بازدید 3721
آخرین اخبار از اعتراضات لبنان؛

شهر‌های لبنان همچنان ناآرام هستند

اعتراضات لبنان به صیدا زادگاه نخست وزیر هم رسید، سعد الحریری سند نهایی تحول اقتصادی را تایید کرد و فردا جلسه اضطراری برگزار خواهد شد، وزیر اقتصاد قول تحولات بنیادین را داد و رئیس حزب “القوات اللبنانیه” خواستار تشکیل حکومت جدید شد؛ آخرین اخبار از اعتراضات لبنان هستیند که همچنان این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است
کد خبر: ۹۳۱۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۵ 21 October 2019
به گزارش تابناک به نقل از شفقنا به نقل از رسانه‌های عربی، شهر‌های مختلف لبنان چند روزی است که شاهد تجمعات اعتراضی آمیز بوده است.

وضعیت بد اقتصادی در این کشور و وضع کردن مالیات‌های جدید صدای مردم را در این کشور درآورد و تجمعات خیابانی در شهر‌های مختلف عروس خاورمیانه ادامه دارد.

در این گزارش به آخرین اخبار این اعتراضات که لحظه به لحظه دامنه آن در حال افزایش است می پردازیم:

 

خواسته جنبلاط از حزب الله و سعد الحریری

رئیس حزب سوسیال ترقی خواه لبنان از  حزب الله لبنان خواسته که در موضع خود تغییر ایجاد کند. او خواستار تغییرات ریشه ای در دولت کنونی شد.

او از حزب الله خواست تا موضعش را درباره وزیرانی مانند جبران باسیل تغییر دهد و با سند تحول اقتصادی سعد الحریری هم مخالفت کرد.

او گفت:ما با سند اصلاحاتی که سعد الحریری ارائه می دهد موافق نیستیم و با سند تحول اقتصادی خود در جلسه شرکت خواهیم کرد. حزب الله باید این عصبانیت خیابان ها را درک کند. باید حمایت حزب الله از جبران باسیل که که رمز استبداد حکومتی است تغییر کند.

-الحدث تعداد معترضان لبنانی را در اعتراض به سیاست مدارها یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرده است که این اعتراض ها همچنان ادامه دارد و دامنه وسعت آن روز به روز در حال افزایش است.

-خبرنگار الحدث که در بین مردم وجود دارد از اعلام اعتصاب عمومی در لبنان خبر داد و تاکید کرد که تظاهر کنندگان فردا هم در به خیابان ها خواهند آمد.

الحدث در ادامه نوشت که نزدیک به ۵۰ هزار معترض در خیابان های طرابلس هستند و در بعلبک مکان حزب الله هم انبوه زیادی از مردم جمع شده اند.

 

جعجع: زنگ خطر به صدا در آمده است

سمیر جعجع که از چهره های سرشناس لبنان و رئیس حزب “القوات اللبنانیه”  گفت: از حکومت می خواهیم که از شخصیت های پاک و موفق استفاده کند. اگر حکومتی متفاوت تشکیل شود خیابان ها آرام خواهند شد. از همه سران و مسئولان می خواهم که امشب استعفا دهند. نمی توان همه مشکلات را به یکباره حل کرد.

او ادامه داد: باید یک حکومت جدید سر کار آید. این بحران فراتر از سند اقتصادی جدید است و مردم بی اعتماد شده اند.

 

تظاهرات به صیدا هم رسید

اعتراضات لبنان لحظه به لحظه در حال افزایش است و این بار زادگاه  نخست وزیر را هم در برگرفت.

اعتراضات به شهر صیدا که زادگاه سعد الحریری است رسید و در آنجا هم معترضان خواستار تشکیل حکومت جدید شدند که این نشان می دهد که وضعیت در لبنان خوب نیست.

 

جلسه سرنوشت ساز فردا برگزار می شود

رویترز نوشت که سعد الحریری با اصلاحات کامل در حکومت موافق است و تصمیمات مهمی در پیش است.

رویترز نوشت که روز دوشنبه جلسه اضطراری برای تصمیم گیری درباره آخرین اصلاحات برگزار خواهد شد تا تصمیمات مهمی برای برگرداندن آرامش به خیابان ها لبنان گرفته شود.

 

نخست وزیر سند اقتصادی جدید را آماده کرد

نخست وزیر لبنان سند اقتصادی جدید را که نام سند نجات را بر آن نهاده اند بررسی نهایی و تایید کرد.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان سند اقتصادی جدید را بررسی نهایی کرد و قرار است که در جلسه پیش رو آن را به رای گیری گذارد به این امید که انتظارات مردم برآورده شود و آرامش به لبنان بازگردد.

الحدث نوشت که در سند جدید اقتصادی که الحریری آن را به رای گیری می گذارد در حقوق نماینده گان و نظامیان و وزراء تغییراتی به وجود آمده است و توجه ویژه ای به موضع معیشت و بیکاری جوانان هم که بیشترین معترضان هستند شده است.

 

وزیر صنعت قول تغییرات اساسی داد

وزیر صنعت لبنان تاکید کرد که باید به صدای معترضان در خیابان گوش داده شود و از تغییرات اساسی برای بهتر شدن وضعیت مردم در این کشور خبر داد.

وائل ابو فاعور وزیر اقتصاد لبنان از تغییرات اساسی در این کشور خبر داد. او گفت: ما باید به صدای مردم که از خیابان های بیروت و دیگر شهرها شنیده می شود گوش دهیم. نشست های با مسئولین و مدیران در پست های مختلف داشته ایم و به دنبال اصلاحات هستیم.

او ادامه داد:  مالیات را از بعضی از چیزها برداشته ایم و به بعضی از چیزها اضافه کرده ایم و قرار است که وام های مسکنی در اختیار جوان قرار دهیم. همه امتیازاتی که را که متعلق به روساء، مدیران، نمایندگان، وزراء و مسئولین حکومتی بوده برداشته ایم. پرونده کسانی را که در کنار دریاها و رودخانه در حال خانه سازی و برج سازی هستند به جریان انداخته ایم و آنها را پیگیری می کنیم. خواستار برگزاری مناقصات شفاف هستیم. باید برای جوانان فرصت های کار بیشتری فراهم شود.

 

تظاهر کنندگان کوتاه نمی آیند

با وجود آنکه نخست وزیر و کابینه قول تغییرات اساسی  را داده اند اما تظاهر کنندگا در بیانیه ای که دادند از ادامه تجمع خود خبر دادند.

الحدث نوشت: در بیانیه معترضات لبنانی آمده است” اعتمادی به اصلاحات شما نیست. خواستار استعفای فوری حکومت و تشکیل دولت موقت و انتخابات زود هنگام هستیم. اعتراضات ما ادامه خواهد داشت و به مبارزه با فساد خواهیم پرداخت.

 

تعطیلی بانک های لبنان در روز دوشنبه

انجمن بانک های لبنان امروز(یکشنبه) از تعطیلی همه بانک های این کشور در روز دوشنبه خبر داد.

این انجمن در بیانیه ای اعلام کرد: بانک های سراسر لبنان به دلیل تداوم تحرکات مردمی در مناطق مختلف این کشور، تعطیل خواهند شد.

انجمن مذکور افزود: این تصمیم به منظور امنیت جانی مشتریان و کارمندان و حذف خسارت های برخی مراکز و شعب بانکی اتخاذ شده است.

انجمن بانک های لبنان ابراز امیدواری کرد که اوضاع در سایه تلاش های مقامات این کشور آرام شود و وضعیت به حالت عادی برگردد.

 

خروج چهار وزیر حزب سمیر جعجع از دولت

پس از سه روز اعتراضات در لبنان علیه افزایش مالیات ها و مشکلات اقتصادی و ادعای فساد اداری،  حزب مسیحی این کشور از دولت خارج شد و چهار وزیر این حزب، حزب نیروهای لبنانی که از متحدان سنتی نخست وزیر سعد حریری بوده اند، از کابینه استعفا دادند.

 به نقل از رویترز، سمیر جعجع رئیس حزب مستعفی لبنان با اعلام این خبر گفت: ما اطمینان داریم که دولت قادر به انجام اقدامات لازم برای بهتر کردن اوضاع نیست.

این در حالیست که حریری وعده داده که تا عصر دوشنبه، بسته اصلاحات خود را با هدف کمک مالی به دولت و تأمین هزینه کمکهای اقتصادی مورد نیاز را ارایه دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر