بازدید 8318
۹

وضعیت ناگوار مزار قیصرامین‌پور

کد خبر: ۹۳۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 01 November 2019

تصاویر منتشر شده از سوی یکی از شاعران خبر از وضعیت نگران کننده مزار قیصر امین‌پور و در معرض تخریب قرار گرفتنش می‌دهد.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، دوازده سال پس از درگذشت قیصر امین‌پور شاعر نام‌آشنای انقلاب اسلامی وضعیت مزار وی در شهر گوتوند از توابع شوشتر در استان خوزستان کماکان نامناسب و بحث برانگیز است.

امین‌پور در بامداد هشتم آبان‌ماه سال ۱۳۸۶ در سن ۴۸ سالگی درگذشت و به دنبال این حادثه دوستان وی برای دفن پیکرش در بهشت زهرا (س) تلاش زیادی کردند، اما در نهایت، پیکر شاعر پس از با اصرار پدر او در زادگاهش، گُتوَند، به خاک سپرده شد.

پس از دفن وی در این محل تلاش‌هایی برای ایجاد آرامگاه در خور و شان نام وی انجام شد و در نهایت سه سال پس از درگذشت وی و با طرحی از حسین‌خسروجردی مزار وی سر و شکلی متفاوت به خود گرفت و اعلام شد با صرف هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی مزار وی به شکل فعلی ساخته شده است.

پس از افتتاح این مزار و مجموعه پیرامونی آن نیز اما حاشیه‌ها تمامی نداشت از جمله اینکه اعلام شد که این مزار و طراحی آن کپی برداری شده از آرامگاهی است که صدام در عراق برای یابود کشته‌شدگان در جنگ با ایران ساخته است. خسروجردی اما در برابر این اتهام سکوت کرد. او در نهایت نیز، به خارج از کشور مهاجرت کرد.

با این حال مزار فعلی به همراه تندیسی از شاعر در جوار گورستان گُتوَند، واقع در یکی از ورودی‌های شهر قرار گرفته است.

آرش شفاعی شاعر و روزنامه‌نگار که به تازگی به این آرامگاه سر زده است با انتشار عکس‌هایی که برخی از آنها را نیز در اختیار خبرنگار مهر قرار داده است از وضعیت بسیار بد این آرامگاه همزمان با دوازدهمین سالگرد درگشذت این شاعر گله کرده است.

لازم به یادآوری است بنای آرامگاه مرحوم قیصر امین‌پور مدور است و روی چند پله‌ی مدور نیز ساخته شده است. این بنا شامل دو بنای گنبدی شکل است که با اندازه‌های متفاوت مقابل هم قرار گرفته و سنگ قبر شاعر نیز بهش کلی دایره‌گون در میان آن قرار دارد. ، فضای درونی این دو گنبد نیز با سنگ‌های فیروزه‌یی‌رنگ و خوشنویسی‌هایی تزیین و از سقف نیز چراغی در یک چراغ‌دان مزین به خوشنویسی آویزان شده است.

این بنا هر ساله در سالروز تولد و درگذشت این شاعر میزبان جمع زیادی از علاقه‌مندان به وی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
مگر امامزاده بوده که بر آن گنبد و بارگاه قرار داده اند
أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ ﴿١٢٨﴾ وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ
مرده پرستی در خون و گوشت این ملت است!!!!!!
در مقایسه با شعرایی که به مراتب بیشتر از ایشان نام آور بوده و به غنای ادبیات کشور کمک بیشتری هم کرده اند کم هم هزینه نشده است.
ناگهان چقدر زود ناگوار می شود...
بقيه شاعر ها چي ؟ اون هايي كه مزارشون رو برخي !!! تخريب كردن چي ؟
اگه شما چیزی فهمیدید ماهم فهمیدیم
تا کی دنبال عمارت قبر و مزار لاکچری هستید. یک سنگ درست حسابی روی قبر بزارن تا قبر فرد مشخص بشه کافی است. مهم آخرت فرد است که خدا را شکر استاد قیصر امین‌پور از بهشتی های آخرت هستند.
مهم این است رهبران و بزرگان جامعه ساختن مزار و آرامگاه را تقبیح کنند و وصیت کنند و فتوا بدهند که بعد از مرگشان مشابه آدمای فقیر خاکسپاری گردند نه اینکه چراغ سبزی شوند جهت برپایی سازه های لاکچری از جیب مردم و به جیب اولاد و بازماندگانشان!
مردم از این وضعیت نابرابر در انتخاب مکان دفن و خانه آخرت در بین علما و بزرگان که حداقلش در حرم معصومین (ع) باشند نیز گله مند و ناراض هستند و کو گوش شنوا!
عمر معماری ایرانی اسلامی فقط یک دهه است؟!!!!!!!!!!!!!!!
گوتوند ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر