بازدید 21931

فیلتر فیلتر شکن‌ها در راه است!

کد خبر: ۹۳۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 03 November 2019

با مطرح شدن طرح vpn قانونی در کارگروه«تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» و نقل قول این مطلب از زبان حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، وی گفت: عده‌ای در کشور با فشار بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌دنبال بستن تمام vpn‌ها هستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از اقتصاد آنلاین، این در حالی است که نمی‌توان با یک فرمول این کار را انجام داد، چرا که در شرایط کنونی که کشور تحریم است برای فعالیت‌های مالی اقتصادی باید با vpnها‌ تحریم‌ها را دور زد.

فشار بر وزارت ارتباطات برای مسدودسازی vpn ها

«عده‌ای در کشور در حال فشار بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند و علاقه‌مندند که تمام vpn‌ها در کشور مسدود شود.» فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه با بیان مطلب فوق گفت: عده‌ای به‌دنبال مسدودسازی تمام vpn‌ها در کشور هستند اما آنچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره به آن تأکید داشته این است که نمی‌توان بدون درنظر گرفتن نیازهای قانونی و منطقی این خواسته را عملیاتی کرد.

در کانال آی‌تی و ™CanaleIT هم کلی عکس و ویدئوی دسته اول و جذاب داریم

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه به دلایل روشنی که وجود دارد و به اطلاع افرادی که خواهان مسدودسازی تمام vpnها هستند، رسیده است، مسدودسازی یک‌شبه برای تمام کاربران که نیاز قانونی با آن دارند امکانپذیر نیست، افزود: افراد و کاربرانی در جامعه وجود دارند که بر اساس مقتضیات شغلی خود باید دسترسی‌هایی به سایت‌های فیلتر شده داشته باشند و نمی‌توان آنها را با مسدودسازی vpn‌ها از آنچه به آن نیاز دارند، محروم کرد.

وی در ادامه گفت: اگر تمام vpnها مسدود شود پس استادان و دانشجویان دانشگاه‌ها که باید به اطلاعات علمی در جهان که ما را تحریم کرده‌اند دسترسی داشته باشند چه می‌شود؟ از سوی دیگر تجار ما در شرایط کنونی که برای مدیریت امور اقتصادی و بانکی نیاز به vpn دارند عملاً امکان فعالیت نخواهند داشت. با این اقدام علاوه بر اینکه دنیا ما را تحریم کرده است خود نیز خودتحریمی برای آنها اعمال خواهیم کرد. بسیاری از نیازهای مردم اکنون در اینترنت است و نمی‌توان برای همه یک قانون کلی را اعمال کرد، چرا که کوچکترین اختلال به زندگی عادی مردم ضربه می‌زند.

فتاحی در ادامه افزود: کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در قبال این مقاومت وزارت ارتباطات طرح vpn قانونی را مطرح کرده و می‌خواهند از این طریق مشکلات دسترسی اقشار مختلف جامعه را حل کنند که البته این طرح یکبار در سال ۱۳۹۱ به علت عدم رعایت مقدمات شکست خورده است چرا که باید ابتدا مشکلات مربوط بــــه مسدودسازی vpnها را رفع کرد و با فراهم کردن پیش نیازها مسدودسازی را انجام دهند.

فتاحی افزود: دادستانی کل کشور و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرده است که ما می‌توانیم خواسته‌های قانونی را حل کنیم. آنها اعلام کرده‌اند ما حاضر به انجام دسته ‌بندی‌ها برای ارائه vpn هستیم تا کسب و کار‌ها، استادان و دانشگاهیان، خبرنگاران، فعالان اقتصادی و... دچار اختلال نشوند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ما تجربه تلخی درباره انجام دسته ‌بندی‌ها در گذشته داریم، گفت: چرا که به‌دلیل اجرایی نشدن دقیق و صحیح طرح دسته بندی، استفاده قانونی از vpn‌ها شکست خورد چون در فاز اول به‌دلیل اجرایی کردن تنها یک فرمول برای همه آن مشکلات موجودی که عنوان شد رفع نشده و پیش نیازها رعایت نشد و کشور دچار هزینه سنگینی شد. بنابراین، این طرح مسدودسازی تمام vpn‌ها زمانی می‌تواند قابلیت اجرایی داشته باشد که اول مشکلات رفع شود و بعد پیش نیازها و دسترسی‌ها رعایت و تأمین شود.

اعضا بی خبر از طرح

گفتنی است در حالی گفته می‌شود این طرح قرار است در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد بررسی قرار بگیرد که در تماس روزنامه با محمد کاظمی عضو حقوقی و قضایی مجلس دراین کمیته، وی از وجود چنین طرحی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: درباره طرح vpn قانونی اطلاعی ندارم. بنابراین در خصوص جزئیات آن نیز نمی‌توانم اظهار نظری داشته باشم.

مهدی شیخ نماینده مردم تهران ارائه این طرح را از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه طرح مثبت و خوبی اعلام کرد و گفت: امیدوارم که مسئولان مربوطه در کشور بتوانند با تنظیم مقررات درست این طرح را اجرایی کنند.

شیخ عضو کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی با بیان اینکه با مسدودسازی تمام فیلترشکن‌ها دسترسی کسانی که به مطالب علمی، خبری و... نیاز دارند نیز بسته می‌شود، افزود: با این طرح افرادی که چاره‌ای به جز استفاده از فیلترشکن‌ها ندارند می‌توانند به کسب و کار و فعالیت اقتصادی و... خود ادامه دهند.نماینده مردم تهران در ادامه گفت: کسانی که با فیلترینگ موجب شدند تا مردم به سمت استفاده از فیلترشکن‌ها بروند هزینه سنگینی از لحاظ اقتصادی و فرهنگی برای کشور به جا گذاشتند. چون کودک و نوجوانی را هم که می‌خواست به شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کند به محتواهای غیراخلاقی و... هدایت کردیم و قبح استفاده از فیلترشکن‌ها در خانواده‌ها شکست و از سوی دیگر از نظر امنیتی مشکلات زیادی را ایجاد کرد.عضو کمیته فضای مجازی افزود: اگر تنظیم مقررات استفاده از vpn به گونه‌ای تنظیم شود که عده‌ای خاص از آن استفاده کنند به کودکان و نوجوانان و... آسیب کمتری وارد می‌شود ولی این طرح نباید به گونه‌ای اجرایی شود که هزینه آن بیشتر از قبل باشد باید تمام جوانب آن در نظر گرفته شود.«اگر وی پی ان قانونی را بر اساس مقتضیات شغلی افراد و کاربرانی مانند استادان، دانشگاهیان، خبرنگاران، فعالان اقتصادی و... در نظر بگیرند کار خوبی است.»

علیرضا هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه امیرکبیر با بیان مطلب فوق گفت: باید به منابع اطلاعاتی و علمی، خبری و... در جهان دسترسی داشته باشیم طبیعتاً با این اقدام امکان فعالیت آنها را کماکان فراهم می‌کنیم.این استاد دانشگاه با بیان اینکه این اقدام امکان مسئولیت‌پذیری را در فضای مجازی نیز فراهم می‌کند، گفت: افراد و کاربران می‌توانند با شناسه مشخص به این فضا وارد شوند و مسئولیت اقدام‌های خود را هم بپذیرند، چرا که اکنون تخلفات بسیاری که در حوزه فضای مجازی صورت می‌گیرد به‌دلیل گمنامی‌ای است که با استفاده از فیلترشکن‌ها ایجاد شده و سوءاستفاده را برای اعمال مجرمانه فراهم می‌کند و قابل پیگیری نیست. هاشمی گلپایگانی افزود: به هر حال اگر دسته‌بندی برای استفاده قانونی صورت بگیرد و سپس فیلترشکن‌ها مسدودسازی شود می‌تواند اقدام مثبتی باشد و به این طریق افرادی مانند کودکان و کسانی که نیاز ندارند به محتوای نامناسب دسترسی نخواهند داشت. وی با اشاره به اینکه بایدvpn قانونی خیلی وقت پیش از اینها ارائه و از سوی مسئولان مربوطه در کشور اجرایی می‌شد، گفت: مسئولان باید همزمان با اعمال فیلترینگ این کار را انجام می‌دادند و دسته ‌بندی‌ها صورت می‌گرفت تا استفاده از فیلترشکن‌ها در میان تمام اقشار مردم باب نشود و دسترسی کودکان به محتواهای نامناسب بسته شود.یک کارشناس هم که خواست نامش فاش نشود گفت: مسدودسازی تمام فیلترشکن‌ها کار درست و منطقی نیست چون در شرایط تحریم ما نیاز به دور زدن در فعالیت‌های مختلف مانند حل مسائل مالی داریم. بنابراین باید قبل اینکه درباره این موارد و موارد مهم دیگری اختلال ایجاد شود، چاره اندیشی کنیم. وی گفت: از سوی دیگر بسیاری از سرویس‌ها را برای کشور ما تحریم کرده‌اند. بنابراین کاربران ما چاره‌ای به جز استفاده از فیلترشکن‌ها ندارند. گویا مسئولان مربوطه تنها استفاده از شبکه‌های اجتماعی را مدنظر دارند اما کشور با مسائل مهمتر از این شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام روبه‌رو است و اگر تمام فیلترشکن‌ها مسدود شود ضرر جبران‌ناپذیری در شرایط کنونی به کشور وارد خواهد شد.‌

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۷
انتشار یافته: ۳۱
نگران نباشید فیلتر شکن فیلتر فیلتر شکن ها خواهد آمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
وجالبه که بدونید بحران لبنان از گرفتن هزینه از ترافیک واتساپ شروع شد.
همین فشارها هست که ملت به هر طریقی قصد خروج خودشان و سرمایه خودشان را دارند و با ادامه این روند نابودی ایران قطعی و صد در صد هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
خخخه
ملت دنبال چی هستند شما دنبال چی هستی
جمع کنید این مسخره بازی ها رو. خیلی ها مثل من برای عبور از تحریم های بین المللی که به واسطه تحریم اجازه استفاده از خیلی از سرویس ها و وبسایت های خارجی بهمون داده نمیشه مجبوریم از وی پی ان یا به قول شما از فیلترشکن استفاده کنیم. من تمام کار و فعالیتم به اینترنت بدون محدودیت وابسته هست و اگه کوچکترین محدودیتی اعمال بشه نمیتونم کارم رو ادامه بدم و یک خانواده 4 نفره درآمدش قطع میشه. اگه چنین تصمیمی گرفته بشه و عملی بشه، بدون لحظه ای صبر و بدون هیچ تردیدی هر چه دارم میفروشم و با خانواده به یک کشور دیگه مثل ترکیه مهاجرت میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
تو متن بالا نوشته : هر کسی که از وی پی ان استفاده کند باید شناسه مخصوص خودش را داشته باشد تا در قبال کارهایش جوابگو باشد . بعد از مدتی هم استفاده از اینترنت را منوط به داشتن شناسه خواهند کرد تا مثل کد ملی هر کاری و هر عملی انجام دادید بنام شما در پرونده تان ثبت خواهند شود . دولت بیشتر توانش را گذاشته تا استفاده از اینترنت محدود شود مثل کره شمالی .
چه اسم جالبی! وی پی ان قانونی!
یعنی دور زدن قانونی قانون!
جدا جای تاسف داره که یک عده در ایران فکرشون شب و روز بستن و مسدود کردن و فیلتر کردن هست!
جای این کارها فرهنگ سازی کنید, خوب و بد رو برای همه از مدرسه توضیح بدید و نهایتا بدونید که این ره که میروید به ترکستان است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
کاش مسئولین به اندازه شما متوجه بودند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
چون اینترنت را فرصت نمی دانند . چون همیشه از علم تکنولوژی روز عقب هستند و سواد کافی ندارند ، اینترنت را بچشم تهدید نگاه میکنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
البته معنی وی پی ان "شبکه خصوصی مجازی" است نه اونی که شما میگی همین الان برای بالا بردن امنیت بانک ها وی پی ان های خودشونو دارن.خب البته یک کاربردش هم به عنوان عبور از فیلتر هست
فیلتر فیلتر شکن‌ها در راه است!
کی میشه بگین که فیلتر گرانی و ................ در راه است؟
آیا هزینه اجرای این طرحها را اعلام میکنید؟ مگر قرار نیست همه چیز شفاف باشد؟ این هزینه از کجا تامین میشود؟ اجرای این طرح ها تاکنون چقدر نتیجه داشته و چه نتیجه ای برای ملت داشت است؟ چرا شفاف جواب این سوالها را نمی دهید؟
مقابل جریان اطلاعات ایستادن اونم اطلاعاتی که ایرانی جماعت سمج و پیگیر دنبالشن نتیجه اش فقط غرق شدنه!
تو این دور و زمونه مبارزه با جریان اطلاعات ، آب در هاون کوفتنه...بیش از این خودتون رو اذیت نکنید برای دیگران هم مزاحمت و نفرت بیشتر بوجود نیارید
حاضرم قسم بخورم که ویروس استاکس نت از طریق همین فیلترشکن های خارجی که رایگان در اختیار مردم ایران قرار می گیرد (اما حساب های بانکی آنها را فله ای می بندند!) انتقال یافته است.
فیلترینگ یک طرح شکست خورده است آیا کسی را می شناسید نتواند فیلترینگ را دور بزند؟ با اینکار فقط به سازمان های جاسوسی خارجی کمک می کنیم چگونه؟
وقتی مردم را مجبور می کنند از فیلترشکن سازمان های جاسوسی خارجی استفاده کنند آنها را به میزبان ناخواسته جاسوس های سایبری سازمان های اطلاعات خارجی تبدیل می کنند.
خوشحالم که دیگه چیزی برای موندن تو این کشور از همه جا تحریم باقی نگذاشتید
فیلتر می کنید بعد فیلترشکن میدید! محدودیت که برای قشر خاص برمی دارند کامل یا سایت به سایت اعمال میشه؟ دلیلشون فقط کودک و نوجوانی آسیب می بینند خب یعنی بقیه آسیب نمی بینند اگر کودک و نوجوان نیاز علمی داشته باشند چی؟ بهتر نیست نظارت به کودک و نوجوان به خانواده ها سپرده بشه و یا اینترنت محدود فقط برای اون ها تعریف بشه و برای بقیه آزاد باشه؟ بعد از یک طرف می خواهید افراد در ایران شناسایی بشن و در خارج برای دور زدن تحریم ها شناسایی نشن؟امیدواریم این طرحم مثل طرح های غیرکارشناسانه و تبعیض آمیز نظیر انتفال آب دریای خرز تبدیل نشه و هم چنین نظارت بیشتر بر مردم موجب اعمال برخوردهای سلیقه ای با اون ها نشه. شناسایی عادلانه این که چه کسی به چه میزان محتوا باید دسترسی داشته باشه و نداشته باشه کار به شدت سخت و تقریبا غیر ممکنی مگر این که به صورت تبعیض آمیز انجام بشه. مثل این که خبرنگاری حق خواندن مطالب و ویدئوهای خبرگزاری یا شبکه اجتماعی فیلتر شده را داشته باشد ولی مردم حق نداشته باشند که نتیجه اش میشه خبرها و زاویه نگاه هایی که اون ها صلاح میدونند رو فقط مردم می تونند بدونند.
باز دولت سوژه جدید پیدا کرد برای تجارت.
دولت میگه به به چه تجارت پر سودی چرا خودم توش سهیم نباشم .سایت ها رو فیلتر میکنم بعد خودم فیلتر شکن میفروشم.زیبا نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
یواش یواش طرز زندگی ایرونی ها داره شبیه به طنز میشه
hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
فقط تواین مملکته که همه مجرمندمگر خلافش ثابت
iPشمادسترسی راآزادکن بعدهم ازطریقبشه!
چک کن هرکی تخلف کردمسئولیتش روهم می پذیره
دسترسی به تمام سایتهای مفیدبسته شده
دنیا به چی افتخار میکنه.ما به چی؟
بعد میگن در ایران آزادی هست.
پاسخ ها
ارس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
بله ازادی برای مردن
امیدوارم
به جای اینکه وی پی ان قانونی بزارید لطفا دایره سایتهای شامل فیلتر را کم کنید مثلا تلگرام را رفع فیلتر کنید عده زیادی با تلگرام کار می کنند و کاری هم به مسائل سیاسی- امنیتی ندارند
الکیه
چند سال پیش هم همین کار کردند بعد دیدن نونشون آجر شد بی خیال شدن
جدی نگیرین
ما که آنلاین بازی میکنیم خود سرور بازی ما رو تحریم کرده تو دیگه نیاز نیست زحمت بکشی،واقعا اینا دلشون به حال زیر ساخت مخابرات نمیسوزه که همین جور فیلتر فیلتر راه انداختن بعد میگن مافیای فیلتر فیلتر شکن تو کشور هست. خوب خودتون باعث این کار میشید.اسمشو بزاریم فیلتر نت که بهتره حالا اگر نسل ۵ اینترنت بیاد فکر کنم اینقدر فیلترش میکنند تا به نسل ۳ تبدیل بشه فقط اسمش باشه نسل۵
چقدر بدبخت شدیم
یه بار ازین طرح ها دادین شکست خورد. تا کی باید کلی هزینه از جیب مردم بره تا فیلتر کنیم بعد کلی هزینه مردم بدن تا فیلتر شکن بگیرن؟! همشم از جیب مردمه!
انقدر كه رو فيلتر شكن تمركز دارين اگر به معيشت مردم فكر مي كردين الان اينجا بهشت شده بود .
باید به حال این ملت گریه کرد. آن وقت میگیم تو کشور آزادی داریم.....
خدا رو شکر که تونستم از اونجا فرار کنم!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار