بازدید 20743
رونمایی «تابناک» از «گروه 20»؛

چه سینماگرانی در نشست محرمانه خانه سینما حضور داشتند؟

یکی از دلایل صدور آن اطلاعیه نسبتاً محافظه‌کارانه که بیشتر بر رایزنی بر نهادها تاکید دارد، تنوع دیدگاه‌های چهره‌های حاضر در این جلسه است اما در عین حال جمع شدن این سلایق و دیدگاه‌ها کنار هم نشان می‌دهد اغلب طیف‌های موثر در بدنه سینما نسبت به سیر اتفاقات در هفته‌های اخیر نگران هستند و به همین دلیل حاضر شده‌اند در این نشست درهای بسته گروه بیست را شکل دهند و با هم تشریک مساعی داشته باشند.
کد خبر: ۹۳۴۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲ 04 November 2019

چه سینماگرانی در نشست محرمانه خانه سینما حضور داشتند؟نشست روز شنبه خانه سینما در شرایطی پشت درهای بسته برگزار شد و منجر به صدور اطلاعیه شماره 1 خانه سینما گشت که درباره جزئیات این نشست و حاضران در آن همه چیز مسکوت باقی ماند؛ اکنون «تابناک» دریافته جمعی بیست نفره از اهالی سینما از جمله چهار عضو هیات مدیره و سه رئیس صنف به همراهی سیزده سینماگر موثر در این نشست حضور داشته‌اند و درباره احتمال تداوم چالش توقیف فیلم‌های سینمایی بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ خانه سینما روز شنبه یازده آبان ابتدا بیانیه‌ای را خطاب به قوه قضاییه منتشر کرد و خواستار دیدار با رئیس قوه قضاییه شد. بر اساس اطلاع «تابناک» متن این بیانیه به صورت تلفنی با شماری از اعضای هیات مدیره خانه سینما در میان گذاشته شده بود و در نهایت منجر به صدور بیانیه شد. عصر همان روز، خانه سینما «اطلاعیه شماره 1» را صادر کرد که بر اساس یک نشست تنظیم شده بود و تعبیر «شماره 1» نشان می‌داد قرار است در قالب یک سلسله اطلاعیه تداوم داشته باشد.چه سینماگرانی در نشست محرمانه خانه سینما حضور داشتند؟

در این اطلاعیه تاکید شد، «خانه سینما بنا بر احساس وظیفه نسبت به محدودیت های ایجاد شده اخیر از سوی نهادهای غیر مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها مرجع صدور پروانه نمایش آثار سینمایی، روز شنبه یازدهم آبان ماه 1398 طی جلسه ای با حضور تعدادی از اعضای هیأت مدیره و مشاوران اصناف، به این نتیجه رسید که اقدامات زیر را مجدّانه پیگیری نماید:

1- رایزنی با نهادهای متولی مقوله فرهنگ و سینما.
2- تشکیل کارگروهی ثابت و مرتبط با مطالبات فرهنگی- صنفی در جهت صیانت از حُرمت و امنیّت شغلی اعضای خانه سینما.

خانه سینما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متوقع است تا ضمن احساس مسئولیت نسبت به مجّوزهای ارائه شده توسط آن نهاد، پاسداری از فضای سالم اکران آثار دارای پروانه نمایش را به جدّ در دستور کار خود قرار دهد.»

با این وجود جزئیات بیشتری از حاضران در این جلسه و همچنین بحث‌های مطرح شده در آن بیان نشد و حتی تصویری از این نشست در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت. اکنون «تابناک» به نقل از منابع متعدد مطلع شده، محور در این نشست توقیف فیلم‌های سینما بوده که با فیلم «خانه پدری» شروع و با «مطرب» تداوم یافته است. برخی اعضای حاضر در جلسه نسبت به احتمال تکرار این اتفاق در کوتاه مدت و ایجاد شرایط غیرعادی ابراز نگرانی کرده‌اند و خواستار نشست‌هایی با مسئولان تاثیرگذار در دیگر نهادها شده‌اند.

در این نشست سیدجمال ساداتیان، منوچهر محمدی، غلامرضا موسوی، منوچهر شاهسواری، سیدضیاء هاشمی، همایون اسعدیان، محمد تخت کشیان، محسن امیریوسفی، علی سرتیپی، ابوالحسن داوودی، رخشان بنی اعتماد، رضا کیانیان، فرشته طائرپور، علیرضا شجاع نوری، پرویز پرستویی، فرهاد توحیدی، مازیار میری، مرتضی رزاق کریمی، سعید عقیقی و روانبخش صادقی حضور داشته‌اند و در نهایت منجر به صدور اطلاعیه فوق الاشاره شده که حاوی تعابیر کلی است.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل صدور آن اطلاعیه نسبتاً محافظه‌کارانه که بیشتر بر رایزنی بر نهادها تاکید دارد، تنوع دیدگاه‌های چهره‌های حاضر در این جلسه است اما در عین حال جمع شدن این سلایق و دیدگاه‌ها کنار هم نشان می‌دهد اغلب طیف‌های موثر در بدنه سینما نسبت به سیر اتفاقات در هفته‌های اخیر نگران هستند و به همین دلیل حاضر شده‌اند در این نشست پشت درهای بسته گروه بیست را شکل دهند و با هم تشریک مساعی داشته باشند. در عین حال اینکه روئسای دیگر صنوف در این نشست حضور ندارند نیز اتفاق جالب توجهی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۲
به نظرم وزارت ارشاد و دولت و بقیه را جمع کنیم بدیم دست قوه قضائیه و شورای نگهبان و حوزه و بقیه ارگانها تا اونها شاید مسئولیت کارهاشون را قبول کنند؟
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
فقط سینما گران ذله نشده اند ! تقریبا تمامی اقشار مردم دارند به حد انفجار میرسند
جوانان مملکت یا بیکارند یا آواره در کشورهای خارجی
بقیه مردم هم درگیر استرس های سیاسی و اقتصادی روزانه
این وضع تا کی ادامه داره ؟
من اگر جای ظریف بودم ساعتی را برای استعفا به ناخیر نمی انداختم و کلید وزراتخانه را زودتر به این آقایان تحویل می دادم
مافیای سینمای ایران را ملاحظه می‌فرمائید!
پسندیده تر آن است که هر یک از نهادهای موثر، از سپاه و قوه قضاییه و اطلاعات و بسیج و نیروی انتظامی و دفاتر علمای مختلف و ...، در هر یک از مراحل کار بر پروژه نظارت کنند. این نظارت می تواند به صورت مستمر باشد و یا اینکه در بخشهایی خاصی از کار و بنابر هماهنگی های از قبل انجام شده صورت گیرد. بخشهایی از کار که به هر دلیل ممکن است دارای شائبه هایی باشند نیز می توانند قبل از اتمام کار و در حین پروژه برای این مقامات ارسال شوند. به هر حال حضور دایمی نمایندگان این نهادها در جزء جزء مراحل کار، ساده ترین راهگار برای جلوگیری از بروز اینگونه مشکلات است. از زمانی که ایده اولیه در ذهن نویسنده شکل می گیرد بهتر است به جای پرداخت آن ابتدا به این کارگروه مراجعه کرده و حدود و ثغور پرورش ایده اش را جویا شود و در مرحله نگارش نیز، بهتر است در حضور همین گروه کار انجام شود و الی آخر تا پایان کار همه بخشهای تصویر و صدا برداری، موسیقی، لباس، تدوین، صداگذاری و ... همه و همه با نظارت مستقیم این کارگروه انجام شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
تو از اونایی که فقط میخوان صف رو به هم نزنند
سلام مافیا
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
سلام علیکم
متاسفانه ما نویسندگان خوبی نداریم
زیر بنا و ریشه ساخت هر فیلم و سریال ماندگار نویسنده یا نویسندگان آن فیلم هستند و سپس کارگردان و ...
متاسفانه نویسندگان ما سناریو هایی را می نویسند که در زندگی شخصی خودشان اتفاق افتاده یا با کپی برداری و کمی تغییر از فیلم های دیگر کار را فیصله می دهند و وقت زیادی را صرف سناریو نمی کنند
ما نیاز به جذب نویسندگانی داریم که درک و فهمی ار زندگی مردم و مخاطب داشته باشند و فیلمنامه ای را بنویسند که در مخاطب تاثیر مثبت بگذارد و باور پذیر باشد
همانطور که یک خلبان باید دانش و اطلاعات کافی در مورد پرواز و شرایط پرواز را داشته باشد
یک نویسنده باید
مطالعه در مورد روان شناسی جامعه شناسی
انسان شناسی
علم روز و آشنا با تکنولوژی های روز
نحوه ساخت فیلم
ارتباط مستقیم با تدوین گران و آشنایی با نرم افزارهای جلوه های ویژه
بالا بردن اطلاعات مرتبط قبل از نوشتن سناریو
ارتباط با افراد با تجربه در زمینه سناریو
متاسفانه کشور را به جایی رسانده اند که اصولا مشخص نیست چند دولت رسمی و غیر رسمی در همه امورات کشور دخالت می کنند وزارت ارشاد مجوز انتشار یک کتاب را می دهد فلان کس در فلان روستای فلان بخش کشور ادعا می کند این کاب توهین به فلان است و یک ساعته کتاب را جمع آوری می کنند فیلمی هم با کلی دردسر و هزراخان مجوز ساخت می گیرد بعد که ساخته می شود فلان کس از خواب بیدار می شود و آبدارچی اش به او می گوید این فیلم مناسب نیست دو دقیقه بعد دستور توقیف فیلم صادر می شود اگر مملکت واقعا یک دولت دارد پس این هرج و مرج برای چیست؟ اگر دولت کاره ای نیست آقایان قوه قضایییه و حوزه های علمیه و امام جمعه ها و شورای نگهیان بیایند همه چیز را بر عهده بگیرند و پاسخگو هم باشند.
سلام علیکم مافیا جان
سینما را کلاً تعطیل کنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر