بازدید 6093

ایرانی‌ها چرا اینقدر عاشق یارانه‌اند؟

در ایران به هرجا که بروید، عده‌ای به دنبال یارانه و حمایت دولت آمده‌اند؛ از شهروندان گرفته تا تولیدکننده و تاجر... همه و همه چشم‌انتظار دریافت حمایت از دولت هستند و کار به جایی رسیده است که یک ایرانی اگر بخواهد تا سر کوچه برود، مدعی است که این وظیفه دولت است که مرا تا سر کوچه برساند! اما این میل عجیب ایرانی‌ها به یارانه‌خواهی از کجا آمده است؟
کد خبر: ۹۳۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸ 10 November 2019

شهروندان کشورهای پیشرفته می‌دانند که نظام قیمت‌گذاری و شاخص‌های تعیین قیمت کالا دست دولت نیست و مردم یا همان نظام عرضه و تقاضا تعیین‌کننده‌اند؛ بنابراین در چنین سیستمی مردم برای تأمین معیشت‌شان خود را نیازمند حمایت دولت نمی‌دانند.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه شهروند، مسعود دانشمند عضو سابق اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران گفت: ٨٠‌درصد اعتراض ثروتمندان به حذف یارانه‌ها منطقی نبوده است. این موضوعی است که حسین میرزایی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها به رسانه‌ها گفته است و البته بارها از مدیران ایرانی شنیده‌ایم که ثروتمندان و میلیاردرها نسبت به حذف یارانه ٤٥‌هزار تومانی‌شان شاکی شده‌اند.

این ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود و به هرجا که بروید، عده‌ای به دنبال یارانه و حمایت دولت آمده‌اند؛ از شهروندان گرفته تا تولیدکننده و تاجر... همه و همه چشم‌انتظار دریافت حمایت از دولت هستند و کار به جایی رسیده است که یک ایرانی اگر بخواهد تا سر کوچه برود، مدعی است که این وظیفه دولت است که مرا تا سر کوچه برساند! اما این میل عجیب ایرانی‌ها به یارانه‌خواهی از کجا آمده است؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که این مسأله ریشه تاریخی دارد. در ایران دولت‌ها صاحب اختیار تمام امکانات اقتصادی بوده‌اند.

آن‌ها مالک پول و بانکدار بوده‌اند، آن‌ها ساخت‌وساز می‌کنند، تجارت و واردات انجام می‌دهند، صادرکننده هستند، کارخانه‌دار هستند، بازاری هستند و درعین حال مجوز صادر می‌کنند، ممنوعیت ایجاد می‌کنند، تعرفه تعیین می‌کنند، قیمت‌گذاری می‌کنند و به‌طور خلاصه اقتصاد در مشت‌شان است؛ بنابراین شهروندان به ناچار به دولت‌ها روی آورده‌اند و از آن‌ها درخواست حمایت می‌کنند.

در واقع تصدیگری بیش از اندازه دولت‌های ایرانی در اقتصاد موجب شده است که اعتماد به‌نفس و عزت‌نفس ملی مخدوش شود و مردم تصور کنند که انجام کوچکترین کارها وظیفه دولت است و خودشان ناتوان از انجام هرکاری هستند. از همین زاویه است که می‌بینیم عزت‌نفس شهروندان مخدوش شده است و بسیاری از آن‌ها با وجود عدم نیازمندی، به دنبال دریافت ٤٥‌هزار تومان در ماه هستند و برای این کار پروسه‌های طولانی اداری را پشت‌سر می‌گذارند یا گهگدار می‌بینیم که صاحبان کسب‌وکار دنبال مدیران و مسئولان ارشد می‌دوند تا نامه‌ای را به دست آن‌ها برسانند و درخواست حمایت داشته باشند و حتی رفتاری را مرتکب شوند که خارج از شأن و کرامت انسانی است.

این درحالی است که در کشورهای پیشرفته دولت تصدیگری را رها کرده و امور اقتصادی را به مردم سپرده است. در چنین بستری شهروندان می‌دانند که نیازی به حمایت دولت ندارند. آن‌ها می‌دانند که اگر یک ایده یا طرح درآمدزا داشته باشند، می‌توانند به راحتی به بانک‌ها و سرمایه‌گذاران مراجعه کنند و از ایده‌شان درآمدزایی کنند.

شهروندان کشورهای پیشرفته می‌دانند که نظام قیمت‌گذاری و شاخص‌های تعیین قیمت کالا دست دولت نیست و مردم یا همان نظام عرضه و تقاضا تعیین‌کننده‌اند؛ بنابراین در چنین سیستمی مردم برای تأمین معیشت‌شان خود را نیازمند حمایت دولت نمی‌دانند. درکشورهای پیشرفته شهروندان می‌دانند که دولت تنها در مقام ناظر یا سیاست‌گذار است و امکانات در جای دیگری است؛ بنابراین ما شاهدیم که این موج یارانه‌خواهی در کشورهای پیشرفته وجود ندارد.

در ایران، اما تقاضای عجیب یارانه‌خواهی پیچیدگی‌ها و گرفتاری‌هایی در بخش‌های مختلف اقتصاد ایجاد کرده است که حل این گرفتاری‌ها به یک جراحی بزرگ اقتصادی نیاز دارد. در واقع گرفتاری‌های بزرگ ایران در اقتصاد یک شاهراه اصلی دارد و آن این است که دولت تصدیگری را رها کند و به نقش سیاست‌گذار و ناظر اکتفا نماید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۸
پول ملته چرازورتون مباد
اگه حای کشورهای پیشرفته و......بودید که ...
جالبه به بهانه بارانه همه چیز صدهابرابر شده ولی یارانه نه
بارانه اومد که قینتهای واقعی روجبران کنه
اما...
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
به خاطر اینکه یارانه یکی از نماد های عدالت ا ست که دکتر احمدی نژاد بنای برپاییش رو داشت و مفت خور ها اون رو برا خودشون مصیبت می دونند.
ایرانی ها عاشق یارانه اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این هم شد تیتر
ایرانی ها عاشق فقرند؟ عاشق زندگی نکردند؟

ایرانی ها؟؟؟؟؟؟
مفت باشه کوفت باشه
ما متاسفانه در کشورمان محقق و صاحب نظر نداریم .همه اظهارنظرها کلیشه ای و از قبل مشخصند.اینها باید درون جامعه به جواب برسند.مردم باید جواب بدهند نه این افراد به جای مردم.لذا این نظرات فاقد اعتبارند
اتفاقا این موضوع جالبی است می توانید از مردم نظر بخواهید وبعد جمع بندی کنید.
مصداق ضرب المثل:
"یک مو از خرس کندن"
هست.
بخاطر اینکه از نظر ایرانی ها
0- فساد و دزدی و رانت بیداد میکند.
1- مفسدین اقتصادی اعلام نمی شود
2- وقتی اعلام می شود برخورد نمی شود.
3- و وقتی فردی غارت میکند معلوم می شود از سران بوده.
4- امید به آینده وجود ندارد از کجا معلوم فردا یا پس فردا محتاج یارانه نباشم.
بجای اینکه جلوی دزدی ها گرفته شود فقط برای ماهی چندرغاز یارانه که ۱۰ ساله مشمول هیچ تورمی نشده باید هدفمندی انجام بشه؟
چون اعتقادشان این است پولشان را آقازاده ها دارند چپاول می کنند،مویی از خرس کندن هم غنیمت است
جناب مستر تو کدوم دولت اروپایی به زعم شما اروپا شناس اینقد ر اختلاس گر هست که تو ایران داریم
خودتون جواب دادين ديگه . رانت دهي به خواص و كوتاه كردن دست مردم عادي اين بلا را سر ما اورده .
اولا عرضه و تقاضا هیچ کس یک روزه قیمت ها رو دوبرابر نمی کنه .قیمت ها یک سنت میخواد جابجا بشه مردم اعتراض میکنند و دولتهاشون از فرغون سازی که ارابه مرگ هست دفاع نمی کنه.این یارانه هم بخوره تو سر دولتیها که نجومی میگیرن و خانوادشون اونور دارن عشق و حال می کنند و مردم رو اینجا بدبخت کردن.
وقتی دولت در جزیی ترین امور مردم دخالت میکند و انتظار دارد همه چیز از ممیزی او عبور کند باید این تفاوتها بین کشور عقب افتاده و جهان سومی ایران و کشورهای پیشرفته باشد.
دولت های ما اگر درست عمل میکردند و اختلاسات و دزدیها را کنار می گذاشتند وضعیت مملکت ایجوری رقم نمیخورد.
نذارید دهنمان باز شودا،شما میدونید کویت به شهروندانش چقدر یارانه میدهد به پول ما معادل صدو پنچاه میلیون به هر نفر،پس اینقدر سرکوفت یارانه سه کیلو میوه ای رو به ما نزنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
حالاکه دهانتان گشوده شدچه شد ؟ اینجاکویت شد؟
ایرانی ها عاشق یارانه نیستند. دروغ گویی ها و وعده پوچ و اختلاص های پی در پی توسط مسولان و فرزندان آنهل و وابستگان به آنها به ایرانی ها یاد داده که حق گرفتنی است چون اگر این را نگیریم قردا یک آقا زاده یا مسول با یک پول قلمبه و بزرگ احتمالا سر از کانادا درخواهد آورد
پاسخ ها
عمو قزوینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
املای اختلاس صحیح است ؛ ببم عسلم
چون مسئولین ما هم عاشق پول های نجومی و مفت هستند
چون اکثرمابه مفت بدست آوردن هرچیزی عادت وعلاقه داریم ومدیران محترم هم هرروز یگ راه جدیدبرای مفت بَری جلوی پایمان میگذارندمثلا پول بیزحمت =قانون هدفمندی یارانه ها مسکن ارزان =مهر ، کارراحت وفراوان=استخدام درشهرداری محترم درمان مفت=تحول سلامت الی آخراین است رمزورازمفت دوستی ماهموطنان که باداشتن چهارستون بدن سالم علاقه ای بکارکردن نداریم وهمه ازنداری مینالیم البته درهمه بلاددنیامردم عین خودمانندولی بااین تفاوت که آنجاهااین خدمات به معلولین وپیران وناتوانان داده میشودولی دربلادخودمان به زرنگترها !!
خجالت نمی کشید با این پرداختی ناچیز و ثابت و تورم چند صد برابری قیمتها ؟
کشورهای دیگر طبق نظر پیامبر گرامی اسلام بیت المال رو بین تمام مردم بصورت یکسان تقسیم می کنند شما به بهانه های واهی عده ای رو هم از بیت المال محروم کردید و این همه منت بر سر مردم میذارین
عاشق یارانه نیستن، حقشون رو می خوان
بیت المال و پول نفت متعلق به تمامی ایرانیان است. بنابراین دولت وظیفه دارد با تمام کمال و بدون کسر به همه ایرانیان پرداخت نماید. در ضمن دولت باید فساد و هزینه های خود را کنترل نماید تا بار خود بر جامعه مسلمین کمتر گردد. اگر نمی توانید اشکال در خودتان و نوعی سوء مدیریت است.
عاشقي چيه وابسته شديد به چند قاز يارانه براي گذران هستيم
و سوالی دیگر چرا مسئولین ما عاشق دزدی و رانت و اختلاس هستند؟
و چرا فرزندانشان عاشق تحصیل در خارج از کشور با همین پولهای دزدی ؟ و چرا و چرا و چراهای دیگر
علتش اینه که این دولت های فشل مردم رو تنبل بار آورده برای اینکه مردم همیشه به دولت محتاج باشند
این چه سؤالیست می‌پرسید؟ خودت از پول مفت باد آورده بدت میاد؟
سلام
چون تنها نتیحه درآمدزایی ملی و دولتی است که به مردم میرسد.
از بی پولی از بدبختی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر