بازدید 5005
۵

همتی: استفاده اجباری از رمز پویا مقدور نیست

کد خبر: ۹۳۵۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۴ 08 November 2019
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی در اینستاگرام با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۳۰ بانک فعال سازی رمز پویا را شروع کرده‌اند، نوشت:، اما به دلیل هوشمند نبودن بسیاری از موبایل‌ها، اجباری‌کردن استفاده از رمز پویا درحال حاضر مقدور نیست.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا رئیس کل بانک مرکزی پنجشنبه شب در این یادداشت درخصوص اقدامات انجام گرفته برای مقابله با فیشینگ (Phishing) نکات زیر را تشریح کرد.

۱- مسئولیت حفاظت از اطلاعات مشتریان به عهده بانک‌ها و هرگونه ضرر و زیان وارده از این ناحیه به مشتریان به عهده آن‌ها است.

۲- بانک‌ها اطلاع رسانی درخصوص مزایای استفاده از رمز پویا را آغاز کرده اند و در حال حاضر رمز ایستا و رمز پویا توامان فعال هستند و به همین دلیل مشتریان به دلیل راحتی ترجیح می‌دهند از رمز ایستا استفاده کنند.

۳- رمز ایستا بایستی به گونه‌ای غیرفعال شود که موجب نگرانی مشتریان در دریافت روزانه بیش از ۱۰ میلیون خدمت نشود و نیز تعدادی از بانک‌ها هنوز به سرویس شاهکار برای انطباق شماره ملی و موبایل مشتریان خود متصل نیستند.

۴- بانک مرکزی ایران به موازات اقدامات لازم پیشگیرانه با رصد مرتب شبکه‌های اجتماعی و پایش درگاه‌های شبکه پرداخت کشور و نیز تعامل با نهاد‌هایی نظیر دادستانی، پلیس فتا و مرکز ماهر اقدام به مسدودسازی تعداد زیادی سایت‌های جعلی کرده است.

۵- بیش از ۳۰ بانک فعال سازی رمز پویا را شروع کرده‌اند، اما به دلیل هوشمند نبودن خلی از موبایل‌ها اجباری‌کردن استفاده از رمز پویا در حال حاضر مقدور نیست.

۶- بانک مرکزی یک سیستم متمرکز مبتنی بر پیامک را راه اندازی کرده است، لیکن اتصال کلیه بانک‌ها به آن تا ابتدای دی ماه زمان لازم دارد. بانک مرکزی اطلاع رسانی لازم در این خصوص را به هموطنان عزیز انجام خواهد داد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵
پس بفرما کشک
قیمت گوشی موبایل ظرف ۲ سال گذشته بیش از ۳ برابر شده و خرید گوشی هوشمند یا تعویض گوشی برای خیلی از مردم آرزویی دست نیافتنی شده .. اجباری کردن رمز پویا یعنی مردم آزاری و محروم کردن مردم از پرداخت های اینترنتی ..
یکی از مشکلات اساسی بر سر اجرای این طرح ، بدبینی و بی اعتمادی مردم به اپ های ایرانی است .. بطور مثال اکثر اپ های ایرانی هنگام نصب ، سطح دسترسی هایی فراتر از نیازشان را از کاربر طلب می کنند .. بنده قصد داشتم اپ تولید رمز پویای یکی از بانک ها را روی گوشی خودم نصب کنم ولی وقتی مشاهده کردم این اپ درخواست دسترسی به دوربین ، میکروفن ، پیامک ، کال ، کارت حافظه و لوکیشن را طلب کرد از نصب آن‌خودداری کردم. واقعا چه لزومی دارد اپ ساده ای که برای تولید رمز پویا فقط و فقط باید به اینترنت دسترسی داشته باشد ، سطح دسترسی به تمام امکانات گوشی را از کاربر طلب کند ؟؟؟؟
بانک مرکزی باید بانک ها را مجبور کند که یک اپ مجزا و تک منظوره که فقط و فقط برای تولید رمز پویا استفاده می شود و جز دسترسی به اینترنت ، سطح دسترسی های دیگری را طلب نکند عرضه کنند تا کاربران بدون نگرانی از این اپ ها استفاده کنند
البته با توجه به تعداد زیاد بانک ها ، بهتر است یک اپ واحد و تک منظوره که به جز دسترسی به اینترنت ، سطح دسترسی دیگری را طلب نکند و تمامی بانک ها را پوشش دهد عرضه شود تا کاربران مجبور نشوند به ازای هر بانک ، اپ مجزایی را نصب کنند
چرا از ussd استفاده نمی شود نیازی هم به موبایل هوشمند نیست بانک صادرات این امکان را دارد و برای شما رمز یک بار مصرف می فرستد
این سیستم با زمان یک دقیقه ای بسیار فاجعه هست، اولا بسیاری از استفاده کنندگان از خودپردازها مردم عادی و سالخورده هستند که برای هر تراکنش حدود پنج دقیقه وقت لازم دارن، خود من چندین بار بخاطر کوتاهی زمان و اعتراض افراد منتظر در صف، یا بیخیال عملیات بانکی شدم یا با کلی جر و بحث کارم و انجام دادم و در نهایت غیر فعالش کردم. لطفا اجباری نشه تا رفع اشکالاتش
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر