازی اورانیوم با استفاده از سانتریفیوژ‌های پیشرفته و فعال شدن مجدد راکتور آب سنگین اراک به دیدگاه‌های منفی پیرامون معضل اصلی افزوده است. این گونه اعمال، کار رئیس جمهور فعلی یا رئیس جمهور آینده ایالات متحده را برای پاسخ مثبت به درخواست ایران برای احیای مجدد برجام دشوار می‌کند، هرچند انجام این کار مسیری است که توسط سایر امضا کنندگان تأیید شده است.

ترامپ در سخنرانی در کاخ سفید در دوم ژانویه، ادعا کرد: ایران دچار مشکل است. میدونید چیه؟ من دوست دارم با ایران مذاکره کنم. آن‌ها آماده نیستند ...، اما به زودی آماده میشوند. با وجود این، اکنون نظام ایران در حال مقاومت است، روحانی در هشتم اکتبر تأکید کرد: قدرت و جایگاه ملت ایران پس از یک سال و نیم فشار اقتصادی مداوم، بهبود یافته است.

در نتیجه، شرایط برای احیای برجام یا مذاکره درباره توافق هسته‌ای جدید به این زودی‌ها به وجود نمی‌آید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹۷
وقتی دستشون بیاد که با تحریم میتونن ایران رو مجبور به هرکاری کنن در آینده از فشارهای بیشتر بر ایران اجتناب نخواهند کرد.
اگر دو روز در غرب زندگی کرده باشین قطعا متوجه این مسئله شدین که غربی ها به چیزی به نام "حداقل" آلرژی دارن.غربی ها تمامیت خواه هستن و به بخشی از چیزی قانع نمیشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
باید صبر کرد تا بعد از انتخابات آمریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
تحلیل مسخره ای بود .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
کاش در گذشته یا همسایه های ما وا نمی دادند که هر ننه قمری از هر کجای جهان پاشه بیاد به هوای چپاول و غارت منابع وارد منطقه ما شود.
مهدی ترابی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
ناشناس 10:18 بعضی ها بخاطر ویزای رایگان خیلی کارها می کنند، غریبه جای خود.
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
دو روز در غرب زندگی کردن و نظر محکم صادر کردن کمی با عقل جور نمی آید!
جهان قوانینی دارد که مسلما کامل نیست ولی به آن الزام داشتن و در تصحیح آن کوشیدن برای بشریت هدف هست
من می گم در همه جا انسانهای خوب و بد موجود است و با زندگی در غرب به نتیجه جنابعالی نرسیده ام ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
من که گرفتم که تو ادعات می شه که توی غرب " زندگی کردی! بابا ادعا از زندگی توی غرب همینو فقط یاد گرفتی؟! بعدشم غرب نه آقای ادعا"مغرب رمین"!تو فکر کنم از زندگی در غرب منظورت غرب تهران بوده که زندگی کردی!
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
غرب به همه خواسته هاش رسیده و این شرایط دقیقا چیزیه که میخواد
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
بنده به عنوان یک کارگر زحمتکش که 3ماه حوقوق نگرفته ام باید بگویم در مورد انتخابات پیش رو و حواشی بوجود آمده توجه به نکته مهم و اساسی راهگشا و باعث تشخیص راه صحیح و خطا خواهد بود و چه بسا مساعل فرهنگی سیاسی اجتماعی اقتصادی نظامی محیط زیست و سازمانها و ارگانها و نهادها و لشگری و کشوری و صنوف خدمت کار و زحمتکش به عنوان مثال صنف خیاط ها که زحمت بسیاری می کشند و دستمزد کمی هم دارند و یا صنف محترم قیرگونی که البته تولید و رونق تولید را با تمام توان با کمک دیگر صنایع مانند کامیونداران گاوداران بنکداران و پلاستیک فروشان و حلیم فروشان و غیره باید همایت شوند تا محصولات کشاورزی متهعد و سلامت .
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
شرایط به همین منوالی که هست نخواهد ماند تا غرب به خواسته هاش برسه،ایران گامهاش رو به سمتی آغاز کرده و قطعا بهش خواهد رسید که غرب حتی از تصور اون وحشت داره
چون آرامش به نفع بعضی ها نیست!نون توی تحریمه!
تا تحریم نباشه امثال زنجانی به وجود نمیان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
با امثال ترامپ هیچکس رنگ آرامش نخواهد دید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
جمعش کن حرف های حزبی در مقابل منافع کشور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
از ديد شما نون توي تسليمه، نون داشته باشيم ذلت مهم نيست!
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
لابد اینکه ترامپ و آمریکا ما رو تحریم کردن برا خاطر اون "بعضی" بوده!
درسته بعضی از تحریم سود میبرن ولی دلیل تحریم اینا نمیشن.
ما حتی اگه دشمن درجه یکمون بخواد ما رو بکشه، شما با "بعضی بعضی" گفتناتون دنبال تضعیف ما از درون هستین تا دشمن ما رو راحت تر نابود کنه.
شما میخواین صورت مسئله رو پاک کنین.
صورت مسئله عبارتست از بی اعتبار و جنایتکار بودن آمریکا
صورت مسله عبارتست از ساده لوحی طرفداران مذاکره با آمریکا
صورت مسئله عبارتست از بر حق بودن مخالفان مذاکره با آمریکا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
نون هم تو برجام و وارداته
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
م ع
این نظر تو وبعضی ها مثل خودته که حالتون بد نیست
تمام
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
ناشناس ۱۳:۳۰
تو از کجا میگی که حال من بد نیست؟
تو اصلا منو میشناسی؟
من با مدرک فوق لیسانس، و سی و شش سال سن، تازه دو ساله کار گیرم اومده. سی و شش سال سن دارم. چرا تا یکی حرفی میزنه که جوابی براش نداری، شروع میکنی تهمت زدن؟ من درد مردمو بیشتر میکشم، چون پدرم یه فرهنگیه که ده سال پیش بازنشسته شده. همیشه حقوقش تا وسط ماه چیزی ازش نمیموند. بسیاری از نیازهای بچگیم هنوز جلو چشمامه. حتی زمان دانشجویی توی تامین هزینه های دانشگاه مشکل داشتم. بعد از دانشگاه هم چند سال بیکار بودم. البته من دانشگاه علم و صنعت درس خوندم، ولی اصلا هیچ هزینه اضافی نداشتم. آخه نشونه بی انصافی امثال شما همینه که راجع به افرادی که نمیشناسینش ادعا میکنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
م ع
ما کاری با تحصیلات تو نداریم.با بابات هم کار نداریم.با دانشگاهتم کار نداریم
صاحب نظر میگه که آرامش به نفع بعضی ها نیست شما جوابشو بعضی بعضی میکنی
راست میگه دیگه اونایی که امورات کشور دستشونه نمیخوان تحریم ها لغو بشه چون نون تو تحریمه
اون وقت من وتو تحصیل کرده 36 و38 ساله به خاطر پاسخ یه نظر روسروکله هم میپریم
عزت زیاد
مخصوصا جایگاه مردم که خیلی بهبود یافته
پاسخ ها
احسان
| Netherlands |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
متن اصلی گزارشو بخونین حتما!!! ایران بعد از چین در جایگاه 27!!!!عجب
در نمایش تبلیغات داخل سایتتان دقت کنید. شرکت در فستیوال رقص ترکیه یعنی چی؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
چیه؟ میخوای کفن بپوشی از دیوار سایت بری بالا؟ همین کار ها رو کردین که سالانه 5میلیون نفر از ایران میرن ترکیه. سرت تو کار خودت باشه به دیگران کاری نداشته باش
جنتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
درکشورما هرکه هرکاری میکند برای خدا منظورمیشود شاید درترکیه هم همینمظور باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
برو بابا دلت خوشه ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
تابناك با اين كارهاي عجيب و غيب دنبال جذب مخاطب بيشتر است يا تغيير منش داده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
افرین همین طور درگیر حاشیه ها باش.امثال تو که فکرشون درگیر این چیزاست بهتره به مسائل مهم فکر نکنن چون فاجعه درست میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
بهتر نیست درگیر متن خبر باشی؟؟
ناشناس
| Australia |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
خوب ناراحتی تو نرقص
رقص یکی از مفرح ترین و شادی آفرین ترین ورزش هاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
یعنی شرکت در فستیوال رقص ترکیه دیگه، یعنی چی داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
... ؟!!! واقعا خسته نباشید تابناک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
ببخشید منظورمون حرکات موزون بود!اشتباهی غلط نوشتیم!تو هم این قدر نکته سنج نباش بامزه!
ناشناس
| - |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
چه ربطی به این مطلب داره
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
انقدر چشمشون همه جا دنبال دختره زود شکار میکنن
والله من که متوجه نشده بودم نظر این فقید روخوندم برگشتم متوجه شدم
راستی تابناک مرسی از تبلیغت
ناشناس
| Canada |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
لابد با تبلیغ فستیوال در ترکیه تحریک شدی!!!!!
مشکل از مذاکره مجدد نیست مشکل از اصل توافقه که سر تیم ایرانی کلاه گذاشتن و جوری این برجام شکل گرفت که الان دستمون به هیچی بند نیست .تمااام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
احسنت احسنت و احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
مشکل از اصول سیاست خارجیمونه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
اگه سر ما کلاه رفته ، چرا آمریکاییها خارج شدن ؟

این تحلیلها رو از کجا میارین ؟
داور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
شما مشکل رو در توافق میبینین؟؟؟ ببخشید که مشکلات بعد از توافق بوجو اومد، ما در زمان اجرای برجام هیچ مشکل تحریمی نداشتیم همه مشکلات مربوط به قبل و بعد از برجام بود که تحریم شدیم و بودیم... بهر حال باید به این فکر میشد که یکی مسه ترامپ ممکنه رئیس جمهور بشه و بزنه زیرش .. قبل از اینکه زیرش بزنه باید مذاکره میشد نه الان ... یا آمریکا بده که باید کنترلش کرد یا خوب که باید مذاکره کرد از این دو حال خارج نیست...
مهدی
| Germany |
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
توافق چی میگه؟
آنچه می گوید را دو طرفه کنیم!
اتمی را همه بر دارند
عدم دخالت در منطقه را همه اجرا کنند
حق وتو را یا همه داشته باشند و یا بردارند!!
جنگ‌طلبان بمیرید و نابود‌ شوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
آنها معمولا میکشند و نابود میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
الهی آمین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
با آرزوی مرگ برای دیگران شما هم مثل جنگ طلبها میشید چون اونها هم همین آرزو رو دارن بهتره آرزوی افزایش تعقل و درک و شعور برای همه انسانها از جمله جنگ طلبها داشته باشیم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
این که خودش جنگ طلبی شد
من میدونم آخر این قصه روسیه ایران رو میخوره
بخاطر اینکه جا برای سفیر شدن مذاکره کنندگان جدید وجود ندارد.
مذاکره هسته ای چه معنی میده. باید به دنبال مذاکرات برای همکاری در همه زمینه ها و توسعه ارتباط با دنیا بود
اکنون آنان در دام چرخه ی دورانی زندگی افتاده اند. فرزندی به دنیا می آید .والدین سختر از گذشته به کار کردن ادامه می دهند و این پروسه خود به خود تکرار می شود.
الان دیگه نوبت شرقه تمام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
دلت خوشه1
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
برادر من شرق هم با غرب تعامل تجاری و اقتصادی و فرهنگی داره کجای کاری شما
وتنها رعیت بدبختتر میشوند
نگرانی ملت، نداشتن برنامه ای مدون و زود بازده برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم هست.... اگر دولتمردان برنامه ی جامع و کاملی رو که تضمین عملیاتی شدن داشته باشه به مردم ارایه بدن، مقاومت در برابر آمریکا و تحریمها بهترین کار هست... و اگر برنامه ای نداشته باشن، این مردم هستن که باید خسارت بی برنامه گی و سردرگمی دولت رو بده....
مردم نگرانند.......
باید صبر کرد تا بعد از انتخابات آمریکا
شما بگو به چه دلیل باید مذاکره کنیم وقتی خود ان کشورها بمب هم دارند؟
چرا از این ناحیه فکر نمی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
پاسخ کوتاه جنابعالی: بخاطرنجات مردم از این وضعیت اسفبار اقتصادی..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
شما اول اقتصاد را از درون درست کنید بعد به خارج ربطش بدهید این هم جواب کوتاه من به شما
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
یعنی اگه تسلیم بشیم دیگه اونها ول میکنن
نه بابا جون اونها توکر میخوان مثل عربستان و پس از تسلیم هم باید کل مملکت رو تقدیمشون کنیم و باز هم توافق موقتی خواهد بود
با سلام واحترام
متاسفانه دراین تحلیل هیچ صحبتی به فشار حداکثری اقتصادی برمردم ایران نشده.این فشار موجب بروزمشکلات روانی درمردم شده. پس هزینه این تحریم هافقط بردوش مردم است نه مسئولین. بنابراین تحلیگر محترم،وضعیت اسفبارمردم را ازاین محاسبان حذف کرده است.
همچنین زمان مشخصی برای بهبود وضعیت دشوار اقتصادی برای مردم مشخص نشده است.
تا وقتی مرگ بر آمریکا و اسراییل میگیم و تهدید میکنیم، آش و کاسه همینه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
الان ده ها کشور هم می گویند!!!
فعلا که داریم با کله به چاله فقر و رکود فرو میرویم و چند وقت دیگر کسی اهمیتی به ما نخواهد داد که بخواهد مذاکره کند. نقشه های غرب برای ما در حال نتیجه دادن است همانطور که اتحاد جماهیر شوروی با از بین رفتن منابع در رقابت های تسلیحاتی و خرج در کشور های فقیر نابود شد. من شدیدا به اظهار نظر های این اندیشکده های غربی که ایران را تشویق به ادامه روند فعلی میکنند مشکوک هستم، اینها پوست خربزه زیر پای خیلی ها انداخته اند.
چرا با روسیه که این همه به ما نامردی کرده مراوده داریم . فقط کاسبان تحریم و مافیای قدرت مخالف مذاکره با امریکا هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
نامردی کجا؟ ۱۵۰ سال پیش؟
یا امریکا جونتون که حتی اجازه نمی دهد دارو وارد کشور شود؟
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
روسیه خیلی هم خوبه و الان از ایران حمایت میکنه مال صد سال پیش رو بهتره ول کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
قضیه اس 300 یادت رفته ؟ طول دادن نیروگاه هسته ای بادتون رفته ؟ وتو نکردن تحریمها یادتون رفته ؟ اجازه صادرات گاز ایران به اروپا را ندادن یادتون رفته ؟ و...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
چقد نفرت کینه دارید اگر اینطوری انگلیس که بیست میلیون ایرانی را کشت هیچی نمیگی روسیه الان با ایران رابط خوبی داره تمام امریکا هم سرعقل بیاد مثل روسیه و چین شود نه فکر میکند خبریه
تا 1400 بدبختيم ايشالا رئيسي و احمدي بيان بالا
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
تو چقدر ساده ای که هنوز فکر می کنی با عوض شدن دولت ها اتفاقی می افته
تعامل درعالم سياست نه ترس است نه شكست بلكه شگرديست زيركانه درخواندن نيات طرفهاي مقابل وپيشروي خزنده به سنگرهاي ناممكن سياسي واقتصادي .ركوديعني مرگ تدريجي.درضمن بايدنگريست حكومتهاييكه درظاهرازمادفاع زباني ميكننداين دفاع به حدعمل نيز خواهدرسيديانه .درغيراينصورت بايددرتصميمات خودتجديدنظركنيم.جامعه ي بااقتصادبيمارو ضعيف كه درآن بيكاري وتورم وگراني بيدادميكندنميتواندتوانمندباشدزيرافقرهميشه پايداري وايمان راسخ راسست ميكند.
چون حال و حوصله مذاکره وجود نداره ترجیح میدیم جنگ کنیم تا اینکه دوباره ظریف بخواد بیفته به گردش با دیسک کمرش.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
شما برو یمن بجنگ. مهم نیت جنگیدن.
از همه امکانات برای تسلیم شدن ایران استفاده میکنن. اینا مثلا دانشگاه هستن ولی مثل یک سرباز پیاده نظام برای آمریکا میجنگن، روزنامه نگارهاشون هم همینطورن. معلومه که مردم ایران فشار بسیار زیادی رو تحمل میکنن ولی اونجوری که آمریکایی ها فکر میکردن اقتصاد ایران دچار فروپاشی میشه نشد و به اعتراف خیلی از محافل علمی خودشون که در جبهه دیگه ای علیه ایران میجنگن ولی چاره ای جز اعتراف ندارن وضعیت اقتصاد ایران در حال بهبوده. همه این فشارهای بی رحمانه به دلیل فراموشی خداست ولی آمریکا هم مثل تمام مستکبرین تاریخ خواهد فهمید که هیچ قدرتی نداره و در مقابل قدرت بی انتهای پروردگار محکوم به شکست و خواری وذلته و استثنایی در کار نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
فکر کنم شما تا حالا نشده چندین ماه حقوق نگیرید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
اتفاقا تا همین چند وقت پیش هرچند ماه یک بار بار حقوق بهمون میدادن و الان هم با این بهانه که هر ماه به ما حقوق میدن حقوقمون نسبت به دوسال قبل نصف شده، شاید باورتون نشه ولی اینطور هست چون ما در داخل کشور هم ترامپ زیاد داریم که به مردم ظلم میکنن
چرا هیشکی به امریکا چیزی نمیگه که همه تقصیرات از اونه و همه به ایران تذکر میدن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
یکصد و پنجاه میلیارد دلار از برجام آزاد شد یک دلارش خرج مردم ایران شد؟؟؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
همچین پولی هرکز به ایران نیامد البته پولهای نفت رو زیاد به خارج بردن که امریکا و کانادا صداش رو هم در نمیارن فکر نکنید اونها هم دلشون برای مردم میسوزه اونها هم اگه دزد ببره اونجا خوشحال میشن
این آقای تحلیلگر، در اتاق گرم نشسته و داره شعار میده، اصلا از حال و روز مردم خبر نداره
مادامیکه حقوقها برابر یا نزدیک به هم نیست همه این مشکلات را خواهیم داشت ولی وقتی که حقوق وزیران نزدیک به حقوق بقیه مردم شد انوقت خواهند فهمید که ملت بدبخت با وجود این همه نعمت خدادادی چه بدبختی را تحمل میکنند و انگاه سعی در راه حل مناسب خواهند بود چون خودشان هم و فرزندانشان هم همان فشارها را تحمل خواهند کرد ودیگر نخواهند توانست فرزندانشان را به امریکا بفرستند یا سوار اتومبیلهای گرانقیمت بشوند یا تغذیه درست داشته باشند و یا تفریح و مسافرت خارجی داشته باشند...
جواب سوال روشن است ، چون ایران کلک.

هر بار مسئولان ایرانی در داخل با مردم روراست بودند در خارج هم همین اتفاق خواهد افتاد ......

اگر رو راست باشند . ....................!!!
چرا ایران از مذاکره مجدد هسته‌ای سر باز می‌زند؟
برای اینکه مردم پوست کلف شده اند .
سیاست غرب آب گل آلود میکنن ماهی میگیرند. غرب تا به امروز چه دستاوردی وامتیازی برای کشورهای دنیا قاءل شده ایران دومیش باشه. ژاپن کره جنوبی در اونجا حق کاپیتالیسیون امریکایها دارن.عربهارو که بیست و چهاری میدوشه.اروپا و امریکایها امتیاز بیشتر میگیرند وحق کمتری میدن این نحو چند سال برخورد جامعه جهانی بامردم وحکومتهای که تو دنیا میخواند مستقل باشن هستش
چرا مالیات را به ویلا ها و خونه های لاکچری نمیبندید؟ سیصد درصد چهارصد درصد؟ چون مال نزدیکانه مسئولینه؟
بستن یه قرار داد جدید مثل برجام ، اجرای کامل توسط ایران و یه سری کاهش تحریمی جزئی، دست و جیغ و هورای یه سری که چنین و چنان کردیم و در نهایت زدن زیر تمام توافقات توسط طرف غربی و شروع بازی با سبکی تکراری یعنی بستن یه قرار داد جدید مثل برجام 2 ، اجرای کامل توسط ایران و یه سری کاهش تحریمی جزئی، دست و جیغ و هورای یه سری که چنین و چنان کردیم و در نهایت زدن زیر تمام توافقات توسط طرف غربی .........
کی سرباز میزنه ؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
همه زورشون به سرباز میرسه
دلیلش واضحه. یکی از دلایلش ایجاد تحریم علیه اقتصاد و صنعت ایران هست که در این میان هم عده ای بر موج سوار می‌شوند و از این تحریمها سو استفاده میکنند و پولدار می‌شوند. یکی از دلایل دیگش افت و کاهش ارزش پول ملی کشور در برابر دلار و یورو که همین امر باعث ایجاد باند مافیایی در کشور شده و یک عده را پولدار و عده کثیر دیگر را فقیر کرده. و.....

اینها دلایل سرباز زدن از مذاکرات هسته ای ایران در جوامع بین المللی هست که با اینکه همه میدانند نیروی هسته ای علاوه بر سودش چه ضرر و زبانهایی برای بشریت و محیط زیست دارد باز حرف خود را میزنند
چون منافع و مردم کشور برای مسولین اهمیتی ندارد
ایران از مذاکره سرباز نمیزند. امریکا به دنبال مذاکر نیست. آمریکا دارد فشار حداکثری را میآزماید.
شما به سخنان ترامپ توجه کنید: «ایرانی برای مذاکره میآیند». یعنی آنها(ایرانیان) مجبور به مذاکره هستند.
پمپئو 12 شرط برای ایران قائل شده که اگر ایران به 1/3 آنها هم گردن به نهد، حتی نامی هم از جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، ماهیتش هم که هیچ. تازه این پیش شرط است، خدا میداند بعد از نشستن پشت میز مذاکزه باید چه بدهیم و هیچ که گیرمان نمیآید، همه چیزمان هم میرود. یعنی باید وزیر مشاور در امور خارجی امارات قرقاشی برای ایران تصمیم بگیرد که چه بکنید، یا چه به صلاحمان است.
برایان هوک: «فشار حداکثر تا آمدن ایرانیان به میز مذاکره ادامه خواهد یافت». با این خط و نشان اگر هم حرف توخالی باشد، نمیوان نام مذاکره به آن گذاشت بلکه ذلت است.
آیا مذاکرات ترامپ با کره شمالی نتیجه داد؟
آیا مذاکرات ترامپ با چین نتیجه داد؟
آیا مذاکرات ترامپ با طالبان نتیجه داد؟
آیا مذاکرات ترامپ با خود اروپایها بر روی تعرفه ها نتیجه داد؟
آیا مذاکره در مورد راهبرد ترامپ و همپیمانان ناتویی نتیجه داد؟
آیا مذاکرات ترامپ در مورد تغییرات آب و هوای نتیجه داد؟
آیا حمایت ترامپ از کردها سرانجامی داشت؟
آیا مذاکرات ترامپ با پوتین به نتیجه رسید؟
آیا کارکنان ترامپ در کاخ سفید به فردای خود در کاخ سفید امیدی دارند؟
چند تن از اطرافیان ترامپ در این سه سال یا رفتن یا رانده شدند.
کدام سیاست خارجی ترامپ نتیجه داد!! که انتظار دارید به قول و قرار با ایران پایبند باشد.
این قمار هسته ای را رها کنید دیگر بس است
اون آقا نعمت که نظر داده بودن و اون یکی که با غربیها زندگی کرده بود،،هردو احتمالاً مزاح میفرمایند وکاملا مشهود است که خارج از گود نشسته و همینطوری و ناشیانه آشی خارج از اصول کدبانوگری و آشپزی پخته و برای رفع خستگی وکنار گود نشینی میل کرده اند.واصولا کلماتی مثل دینداری و مردم وخون شهدا و مدیونیم به گوششان نخورده،خدا آخر و عاقبت همه را ختم به خیر کند
چون فکر می کنه با دفاع الوقت و از این ستون به آن ستون فرجه معجزه ای اتفاق می افتد!!!!
در مورد این اختلاف به نظر بنده مقصر ایرانه زیرا قبل از خروج ترامپ درحلیکه تحریمی نبود از طرف ایشان در خواست مذاکره شد یکسال طول کشید ایران قبول نکرد اما اکنون ایران میگوید تحریمها برداشته شود تا گفتگو کنیم خوب چرا قبل از تحریمها این کار انجام نشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر