بازدید 12212

فروش حریم و محدوده یک اثر ثبت ملی از قرار متری ۴۵ هزار تومان!

این در حالی است که در مفت فروشی یاد شده، هدف متفاوتی پیگیری می‌شود که در نوع خود عجیب هم هست، چون شرکت خریدار محدوده ثبت ملی شده و حریم آن، قرار است هدفی را پیگیری کند که برایش تأسیس شده، یعنی ساخت پلاژ بانوان؛ پلاژی که ظاهرا قرار است بسیار مفصل باشد و به احداث مجتمع اقامتی هم بینجامد که در این صورت، اتفاقی غیرقانونی در غیرقانونی رقم خواهد خورد!
کد خبر: ۹۳۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸ 22 October 2019
تابناک اجتماعی
درباره جزایر بی نظیر «ناز» چه می‌دانید؟ جزایری که در هنگام جزر به ساحل متصل می‌شوند و می‌شود با خودرو یا پای پیاده به آن‌ها پا گذاشت و در هنگام مد، دور از دسترس هستند و آب‌های نیلگون جنوبی کشورمان آن‌ها را فراگرفته است.

به گزارش «تابناک»،؛ این توصیف دلچسبی از جزایری ایرانی در سواحل جزیره قشم در پهنه خلیج فارس است که تا کنون بسیاری را مجذوب خود و مجابشان کرده تا عزم سفر به قشم کنند و زمان مفصلی از این سفر را به دیدن این پدیده متفاوت اختصاص دهند؛ پدیده‌ای که البته هنوز برای بسیاری از ایرانیان ناآشنا و کشف ناشده است.
 
فروش حریم و محدوده یک اثر ثبت ملی از قرار متری ۴۵ هزار تومان!
بر خلاف آنچه بسیاری تصور می‌کنند، جزایر ناز متشکل از سه جزیره نیست، بلکه دو یا چهار جزیره (جزیره ناز بزرگ و جزایر ناز) است که مجموعه کم وسعت تر شامل سه جزیره کنار هم است که در مواقع جزر به ساحل می‌پیوندند.

البته ناآشنایی با این جاذبه بی نظیر ایرانی مختص به آن دسته از ایرانیان نیست که دور از این جزایر زندگی می‌کنند و مجال سفر به قشم را نیافته اند که ظاهرا در درون این جزیره نیز عده‌ای از این موهبت بزرگ اطلاع چندانی ندارند. امثال مسئولانی که به جای تلاش برای تبدیل جزایر ناز به آهن ربای گردشگری ایران و جهان، سود جزییِ نیم میلیاردی را برگزیده اند!

درباره بلایی سخن می‌گوییم که حدود دو سال پیش مقدمات نزولش بر این جزایر فراهم شده است. اینکه مدیران سازمان منطقه آزاد قشم در راستای سلسله واگذاری‌های متعدد در این جزیره و پس از آنکه سواحل بسیاری را به شرکت‌های شیلات برای پرورش ماهی در قفس ـ که بخشی از آن در آب و بخشی در سایت خشکی صورت می‌گیرد ـ اختصاص دادند، از خیر واگذاری جزایر ناز نیز نگذشتند.

واگذاری‌ با شماره قرارداد ۴۷۴۹ در تیرماه سال ۹۶ که موضوع آن فروش زمین‌های ساحل ریگو به «شرکت آفتاب کده هورسان جزیره قشم» عنوان شده و در کمال ناباوری، قیمت در نظر گرفته شده برای آن از قرار متر مربعی ۴۵ هزار تومان محاسبه شده که در مجموع برای محدوده‌ای بالغ بر ده هزار مترمربع، مبلغی کمتر از نیم میلیارد شده است.
 
فروش حریم و محدوده یک اثر ثبت ملی از قرار متری ۴۵ هزار تومان!

اما این محدوده یاد شده کجاست؟ برای پاسخ دادن به این پرسش، بهتر است سری به نقشه بزنیم؛ با این یادآوری که در سال ۱۳۹۱، یعنی حدود پنج سال پیش از این واگذاری، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور طی نامه شماره ۹۱۲/۵۰/۱۰۲۹ خطاب به سازمان منطقه آزاد قشم، «جزایر ناز» را چهارمین میراث ثبت ملی شده استان هرمزگان در جزیره قشم اعلام کرد.

جالب آنکه در آن نامه تأکید و تصریح شده که «هرگونه اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر گردد، ممنوع می‌باشد» و در ادامه، نقشه‌ای پیوست شده بود که نشان می‌داد حدود محدوده ثبت ملی شده کجاست. حدودی که البته مدتی پیش مورد تعرض قرار گرفته و بهانه اش، احداث سایت کایت بوده است؛ اقدامی که البته می‌تواند در راستای تشویق گردشگران ارزیابی شود.

این در حالی است که در مفت فروشی یاد شده، هدف متفاوتی پیگیری می‌شود که در نوع خود عجیب هم هست، چون شرکت خریدار محدوده ثبت ملی شده و حریم آن، قرار است هدفی را پیگیری کند که برایش تأسیس شده؛ یعنی ساخت پلاژ بانوان. پلاژی که ظاهرا قرار است بسیار مفصل باشد و به ساخت مجتمع اقامتی هم بینجامد که در این صورت، اتفاقی غیرقانونی در غیرقانونی رقم خواهد خورد!
 
فروش حریم و محدوده یک اثر ثبت ملی از قرار متری ۴۵ هزار تومان!
محدوده ثبت ملی جزایر ناز

نکته عجیب، اما نه تلاش برای ساخت سازه‌های اقامتی و ویلا و نه حتی ساخت پلاژ تک جنسیتی و ضرورت دیوارکشی دور آن، که وجود تپه‌های مرتفع و حتی سایت کایت سواری در مجاورت این زمین است که فعالیت پلاژ زنانه را غیرممکن جلوه می‌دهد. افزون بر این‌ها می‌توان به ندید گرفتن قانون کهنسال «اراضی مستحدث و ساحلی» نیز اشاره کرد که بر اساس آن، همه این واگذاری‌ها باید باطل شوند.

سلسله اشکالاتی که به مدد رسم نسبتا جا افتاده تعلل میراث فرهنگی و گردشگری در این دست موارد، سکوت فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست و حتی بی توجهی مسئولان به اعتراض اهالی منطقه ـ که چند نوبت در خصوص این دست واگذاری‌ها در سواحل قشم رخ داده ـ نتوانسته به ابطال این واگذاری و رهایی جزایر بی نظیر ناز از معرض تصمیمات غلط مسئولان منجر شود!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۱
یعنی در این ساحل خواری که از صیغه همه چیزخواری است اقا و اقازاده هایی به دنبال ان نیستند و دران شراکت ندارند؟!!!
تقریبا آن منطقه به طور کامل خریداری شده اطراف سوزا مالکان غیر بومی دارد. بنده 200 متری دارم
چرا این دولت اینطوری هست؟ چه در داخل و چه در خارج؟
در شمال در گیلان چسبیده به ساختمانهای ستاره شمال معروف به منطقه ازاد انزلی زمینهایی با وسعت چند ده هکتاری را به بهانه پرورش در قفس با هلدینگ وابسته به بنیاد شهید واگذار کردند و در حال ساخت چند مجتمع تفریحی برای کارمندان هستند و چند بازنشسته جهاد در مدیریت ان هستند . چرا از آنجا گزارش تهیه نمی کنید . نام شرکت اکسیر است ‌ . کشتی غرق شده دو سال پیش هم مربوط به همیک هلدینگ است .
ساختن پلاژ بانوان چه مشکلی واسه خبرنگاری که این خبر رو پیگیری کرده داشته. شما این تحلیل رو برای بانوان خانواده خودت نگهدار لطفا.
ایران اسلامی!
هرجای خوب قابل درآمد در این کشور وجود داشت بجای بهره برداری صحیح و استفاده به عنوان منابع ملی ، مفت به فروش رسید از قله کوههای جاده های فیروزکوه گرفته کوههاو جنگلهای گیلان مازندران و اکنون جنوب.
قیمت زمین را طوری انتخاب کردند که خریدار بتواند قسط های خود را با یارانه پرداخت کرده خخخخخخخ
نه خير اين مفاسد اقتصادي تمام شدني نيست
بی کفایتی و بی مسئولیتی و فکر خود بودن افرادی که اسم مسئول و مدیر را یدک میکشند
بطور قطع واگذار کنندگان منافعی از این واگذاری دارند و قطعا از غیر قانونی بودن آن نیز مطلع هستند ولی اینجا ایران است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان