بازدید 9935
پیمانه اقتصادی؛

همتی: تورم دوازده ماهه در مهرماه نزولی شد/ توافق کارگران و غول خودروسازی/ کاهش ذخایر طلا و ارز ترکیه تأیید شد/ جایگاه استان تهران در میان چک برگشتی‌ها/ دلار در ایستگاه پایانی؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا آغاز شد، کسری بودجه کانادا افزایش یافت، واردات صد‌ها قلم کالای غیرضروری ممنوع اعلام شد، کاهش ۵۰۰ هزار تنی محصولات پتروشیمی عربستان پس از حمله پهپادی به آرامکو، سود صنعتی چین در ماه سپتامبر ۵.۳ درصد سقوط کرد، چقدر ارز صرف واردات ذغال به کشور شد؟ و استمرار روند افزایش قیمت مرغ در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۳۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 28 October 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا آغاز شد، کسری بودجه کانادا افزایش یافت، واردات صد‌ها قلم کالای غیرضروری ممنوع اعلام شد، کاهش ۵۰۰ هزار تنی محصولات پتروشیمی عربستان پس از حمله پهپادی به آرامکو، سود صنعتی چین در ماه سپتامبر ۵.۳ درصد سقوط کرد، چقدر ارز صرف واردات ذغال به کشور شد؟ و استمرار روند افزایش قیمت مرغ در بازار را در بر دارد.

تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا آغاز شد

ترتیبات ترجیحی بر روی تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا که در حال حاضر ۲.۶ میلیارد دلار است، از روز ۵ آبان آغاز شد، که ۳۶۰ قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است. این موافقت‌نامه مقدمه تجارت آزاد کشورمان با  اوراسیا است و قرار است یکسال پس از اجرای این موافقت‌نامه، مقدمات تجارت آزاد با منطقه مذکور فراهم شود. عمده اقلام صادراتی ایران به اوراسیا شامل پسته، کیوی، سایر نفت‌های گازی، کشمش، خیار و خیار شور، خرما، داروها، سیمانهای هیدرولیک، مس تصفیه شده، متانول و کلم و عمده اقلام وارداتی ایران از اوراسیا جو، ذرت دامی، روغن خام، کاتد و قطعات کاتد، آهن آلات به ضخامت کمتر از ۲ میلیمتر، چوب اره شده کاج، آغاز روزنامه به شکل رول یا ورق است. اگرچه هم اکنون پنج کشور شامل  روسیه، بلاروس ، قزاقستان ، ارمنستان و قرقیزستان عضو این اتحادیه هستند، بیش از چهل کشور و سازمان بین المللی از جمله چین، اندونزی، کره جنوبی، هند، مصر، صربستان و حتی برخی کشورهای حوزه آمریکای لاتین برای فعالیت در چارچوب این اتحادیه اعلام آمادگی کرده اند.

همتی: تورم دوازده ماهه در مهرماه نزولی شد

عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: همان طور که انتظار می رفت و بر اساس گزارش همکارانم در اداره آمارهای اقتصادی، در مهرماه نیز نرخ تورم ماهانه کاهنده بود و به ۰.۶ درصد رسید. از اسفند سال ۹۷که تورم ماهانه به اوج خود، یعنی ۵.۴ درصد رسید، تا به امروز نرخ رشد ماهانه تورم مدام کاهنده بوده و نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از اردیبهشت ماه امسال تا به امروز به طور متوسط ماهیانه ۴ واحد درصد کاهش داشته که باعث شد، نرخ تورم دوازده ماهه در مهرماه نزولی شود.

وی اضافه کرد: آرامش و ثبات نسبی حاکم بر بازار ارز و روند مثبت و منطقی تأمین ارز واردات کشور در سامانه نیما، از طرق مختلف و متناسب با موانع تحریمی، روند مثبت رشد غیرنفتی اقتصاد، در کنار آمار روز گذشته اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی در مورد تغییر روند و افزایش ۲۲ درصدی معاملات مسکن در تهران که می تواند نشانی از شروع روند کشوری آن باشد، همگی خبر از بازگشت امید به روند اطمینان بخش اقتصاد است.

کسری بودجه کانادا افزایش یافت

داده‌های وزارت مالی فدرال کانادا نشان داد در ماه آگوست، با جلو زدن هزینه‌ها از درآمدهای دولت، کسری بودجه این کشور به ۳.۶۷ میلیارد دلار کانادا (معادل ۲.۸۱ میلیارد دلار) افزایش یافته است، حال آنکه کسری بودجه ماه آگوست سال گذشته ۱.۸۸ میلیارد دلار کانادا اعلام شده بود. هزینه‌های برنامه بودجه دولت در ماه آگوست، با افزایش هزینه‌های دولت برای رفاه و سلامت، ۷.۴ درصد افزایش داده شد، در حالی که درآمدها ۱.۲ درصد افت کرد و عامل آن کاهش مالیات‌ها و تعرفه‌ها بود. برای پنج ماه اول سال مالی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ کانادا با کسری بودجه ۵.۲۲ میلیارد دلار کانادایی روبه رو شد. این در حالی است که در بازه مشابه سال مالی ۲۰۱۸/۲۰۱۹ کانادا با مازاد بودجه ۲.۵۶ میلیارد دلار کانادایی روبه رو شده بود. درآمدهای دولت تا آگوست ۲.۹ درصد، با افزایش مالیات فردی رشد کرد، در حالی که در همین بازه با افزایش هزینه‌کردهای رفاهی و سلامتی، هزینه‌های دولت ۹.۱ درصد بالا رفت. 

واردات صدها قلم کالای غیرضروری ممنوع اعلام شد

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات اعلام کرد: براساس سیاست‌های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات کالاهای غیرضروری یا کالاهایی که توان ساخت آنها در داخل وجود دارد ممنوع اعلام شده است.

سعید عباسپور با اشاره به این که واردات سنگ پا قبل از ابلاغ سیاست‌های جدید حمایت از تولید داخل و مدیریت واردات، به صورت موردی در سنوات قبل انجام شده است، اعلام کرد: به هیچ وجه اجازه واردات این کالا و سایر کالاهای غیرضروری به کشور داده نمی‌شود. وی یادآور شد: بر اساس بخشنامه و فراخوان عام وزیر صنعت، معدن و تجارت هر تولیدکننده‌ای که بتواند کالاهای وارداتی را با کیفیت و کمیت قابل قبول تولید کند، از طریق افزایش تعرفه‌ها و یا ممنوعیت گمرکی مورد حمایت قرار می‌گیرد. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات اعلام کرد: بر اساس سیاست‌های جدید وزارت صنعت، نه تنها سنگ پا، بلکه بیش از یک هزار و ۵۰۰ قلم کالای دیگر که واردات آنها غیر ضروری بوده و یا توان ساخت داخل آنها وجود داشته، ممنوع اعلام شده و این فهرست مستمر در حال افزایش است.

توافق کارگران و غول خودروسازی

اتحادیه «کارگران متحد خودروسازی» به‌ تازگی اعلام کرد که شرکت خودروسازی فورد‌موتور مقصد بعدی آن برای مذاکره در رابطه با حق و حقوق کارگران خواهد بود. این در حالی است که این اتحادیه کارگری به‌ تازگی و پس از روزها اعتراض و اعتصاب کارگران جنرال‌موتورز توانست برای عقد قراردادهای جدید برای آنها با این غول خودروساز به توافق دست یابد. بر اساس این خبر، ۵۷ درصد از کارگران جنرال‌موتورز توافق جدید را تأیید کردند تا اعتصاب چهل روزه آنها که در نوع خود از دهه ۷۰ میلادی طولانی‌ترین اعتصاب در حوزه خودروسازی بوده است پایان یابد. به نقل از دنیای‌اقتصاد؛ مری بارا، رئیس جنرال‌موتورز در بیانیه‌ای پیرامون توافق حاصل‌ شده گفت: «توافق جدید سهم مهم کارگران را در موفقیت روزافزون شرکت جی‌ام به رسمیت می‌شناسد و همزمان یک بسته کمک‌رسان، افزایش دستمزد‌ها و سرمایه‌گذاری برای ساخت کارخانه‌های جدید را شامل می‌شود.» قرار است اتحادیه کارگران متحد خودروسازی و مقامات شرکت فورد نیز از روز دوشنبه مذاکرات را آغاز کنند.
 

دلار در ایستگاه پایانی؟

گاردین: جنگ تجاری بین آمریکا و چین در شرایطی اقتصاد جهانی را کاملا تحت تأثیر قرار داده که دو طرف درگیر این جنگ، بیش از پیش از کلماتی نظیر: ارز، ارز قدرتمند، نرخ برابری، دستکاری ارزی، رقابت پذیری محصولات و وام‌های ارزی سخن می‌گویند. به نظر می‌رسد که سیاست‌های پولی جهان در حال حاضر بیش از پیش تحت تاثیر وقایع ارزی قرار گرفته‌اند و ریسک وقوع یک جنگ ارزی نیز کاملا جدی است. شاید اکنون زمان مناسبی برای بررسی رابطه بین دلار با ارزهای دیگر باشد. در ماه سپتامبر، بانک تسویه بین‌الملل در گزارشی اعلام کرد که سهم دلار از گردش ارزی جهان کاهش یافته است. صندوق بین‌المللی پول نیز در گزارشی جداگانه خبر از کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی داد.

با این حال یک چیز مشخص است و آن هم این است که دلار هنوز ارز اول جهان است. در حال حاضر ۴۷ درصد پرداخت‌ها و ۸۸ درصد کل مبادلات ارز بر حسب دلار است. بانک‌های مرکزی جهان نیز بیش از هر چیز دیگری دلار نگه می‌دارند اما آیا این بدان معناست که دلار تا ابد ارز نخست جهانی می‌ماند؟ شاید کمتر کسی فکر می‌کرد با وجود رقبایی چون یورو، ین و پوند، جدی‌ترین رقیب دلار از سمت چین ظهور کند. هرچند یوان هم اکنون هشتمین ارز مهم جهانی است، افزایش سریع سهم این ارز از پرداخت‌های بین‌المللی و ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی ما را به این نتیجه می‌رساند که این ارز به زودی مهم‌ترین رقیب دلار خواهد بود. یوان در حال حاضر دو شرط از سه شرط لازم برای مطرح شدن به عنوان ارز جهانی برتر را دارد: اقتصاد چین دومین اقتصاد جهان است و آن قدر بزرگ هست که بتواند حفظ ارزش آن در آینده را تضمین کند و دوم، بازارها و زیرساخت‌های مالی در چین مانند همتای آمریکایی بسیار نیرومند هستند.

کاهش ۵۰۰ هزار تنی محصولات پتروشیمی عربستان پس از حمله پهپادی به آرامکو

رئیس شرکت صنعتی سابیک عربستان اعلام کرد: حمله پهپادی ماه گذشته به شرکت نفتی آرامکو خسارت 400 هزار تا 500 هزار تنی را به تولیدات پتروشیمی این کشور وارد می‌‌سازد. یوسف البنیان به خبرنگاران گفت: خسارت مالی در سه ماهه چهارم سال خود را نشان خواهد داد. در شرایط تولید ارزیابی ما این است که حمله پهپادی به آرامکو 400 هزار تا 500 هزار تن محصولات پتروشیمی را کاهش دهد. اوایل امسال آرامکو موافقت کرده بود تا «سابیک» را به قیمت 69.1 میلیارد دلار خریداری کند. شرکت سابیک در حوزه پتروشیمی، مواد شیمیایی، پلیمرهای صنعتی، کودهای شیمیایی و فلزات فعالیت می‌کند. بزرگترین شرکت دولتی در منطقه خاورمیانه است که دفتر مرکزی آن در ریاض قرار دارد.  بر اساس آمار سال 2017  حدود 35 هزار کارمند دارد.

استمرار روند افزایش قیمت مرغ در بازار

برومند چهارآیین عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، از روند افزایشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ در تعطیلات پیش رو همچنان رو به افزایش باشد، اما به قطعیت نمی‌توان درصدی را برای آن اعلام کرد و همواره با ازدیاد تقاضا در پایان صفر قیمت مرغ زنده به طور متوسط به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد رسید. او با اشاره به اینکه قیمت ذرت در بازار همچنان رو به کاهش است بیان کرد: بر اساس پیش بینی‌های قبلی قیمت ذرت به سبب برداشت ذرت داخلی و تحویل به متقاضیان در حال منطقی شدن است، ضمن آنکه شرایط کنجاله سویا بسیار مطلوب است. /باشگاه خبرنگاران جوان
 

کاهش ذخایر طلا و ارز ترکیه تایید شد

بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد : ذخایر ارزی این کشور با کاهش مواجه شده است. به نقل از خبرگزاری آناتولی، ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه سپتامبر به ۱۰۱.۱ میلیارد دلار رسیده که این رقم در مقایسه با رقم مشابه ماه قبل ۰.۴ درصد کاهش داشته است. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، میزان ذخایر ارزی این کشور در ماه سپتامبر با ۰.۸ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷۳.۸ میلیارد دلار رسیده است اما طی همین مدت حجم ذخایر طلای ترکیه تقویت شده و با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۵.۹ میلیارد دلار بالغ شده است. هر چند ذخایر طلا و ارز ترکیه در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل با کاهش بیشتری مواجه شده اما این رقم در مقایسه با سپتامبر سال گذشته ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده است. در سپتامبر ۲۰۱۸ ذخایر طلا و ارز ترکیه با کاهش به ۸۴.۷ میلیارد دلار در یکی از پایین‌ترین سطوح ۵ سال اخیر خود قرار گرفته بود. در دو سال اخیر اقتصاد ترکیه به دلیل تداوم جنگ داخلی در سوریه، مناقشه با آمریکا و بحران ارزی دچار نوسانات زیادی شده است. به دنبال حمله نظامی ترکیه به مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه، امریکا تحریم هایی علیه ترکیه اعمال کرد که به سرعت منجر به ریزش لیر شد؛ با این حال، اخیرا با توقف این عملیات، واشنگتن تحریم ها و تعرفه اضافی بر فولاد وارداتی خود از ترکیه را لغو کرد.

سود صنعتی چین در ماه سپتامبر ۵.۳ درصد سقوط کرد

در ماه سپتامبر، سود کارخانجات صنعتی چین برای دومین ماه متوالی افت کرد و قیمت تولیدکننده دوباره کاهش یافت. کند شدن اقتصاد بر اثر جنگ تجاری طولانی چین و آمریکا حالا تاثیر منفی خود را بر بودجه شرکت‌ها نشان می‌دهد. داده‌هایی که روز یکشنبه توسط اداره ملی آمار چین منتشر شد نشان داد که سود شرکت‌های صنعتی چین در ماه سپتامبر ۵.۳ درصد افت کرده و به ۵۷۵.۶ میلیارد یوآن (معادل ۸۱.۴۸ میلیارد دلار) رسیده است. سود شرکت‌های صنعتی در ماه آگوست هم ۲ درصد افت کرده بود و این نشان می‌دهد شتاب این افت در ماه سپتامبر به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر بخش صنعتی عظیم چین فشار زیادی را از سوی تنش‌های تجاری و تعرفه‌های چین و آمریکا بر واردات یکدیگر، متحمل شده است. سود این شرکت‌ها از نیمه دوم سال قبل به شکلی محسوس کاهش یافت، هرچند با اقدامات حمایتی دولت چین، این بخش توانست چند بار موقتا به رشد بازگردد. در بازه ژانویه سپتامبر، شرکت‌های صنعتی توانستند ۴.۵۹ تریلیون یوآن به درآمد داشته باشند که این ۲.۱ درصد نسبت به سال گذشته افت داشته است. این داده‌ها نشان می‌دهند که شرایط در حال بدتر شدن است، چون در هشت ماه ابتدایی امسال، این درآمد ۱.۷ درصد افت کرده بود. سود شرکت‌های دولتی چین هم در سه سه ماهه اول امسال ۹.۶ درصد افت کرد. 

جایگاه استان تهران در میان چک برگشتی‌ها

بر اساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی، استان تهران که دارای بیشترین جمعیت و مبادلات مالی در کشور است سهم بزرگی از تبادلات چک را به خود اختصاص داده به طوری که در شهریور ماه ۳۲.۳ درصد از شمار چک‌ها و ۵۱.۲ درصد از ارزش کل چک های مبادله ای کشور متعلق به این استان بوده است. با توجه به حجم بالای شمار و ارزش چک های صادره در تهران، شمار چک های برگشتی این استان نیز بالاست، به طوری که در شهریور ماه در استان تهران بالغ بر ٢ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزش حدود ٤٢٧ هزار میلیارد ریال مبادله شد که از میان آنها، حدود ۲۰۳ هزار چک برگشت خورد که ارزش مجموع آنها به ۴۸ هزار میلیارد ریال می رسد؛ بنابراین، ۲۹.۶ درصد تعداد چک های برگشتی کشور و ۴۴.۸ درصد ارزش این چک ها مربوط به تهران بوده است. با وجود سهم برتر تهران در صدور چک، اما از نظر خوش حسابی و برگشت چک، جزو استان هایی قرار گرفته که نسبت به میانگین کشور، در وضعیت میانه قرار دارد. بررسی آمار نشان می‌دهد که میزان چک های برگشتی در استان تهران، پایین تر از میانگین کشور قرار دارد. در حالی که میانگین چک های برگشتی در کشور از مجموع چک های مبادله ای صادره از نظر تعداد ۹.۲ درصد و از نظر ارزش ۱۳ درصد است، این نسبت در تهران از نظر تعداد ۸.۴ درصد و از نظر ارزش ۱۱.۴ درصد است.

چقدر ارز صرف واردات ذغال به کشور شد؟

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بالغ بر ۷۰ هزار تن ذغال از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم ذغال به کشور، ۱۶ میلیون و ۱۸۷ هزارو ۴۱۷ دلار از کشور خارج کرد که بالغ بر ۶۸۰ میلیارد و ۲۱۱ میلیون و ۸۰۷ هزارو ۴۰۰ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که این حجم از ذغال از ۵ کشور از جمله امارات، آلمان و سوئیس وارد ایران شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
تجربه ما از وضعیت اقتصادی و معیشتی با آنچه که مسئولان میگویند زمین تا آسمون فرق داره....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
تورم روز به روز بیشتر میشه اونوقت تو اخبار رسمی اعلام میکنند روند نزولی داره. ظاهرا معادلات اینها برای محاسبه تورم با معادلات استاندارد و جهانی متفاوته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
برای خرید سنگ قبر مراجعه کردیم سنگ ایرانی با کیفیت خوب و فت سانتی یک ملیون بود و سنگ چینی با سه سانت صخامت و چند جا کروم شده(لکه گیری1900 ایا سنگ قبر هم باید وارد شود
از آقای همتی انتظار نداریم مثل بقیه به شعور مردم توهین کنند

تورم را روی کاغذ نخوانید بیایید تو خیابانها وضعیت رقت انگیز اقتصاد و کسب و کار را ببینید
اقتصاد هفتادساله ی نفتی ایران در مدت یکسال هیچوقت رونق نمیگیره
ایران بشدت به نفت اعتیاد داره
از سی سال پیش باید فکر اینروزها را میکردید
پاسخ ها
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
به نظرم از مهر97 تا مهر98 قرار بر این بود که مقامات جیب و حساب پس انداز های مردم رو از چنگشون در بیارن .که موفقیت آمیز بوده .الان همه چی مثل قبل دوباره میشه.
کاملا مشخصه دولت هیچ برنامه مشخص و هدفمندی برای رشد اقتصاد نداره
روزهای پایانی دولت داره میرسه و مردم خسته و درمانده در پایان ۸ سال دولت اصلاحات با حسرت نظاره گر زندگی آقازاده های اشرافی و خانواده های میلیاردر مسئولان هستند.

حق این مردم این نبود
اگر تحریم وجود داره چرا فقط برای مردم هست و برای مسئولان و فرزندانشان نباید باشد !!؟؟؟؟؟؟؟
واردات ذغال کالای ضروریه واسه مملکتی که اب نداره و هیچ نهادی هم از محیط زیستش حمایت نمیکنه
اگر واردات ذغال ممنوع بشه همین چهارتا درخت باقی مونده رو هم واسه پول قطع میکنن
یه ذره فکر کردن هم خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
برای جوج زدن تو جاده شمال خیلی خوبه.اگه قطع کنند چیکار کنند مردم.
آقاي همتي تورم 300 الي 500 درصدي با 0.5 درصد نزولي جبران نمي شود به واقعيات نعل وارونه نزنيد همه توليديها به دليل عدم اختصاص ارز و يا احتصاص با رانت و انحصار تعطيل شده و کارگران بيکار شده اند براي شما البته تورم 1000 درصدي هم معني نحواهد داشت ...
جناب آقای همتی
وضع معیشت مردم چه زمانی خوب خواهد شد؟!
مردمی را که فقط برای انتخابات لازمشون دارید!
کدوم مسئول تا حالا کار مثبتی برای مردم انجام داده؟!

تا کی ببینیم که برای بقای زندگی کلیه و قرنیه چشم و اعضای دیگر بدنشونو میفروشن؟!
جلوی واردات خیلی چیزا رو گرفتن و ارز بهشون تخصیص نمیدن بعد میگن واردات کاهش یافته کلیه اجناسی که از لیست واردات خارج شدن دارن از طریق قاچاق وارد میشن و همون ارز رو مصرف میکنن فقط تو این حالت سر دولت بی کلاه میمونه که دارمد عوارض گمرکیش کم میشه
علت اینکه خیلی از صادر کنندگان ارز رو به دولت نمیدن هم همینه که دارن میدن به کالای قاچاق
نان ۲۵ تا ۳۰ درصد روش رفته
لبنیات و پنیر هفتگی قیمتش تغییر می کند
حبوبات ۲.۵ برابر شده که حتی آش رشته هم بخواهی بخوری احتمالا لاکچری خواهد شد و باید تعداد حبوبات را بشماری و مثل اجیل و پسته شده!!!
این چه تورمی است که کاهشی شده ولی اجناس اولیه گران شده؟؟
همان کارهای اقای احمدی نژاد در دادن امارهای غلط تورم را اقایان دارند تکرار میکنند تا دوره شان طی شود.
اقایون دولتی فکر میکنند ۲۴ ساعت زبانی و لفظی بگویند تورم کم شده واقعا تورم کم میشود!!!!!
راهکارهای کاهش تورمی را برای کشورهای جهان تجویز کنید!!!!!!
همه چیز عالییییییییییییی
اون تورمی که ازش صحبت می کنی لزوما به معنی ارزانی نیست لطفا ملت را با ارقام و آمار گول نزنید...
قاعدتا و طبق معمول هر ساله :
نرخ تورم از الان یواش یواش نزولی میشه تا در نزدیکای عید نوروز ،،خودبخود با درصدناچیزی که دولت قراره تا بعنوان اضافه حقوق سالیانه به کارکنانش اختصاص بده ، دقیقا بربر بشه::)))
واقعا، موضوع برابری نرخ تورم سالیانه با نرخ افزایش حقوق سالیانه در حدود زمانی پایان هرسال ،،، آیا به معجزه شبیه نیست؟؟؟؟
تورم نزولی شد؟!!! ولی افزایش روزانه قیمت هاچیزدیگه ای میگن !!!!!
خوب که چی زغال وارد میشه؟ زغال وارد نشه که درختان رو قطع میکنند. همینطوریش هم واردات جواب نمیده.
*کسری بودجه کانادا افزایش یافت*
پس فاتحۀ کانادا خونده شد!!!
همتي خوب به مردم روحيه ميده اما...
نان را در مهر ماه۳۷درصد گران و ۵۰ درصد هم کوچک کردند. یعنی ۸۷ درصد افزایش قیمت! بعد می گویید روند تورم نزولی است!؟ در دو سال گذشته تورم ۶۰۰ درصد بوده، حالا فرض کن نیم درصد تورم کم شود که نشده. چه تاثیری دارد. سال ۸۰ کربلا رفتم و ۲۰هزار تومان دادیم که به دینارعراق تبدیل کنند مبلغ معادلی که آوردند را در گونی گذاشته بودند. حالا بر عکس شده پول عراق چندین برابر پول ایران شده. آقایان دولت تلاش کنند پول ایران را حداقل به دو سال قبل برگردانند تا ایرانی تحقیر نشود.
تو روز روشن مسئولان مملکت دروغ به بزرگی نورم میگن نه خجالت می کشند نه از خدا می ترسند هر روز قدرت خرید مردم کمتر میشه هر روز با افزایش قیمت اجناس میشویم بعد میگن تورم کاهش پیدا کرد
ضمن تبریک به رئیس جمهور که فرمود تورم نسبت به سال قبل چند دهمی کم شده و از ۴۲٫۷ به ۴۲.۲ رسده
همون تورم سال قبل نفس همه را بند آورده بود مالا تو این یک سال دوبرابرش کردی حالا جند دهم کمتر مهمه؟
مردم کشورم ایران
بعضی چیزها را نه می شود با چشم دید
نه با گوش شنید
نه با دستان خود لمس کرد
و نه استشمام کرد و چشید
ما فقط به قوای پنج گانه خود اعتقاد داریم
و غیر از آن را قبول نداریم
و خیلی چیز ها است که با این پنج حس قابل درک نیستند
قوانین مخفی خدا که افراد کمی از آن اطلاع دارند
اگر می خواهید شر مسئولین دنیا زده از سرتان کم شود
خود خواه و خانواده خواه نباشید
هر انچه را برای خودتان می خواهید برای دیگران هم بخواهید آرزو کنید و دعا کنید
مردمان شهرتان را مانند پدرتان دوست داشته باشید
مردمان کشورتان را مانند مادرتان دوست داشته باشید
مردمان تمام دنیا را مانند برادرانتان و خواهرانتان و فرزندانتان دوست داشته باشید
اگر به این قانون مخفی پایبند باشید
به زودی زندگی شما شهر شما و کشور شما بلکه دنیای شما عوض خواهد شد و شما شاد و خوشحال و ثروتمند از تمام لحاظ نه فقط اقتصادی خواهید ماند
مقاومت فقط برای مردم مقاومت است برای مسئولان و کارمندان برخی نهادها زندگی در بهشت است
انواع بن های کارمندی
انواع بیمه های تکمیلی
انواع وام های کم بهره و بدون بهره
انواع مراکز درمانی درجه یک با امکانات مدرن
انواع هتل ها ویژه ی کارمندانشان
انواع کمک هزینه های خرید کالا
انواع تعاونی ها
انواع سفرهای مجانی و اقساطی

آیا همه مردم ایران دارای این امتیازات هستند ...؟؟؟؟؟
اقای همتی یک جمله میگویم بعدازانتخابات باافزایش افسارگسیخته قیمت دلار چه پاسخی به مردم خواهید داد؟ همین
آقای همتی این آمارها شاید به درد جلسات خودتون بخوره ولی به درد مردم نمیخوره

چیزی ملت در عالم واقعیت احساس میکنن اینه که قدرت خریدشون هر روز کمتر و کمتر میشه و کیفیت زندگیشون دائماً در حال کاهش هست
آقای همتی شما چرا باتوجه به بدهی سنواتی وزیان انباشته وام به خودروسازان داده ای ودررسانه های خبری اعلام میکنید اینها فشل هستند ...لطفا کارخودتون را توجهی نکنید ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر