بازدید 2710

وام‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی کجا خرج شد؟

کد خبر: ۹۳۲۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷ 24 October 2019
عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات عنوان کرد: باید بررسی شود صنایع لوازم خانگی که امروز مشکل نقدینگی را مطرح می‌کنند، منابع مالی که در گذشته دریافت کرده‌اند را کجا مصرف کرده‌اند.

به گزارش تسنیم علیرضا مناقبی تولید خوب داخلی را در گرو واردات مطلوب دانست و عنوان کرد: یک صادرات موفق و ارز آور نیز با داشتن تولید باکیفیت میسر می‌شود. هریک از این اجزای این چرخه با خدمات فنی و مهندسی در ارتباط است که نتیجه هماهنگ بودن این چرخه، یک اقتصاد پویاست.

وی ضمن یادآوری این موضوع که لوازم خانگی کشور هیچگاه تولید واقعی نداشته است، خاطر نشان کرد: ممکن است در مقام سخن عنوان شود کارخانجات لوازم خانگی داخلی توانایی تامین نیاز داخل را دارند، اما هیچ گاه رسما و در عمل به این جایگاه نرسیده‌اند.

عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات ایران ضمن ابراز مخالفت با ممنوعیت واردات برای رونق تولید داخلی، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است تا زمانی که رقیب قدرتمند نداشته باشیم، کالای تولیدی را با زور و اجبار به مصرف کننده ارائه می‌دهیم؛ بنابراین بستن مرز‌ها و توقف واردات کالای خارجی تاثیری در ارتقای کیفیت داخلی نداشته است.

مناقبی ادامه داد: در شرایط فعلی که تولیدکننده برای تولید صنعتی خود به قطعات یدکی و اولیه نیاز دارد و وارد کننده شناسنامه دار از فعالیت خود منع شده است، پای قاچاق به میدان باز می‌شود. این پدیده شوم به اقتصاد کشور و تولید کننده داخلی لطمه میزند و هم واردکنند قانونی را دور میزند و او را بدنام میکند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که صنعت داخلی نمیتواند نیاز داخل را برآورده کند چاره‌ای جز واردات نداریم، اما چون واردات قانونی ممنوع است قاچاق افزایش مییابد. از این رو نمیتوان ادعا کرد این حجم کالای موجود در بازار با کولبری وارد کشور می‌شود و حاکمیت موظف کانال ورود و قاچاق را پیدا کند.

عضو هیئت رئیسه مجمع عالی واردات ایران راه حل شناسایی قاچاق و ممانعت از آن را شرح داد و بیان کرد: باید هزینه ریسک کالای قاچاق را بالا ببریم تا قاچاقچی این کار را انجام ندهد. تا زمانی که فعالیت یک واردکننده قانونی سد میشود، قطعا کالای قاچاق با هر روشی وارد کشور خواهد شد.

مناقبی درخصوص مشکل نقدینگی واحد‌های صنعتی لوازم خانگی گفت: باید بررسی شود این کارخانه‌ها پول‌هایی که قبلا دریافت کرده‌اند را در کجا و بابت چه کاری مصرف کرده‌اند که امروز به مشکل برخورده اند.

وی در پایان ضمن تاکید براین موضوع که کار مردم را باید به مردم واگذار کرد، گفت: انسداد یا محدودیت هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد. البته منظور این نیست که واردات به صورت بی رویه رخ دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار