بازدید 8652
عطریانفر در گفت‌وگو با تابناک؛

«طرح سرا» ایده «اتحاد ملت» است و نمی‌تواند نماد کل اندیشه اصلاح‌طلبان باشد/ «سرا» فقط شورای نگهبان را نسبت به اصلاح‌طلبان حساس می‌کند/ مراقب تکرار تجربه تلخ انتخابات ۸۸ باشید

وی افزود: دغدغه و نگرانی‌های دیگری هم از سوی ما وجود دارد که ممکن است از ناحیه نهاد‌های نظارتی به اینگونه طرح‌ها حساسیت نشان داده شود؛ چنانکه ما یک تجربه تلخی در سال ۸۸ داریم که برخی از پیگیری‌ها و نظارت‌هایی که روی صندوق‌ها از سوی برخی اصلاح‌طلبان و ستادهایشان انجام می‌شد، مورد حساسیت و نگرانی شورای نگهبان قرار گرفت و حتی ...
کد خبر: ۹۳۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳ 08 November 2019

طرح سرا (سامانه رأی گیری اصلاح طلبان) جدیدترین ایده انتخاباتی است که اصلاح طلبان آن را در شورای سیاستگذاری مطرح کرده اند و به دنبال اجرایی کردن آن برای انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه هستند. هرچند این طرح انتخاباتی با هدف تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس پیش روی و با توجیه اینکه می تواند منجر به بهره گیری از بدنه اجتماعی این طیف شود، مخالفان جدی هم دارد.

به گزارش «تابناک»، بنا به اعلام شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان، این شیوه‌ شفاف و دموکراتیک انتخاب نامزدها فساد سیاسی و نقش لابی‌های ناسالم در برآمدن نامزدها را می‌کاهد، به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و افزایش مشارکت و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی‌افزایی کمک می‌کند، به شناسایی و برآمدن نامزدهای شایسته‌ و معرفی چهره‌های توانا و جدید به جامعه می‌انجامد، اقتضای دموکراتیزسیون در سطح احزاب و جریان‌های سیاسی است و ارتباط میان یک جریان سیاسی با بدنه‌ی اعضا و حامیانش را تقویت و مشارکت اعضای یک جریان سیاسی را به نحوی معنادار در فرآیند انتخاب نامزدها جلب می‌کند.

هرچند برخی چهره های اصلاح طلب نظیر «آذر منصوری» دبیر شورای سیاستگذاری و افراد نزدیک به «محمدرضا عارف» در ساز و کار انتخاباتی تصمیم گیرنده جریان اصلاحات برای انتخابات نظیر «سید حسن رسولی» طرح سرا (سامانه رأی گیری اصلاح طلبان) را یک طرح اصولی برای انتخابات می خوانند، «سرا» از همان ابتدا با مخالفت های جدی روبه رو شد، به گونه ای که «غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران آن را روش انتخاب قلابی و دموکراسی وارونه توصیف کرد و «اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب اعتماد ملی آن را طرحی بسیار خام و غیرکارشناسی دانست و گفت که این «طرح تنها تامین کننده منافع افرادی است که می خواهند افراد مورد نظر خودشان را در لیست نهایی قرار دهند.»

یک عضو حزب کارگزارن سازندگی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» اظهار کرد: طرح سرا با توجه به کم و کاستی‌ها در سطوح مختلف نمی‌تواند نماد اندیشه اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش روی باشد.

محمد عطریانفر درباره ارائه طرح سرا از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و مخالفت دو حزب اعتماد ملی و سازندگی با این طرح اظهار کرد: ما در این رابطه ضمن اینکه برای این نوع نظرسنجی‌ها و تجمیع آرای اصلاح‌‌طلبان احترام قائلیم نظر خود را درباره این طرح اعلام کردیم.

وی افزود: آنچه از نظر ما درباره این طرح عملیاتی نیست، توجه به این نکته است، این جمعیتی که به این روش انتخاب می‌شوند و قرار است در مقام انتخابگری برای نامزدهای موردنظر باشد، نمی‌توانند برای اجماع اصلاح‌طلبان نمایندگی کنند چون به یک تعدادی از افراد در حد ۲۰ تا ۳۰ نفر اجازه داده می‌شود که هر یک ۲۰ نفر را و آن ۲۰ نفر بعدی ۲۰ نفر را معرفی کنند که در چنین مکانیزمی لایه اول شاید ۲۰ نفر را معرفی کند؛ اما در سطوح و لایه‌های بعدی مشکلاتی ایجاد خواهد شد و نامزدهای موردنظر جمع نخواهند شد.

عضو حزب کارگزاران سازندگی تصریح کرد: زمانی که ما در گام اول از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ۲۰ تن را انتخاب می‌کنیم، بدون شک این افراد به اصول اصلاح‌طلبان ملتزم هستند؛ اما شاید در لایه دوم و سوم آن قید و بندی که مورد نظر اصلاح‌طلبان است، محقق نشود.

عطریانفر خاطرنشان کرد: باور ما این است اگر طرح سرا اتفاق هم بیفتد این جمعیت نمی‌تواند نماد کل اندیشه اصلاح‌طلبان باشد، چون زمانی که این افراد در مقام انتخاب قرار می‌گیرند، نتیجه این کار به گونه‌ای خواهد شد که در نهایت شخصیت بزرگواری چون سیدمحمدخاتمی گزینش نهایی را انجام دهد که این روند رویکردی معقول و منطقی نیست.

وی تأکید کرد: زمانی که ما جبهه‌ای را تشکیل می‌دهیم و این جبهه قرارش بر این است که کار مشترکی انجام دهد، باید روی طرح‌ها و نظریات خود اتفاق‌نظر داشته باشند؛ از این روی، تحقق طرح سرا حتی با وجود یک مخالف نباید عملیاتی شود.

عضو حزب کارگزاران سازندگی گفت: در رابطه با طرح سرا از مجموعه سه حزب موثر و عملیاتی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دوحزب اصلی یعنی اعتماد ملی و کارگزاران مخالف این طرح هستند و تنها حزب اتحاد ملت که پیشنهاد دهنده این طرح است، موافق آن است؛ از این روی، نمی‌شود با یک رأی موافق درباره این موضوع تصمیم گرفت.

عطریانفر اظهار کرد: نظر سایر گروه‌ها نیز درباره این طرح‌ برای ما قابل احترام است، ولی این گروها بیشتر نقش اقماری دارند؛ از این رو، به نظر می‌رسد این طرح توفیق چندانی نداشته باشد.

وی افزود: دغدغه و نگرانی‌های دیگری هم از سوی ما وجود دارد که ممکن است از ناحیه نهادهای نظارتی به این گونه طرح‌ها حساسیت نشان داده شود. چنانکه ما یک تجربه تلخی در سال ۸۸ داریم که برخی از پیگیری‌ها و نظارت‌هایی که روی صندوق‌ها از سوی برخی اصلاح‌طلبان و ستادهایشان انجام می‌شد، مورد حساسیت و نگرانی شورای نگهبان قرار گرفت و حتی برخورد امنیتی با آن شد که این نگرانی با اجرای طرح سرا نیز وجود دارد.

عضو حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه مکانیزم پیشنهادی ما برای انتخابات مجلس پارلمان اصلاحات است تصریح کرد: پارلمان اصلاحات ایده‌ای است که بیش از شش و هفت سال به آن پرداخته شده، ولی متأسفانه به آن بی‌توجهی می‌شود.

عطریانفر خاطرنشان کرد: اگر پارلمان اصلاحات عملیاتی شود، چهره‌های شاخصی که در یک دوره طولانی مدت بیست سال یعنی از ۷۶ به بعد در جریان اصلاحات ایفای نقش کردند و هزینه دادند، می‌توانند در یک اجماع ۵۰۰ نفره پارلمان اصلاحات را تشکیل دهند و برای این جریان و انتخابات تعیین تکلیف کنند.

وی تأکید کرد: اینکه ما طرح پارلمان اصلاحات را کنار بگذاریم و یک طرح را که در فاصله کمی به انتخابات از آن رونمایی کردیم در دستور کار قرار دهیم، بدون شک به نتیجه مطلوب و موردنظرمان دست پیدا نمی‌کنیم و در گزینش گزینه‌های مدنظرمان نیز به موفقیت دست پیدا نمی‌کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۵
من من که هیچ فرق نمی کند چون تا تا زمانی که همسانسازی حقوق بازنشستگان اجرا نشود در هیچ انتخاباتی شرکت نمی کنم
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
برای من روشن نشد که این سرا واقعا چگونه عمل میکند و چه نتیجه ای را دنبال!
۱. بنظر می اید که این انتخاباتی نسبتا دمکراتیک بین اصلاحطلبان باشد در این صورت مثبت میگیرد.
۲.تا چه اندازه ای میتواند این برنامه در انتخابات تاثیر مثبت بگذارد وابسطه به عمل شورای نگهبان میشود، یعنی با استصوابی بودن انتخابات نتیجه مانند قبل است ولی حد اقل اصلاحطلبان میتوانند تعداد رای های خود را دقیقا بدانند اینرا هم میتوان مثبت ارزیابی کرد.
۳. ولی مشکل اصلی حل نمیشود و آن آوردن ناراضیان به انتخابات است ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
غصه نخور، همسازی کردند و باز هم میکنند، منتهی برای بازنشستگان مسلح و کشوری .
شما هم میتوانی به شادی آنها شاد باشی.
بازنشسته های کارگری اصلا توی حساب و کتابهای مسئولین جایی ندارند !!!
تابناکیهای عزیز لطفا شهامت بخرج دهید و منتشر کنید.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
خوش آمدی
کارگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
مگه کسی وقت کار کردن کارگر را آدم حساب میکنه که وقت باز نشستگی به حساب بیاره
تجربه 88 برا شمام اگه تلخ بود دوباره بدو بدو نمیدویدید سمت قدرت
برا شما تلخی فقط دوری از قدرته نه درد مردم
پاسخ ها
سانسور
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
همی که تابناک نمیزاره وگرنه نظرت 2000 تا لایک میخورد و صدها ریپلای در تایید
دلتون خوشه ! برای ما از انتخابات چیزی در نمیاد.
ﺑﻴﺴﺖ ﺳﺎﻝ اﺯ ﺑﺴﺎﻃﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ اﺻﻼﺣﺎﺕ ﻣﻴﮕﺬﺭﺩ. ﺩﺭ اﻳﻦ ﻣﺪﺕ ﺑﺠﺎﻱ اﻳﻨﻜﻪ ﺗﻼﺵ ﻛﻨﻨﺪ ﺷﻮﺭاﻱ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺭا ﺑﻪ ﺭﻓﺮاﻧﺪﻭﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﮕﺬاﺭﻧﺪ و ﺣﻖ اﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﺮﺩﻥ و ﺷﺪﻥ ﺭا ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻭاﮔﺬاﺭ ﻛﻨﻨﺪ و ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ ﺗﺎ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻧﻆﺎﺭﺕ اﺳﺘﺼﻮاﺑﻲ ﻫﺴﺖ ﻣﺎ ﺩﺭ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﺷﺮﻛﺖ ﻧﻤﻴﻜﻨﻴﻢ و ﺑﺎ اﻋﺘﺼﺎﺏ ﺳﺮاﺳﺮﻱ ﻫﻢ ﻛﻪ ﺷﺪﻩ ﺭﻗﻴﺐ ﺭا ﻭاﺩاﺭ ﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻧﻆﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻨﻨﺪ. ﺭﻳﻴﺴﺸﺎﻥ ﺑﻴﺎﻳﺪ و ﺑﮕﻮﻳﺪ "ﺗﻜﺮاﺭ ﻣﻴﻜﻨﻢ" ﺗﺎ ﻭﻗﺘﻴﻜﻪ ﻧﻆﺎﺭﺕ اﺳﺘﺼﻮاﺑﻲ ﻫﺴﺖ ﻣﺮﺩﻡ اﻳﺮاﻥ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﺨﻮاﻫﻨﺪ ﺷﺪ.
ﻭﻟﻲ ﻫﻨﻮﺯ ﮔﺪاﻳﻲ ﺷﻮﺭاﻱ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺭا ﻣﻴﻜﻨﻨﺪ ﺑﺮاﻱ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﺻﻼﺣﻴﺖ!
اﻟﺒﺘﻪ ﺣﻖ ﻫﻢ ﺩاﺭﻧﺪ. ﺑﺴﺎﻃﻲ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﻧﻆﺎﺭﺕ اﺳﺘﺼﻮاﺑﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺩﻛﺎﻥ ﻫﻤﻪ اﺯ ﺟﻤﻠﻪ اﺻﻼﺡ ﻃﻠﺒﺎﻥ ﻫﻢ ﺟﻤﻊ ﻣﻴﺸﻮﺩ. ﺣﺎﻻ ﻻاﻗﻞ ﺗﻜﻪ اﺳﺘﺨﻮاﻧﻲ اﺯ ﺳﻔﺮﻩ اﻧﻘﻼﺏ ﻧﺼﻴﺒﺸﺎﻥ ﻣﻴﺸﻮﺩ.
ﻭﻟﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺪاﻧﻨﺪ #ﺩﻳﮕﻪ ﺗﻤﻮﻣﻪ ﻣﺎﺟﺮا!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
دوست عزیز
اگر به گذشته نگاه کنید در سال 90 یعنی دو سال بعد از فتنه 88 اصلاح طلبان که همیشه توهم خودبیشتر
پنداری دارند انتخابات را به خیال اختلال در آن تحریم کردند ولی نه تنها مشارکت پایین نیامد بلکه افزایش هم پیدا کرد اکنون ناچارند با تمام توان شرکت کنند تا با عدم شرکت و مشارکت بالای مردم آبرویشان نرود
نظارت استصوابی هم بهانه ای بیش نیست به عنوان نمونه در کدام انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای
اصلی آنها رد صلاحیت شده؟
واقعا فکر میکنید بازم مردم حماقت میکنن میان تو انتخابات شمارو انتخاب میکنن ،، ژنهای خوبتون بیشتر مردم رو سرکیسه کنن و با پول ملت خوشگذرونی کنن
بنده در این رابطه نظری ندارم فقط لطفا دیوار سفارت بما هم بدهین ازش بالا بریم تا پیشرفت کنیم. بعد در سامانه سرا شرکت کنم.
بنده با این ریش سفیدم تا کنون بیش از صدتا دیوار بالا رفته ام و سالها به ناحق حبس هم کشیده ام ولی هنوز مستاجرم
ای کاش از دیوار سفارت بالا رفته بودم.
اصولگرا ، اصلاح طلب و ... همگی ازیک منبع جاریند
به درد مملکت نمیخورند
اگر به درد میخوردند ارزش پول کشور اینقدر کم نمیشد . در مملکت دزد نداشتیم ، بیکار نداشتیم ، قدرت خرید مناسب داشتیم ، فقط با استعدادها و صلاحیت دارها مشاغل کلیدی را دردست داشتند و مجبور نبودیم بین بد و بدتر کسی را انتخاب کنیم
عجب روییییییییی
اصلاح طلب= اصولگرا= اعتدالی گرا= ...
پاسخ ها
ناشناس
| Slovakia |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
سر وته یک کرباس.
خودتان با این طرح سرا و شورا فلاو بهمان گول نزنید مردم دیگه خوب شما شیک پوشان را شناخته کو ارزانی کو رفع بیکاری کو ازدواج و هزاران کوی دیگر شما عوام فریب هستید رای ما رو دزدیدی برید فقط بیت المال را غارت کنید. شما دیگر رای ندارید ای خوش نشینان بی دغدغه
انتخابات ریاست جمهوری تا حالا هیچ تاثیری برای مردم نداشته
این طرح هم به سرنوشت سامانه پیامکی صیانت از آرای 88 دچار نشه صلوات
این طرح از اون لیست های فله ای که منبع و ماخذش هم مشخص نبود و نتیجه اش شد لیست امید که بهتره
طفلک شما وابطحی که تجربه بسیار بسیار تلخی از انتخابات ۸۸ دارید
تابناک دلا پر درده اینجا کمی آروم می شویم. صدامونو رسانه های سیاسی وجناحی یا نشر نمی دهند یا سانسورش می کنند .بعد دم از آزادی وچند صدایی می زنند. برای بنده سوال ست این رهبران جناح ها های چپ وراست نشد یکبار اعتراض کنند به نرخ کرایه ها اجاره خانه ها کمی حقوقشان وبی کیفیتی کالا ها وگرانی ها جز در وقت انتخابات.امروز مسولی می گفت درج تاریخ تخم مرغ ها الکی ست تاریخشونو دروغ در ج می کنند .این رهبران سیاسی کجا زندگی می کنند چی می خورند کجا خرید می کنند چرا یکیشون درد منو وامثال منو نداره .این یه طرف تراژدی اینجاست که باز امثال من و...می روند با چه امدید به اینها رای می دهند؟!! برو انتخبات ولی به اینها رای نده چرا رایتو مفت می فروشی به کسی که وقتی نماینده شد ومنتخب شد باید کفش آهنی بپوشی ببینیش تازه اگر دیدیشون براتون کاری وگره ای را بگشاید چرا؟!!همینجا را بدل کنیم به محلی برای اعلام اعتراض به چپ وراستی که 40 ساله مملکت دستشون بوده واین شده نتیجه اش. باور کنید برای یه مدت زیر هر خبری اعلام برایت کنیم از چپ وراست بلکه یکم به درد مردم توجه کنند.
این انتخابات با کمترین مشارکت و با یک مجلس یکدست اصولگرا مواجه خوهیم بود و در کمتر از ۶ ماه روحانی رو ساقط خواهند کرد و کشور ایران را تیدیل به لیبی خواهند کرد
مگر کسی هم رای میده
اینقدر دم از انتخابات نزنید لطفا !! مگر شدنیه با این اوضاع گرانی در کشور!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل