بازدید 2514

علت استقبال اوپکی‌ها از ورود برزیل

برزیل به عنوان یکی از شش کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان، می‌تواند سهم از دست رفته اوپک در بازار را به آن برگرداند.
کد خبر: ۹۳۶۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲ 11 November 2019

به گزارش فارس، حدودا از دو هفته پیش، خبر تمایل برزیل برای پیوستن به اوپک منتشر شد. پس از اینکه ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور این کشور در کنفرانس سرمایه‌گذاری در ریاض نسبت به عضویت کشورش در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) ابراز تمایل کرد.

خبری که چندان در میان فعالان صنعت نفت برزیل مورد حمایت قرار نگرفت و بیشتر با تردید و بدبینی مواجه شد.

به فاصله یک هفته بعد، در کنفرانس رونمایی از گزارش چشم‌انداز جهانی نفت 2019 اوپک، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک از این خبر استقبال کرد و گفت: «آنها با بیشترین استقبال برای پیوستن به اوپک مواجه خواهند شد.»

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز در حاشیه بازدید از شرکت توربو کمپرسور نفت OTC در جمع خبرنگاران  گفت: برای پیوستن برزیل به اوپک مشکلی ندارم، اما دیگر با پیوستن کشور‌های کوچک به اوپک موافقت نمی‌کنم.

**بارکیندو اعلام کرد:استقبال اوپک از عضویت برزیل در این سازمان

**زنگنه: با حضور برزیل در اوپک مشکلی نداریم

* چرا اوپکی‌ها از برزیل استقبال می‌کنند

اخیرا کشورهای اندونزی و قطر از عضویت اوپک خارج شده‌اند؛ اکوادور نیز اعلام کرده است که تا سال آینده میلادی دیگر عضو اوپک نخواهد بود. خروج این 3 کشور، روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت از تولید این سازمان را کاهش داده است.

از طرف دیگر، با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران و ونزوئلا، روزانه حدود 3 میلیون و 500 هزار بشکه نفت دیگر از تولید اوپک کم شده است.

در عین حال، کاهش تولید نفت عربستان در اثر حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی این کشور نیز از میزان تولید اوپک کاست که هنوز بخش زیادی از آن به حالت عادی بازنگشته است.

**قطر سال ۲۰۱۹ از اوپک خارج می‌شود

** بحران در بازار نفت سنگین جهان با تحریم ایران و ونزوئلا

**آمریکا شرکت نفت و گاز ونزوئلا را تحریم کرد

در مقابل، تولید کشورهایی که اخیرا به اوپک پیوسته‌اند، چیزی حدود 600 هزار بشکه در روز به تولید اوپک افزوده شده است.

حال، پیوستن کشوری نظیر برزیل به اوپک با تولید حدود 3 میلیون بشکه در روز می‌تواند، سهم از دست رفته اوپک در بازار را جبران کند. کشوری که جز 6 تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است.

* چرا برزیل می‌خواهد به اوپک بپیوندد؟

تولید نفت در سال‌های اخیر افزایش یافته و همچنان در حال افزایش است، چرا باید برزیلیا بخواهد خود را به کاهش تولید اوپک محدود کند؟ آن هم در شرایطی که ابراز تمایل رئیس‌جمهور این کشور برای پیوستن به اوپک با روی تُرش شرکت‌ها و صنعت نفت این کشور مواجه شده است.

یک مقام شرکت نفتی پتروبراس که مهم‌ترین شرکت نفتی برزیل و یک شرکت دولتی است، گفت: اظهارات بولسونارو  هیچ پایه و اساسی ندارد. پیوستن برزیل به اوپک یعنی کاهش تولید و این در شرایط کنونی، هیچ معنایی برای برزیل ندارد.

به نظر می‌رسد، رئیس‌جمهور برزیل تنها این اظهارات را برای اینکه دل سرمایه‌گذاران عربستانی را به دست بیاورد، بر زبان رانده و در حقیقت تمایلی برای این کار ندارد.چنانکه پائولو گودس، وزیر اقتصاد برزیل روز گذشته در مصاحبه‌ای با رویترز، میخ آخر را به تابوت این اخبار کوبید و گفت: برزیل برای بحث و گفتگو در مورد آینده صنعت انرژی با اوپک تمایل دارد اما هیچ تمایلی برای پیوستن به این سازمان برای تعیین قیمت یا کاهش تولید ندارد.

**وزیر اقتصاد برزیل: تمایلی برای پیوستن به اوپک نداریم

وی اعتراف کرد که بودن در اوپک را برای آگاهی از شرایط بازار انرژی می‌خواهند و در این رابطه گفت: «شما باید برای گفتگو آنجا باشید و خود را مطلع کنید.»

وی از هدف ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور برزیل نیز پرده برداشت و گفت: «تحت فشار گذاشتن کشورهای غربی با شوک نفتی راه به جایی نمی‌برد... رئیس‌جمهور ژائیر بولسونارو اصول و ارزش‌هایی دارد و آنها را با پول تغییر نمی‌دهد.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر