بازدید 5804

اسد: جنگ سوریه، جنگ جهانی سوم کوچک بود

کد خبر: ۹۳۶۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱ 11 November 2019
رییس جمهوری سوریه در مصاحبه با خبرگزاری "راشاتودی" جنگ در این کشور را یک "جنگ جهانی سوم کوچک" توصیف کرد که بدون سلاح و به صورت نیابتی انجام شده که یکی از عوامل آن نفت بوده است.

"بشار الاسد" در مصاحبه با این خبرگزاری که مشروح آن امروز (دوشنبه) منتشر شد، در پاسخ به این سوال که چرا به غارت نفت کشورش پاسخی محکم نمی‌دهد، تاکید کرد: طبیعتا ما خشمگین هستیم و همه شهروندان سوری خشمگین هستند و این یک غارت است؛ اما نه ساختاری وجود ندارد و نه قانونی بین المللی تا با این غارتگری واشنگتن مقابله کرد.

وی ادامه داد: غارت نفت سوریه موضوع تازه‌ای نیست و منحصر به زمان جنگ نبوده است. آمریکایی‌ها همیشه به روش‌های مختلف تلاش می‌کنند کشور‌های دیگر را غارت کنند و نه فقط نفت و ثروت‌های سرزمین‌ها را بلکه آن‌ها حقوق سیاسی و دیگر حقوق ملت‌ها را به یغما می‌برند. این نقش تاریخی آمریکا دستکم بعد از جنگ جهانی دوم است، بنابراین موضوعی عجیب و جدا از سیاست‌های پیشین آمریکا نیست، اما هر زمان شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد.

اسد تاکید کرد: زمانی که گروه تروریستی "داعش" در سال ۲۰۱۴ شروع به سرقت نفت سوریه کرد و در این راه "رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه و همدستانش و آمریکایی‌ها با این گروه همراه شریک بودند. بنابر این کاری که "دونالد ترامپ" رییس جمهوری آمریکا کرد، تنها اعلام حقیقت بود و حتی زمانی که برخی از کرد‌ها شروع به سرقت نفت سوریه کردند، آمریکایی‌ها شریک آن‌ها بودند.

رییس جمهوری سوریه ادامه داد: نظام جهانی که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت، دیگر کارآمد نیست و دیگر جهان تک‌قطبی مناسب نیست و قدرت‌هایی مانند روسیه، چین، هند و سایر کشور‌ها وجود دارند، ولی آمریکا در رهبری جهان، هیچ شریکی را نمی‌پذیرد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار که آیا دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ در "الغوطه" از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، افزود: مساله مضحک این است که در همان موقع اولین هیئت بین المللی برای تحقیق در سوریه وارد دمشق شده بود و فقط چند کیلومتر از این موقعیت فاصله داشتند. به طور منطقی اگر فرض کنیم که ارتش سوریه تسلیحات شیمیایی داشت و می‌خواست آن را بکارگیرد، در آن روز بکار نمی‌گرفت و دوم آن که آن‌ها از کشته شدن ۲۰۰ غیر نظامی حرف می‌زدند، در حالیکه اگر از تسلیحات شیمیایی استفاده شود چه بسا ده‌ها هزار غیر نظامی در آن منطقه پرجمعیت جان خود را از دست می‌دادند. سوم آن که این حادثه تنها در افکار مسئولان غربی وجود دارد و از آن به عنوان دستاویز برای حمله به سوریه استفاده کردند. آن‌ها هیچ دلیل واقعی و مدارک محکمی برای اثبات ادعای خود ارائه نکردند. اما گزارش‌های بسیاری این ادعا‌ها را رد می‌کنند و ارتش سوریه قبل از واگذاری تمام زرادخانه‌های خود به آژانس بین المللی، از سلاح‌های شیمیایی استفاده نکرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار