بازدید 3296

رشد ۴۳ درصدی زیان انباشته یک بانک دولتی در یک سال

بررسی صورت‌های مالی این بانک دولتی  در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که آخرین افزایش سرمایه صورت گرفته در سال ۱۳۹۶ و به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان و از محل ذخایر بوده است. همچنین میزان زیان انباشته این بانک در پایان سال گذشته با رشدی ۴۳ درصدی در مقایسه با سال ۱۳۹۶ به ۸  هزار و ۳۴۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.
کد خبر: ۹۳۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲ 11 November 2019

به گزارش نبض بورس، بانک کشاورزی از جمله بانک‌های قدمت دار کشور محسوب می ‌شود که با سرمایه اي به مبلغ بیش از 10.3 میلیارد تومان به موجب مصوبه مورخ  29 آذرماه 1358 مجمع عمومی بانک ‌ها، از ادغام بانک هاي تعاون کشاورزي ایران و توسعه کشاورزي ایران در تاریخ 22 شهریور 1359 تشکیل و تحت شماره 37596 در اداره ثبت شرکت هاي تهران به ثبت رسید. بانک کشاورزی، بانکی دولتی محسوب می شود و صددرصد سهام این بانک متعلق به دولت است. شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه بانک کشاورزی نیز در حوزه مالی و امور کشاورزی فعالیت می‌کنند.

بررسی صورت های مالی این بانک دولتی در سال 1397 نشان می دهد که آخرین افزایش سرمایه صورت گرفته در سال 1396 و به مبلغ 3 هزار میلیارد تومان و از محل ذخایر بوده است. همچنین میزان زیان انباشته این بانک در پایان سال گذشته با رشدی 43 درصدی در مقایسه با سال 1396 به 8  هزار و 343 میلیارد تومان افزایش یافته است.

زیان انباشته این بانک متعلق به دولت، در آستانه رسیدن به رقم 8.5 هزار میلیارد تومانی می باشد ( در صورت تداوم این شرایط و افزایش 43 درصدی زیان انباشته، در صورت‌های مالی اسفند 1398، زیان انباشته این بانک حدودا به رقم 10.1 هزار میلیارد تومان خواهد رسید)، اما حقوق، مزایا و پاداش اعضای هیئت مدیره آن جای بسی تامل دارد.

تصویر زیر نشان می دهد که 16 نفر از کارمندان بانک در قالب اعضای هیئت مدیره موظف و مدیرعامل (پنج نفر)، معاونین مدیرعامل به غیر از اعضای هیئت مدیره (6 نفر) و اعضای کمیته‌های مرتبط با هیئت مدیره (5 نفر) در مجموع 2 میلیارد و 214 میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده اند. رویه جالب توجه در پرداختی به این افراد، پرداخت در قالب پاداش است. بررسی صورت‌های مالی نشان می‌دهد که جمع پاداش پرداخت شده در این بانک به افراد ذکر شده، حدودا 3.5 برابر حقوق و مزایا، یعنی 7 میلیارد و 503 میلیون تومان است. البته توجه شود که 81 درصد از میزان پاداش پرداختی، به اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل بانک صورت گرفته است.

بررسی یادداشت‌های توضیحی صورت ‌های مالی این بانک نشان می دهد که اعضای هیات مدیره موظف و مدیرعامل که در مجموع پنج نفر می باشند توانسته اند 839 میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کنند. یعنی به صورت میانگین هر یک از اعضای هیات مدیره موظف و مدیرعامل 167 میلیون و 800 هزار تومان حقوق و مزایا در سال گذشته دریافت کرده اند. رقم جذاب و قابل توجه دیگری که به اعضای هیئت مدیره رسیده است، پاداش است. در سال 1397، اعضای هیئت مدیره بانک کشاورزی در مجموع 6 میلیارد و 96 میلیون تومان پاداش دریافت کرده اند که به صورت میانگین سهم هر نفر یک میلیارد و 219 میلیون تومان می‌ باشد.

هر چند صورت های مالی بانک کشاورزی به تایید حسابرس رسیده است اما کیخسروی رئیس اداره کل حقوق بانک کشاورزی طی مصاحبه ای اعلام کرد که پاداش میلیاردی به اعضای هیات مدیره یک اشتباه تایپی بوده است و یک صفر اشتباهاً اضافه شده است.

شایان ذکر است که هنوز حسابرس صورت های مالی بانک کشاورزی این موضوع را تایید نکرده است.

همچنین شش نفر از معاونین مدیرعامل (به غیر از اعضای هیئت مدیره) نیز در سال گذشته 769 میلیون و 400 هزار تومان، یعنی به طور میانگین هر نفر 128 میلیون و 233 هزار تومان حقوق و مزایا دریافت کردند. همچنین این 6  معاون مدیرعامل بانک کشاورزی، در مجموع 819 میلیون و 400 هزار تومان پاداش دریافت کرددند که در مجموع این رقم 13 درصد کل پاداش‌های پرداختی این بانک به اعضای هیئت مدیره و مدیران بوده است.

بانک کشاورزی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل