بازدید 21541

یک نماینده مجلس: مردم به کارآمدی رأی نمی‌دهند، بلکه به تقابل‌های حزبی و جدال‌های سیاسی رأی می‌دهند

حدود سه ماه دیگر تا انتخابات مجلس یازدهم زمان مانده است؛ اما آن گونه که باید بازار انتخابات داغ نشده و تلاش جناح‌های سیاسی نیز برای گرم کردن تنور انتخابات به نتیجه نرسیده است، به گونه‌ای که نه تنها هیچ اثری از تحرک در میان مردم دیده نمی‌شود، بلکه هنوز بحث‌های انتخاباتی در میان قشرها شکل نگرفته است.
کد خبر: ۹۳۵۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 04 December 2019

یک نماینده مجلس: مردم به کارآمدی رأی نمی‌دهند بلکه به تقابل‌های حزبی و جدال‌های سیاسی رأی می‌دهندحدود سه ماه دیگر تا انتخابات مجلس یازدهم زمان مانده است؛ اما آن گونه که باید بازار انتخابات داغ نشده و تلاش جناح‌های سیاسی نیز برای گرم کردن تنور انتخابات به نتیجه نرسیده است، به گونه‌ای که نه تنها هیچ اثری از تحرک در میان مردم دیده نمی‌شود، بلکه هنوز بحث‌های انتخاباتی در میان قشر‌ها شکل نگرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال، گویا جناح اصولگرا از رقیب خود یک گام جلوتر است و بیشتر بحث‌های آن‌ها در سطوح بالا پیرامون انتخاب سرلیست و حضور کدام تشکیلات در شورای سیاست گذاری می‌گذرد و با علم به اینکه ناکامی دولت در انجام وعده‌های خود، باعث نوعی سرشستگی در میان طرفداران اصلاحات شده، بنای خود را روی بازی برد ـ برد گذاشته اند.

این در حالی است که اما و اگر‌ها در جناح اصلاحات، بیش از هر زمان دیگری نمود پیدا کرده و هر چه زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شود، گیر کار بیشتر معلوم می‌شود. به اعتقاد بسیاری از اصلاح طلبان، در این جناح بر خلاف جناح مخالف، تا زمانی که نتیجه تأیید صلاحیت‌ها مشخص نشود، نمی‌توان روی لیست مانور خاصی نشان داد.

به همین دلیل، هنوز صحبت‌هایی از حضور و عدم حضور در این رویداد کم و بیش از سوی صاحب نظران این جناح به گوش می‌رسد. مجموع این عوامل نیز باعث شده تا اصولگرایان نسبت به حریفان خود برتری نسبی داشته باشند؛ موضوعی که حتی اعضای فراکسیون امید از گفتن آن ابایی ندارند.

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، در این زمینه گفته است: شرایط کنونی مطلوب حال اصولگرایان است، ولی اگر فضای مشارکتی بالایی داشته باشیم، مجلس یازدهم، مجلس متعالی به لحاظ وجود وزن‌ها و گفتمان‌های مختلف در صحن علنی مجلس خواهد بود. در غیر این صورت، همان‌طور که گفتم، مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم یا نهم خواهد بود.

او با یادآوری اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات در ترکیب مجلس آینده تأثیر مستقیمی دارد، تأکید کرد: اگر درصد مشارکت زیر ۲۵ درصد باشد، مجلسی شبیه مجلس نهم یا هفتم خواهیم داشت. اما اگر درصد مشارکت بیش از ۲۵ درصد و کمتر از ۴۰ درصد باشد، مجلس دوگفتمانی خواهیم داشت که تمام گفتمان‌ها در آن حضور پیدا خواهند کرد. اصل موضوع در حال حاضر بستگی به میزان مشارکت مردم دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: بنده در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم گفتم، نمی‌توان در اوضاع کنونی، شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات بود.

حسین‌زاده در پاسخ به اینکه شباهت مجلس آینده به مجلس دهم محتمل است یا خیر، گفت: آرزو نمی‌کنم که مجلس یازدهم شبیه مجلس دهم شود. ما باید به یک نرم استاندارد در سیاست‌ورزی برسیم. این ایراد هم تنها به مجلس برنمی‌گردد. هم اکنون اشخاصی هستند که وزیر شده‌اند و تا دیروز عضو احزاب بوده‌اند، اما امروز از آن احزاب انصراف داده‌اند، در حالی که افرادی که وزیر می‌شوند، باید همچنان عضو همان حزبی که بوده‌اند، بمانند.

او همچنین ادامه داد: بسیاری از افراد زمانی که وارد مجلس می‌شوند، صرفاً برای ماندن در عرصه سیاست، خودشان را از دو جریان اصلی جدا می‌کنند و شاکله جدیدی می‌گیرند. در اینجا به نظر می‌رسد موازنه آرا بر هم می‌خورد و افرادی در نظرسنجی‌ها، طرح‌ها و لوایح می‌توانند در دو طرف بازی همزمان باشند که اساساً این موضوع به نفع دموکراسی نیست.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه باید به سمت تحزب‌گرایی برویم گفت: واقعیت امر این است اگر کشور شانس بیاورد، باید به سمت تحزب و حزب‌گرایی به مفهوم واقعی پیش برویم. البته نه اینکه جریان اصلاح‌طلب ۲۸ حزب داشته باشد و هیچ یک از احزاب غالب نباشند و همچنان در حالت جبهه بمانند.

اگر احزاب به یک کلان‌حزب اصلاح‌طلب و کلان‌حزب اصولگرا تبدیل شوند و موضوعات را مانند کشور‌های توسعه‌یافته پیش ببرند، کیفیت مجلس هم تغییر اساسی می‌کند. مردم به کارآمدی کاندیدا‌ها رأی نمی‌دهند، بلکه به جدال‌های سیاسی رأی می‌دهند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: مردم به کارآمدی رأی نمی‌دهند، بلکه به میزان تقابل‌های حزبی، سیاسی و جنگ و جدال‌های سیاسی و موضوعاتی که به‌ واقع دون شأن کشور است، رأی می‌دهند و بر اساس آن تأثیرگذاری‌ها را در بطن و متن جامعه اندازه‌گیری می‌کنیم. در حالی که باید دولت و جریانات سیاسی را بر اساس برنامه‌هایشان بسنجیم، ولی متأسفانه هر که دست برتر را به لحاظ زدن داشته باشد، آن ملاک عمل واقع می‌شود.

اما جلال میرزایی، دیگر عضو فراکسیون امید در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: باید سعی کنیم تا انتخابات روال خود را پشت سر گذارد؛ بنابراین، اینکه ما از هم اکنون برنامه‌های ناپخته‌ای ارائه دهیم، شیوه درستی نیست.

وی در ادامه یادآور شد: در صورتی که مردم در انتخابات شرکت کنند و جریان مورد حمایت آنان نتواند اکثریت را به دست بیاورد و در مجلس توقعات را برآورد کند، نباید باعث ناامیدی شود، چون به هر حال افراد وارد شده به مجلس اکثریت را نداشته اند؛ اما اکنون ما در جامعه با پدیده‌ای مواجه هستیم که در نوع خود بی نظیر است.

اکنون شاید یک جناح خاص از گروهی حمایت کند و این گروه بتواند وارد مجلس شود، ولی متأسفانه از روز بعد از انتخابات همین‌ها شروع به تخریب منتخبان خود می‌کنند. خلاصه آن که به جای اینکه جریان حمایت کننده، راهکار ارائه دهد و مشکلات را شناسایی و به منتخبان در راه پیشبرد اهداف کمک کند، شروع به زدن این افراد کرده و تخریب می‌کنند. همین موضوع الان در مورد فراکسیون امید هم صادق است و این اتفاق متأسفانه در مجلس دهم نیز رخ داده است.

وی در خصوص شرکت کردن یا نکردن اصلاحات در انتخابات نیز گفت: به هر حال خواسته رئیس دولت اصلاحات و بسیاری دیگر از اصلاح‌طلبان این است که مردم باید از حق خود در انتخابات استفاده کنند، چون این به نفع آنان است و رفتن به سمت و سوی دیگر مشکلی را حل نمی‌کند و تنها هزینه آن بر دوش مردم خواهد افتاد؛ بنابراین، استفاده از حق عمومی برای انتخاب افراد بیشتر به نفع کشور است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴۴
اگه خدا بخواد اینبار اصلا پای صندوق نمیاییم. نه اصولگرا نه اصلاح طلب از همشون خسته و سرخورده شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
این دفعه فرق دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
سلام صورت مساله پاک نکن برادر یاخواهر. رای ندادن مساله ای را حل نمی کنه خوب انتخاب کن و همواره از منتخب واخواهی کن
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
موافقم با وجود نظارت انتخابات مفهومی ندارد
نه اینکه خیلی کارآمد داریم در این جریان سیاسی و آن جریان سیاسی؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
احسنت ملت فرد کارآمد نمی بینند که رای بدهند
این بار مردم اصلا رای نمی دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
به کوری چشم شما حضور میلیونی خواهیم داشت
درود بر خاتمی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
ناشناس 6:07 به کوری چشم شما رای نمی دهیم حتی اگر خود محمد خاتمی هم بیاید
باشه کلا دیگه رای نمیدیم
مردم به کارآمدی رأی نمی‌دهند ! چه جمله احمقانه ای
مردم جوگیر میشن رای میدن
شما کارامد به ما نشان بده چشم
مردم به نلسون ماندلا هم رأی بدن تو مجلس تعیین کننده چی میتونه باشه؟
دفعه ی قبل این جوری بود ولی توی کشورهایی مثل اوکراین و پاکستان که مردم به هنرمندان و ورزشکاران رای دادن
پاسخ ها
ارش
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
سیستم انتخاباتی ایران خنده داره مردم باید انتخاب شده مجامع دولتی رو انتخاب کنند که همگی در اصل عملکردشان صد در صد به ضرر مردم خواهد چون انتخاب مردمی نیستند بود
به نظرم شما صلاحیت نظر دادن در مورد مردم رو ندارید.مجلس شما ۳ نفر نماینده بیشتر نداره.خانم سلحشوری آقای پارسایی آقای صادقی.بقیتون نماینده مردم نیستید نماینده دولتید
مردم ما همیشه نشون دادن وارد بازی های سیاسی میشن و همیشه ادامه ی حیات احزاب بی خاصیت رو رقم زدن.
وقتی 70 درصد اختیارات و تصمیم گیری های مهم و اساسی مملکت در دست افراد و یا نهادهای غیر انتخابی است ، اصلاحات از طریق انتخابات یا غیر ممکن و یا حرکت آن لاک پشتی است.
نه به انتخابات نمایشی و فرمایشی
همه میدونن توانایی قالیباف بیشتر از روحانی بود ولی چون بهتر بلد نبود صحبت کنه رای ندادن البته اگر اصلاح طلب بود رای میاورد متاسفانه جامعه کلا حزبی شده نه به عمل افراد نگاه میکنن نهچیزی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
به نظر من میرسلیم منطقی تر از همه حرف میزد.....
مگر فرقی هم می کنه که چه کسی یا چه کسانی انتخاب شوند، در این سال ها که اینطور نبوده...برای مردم دیگر علی السویه است،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
علی الچی هست؟
از حدود ۵۸ میلیون واجد شرایط رای دهنده ، شاید حدود ۱۶ میلیون نفر رای بدهند ،که آنهم مربوط به جناح تندرو اصولگراها میباشد ؟،، بهتر است محلس انتصابی تشکیل داده شود ؟ و حکومت از ریاست جمهوری به نخست وزیری تبدیل گردد ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
فک نمی کنی 16 میلیون خیلی زیاده؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
اتفاقا خودشون چند سالی هست جدی دارن بهش فکر میکنن
کاملا درسته.قومیت گرایی و حزب گرایی مهمترین ارکان انتخاب نمایندگی مجلس و برای رانت بازی هم خوب جواب میده.
بعد از این اتفاقات اخیر تبلیغات افراد یا جناح ها نوعی خودزنی هست . باید تا مدتی صبر کرد و بعداز فروکش کردن تب اعتراضات درباره انتخابات مجلس تصمیم گرفت . هر حرکتی با هر هدفی حتی مثبت هم به احتمال زیاد نتیجه عکس خواهد داد. تا این لحظه هنوز افکار عمومی از اتفاقات اخیر و اظهارات صاحب منصبان قانع نشده است . باید من نوعی باور کنم که کسی که از پشت سر هموطنانم را به رگبار بسته ایرانی نبوده و من و امثال ما ها در جناح دشمن قرار نداریم .
.
این ممکت به مجلس، و شورای شهر و رییس جمهور نیاز ندارد....هزینه این سه محل را اختصاص بدبد به خانه سازی جوانان
مردم دیگه کشک نمی سابن
نه به مجلس تشریفاتی
طبق برآوردها در سال آتی ایران به دلیل تحریم و متعاقب آن از دست دادن بازار نفت سالانه ۵۵ میلیارد دلار ضرر خواهد کرد، چرا در خصوص رابطه با آمریکا همه پرسی از مردم نمیشه؟
رای بی رای
رای بی رای.
زیاد خوشحال نباشید با این لابی ورانتی که نمایندگان راه انداخته اند وبا این گرانی که شما نمایندگان محترم برمردم تحمیل کرده اید این بار مردم با بصیرت تر وارد عرصه انتخاباتی میشوند و به امثال شما امید کور کن دیگر رای نخواهند داد و شما نیز مانند آقای جلالی به فکر کاری دیگر در اداره خود باشید نه اینکه مانند آقای جلالی حق کارمند دیگری را زیر پا گذارید و هوس سفیر شدن داشته باشید ضمناٌ شما خودتان کارنامه خود را نقد کنید چه کار مثبتی برای مردم انجام داده اید شما دو طیف نه اصولتان و نه اصلاحتان برمردمتاثیر گذار بوده است که در زندگی خود آن را لمس کنند.
مگه انتخابات و خود کاندیداها در ایران خودشون غیر از نتیجه تقابل حذبی و سیاسی هستند . مگه خودشون حاصل کارآمد ترین ها هستند.
یکی به خاطر مباحث سیاسی رد سلاحیت می کنه و یکی هم ناراحت میشه و به دیگری رای میده
بگذارید ملت سرنوشت خودش را به دست بگیرند ما داریم از اصل انقلاب که توسط امام راحل تبین شده دور می شویم امام خمینی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی گفته بودند: هر چه اکثریت ملت گفتند همان معتبر است حتی اگر به ضرر خودشان باشد.
منکه صفحه انتخابات از تو شناسنامه ام پاره کردم رای دادن یعنی خیانت
از نظر من مجلس کاره ای نیست
شماها هم خوب تا حالا ازاین قضیه استفاده وموج سواری کردین
کسی که نگران تایید صلاحیت هست درسته از مردم رای میگیره ولی نمی تونه نماینده واقعی مردم باشه . بود و نبودش هیچ فرقی نداره
خداروشکر که در طول عمر پر برکتم حتی یک بار هم خودمو الاف این بازی انتخاب بین بد و بدتر نکردم. هر وقت قانون ما اجازه داد که همه بتونن توی انتخابات کاندید بشن و هر وقت احزاب تونستند آزادانه فعالیت کنند و مردم عادی رو جذب کنند و هنگام انتخابات نماینده ی حزب خودشون رو کاندید کنند و صدالبته هر وقت منتخب مردم مثل تمااااام نمایندگان مجالس دنیا از خودشون استقلال رای داشتند و واقعا برای منفعت مردم تلاش کردند و نه اجرای دستورات مافوق٬ اونوقت شرکت میکنم.
تقابل ودوقطبي كه خودتان بوجود مياوريد دست اخر هم بازنده مردم هستند
شمایی که اینفدر اینجا کامنت گذاشتید که رای نمیدیم، قبل از انتخابات با تبلیغات صدا و سیمای میلی همه تون جو گیر میشید، همتون میایید و همتون هم رای میدید، حالا ببین کی گفتم!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر