بازدید 13330
اعتراض تأمل برانگیز به تصویب یک لایحه در نظرآباد؛

نگرانی زباله‌گرد‌ها از الزام به پرداخت چند میلیون تومان در ماه، مثل تهران!

جز زباله‌گردها، مجموعه بزرگی از افراد در زیرمجموعه شرکت‌های پیمانکار شهرداری به فعالیت شبانه روزی مشغولند و نتیجه این فعالیت ها، گردش مالی هنگفتی است که اغلبش روانه جیب مالان این مجموعه‌ها می‌شود و ظاهرا بالغ بر چند هزار میلیارد تومان است؛ سود هنگفتی که با دریافت مبالغ میلیونی از زباله‌گرد‌ها بیشتر و هنگفت‌تر هم می‌شود.
کد خبر: ۹۳۲۹۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳ 28 October 2019
تابناک اجتماعی
با تکرار مسیر قانونی طی شده در تهران در شهری در استان البرز، زباله گرد‌های این دیار مرتب اعتراضشان را به مسئولان اعلام کردند؛ اعتراضی تأمل برانگیز که با کنکاش در آن به نکات جالب توجهی خواهیم رسید.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله تصویر‌های زشت و آزاردهنده‌ای که چندسالی است با تردد در شهر‌های بزرگ کشورمان به چشم می‌آید، تصاویر زباله گردی است. تصویر زنان و مردان و کودکانی که در سطل‌های زباله مکانیزه و لابلای زباله‌های مختلف به دنبال روزی می‌گردند.

صحنه‌ای که احتمالا نخستین مواجهه با آن برای هر فردی، انبوه رنج و درد را به ارمغان خواهد آورد و تا مدت‌ها در خاطر وی حک خواهد شد؛ اما آنقدر در شهرهایی چون تهران بری شهروندان و مسافران گاه و بی گاهش تکرار شده که به اتفاقی روزمره و عادی تبدیل گشته است.

آنقدر عادی و طبیعی که ممکن است از شنیدن آسیب‌های تحمیل شده به آنان متعجب شوید؛ از اینکه بشنوید مافیایی بسیار بزرگ در پس ماجراست و ظاهرا قانونی امور را هدایت می‌کنند و برای اجازه دادن به سرکردن در سطل‌های زباله از زباله‌گرد‌ها پول می‌گیرند!

این را می‌شود از گفت‌وگو با زباله‌گرد‌ها دریافت که تأکید دارند اگر ماهیانه ۳.۵ میلیون تومان به پیمانکار زباله‌گردی نپردازند، از فعالیتشان جلوگیری خواهد شد. نه جلوگیری به معنای مرسوم، که از نوع ضبط زباله‌هایی که جمع می‌کنند و ضرب و شتمی شدید برای آنکه این خطا را تکرار نکنند!

نگرانی زباله‌گرد‌ها از الزام به پرداخت چند میلیون تومان در ماه، مثل تهران!
این کارتی است که «مافیا» به زباله گردها در تهران به قیمت سه و نیم میلیون تومان در ماه می‌فروشند!

قانونی نانوشته، اما جدی و قطعی در اجرا که موجب شده زباله‌گرد‌ها بخش عمده درآمدشان از کار طاقت فرسا را روانه جیب ایشان کنند و به جایش یک کارت بی هویت بگیرند که وقتی مأموران مخصوص باند مافیایی سر راهشان را گرفتند، آن را نشان دهند و از مهلکه جان به در ببرند.

اما این مأموران خشن و بی رحم برای که کار می‌کنند؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، باید کمی به عقب بازگشته و مصوبه‌ای را به یادآوریم که چندین سال پیش در شورای شهر تهران به تصویب رسید و بر اساس آن، تفکیک زباله در مبدأ به برخی پیمانکاران واگذار شد.

عبارتی زیبا که معنایش در دیگر کشور‌ها با ایران تفاوت بسیار زیاد دارد؛ به این صورت که در اینجا سر فرو کردن برخی در سطل‌های زباله، تفکیک نام دارد؛ همان پروسه‌ای که انحصارش در اختیار برخی شرکت هاست و زباله‌گرد‌ها را رقیب خود می‌پندارند؛ رقیبی که ظاهرا راهی برای مقابله با ایشان نیست و بهتر دیده اند به جای تلاش برای توقف فعالیتشان، از ایشان سهم انحصار بگیرند!

این در حالی است که جز زباله‌گردها، مجموعه بزرگی از افراد در زیرمجموعه شرکت‌های پیمانکار شهرداری به فعالیت شبانه روزی مشغولند و نتیجه این فعالیت ها، گردش مالی هنگفتی است که اغلبش روانه جیب مالان این مجموعه‌ها می‌شود و ظاهرا بالغ بر چند هزار میلیارد تومان است؛ سود هنگفتی که با دریافت مبالغ میلیونی از زباله‌گرد‌ها بیشتر و هنگفت‌تر هم می‌شود.

مبالغی که بر اساس آن‌ها زباله را طلای کثیف نام نهاده اند؛ طلایی که اخیرا در شورای شهر نظرآباد تصمیم گرفته شده که به مانند تهران به مزایده به پیمانکاران فروخته شود و نتیجه این تصمیم، اعتراض زباله‌گرد‌های این شهر به مسئولان بوده است؛ اعتراضی از جنس برگزاری تجمع و سر دادن شعار علیه مسئولان.

اعتراضی به تصمیمی که گفته می‌شود، هدف از آن، مقابله با مافیای زباله است، در حالی که زباله‌گرد‌های باتجربه می‌دانند، فرجامی جز شکل گیری مافیایی جدید و فروش کارت زباله‌گردی به قیمت‌های هنگفت به ایشان ندارد؛ درست مانند آنچه در تهران بر سر زباله‌گرد‌ها آمده و همچنان ادامه دارد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۸
ماشاءالله پرورشگاه مافیاست :/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
نظام مهندسی و پزشکی و وکالت قدیمی هاش با امتحان ها آسون قبول شدند رفتند الان امتحان ها رو انقدر سخت میگیرند عجیب غیر از اون وارد خود این سیستم هم بشی باز هم باید دم این مافیا ها رو ببینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
یعنی از این بدبختهایی که شب تا صبح یک گونی اشغال را که وانت باید جابجا کند
روی دوش می کشند هم ، مسولان باج می گیرند !!؟؟
شما دیگر واقعا از کجا آمدید؟
عجب مملکت گل و بلبلی داریم! همه چیز توی این کشور مافیاست!!
بهترین کار شروع تفکیک زباله از منازل و فروش آن به مراکز مجاز خرید است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
مافیا همان مراکز به اصطلاح مجاز هستندهمان پیمانکارانی که با ز د بند دارند بچه های بد سرپرست یا بی سرپرست داخلی افاقنه را مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت می کنند
مافیای زباله گردی؟!!
هر روز یک مافیا
هر روز یک اختلاس
هر روز یک بدبختی

شاخص فلاکت؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
سانسورش کردی تابناک خان!
مگه شما رسانه ها وظیفه اطلاع رسانی از وضعیت مردم رو ندارین؟
ایشالا به وقتش..........
شهر کرج الان پر از زباله گرد است . در حالی که برداشت زباله برای دیگران غیر از شهرداری ممنوع است ولی در تمام ساعات و به طرزی باور نکردنی آشکار و به فراوانی زباله ها توسط زباله گردهایی که در واقع برای چند زباله جمع کن عمده که درآمدهای افسانه دارند انجام می شود . قضاوت با شما که چگونه ممکن است شهرداری کرج کوچکترین برخوردی با این قضیه نکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
شهر داری خود اجاره دهنده به پیمانکاران و پیمانکاران هم به زباله گردها اجاره می دهند
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
در شهرداری کرج مخصوصا ، قیامت رشوه بر پا است
خود من را پارسال به خاطر یک نامه کاملا عادی و قانونی ۶ ماه دواندند
و در آخر معاون عمرانی یکی از مناطق شهرداری کرج شخصا و مثلا برای کمک به یک کارمند بازنشسته بیمار شهرداری !؟ ۱۵ میلیون تومان اخاذی کرد و یکساعته نامه ام را داد به دستم !؟
گل و بلبلی است !؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
دوستی که نوشته اند شهرداری به پیمانکار اجازه میدهد و پیمانکار به ژباله گردها باید بگویم این کار خلاف است و پیمانکار باید با خودروهای مخصوص و آرم دار زباله ها را جمع کند و بعد تفکیک کند در حالی که شاهد هستیم زباله ها توسط خودروهای شهرداری جمع میشود ولی قبل از آن زباله های قیمتی مثل کاغذ و پلاستیک به صورت غیر قانونی توسط زباله گرده جمع آوری میشود که توسط گاری دستی است و در خیلی از موارد توسط کودکان انجام میشود که هم برای مردم و هم برای کودکان خطر تصادف ایجاد میکند و تا به حال حتی یک مورد برخورد شهرداری با چرخ دستی ها را ندیده ام و به نظر می آید کار با هماهنگی انجام میشود وگرنه به این آشکاری و به این فزاوانی امکان نداشت .
به هر خونه مثل سایر کشور ها جند تا سطل بدین هفته به هفته هم بیان خالی کنید.
کشورهایی موفق مثل هلند و ... میتونه بهترین نمونه برای اینکار باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
جمعیت هلند مثل تهران نیست
چون مدیر باسواد نداریم همش میشه مافیا همین فرداش مافیای سطل زباله درست میشه
چوب بلال جای مدیرا بود وضع بهتر بود
اخه چرا الان اقای علم الهدی و امثالهم فریاد وا اسلاما سر نمی دهند؟؟؟ هدف انقلاب نجات اینگونه افراد از فقر بود... وای به عاقبت همه ما که همه چیز را سیاسی و جناحی کردیم و به داد فقرا نمیرسیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اقای علم الهدی فقط برای حجاب
و سنگ اندازی در کار دولت روحانی
فریاد می زنند
ناشناس
| Canada |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
آقایان !!! که نباید به فکر مردم ایران باشد؟؟؟ چه توقع های بیجایی شما دارید ؟؟
تمام خبرهای اینچنینی نشون دهنده یک چیزه: اخلاق در کشور ما مرده است!!!!
چشم دولت روشن . با وجود این همه ثروت تو این کشور شاهد اینچنین قضایا هستیم .اگر جلوی دزدی و غارت گریها گرفته بشه هیچ نیازمندی در کشور پیدا نمی شود.
لطفا و لطفا پخش کنید!

یکی از این مسئولین بیاد بگه در کشور ما دقیقا چی میگذره؟!
دزدی و اختلاس داریم!
مافیای مسکن و خودرو و ... حالا هم مافیای زباله!
آمار وحشتناک طلاق!
آمار وحشتناک اعتیاد و بیکاری!
آمار وحشتناک خودکشی و خودسوزی!
و کلا:
آمار و میزان عصبانیت و افسردگی و دلمردگی! (رتبه اول و دوم در جهان)

به چی دلخوش هستیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
کسانی که منفی میدن دقیقا چه فازی دارن؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
سعدی:
توانگر خود آن لقمه چون می خورد چو بیند که درویش خون می خورد؟!
تابناک، شفاف سازی کن، شورای شهر و نیروی انتطامی و قوه قضائیه باید وارد مساله شوند، و دست مافیا (هر کسی که میخواهد باشد ) را قطع کنند. یکبار برخورد سنگین با اینها شود، بقیه درس عبرت میگیرن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
نیروی انتظامی هم کنار پیمانکاران برای زیر فشار قرار دادن زباله گردها برای دریافت پول کلان از زباله گرد های بخت برگشته هستند
ناشناس
| Thailand |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
تمام معضلات از عدم شفافیت است. اگر مشخص بشود شهرداریها چگونه پیمانکار انتخاب می کنند و آیا بابت این خدمات دریافتی دارند یا پرداخت می کنند. نیروهای زیر مجموعه این پیمانکاران چه کسانی هستند به آنها ظلم نمی شود. و . ..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
اکثر ادارات و مراکز و سازمانها و ارگانها را فساد و تن پروری و پارتی بازی و کار چاق کنی و ریا کاریبرداشته است
و به هیچ کسی نمی توانید اعتماد کنید
ناشناس
| Canada |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
بد حجاب که نیستند ؟؟
با آهنگ هپی هم که نرقصیدند
که بخواهند شش ساعته بگیرنشون !!
والا من که نگرفتم
مافیا . عجب
جل الخالق!!!!!!!!! پر ریزونه داداش
برادران ارزشی ظلمی مشاهده شده اونور مرزها هم نیست دم گوشمونه بسم الله منتظر گردهمایی و تظاهراتتونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
نفرمایید برادر بگذارید مردم از گشنگی نمیرند خدا روزی اونا رو داخل سطل زباله قرار داده پولشان برای ما خوراکی داخل سطل برا اونها. \
من نزدیک چهارساله ساکن این شهر هستم، آقایان اول فکری به حال سگ های ولگرد بکنند که روز وشب امان مردم را بریده اند.سگهای ولگرد عامل اصلی شیوع بیماری هستند. متاسفانه دراین شهر چیزی به نام مدیریت شهری تعریف نشده است و شورای شهر وشهرداری هرکدام به فمر جیب خود هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
عزیزم این جا بحث گرسنگی بدبختی آدمها همان اشرف مخلوقات است شما به سگ گیر میدی
به این قشر ضعیف هم رحم نمی کنید ،
درآمد این شرکتها از این کار چقدر است و مبلغ قرارداد آنها با شهرداری چه مبلغی است؟ قاعدتا باید بخش عمده ی این مبلغ به شهرداری پرداخت شود و آن سود میلیاردی ای که از آن صحبت می شود برای مالکان شرکت ها، چندان هم قابل تحقق و واقعی نباشد. هر چند که پروسه تفکیک زباله از مبدأ با این روش نازیباست اما احتمالا مزایایی هم می تواند داشته باشد. مثلا آموزش زباله گردها، واکسینه کردن آنها در مقابل برخی بیماریها، جلوگیری از فعالیت کودکان در این حوزه و ...
اما از همه ی اینها که بگذریم اگر شهروندان به تفکیک زباله از مبدأ به صورت اصولی روی آورند و مثلا بطری های نوشابه و یا قوطی فلزی کنسرو و برخی اقلام دیگر را در داخل زباله های تر قرار ندهند، تفکیک زباله از مبدأ و به وسیله زباله گردها آنقدر هم زشت سیما نخواهد بود. فردی در کوچه ها قدم می زند و بطری ها و کارتن ها و فلزات و ... را جمع آوری می کند و به محلی خاص تحویل داده و می فروشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
برادر این کار باید مکانیزه انجام بشود مردم بیچاره با کله داخل سطل زباله اند حتی من خود به شخصه دیدم از سطل چیزی بر می دارند می خورند زباله گردی داخل شهر غیر انسانی است ز باله را باید بیرون از شهر در منطقه بخصوص وبا نظارت بهداشتی تفکیک شود
سلام یکبار دیگه هم تابناک به این موضوع پرداخته بود نمیخواد از هلند و دانمارک و... الگو بگیرید یه سری به اصفهان بزنید وببینید شهرداری اصفهان چه کرده است هیچ سطل زباله خانگی در کوچه ها نیست همه موظفند هنگام شب زباله شان راتحویل ماشین شهرداری بدهند واگر سطلی بیرون از خانه باشد جریمه می شوند درضمن همه باید زباله های بازیافتی را در روزهای خاصی تحویل ماشین بازیافت دهند ویا روزانه به کیوسک‌های دریافت بازیافت بدهند اینگونه هم کوچه ها وخیابانها همیشه تمیز هستندوهم کلاغ و گربه وموش سراغ سطلها نمی روند وازهمه مهمتر زباله گرد ومافیا و دهها بیماری و بوی تعفن و پشه ومگس و زشتی و... مشاهده نمی شود
بار قبل هم چاپ نکردید مطمئنم دست اندرکار آن این مسائل ساده رامی فهمند و دهها کشور خارجی را هم ماموریت رفته اند ولی دستشان با این مافیادریک جیب است ومنافع خودشان را دارند. یک بار برای همیشه این سفره های کثیف راجمع کنید اینها شغل نیست آبروریزی است بدبختی است ناهنجاری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
بله
شهر اصفهان بسیار تمیز است
من از قدم زدن در خیابانهای اصفهان لذت بردم
این خبر از اساس کذب است و لا غیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
شما مافیای زباله نیستی احیانا ؟؟
مافیا در همه جا رخنه کرده . جای نگرانی برای کشورهای دبگر به فکر ایران و ایرانی باشید
نمی توانم باور کنم چنین ثمراتی داشته باشد بگذارید چشمانم را ببندم و نبینم
عجب کثیف هستند اینها که به یه سری آدم ضعیف و روو به نابودی هم رحم نمی کنند. انسانیت مرد!
با سلام
راه حل این است که :
۱-تمام سطل های موجود در تمام شهر ها جمع آوری .
۲-در عوض هر مجتمع یا خانه و با مراکز فروش در ساعت معین زباله های غیر بازیافت را در جلوی ملک خود بگذارند.
۳-ماشین های جمع آوری زباله در ساعت معین اقدام به جمع آوری کنند.
۴-هر مجتمع مسکونی و غیره ... زباله های بازیافتی را هفته ای دوبار( مثلا : شنبه ها و سه شنبه ها )جلوی ملک خود گذاشته و توسط ماشین جمع آوری جمع شود.
۵-از تمامی افرادی که در جمع آوری زباله به روش زشت و کنونی فعالند در جمع آوری استفاده شود و حقوق ماهیانه وهمراه با بیمه داده شود.
۶- این خدمات را خود شهرداری ها بدون استفاده از پیمانکاران انجام دهند.
مقاله کاملا بجا و درستی است .
شهرداری باید مقصد زباله رو‌به پیمانکار بده و هر کسی خواست زباله هاش رو ببره بهش بفروشه
این شکلی صنایع تبدیلی و پایین دستی زباله هم شکل میگیره ولی این شکلی باید منتظر اعتصاب زباله جمع کن ها باشیم چون اینا یه جمعی هستن که بعیده زیر بار زور مافیای زباله برن
عدم جمع آوری زباله های تفکیک نشده توسط شهرداری سبب می گردد تا مردم مجبور به تفکیک زباله ها از درب منزل گردند و اقدامات پیمانکاری مربوط به استفاده مجدد از زباله ها به پس از تفکیک موکول می گردد و زباله گردها هم می توانند در این بخش مشغول شوند و کلا بساط زباله گردی جمع می شود. گاهی اوقات، راهکار در یک تصمیم ساده است.
حالا نوبت چاوندنه به زباله گرد ها هم رحم نشود
یعنی واقعا اینطوریه؟ چندین سال قبل زباله گردها کار میکردندو حاصل کارشون رو کیلویی به کسانی دیگر میفروختند الان نمیدونم این که باج بدن چه طوریه؟
اکثر زباله گرد ها از اتباع افغان هستند که به دلخواه خود و برا ی کسب درامد زباله گردی میکنند . می توانند از این کار دست برداشته و به کشورشان باز گردند .
به همت شورای شهر تهران و شهردار دوچرخه سوار مافیای تازه ای هم خلق شد ،، مافیای زباله گردی ،، آنگاه شهرداری حداقل روزی هزار تومان از خانه های تهران بابت حمل زباله دریافت میکند ؟ یعنی هم از تبوره میخورند ،و هم از آخور ؟، آنهم از نوع کثیف پر بهای آن ؟،،،
با سلام
داستان پسماند و جمع اوری زباله به شکل فعلی یکی از بدترین شیوه هایی است که بکار کرفته شده است
با انتشار اخبار مرتبط اکاهی عمومی نسبت به این مقوله زیادتر میشود
ولی موضوع انتفاع از این حرکت با جیب چه افرادی رابظ نزدیک دارد مشخص است
زیرا ادم های عادی که نه میتوانند قانون را دور بزنند و نه اینکه ارتباطات کسترده برای وصل شدن به سزوح بالاتر از خوذ را دارند
این مملکت جای موندن نیست.
اونا ازاین راه نون درمیارن نونی که مجبور نشن توکارخونه سر خم کنن بگن چشم اگه هم اتفاقی افتادبگن برات نامه ی فدایت ننوشتیم که،۱۲ساعت کارکنن اونم بایک وعده غذا، ۲۰۰جلسه تشکیل بشه فقط ۲۰۰هزارتومن برحقوقش افزوده بشه این حقوق کارگر که تورم میاره یادلالی دولت بادلاروبورس؟ پس اونااقای خودشونن
خجالت بکشید دنبال چی میگردیدونا از تو همین زباله ها نونشون در میارن شما بفکر تمیزی هستین آره بایدم باشین خب شما کمکشون میکنید که ن خودتون بیشتر زخم میزنید وجداننون کجا رفته
آخه اینا همه‌حرفه‌چرا‌باید یک‌آدمی.که‌واسه‌امرار‌معاش‌‌میره‌یک‌وانت‌قسطی‌میخره‌که.هم‌خرجزندگیبده‌همقسط.ماشین‌.ولی‌همه‌سودش.پیمانکار‌بخوره‌من‌خودم‌دیدم‌که‌پیمانکار‌بازیافت‌منطقه‌۱۲‌با‌چند‌تا‌ارازل‌به‌اسم‌شهرداری‌بار‌مردم‌میگره‌کتکم‌میزنه‌مگه.استفاده‌از‌کودکان‌توسط‌پیمانکاران‌بازلفت‌شهرداری‌ممنوع‌آست‌ولی‌‌من‌دیدم که پیمکار بازیافت‌منطقه‌۱۲‌با‌سواستفاده از‌کوئیک بازیافت کودک‌آورده وبار‌میگیره
اگه زباله گردها انقدر درامد دارن که ماهیانه 3.5 تا 6 میلیون به شهرداری میدن،پس وضعشون بد نیستا.والا منم برم زباله گرد بشم.جدای از این حرفا شهرداری و ماموراش چقدر وقیحن ....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر