بازدید 9161
۴

توضیحات رئیس‌کل بانک مرکزی درباره فعال‌سازی رمز پویا

کد خبر: ۹۳۵۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 08 November 2019

رئیس‌کل بانک مرکزی از فعال‌سازی رمز پویا خبر داد و گفت: بیش از ۳۰ بانک، فعال‌سازی رمز پویا را شروع کرده‌اند، اما به‌دلیل هوشمند نبودن خیلی از موبایل ها، اجباری کردن استفاده از رمز پویا در حال حاضر مقدور نیست.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، عبدالناصر همتی در پست جدید خود نکاتی را درباره مقابله با فیشینگ و همچنین فعال‌سازی رمز پویا ارائه کرد.

وی در متن یادداشت خود نوشت: درباره اقدامات انجام‌گرفته برای مقابله با فیشینگ نکات زیر قابل ذکر است:

۱ ــ مسئولیت حفاظت از اطلاعات مشتریان به‌عهده بانک‌ها بوده و هرگونه ضرر و زیان وارده از این ناحیه به مشتریان به‌عهده آن‌ها است.

۲ ــ بانک‌ها، اطلاع‌رسانی درباره مزایای استفاده از رمز پویا را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر رمز ایستا و رمز پویا توأمان فعال هستند و به همین دلیل، مشتریان به‌دلیل راحتی ترجیح می‌دهند از رمز ایستا استفاده کنند.

۳ ــ رمز ایستا، بایستی به‌گونه‌ای غیرفعال شود که موجب نگرانی مشتریان، در دریافت روزانه بیش از ۱۰ میلیون خدمت نشود و نیز تعدادی از بانک‌ها هنوز به سرویس شاهکار برای انطباق شماره ملی و موبایل مشتریان خود، متصل نیستند.

۴ ــ بانک مرکزی ایران به‌موازات اقدامات لازم پیشگیرانه، با رصد مرتب شبکه‌های اجتماعی و پایش درگاه‌های شبکه پرداخت کشور و نیز تعامل با نهاد‌هایی نظیر دادستانی، پلیس فتا و مرکز ماهر، اقدام به مسدودسازی تعداد زیادی سایت‌های جعلی نموده است.

۵ ــ بیش از ۳۰ بانک، فعال‌سازی رمز پویا را شروع کرده‌اند، اما به‌دلیل هوشمند نبودن خیلی از موبایل ها، اجباری کردن استفاده از رمز پویا در حال حاضر مقدور نیست.

۶ ــ بانک مرکزی یک سیستم متمرکز مبتنی بر پیامک را راه‌اندازی نموده است، لیکن، اتصال کلیه بانک‌ها به آن تا ابتدای دی‌ماه زمان لازم دارد. بانک مرکزی اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص را به هموطنان عزیز انجام خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
یکی از مشکلات اساسی بر سر اجرای این طرح ، بدبینی و بی اعتمادی مردم به اپ های ایرانی است .. بطور مثال اکثر اپ های ایرانی هنگام نصب ، سطح دسترسی هایی فراتر از نیازشان را از کاربر طلب می کنند .. بنده قصد داشتم اپ تولید رمز پویای یکی از بانک ها را روی گوشی خودم نصب کنم ولی وقتی مشاهده کردم این اپ درخواست دسترسی به دوربین ، میکروفن ، پیامک ، کال ، کارت حافظه و لوکیشن را طلب کرد از نصب آن‌خودداری کردم. واقعا چه لزومی دارد اپ ساده ای که برای تولید رمز پویا فقط و فقط باید به اینترنت دسترسی داشته باشد ، سطح دسترسی به تمام امکانات گوشی را از کاربر طلب کند ؟؟؟؟
بانک مرکزی باید بانک ها را مجبور کند که یک اپ مجزا و تک منظوره که فقط و فقط برای تولید رمز پویا استفاده می شود و جز دسترسی به اینترنت ، سطح دسترسی های دیگری را طلب نکند عرضه کنند تا کاربران بدون نگرانی از این اپ ها استفاده کنند
البته با توجه به تعداد زیاد بانک ها ، بهتر است یک اپ واحد و تک منظوره که به جز دسترسی به اینترنت ، سطح دسترسی دیگری را طلب نکند و تمامی بانک ها را پوشش دهد عرضه شود تا کاربران مجبور نشوند به ازای هر بانک ، اپ مجزایی را نصب کنند
از ussd استفاده کنید رمز یک بار مصرف می فرستد گوشی هوشمند نیاز ندارد
دست از سر مردم بردارید جناب آقای همتی!
همین الان با وجود اینکه بزرگترین بانک دولتی برای دوره شش ماهه مبلغ 6 هزار تومن جهت ارسال پیامک از حساب کسر میکنه اما پیامک ها رو با تاخیر نیم ساعته میفرسته که عملا بی فایده است، بعضی وقت ها هم که اصلا پیامکی ارسال نمیشه! بعد شما میخواید با این سیستم ناکارآمد مردم رو برای ورود به حسابشون هم گرفتار کنید؟
در بسیاری از کشور های دنیا وقتی چه از موبایل و چه از سایت اینترنت بانک استفاده میشود ،با اس ام اس رمزی به موبایل قاحب حساب ارسال میشود که همان یکبار قابل استفاده است و نیازی به نصب چندین اپ از بانک های مختلف روی موبایل نیست.امیدوارم بعضی آقازادگان بعنوان پیمانکاران برنامه این اپ باعث در پیش گرفتن چنین سیاست هایی نباشد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار