بازدید 1957

چند درصد مهارت آموزان جذب بازار کار می شوند؟

کد خبر: ۹۳۶۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 11 November 2019

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از جذب ۶۰ درصد مهارت آموزان به بازارکار خبر داد و اختصاص درصدی از منابع مبارزه با مواد مخدر و قاچاق کالا به توسعه آموزشهای مهارتی در کشور را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، علی اوسط هاشمی امروز (دوشنبه) در نخستین نشست خبری خود با تاکید بر نقش بالای مهارت در اشتغال پایدار گفت: علیرغم اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از ۵۵۰ مرکز ثابت و ۱۱۷۰۰ آموزشگاه در سطح کشور داریم ولی این سرمایه تبدیل به جریان نشده و نتوانستیم این ظرفیت را به ثروت تبدیل کنیم.

سهم سازمان فنی و حرفه ای از بودجه کشور ۱.۶ درصد

وی با بیان اینکه جایگاه مهارت در بودجه کشور باید به شکل شایسته‌ای پیش‌بینی شود، بودجه سازمان آموزش فنی و حرفه ای ۱.۶ درصد از کل بودجه کشور اعلام کرد و گفت: ۹۶ درصد بودجه سازمان صرف پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری می‌شود.

 معاون وزیر کار اختصاص درصدی از منابع مبارزه با موادمخدر و قاچاق کالا به مهارت را خواستار شد و گفت: باید درصدی از درآمدهای مالیاتی، نفتی، دریایی، واردات کالا و گاز برای توسعه مهارت و فضای آموزش مهارتی در کشور اختصاص یابد.

هاشمی با اشاره به اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی گفت: می‌توانیم تبصره‌ای ذیل این مصوبه بگنجانیم که ۱۰ درصد این منابع به توسعه مهارت منتج به اشتغال پایدار تخصیص داده شود تا وام اشتغال را به افراد بیکار فاقد مهارت بدهیم و آنها را به بیکار بدهکار تبدیل کنیم.

۶۰ درصد مهارت آموزان جذب بازار کار می شوند

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور درادامه از جذب ۶۰ درصد مهارت آموزان به بازار کار خبر داد و گفت: بر اساس آمارها ۴۵ درصد مراجعه کنندگان به مراکز فنی و حرفه ای فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که از بین آنها ۶۰ درصد وارد بازار کارمی شوند.

وی با بیان اینکه نگاه به مدرک گرایی در کشور زمینه بیکاری را در کشور افزایش داده است، گفت:این که همه در کشور تحصیل کنند کافی نیست ما برای رسیدن به توسعه باید در مسیر توسعه مهارت آموزی و کارآفرینی گام برداریم و توجه به توانمندی های انسانی را مدنظر قرار بدهیم.

کسب مهارت ارزش است نه گرفتن مدرک!

هاشمی درباره تشکیل شورای عالی مهارت در کشور نیز گفت: معتقدم این شورا با سیاست گذاری صحیح می تواند مسیر مهارت را به سمتی ببرد که مهارت آموزی در تمام سیاست های کلان جایگاه خود را پیدا کند. ارزش مهارت در کشور باید ارتقا یابد تا منجر به تغییر شود. امروز ارزش در کسب مدرک نیست در کسب مهارت و توانمندی و شایستگی است.

نیازمند بازنگری نظام آموزشی در کشور هستیم

معاون وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی به بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان اشاره کرد و گفت: این مساله نقدهای بسیاری نیاز دارد تا به بازنگری نظام آموزشی کشور منجرشود. در حال حاضرجهت گیری های ما به سمت آموزش عالی است در صورتی که آموزشی می تواند به توسعه منجر شود که کشور را در مسیر اهداف توسعه قرار دهد.

هاشمی در پایان با تاکید برمطالبه گری رسانه ها درباره جایگاه مهارت در بودجه و برنامه های توسعه کشور، گفت: مهارت نقش موثری در اقتصاد و جامعه دارد ازاین رو رسانه ها باید به این مقوله ورود کنند که چرا جایگاه مهارت در کشور کمرنگ است و بیکاری به عنوان یک ابرچالش مهم مردم و حکومت را رنج می دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر