بازدید 15949

افزایش قیمت حامل‌های انرژی منبع تأمین کمک به ۱۸ میلیون خانوار؛ اثر این افزایش قیمت چیست؟

اگر دولت بخواهد برای تأمین منابع مورد نیاز جهت حمایت از هجده میلیون خانوار ایرانی، دست به افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خصوص افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بنزین بزند، این افزایش قیمت می‌تواند در سناریو‌های مختلف باعث افزایش نرخ تورم به میزان ۱.۳ تا ۴ درصد شود.
کد خبر: ۹۳۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ 12 November 2019

تابناک اقتصادیاگر دولت بخواهد برای تأمین منابع مورد نیاز جهت حمایت از هجده میلیون خانوار ایرانی، دست به افزایش قیمت حامل‌های انرژی به خصوص افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بنزین بزند، این افزایش قیمت می‌تواند در سناریو‌های مختلف باعث افزایش نرخ تورم به میزان ۱.۳ تا ۴ درصد شود.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ روز گذشته، رئیس جمهور روحانی در جمع مردم رفسنجان گفت: در روزهای آتی طرحی برای خانواده‌هایی که در فشار اقتصادی هستند، اعلام می‌کنیم. از ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار ایرانی عده‌ای زندگی مناسبی دارند اما اکثریت هجده میلیون خانوار نیاز به کمک دارند و امیدواریم از ماه آینده به هر خانوار حمایتی ماهانه داشته باشیم. رئیس جمهور تأکید کرد: این طرح مهم دولت در سال 98 بوده که در روزها و هفته های آینده مشخصات آن برای مردم اعلام می‌شود و این قدم دولت برای حمایت مردم در زندگی روزمره‌ آنهاست.

دولت برای حمایت از 18 میلیون خانوار حدوداً چقدر منابع نیاز دارد؟

قبل از پاسخ به این پرسش ها باید گفت نقد جدی که به وعده رئیس جمهور برای حمایت از 18 میلیون خانوار مطرح است این که اگر میانگین اعضای یک خانوار را چهار نفر در نظر بگیریم، دولت می خواهد در این طرح به 72 میلیون تن از 80 میلیون جمعیت ایران کمک کند! حالا پرسش این است که دولت در این سال ها کشور را چگونه اداره کرده که هم اکنون این تصور برای رئیس جمهور پیش آمده است که باید از 90 درصد مردم حمایت های مالی صورت گیرد؟

فارغ از این نقد، اگر فرض بگیریم که دولت برای حمایت از هر نفر از این 72 میلیون، همان 45500 تومان یارانه ها را در نظر بگیرد، بودجه ای حدود سه هزار و 276 میلیارد تومان نیاز است.

این بودجه را دولت از کجا می خواهد تأمین کند؟

هر چند هنوز رقم مساعدت به هر خانوار مشخص نشده، این وعده کمک به 18 میلیون خانوار ایرانی در حالی است که در سال جاری دولت با کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی رو به روست و قرار است نیمی از این کسری بودجه را از طریق کاهش هزینه ها و نیمی دیگر را از طریق افزایش منابع از چهار روشی که در پنجم مرداد ماه 1398 به تصویب شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید، تامین کند. این چهار راهکار عبارت بودند از: واگذاری و مولد سازی دارایی های دولت توسط وزارت اقتصادی به میزان 10 هزار میلیارد تومان، 50 درصد موجودی حساب ذخیره ارزی به میزان 4 هزار و 500 میلیارد تومان، فروش اوراق مالی اسلامی مازاد قانون بودجه 98 به میزان 38 هزار میلیارد تومان و برداشت از حساب مخصوص نزد صندوق توسعه ملی به میزان 45 هزار میلیارد تومان.

مجموع ارقام فوق، 97 هزار و 500 میلیارد تومان است، ولی سقف مجاز دولت برای فروش اوراق و برداشت از صندوق توسعه ملی،62 هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین، 21 هزار میلیارد تومان از رقم فوق کسر می شود و مجموع ارقام فوق برابر 76 هزار و 500 میلیارد تومان است.

حالا پرسش اساسی این است، در حالی که دولت با کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی در سال جاری رو به روست و حتی برای جبران این کسری بودجه روی منابع صندوق توسعه ملی نیز حساب باز کرده است، چگونه می خواهد هزینه کمک به 18 میلیون خانوار را تأمین کند؟

علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در جریان بازدید از روستای زلزله‌زده «ورنکش» میانه، در توضیح این طرح با بیان اینکه طرح اجتماعی و معیشتی با ضریب ۲/ ۳ درصد بخش اعظم دهک‌های جامعه را در بر می‌گیرد، گفت: ۱۸ میلیون تن از مردم کشور از مزیت‌های این طرح برخوردار می‌شوند. سخنگوی دولت وعده داد که جزئیات بیشتر و تکمیلی درباره منابع اعطای کمک معیشت به 18 میلیون خانوار ایرانی را در روز چهارشنبه در نشست خبری هیأت دولت اعلام خواهد کرد.

هر چند باز هم منبع تأمین درآمد مورد نیاز برای حمایت از 18 میلیون خانوار مشخص نیست، می توان گفت احتمالاً دولت قصد دارد که منابع این طرح را از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تأمین کند، چون بنا بر تبصره 14 قانون بودجه 98 بالغ بر 140 هزار میلیارد تومان منابع ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی مصوب شده که بخشی از مصارف آن برای کمک نقدی و غیرنقدی قشرهای آسیب پذیر و تحت پوشش نهادهای حمایتی در نظر گرفته شده است.

این احتمال از آنجا تقویت می شود که طبق برآوردها و در گزارشی که توسط سازمان برنامه و بودجه مننشر شده است «میزان یارانه‌های پنهان پرداخت شده» توسط دولت در بودجه ۱۳۹۸ به شرح جدول زیر و بالغ بر ۶۴۹ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۹۲ درصد این مبلغ یعنی معادل حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از کل یارانه پنهان مربوط به حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق است.

افزایش قیمت حامل های انرژی منبع تامین کمک به ۱۸ میلیون خانوار؛ اثر این افزایش قیمت چیست؟

همچنین نتایج همین گزارش نشان می دهد که عمده یارانه‌های پنهان مستقیم به خانوار‌های پردرآمد می‌رسد؛ برای نمونه، از مجموع ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بنزین، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پایین (کم درآمد) و حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک بالا (پردرآمد) است.

افزایش قیمت حامل های انرژی منبع تامین کمک به ۱۸ میلیون خانوار؛ اثر این افزایش قیمت چیست؟

بنابراین به احتمال بسیار دولت قصد دارد با اصلاح قیمت حامل های انرژی به خصوص اصلاح قیمت بنزین، منابع این طرح کمک به 18 میلیون خانوار را تأمین کند.

افزایش قیمت حامل های انرژی چه تبعاتی می تواند به دنبال داشته باشد؟

هر چند اصلاح قیمت حامل های انرژی می تواند مزایایی چون کاهش میزان مصرف و قاچاق را در پی داشته باشد، قطعاً این افزایش قیمت دارای آثار تورمی خواهد بود. محتمل ترین گزینه در میان حامل های انرژی جهت اصلاح و افزایش قیمت آن، بنزین است. به فرض اگر دولت بخواهد برای تأمین منابع مورد نیاز جهت حمایت از 18 میلیون خانوار قیمت بنزین را افزایش دهد، این  کار چه آثار تورمی به دنبال خواهد داشت؟

مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی آثار تورمی افزایش قیمت 100 درصدی بنزین در سه سناریو پرداخته است. در سناریوی نخست افزایش 100 درصدی قیمت بنزین، در سناریوی دوم افزایش 100 درصدی قیمت بنزین با فرض اختصاص سهیمه 60 لیتری بنزین به هر خودرو و در سناریوی سوم افزایش قیمت 100 درصدی بنزین با فرض اختصاص سهمیه 20 لیتر بنزین در ماه برای هر فرد در نظر گرفته شده است.

در جدول زیر آثار تورمی سناریوهای مختلف افزایش قیمت 100 درصدی بنزین را ملاحظه می کنید. همان گونه که مشخص است بسته به اینکه دولت چه سناریویی برای افزایش قیمت بنزین در نظر بگیرد، این آثار تورمی متفاوت خواهد بود. در مجموع افزایش صددرصدی قیمت بنزین در سناریوهای مختلف بین 1.3 تا 4 درصد نرخ تورم را افزایش خواهد داد.

افزایش قیمت حامل های انرژی منبع تامین کمک به ۱۸ میلیون خانوار؛ اثر این افزایش قیمت چیست؟

گفتنی است، بنا بر آنچه در گزارش مرکز پژوهش ها آورده شده است: در برآوردهاي فوق تنها اثرات مستقيم و غير مستقيم تغيير قيمت بنزين با استفاده از روش داده ستانده لحاظ شده و صرفا جهت مقايسه اثرات تورمي سناريوهاي مختلف افزايش قيمت بنزين قابليت استفاده دارد و اثرات تورمي كل افزايش قيمت بنزين به دليل اثرات رواني افزايش قيمت اين كالاي استراتژيك به احتمال زياد بالاتر از ارقام فوق خواهد بود كه موضوع اين مطالعه نبوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۹
۴ درصد تورممممممم
مگه میشهههههههه؟؟؟؟؟؟؟
بیشتر میشود تورم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان
البه در بررسی این طرح ها هیچ توجهی به علل شکت فاز اول طرح هدفمندی یارانه ها نمیشه که دوباره اون اشتباه تکرار نشه!!!
به نظر بنده کاملا کار صحیحی می باشد. فقط هیچ دولتی جرات اجرایی کردن آن را نداشته است.
به عقب بر نمی گردیمممممممم :)
اینم که احمدی نژاد از آب در اومد
دولت دلار های 3800 تومانی را از 4200 و تا 16 هزار تومان به مردم کشورش فروخت و ثروت مردمش را به تاراج رفت !
اثر این افزایش قیمت و پیدا شدن میدانهای نفتی برای ۱۸ میلیون خانوار یک سبد کالا به میزان ا کیلو برنج وارداتی هندی بی کیفیت.۱ لیتر روغن پالم مالزیایی به اسم روغن خوراکی.۱ کیلو گوشت یخ زده برزیلی بیشتر نخواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
چه فکر میکردیم و چی شد.خدایا خودت کمکمون کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
همینم تو سال دو مرتبه بیشتر نمیدن. اگه بدن هم باید تو صفی وایساد که احتمال درگیری و دعوا زیاده
اثر این افزاایش قیمت سقوط چند میلیون خانوار دیگر کشور به زیر خط فقز خواهد بود. البته هدف از افزایش قیمت ها هم کمک به خانوارهای فقیر ایرانی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
چند ملیون دیگه بیشتر باقی نمونده.
اثرش بدبختی و فقیرتر شدن همونهایی که قراره بهشون کمک بشه!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
اونهایی که قراره بهشون کمک بشه که میشه ولی اونها ۱۸ میلیون خانوار ایرانی نیستند!
فشار بدین فشار بدین لهمون کنید باریکلا
ما بالاخره نفهمیدیم 18 میلیون نفر یا 18 میلیون خانوار. سخنگو گفته 18 میلیون نفر. در ضمن احتمالا درصد تورم 1/3 برابر تا 4 برابر شدن همه قیمتها است نه درصد یعنی حداقل 130 و حداکثر 400 درصد
در ضمن مردم سال 89 یکبار کلاه سرشون رفت. با 45500 تومان نیم کیلو گوشت هم دیگه نمیدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
گوشت نخوری مریض میشی. بده
من واقعا از دولت تشکر میکنم
تو این مملکت اصلا تورم وجود نداره نمونش همین یارانه ها ریالی تورم نداشته در بعضی موارد هم کلا حذف شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
دولت بعدی و بعدیشم همینه. خیالت راحت
تامین مالی برای یک هدف نیاز به منابعی داره که چند برابر مقدار مورد نیاز تحویل بده چون این وسط از منبع تا مقصد کلی ریزش داریم.
دولت با اين كار 18 ميليون نفر را وابسطه به دولت ميكند كه هر ماه چشم به دست د.ولت دارد شما بايد براي مردم ايجات كار كنيد نه جيره حوار
پاسخ ها
چارک میرزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
وابسته صحیح است
افزایش 1تا 4 درصدی تورم؟گرون میکنید گرون کنید ولی مردم رو مسخره نکنید.بعد هم همه اینها بهونه هست.گرون میکنید که کسری بودجه جبران بشه .گرون میکنید که یه موقع از بودجه نهاد هایی که به کسی جوابی پس نمیدهند کم نشه.گرون میکنید که یه موقع صاحبان مملکت که بودجه های میلیاردی دارند و خروجیشون صفر هست به شما نگند بالای چشتون ابرو هستش.حالا که قراره همه چیزمون مثل خارجی ها باشه منجمله مالیات دادنمون نمیشه برای خرج کردن پول مردم هم مثل خارج به مردم توضیح بدهند؟
تعیین قیمت بنزین باید بر اساس نوع خودرو مدل صورت پذیرد یعنی کسی که شاسی بلند سوار می شود باید بنزین متناسب با ارزش سرمایه ای خودرو خریداری کند و یا مالیات متناسب با خودروبپردازد بدین نحو که هر خودرو صرفا با کارت خود قادر به سوخت گیری باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
قیمت نونی که میخری هم پس باید متناسب با بازدهی و فایده‌ای که داری باشه. نمیشه نون ارزون بخوری حرف مفت بزنی که! یک سازمان یا وزارتخانه محاسبه بازدهی افراد هم باید تاسیس بشه همه رو هر ماهه بر اساس قد و وزن و تحصیلات و ۸۳۹ پارامتر دیگه ارزیابی کنن و فهرست قیمت کالاها رو برای اون فرد در ماه آینده تعیین کنن. ایده خوبیه نه؟
ما هر کاری می کنیم اثر تورمی دارد ظاهرا زنده ماندنمون هم اثر تورمی داره یکی میاد با شعار نفت را سر سفره مردم آوردن دومی میاد نفقط نفت رو بی تاثیر میکنه بلکه ته مانده های سفره رو نیز از جلو چشممان غیب میکنه.
فکنم بجایی برسیم که برای خمیازه کشیدن هم باید مالیات بدیم. مالیات مصرف یک بطری آب تا مالیات ........... چه اسم قشنگی مالیات ارزش افزوده غافل از اینکه مالیات افزوده شده بر ارزش می باشد. و در نهایت اگر هدف کمک به قشر ضعیف اولین متضررین همین قشر بی دفاع است بس کنید استفاده از اصطلاحات گولزنکی رو.
باز دوباره شروع کردین که! دوباره با این تحلیل های بی خاصیت و اشتباه راه رو برای افزایش قیمت ها بازمیکنین؟ این ملت چه گناهی کردن که هر روز باید در تشنج باشن؟ نمیدونین که با فشار اقتصادی زمینه نارضایتی مردم رو در این فشار زندگی دارید زیاد میکنین؟نارضایتی مگه خواست آمریکا نیست؟ در جهت خواست امریکا حرکت میکنین؟عجب بابا.این حرفا و کارا چیه آخه.قیمت ارز رو سه برابر میکنن بعد میگن بنزین ارزونه! مسخره نیست؟
گدا به گدا / رحمت به خدا
محمود با این یارانه همه چیز را گران کرد و سرملت شیره مالید اکنون راه را میخواهند ادامه دهند ....
ما که دیگه آب از سرمون گذشته

ولی اجازه ندید این دولت بی عرضه در ماههای پایانی اش تیشه به ریشه همه چیز بزنه

تا دیر نشده عدم کفایت را بررسی کنید
کسی که سال۹۰ یک میلیون تومان حقوق می گرفت معادل۱۱۱۱ دلار(یکهزار و یکصد و یازده) می شد. اگر این یک میلیون تومان با افزایشهای سالیانه، دو میلیون تومان هم شده که قطعاً این افزایش را نداشته، الآن این دو میلین تومان معادل ۱۷۴ دلار می شود. دولت که همه خدمات خود را از جمله بنزین را با دلار محاسبه و از مردم می خواهد بگیرد، آیا به این فکر نمی کند حقوق ها را با دلار معادل کند تا بفهمد چی به روز مردم آورده؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
عزیزم دولت قبلی با دوپینگ نفتی ناشی از نفت بشکه ای 140 دلاری و اقدامات پوپولیستی نرخ ارز را روی 1000 تومان نگه داشته بودو نه افزایش تولید ملی پس نرخ 1000 تومانی دلاری که شما در محاسبه درامد 1111 دلاری به کار بردی از بیخ و بن باطل است و به همین واسطه هم چند ماه بعد این نرخ 4 برابر شد
تو رو به خدا و به حق هر چی و هر کی می پرستید نمی خواد چیزی رو درست کنید دولت و مجلس رو تعطیل کنید همه چیز خودبخود متوازن میشه و درست میشه این کارهای آزمون و خطا فقط باعث خسارت و زیان بیشتر مردم و افزایش فاصله طبقاتی و فقیر تر و نیازمندتر شدن مردم میشه
اولا دولت تایید می کند که 18 میلیون خانوار را بدبخت وفقیر کرده.دوما با افزایش 100 درصدی بنزین 200 درصد دیگر به تورم 300 درصدی قبلی اضافه می شود وتورم می رود روی 500 درصد.ثالثا این کمکی که دولت قصد دارد به این 18 میلیون خانواده کند در این تورم گم می شود ودو سال دیگر اصلا به چشم نمی آید.مانند همین یارانه 45500 تومانی که سال 89 450 لیتر بنزین و 450 نون سنگک می شد.ولی الان 30 تا نون سنگک کوچک هم نمی شود.رابعا مملکت را با این شعبده بازی ها نمی شود اداره کرد و با این کلاه وآن کلاه کردن وستون به ستون فرج است کار درست نمی شود.خامسا چرا اجازه نمی دهید دلار کاهش پیدا کند. تا ارزش ریال باز گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
عزیزم سنگک کجا میخری شما؟ نه تا سنگک بیشتر نمیشه!!
عزیزم شما لازم نیست کاری بکنی نمیخاد سرمه بکشی چششو کور کنی ولش دس نزن.قربون محبتت مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان
دوبرابرشدن قیمت بنزین باعث تورم حداقل صددرصدموادخوراکی ومایحتاج روزمره ودرصدکمتری خدمات وفقیرترشدن وبیکاری سرسام آورترمیشودتنهاراه نجات اقتصادایجاداشتغال بیشترباجلوگیری ازبهره های بشدت تورم زای بانکی وتشویق کردن بانکهابدادن وامهای طولانی مدت بابهره های کم وخلاصه سالم سازی اقتصادوسرمایه گذاری بیشترباجلوگیری ازتصویب قوانین ولوایح احساسی ومخرب وتعدیل درمالیاتها بنفع سرمایه گذاران میتواندحاصل شودوگرنه پولها یاببانکها جهت گرفتن بهره های بالا میروند ویا چهارنعل بخارج به خریدملک جهت سرمایه گذاری دربازارمسکن باثبات کشورهای دیگرولی اگردرست اقدام شودوتولیدکارواشتغال شوددیگرلازم نیست دولت پول توزیع کندکه باتوزیع آن فقر هم بیشترمیشودعیناشببه هدفمندی یارانه های مصوب مجلس قبل ...شمارابخدادرهراقدام اقتصادی نسبت به عوارض اقدامات احساسی وعجولانه دقت فرمائید
وقتيكه اين همه ميادين نفتى جديد پيدا شده ، إفزايش قيمّت حامل هاى انرژى ديگه چرا ؟؟
نكنه ميادين نفتى هم مالكيت شخصى پيدا كرده . يا ژن خوب براش پيدا شده؟
این ۱۸ ملیون خانوار کارمندای دولتند که قراره از تامین بودجه دولت برای پرداخت حقوقشون بهشون کمک بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
پس بیکارها چی
فقط به هر ترتیبی شده باید از این کشور فرار کرد دیگه هیچ امیدی نیست
به این دولت دیگه امیدی نیست فقط استیضاح
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
ساده لوح نباش
استیضاح برا هیچ کس در کار نخواهد بود
دولت روحانی
الان واسه هزینه جاری شب عیدش مونده
پس به بهانه کمک به 18 ملیون خانوار قیمت حامل های انرژی رو افزایش میده
اما در عمل به وعده هاش عمل نمی کنه
گول شعارهای روحانی و دولتش رو نباید خورد
نه شیر شتر می خواهیم نه دیدار عرب
خدايا تو را به عزت و جلالت ما را از اين شر نجات بده و نگذار به خاطر انتخابات و مسائل سياسي با وضعيت اقتصادي مردم فقير بازي شود خدايا ما هيچ كمكي را نقدي و غير نقدي و يارانه اي از دولت نمي خواهيم خدايا من نزديك سه سال بيكارم و توان پرداخت هزينه هاي فعلي را ندارم مديون همه ملت ايران باشم اگر غير واقع گفته باشم ٥٥ سال سن و با مدرك فوق ليسانس و ....
اگر 18 میلیون جمعیت حمایت دولت رو نخواهند باید کی رو ببینند. به نام مردم به کام ...
نه به انتخابات نمایشی و فرمایشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
خیلی خسته ام
گران کردن حاملهای انرژی نتیجه اش تورم است هرمقدارمبلغی که دولت کمک کند بخاطرتورم شدید خنثی میشودیعنی عملا کمی دولت نکرده بلکه به تورم دامن زده..
همهٔ دولتهای ایران در طی این چهار دهه پوپولیستی عمل کرده اند ،و بعدا هم خواهند کرد ،؟ آیا بجای اینگونه وعده ها بهتر نیست دستمزها و حقوقها ،و مستمریها را به روز کنیم ،و اقتصاد را آزاد نماییم ؟ و تنها اقشار ناتوان جسمی و سالمندان ناتوان نیازمند را تحت حمایت قرار دهیم ،افرادی که شغل آزاد دارند که دستمزد خود را به نرخ روز میگیرند و تولید کنندگان هم تولیدات خود را به نرخ آزاد روز عرضه میکنند ،و کاسبان ،و تجار ،و دلالها نیز که با قیمت آزاد روز عمل میکنند ، کشاورزان ،، دامدارن ، ، طیور و آبزی پروران هم که با قیمت آزاد تولیدات خود را عرضه میکنند در این میان می ماند قشر کارگر بنگاها و کارخانجات ،و کارمندان دولت ،و مستمری بگیران بازنشستهٔ‌صندوقها که دولت با به روز کردن دستمزدها ،و حقوقها میتواند اقتصاد را از بن بست پوپولیستی نجات دهد ؟،،یارانه ،و حمایت هم برای افراد تحت پوشش ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۳
زبونت مو در آورد
خدایا چرا فرشته مرگت نمی فرستی دیگه خسته شدیم
فکر نان کن که خربزه آب است به جای این کارا دست از شاموتی بازی بردارید ومثل همه کشورهای دنیا به فکر مردم باشید ضمنا جهت اطلاع با طرفندها هم مردم پای صندق رای نمیان
یعنی چی که از مثلا ۱۵ میلیون خانوار بگیرن که بدن به ۱۸ میلیون خانوار؟؟؟ تازه اگه بدن که تجربه ثابت کرد یک قرونم نمیرسه بهشون!!!
طرح های رابین هودی ؟!!!!
برای پیشگیری از وخامت اوضاع اقتصادی کشور بهتر است دولت محترم هیچ کاری نکند و به هیچ چیز دست نزند. تجربه این را ثابت کرده است.
از همون میدان نفتی جدید پیدا شده بدید بهشون
این جداولو جلوی مرغ پخته بذاری بلند میشه بهت میخنده ،ادم زنده که جای خود داره .اخه چی فرض کردین ملتو ۴ درصد تورم .البته شاید تورم ثانیه ای رو محاسبه کردن
اول می گویند به 18 میلیون خانوار کمک می کنیم بعد از گران کردن بنزین کمک به خانوارها را حذف می کنند...
میگم ۱۸ میلیون نفر فقیر داریم بعد چگونه قدرت اول جهان و منطقه میشویم
اقای روحانی با سلام اخرین اسفند ریاست جمهوری اقای احمدی نژاد قطعنامه هایی که اقای رییس جمهور پاره شده تلقی کردند وان تورم بیش از چهل درصد همان سال ریاست جمهور وقت دستور داد بعنوان کمک بهزینه سربار ملت بهر نفر هشتاد تا نودهزار تومان پرداخت کرد وپایه گذار تورم درابتدای سالی که ریاست جمهور اقای روحانی شروع میشد اقای روحانی اسکناس چاپ نکن که بعنوان صدقه به۱۸ میلیون خانواده بدهی چون این پرداخت سمی میشود برای معیشت مردم
همه چی ارومه ما چقدر خوشبختیم ممممممم
برق در ایران ...........................فاجعه بار است .این هم وطنانی که دلشان برای هیچی این مملکت نسوخته .به غیر از جیبشان یک نگاهی به برج های ساخته شده بدون سکنه در منطقه های مختلف الخصوص منطقه تهران 22 بیدازنند ...........شب تا صبح تما م چراغهای خانه و چلچراغ های لاب یههای انها ...بدون استفاده از انها ..با چند وات روشن هستند بی خودی .اما کسی نیست که به اینها اخطار بدهد یا برق برجههایشان را گران کیند تا این قدر اسراف نکنند البته انها هم از مالکان می زنند .تا پول برق بدهند و شارژ هار ابلا می برند .اما این درست نیست ... .شما هیچ نظارتی بر هیچ چیز ندااید ...چرا جلوی اسراف کنندگان را نمیگیرید چرا در تلویزیونتان اینها رااعلام نمیکنید ..چرا ...
نه کمک میخواهیم نه گران کردن سوخت لطف کنید و بر مردم منت بگذارید و دیگر کاری برای رفاه مردم نکنید چون تا حالا هر کاری کردید بیچاره تر شدیم
سر بچه شیره میمالن ؟! هر عقلی میدونه ولی پول به یه جا پرداخت نمیشه یه جای دیگه قطعا مصرف میشه. ولی کیه که به مردم تضمین بده محل مصرف این پول کجاست. مردم اعتماد ندارند.
کدوم کمک ؟میخواد قیمت انرژی رو بالا ببره ... به مردم کمک کنه؟
آخرش نفهمیدم می‌خوان یارانه به پولدارها بدن یا نه. چون با سناریوی ۲۰ لیتر برا هر نفر ، باز مثل اینکه یه چیزی گیر ثروتمندان میاد. باید دهک بالا رو کلا حذف کنن
پس چرا درامدها وحقوقهارو زیاد نمیکنید نصف بیشتر مردم تو فقر زندگی میکنن ....
با افزایش قیمت بنزین همه اقلام دیگر گرانتر میشود پس بسته حمایتی دردی را دوا نمیکن چه لزومی دارد بنزین گران بشه افزایش قیمت دوباره بسته حمایتی بشه که روی قیمت همه اقلام تاثیر گرانی و تورم بگذارد
به نظرتون یه نفر که باید هر روز صبح مسافت 100 کیلومتری را طی میکنه تا به محل کارش برسه با این بنزین 3 تومانی چه خاکی باید توی سرش بریزه
با افزایش قیمت بنزین باعث کاهش قدرت خرید حقوق بگیران ثابت شدید لذا عقل سلیم حکم می کند که باید این کاهش قدرت خرید حقوق بگیران ثابت را جبران نمایید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان