بازدید 7637
پیمانه اقتصادی؛

واکنش سخنگوی دولت به حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر/ پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از شاخص‌های اقتصادی ایران/ فولکس‌واگن راه‌اندازی کارخانه در ترکیه را به تعویق انداخت/ رهن و اجاره آپارتمان‌های لوکس‌متراژ

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط آزاد شاخص کل بورس تهران، معاملات محتاطانه سرمایه‌گذاران، ۱۰۰ میلیارد دلار تعلیق و تعرفه ۵۰ درصدی وضع شد، دولت به دنبال خانه دار کردن شش دهک جامعه، طلای سیاه ارزان شد، قیمت سبد نفتی اوپک در مرز ۶۰ دلار، نرخ سکه در بازار بالا رفت و خروج دلار برای واردات ۴۳ تن لاستیک فرغون به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۹۳۰۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 16 October 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط آزاد شاخص کل بورس تهران، معاملات محتاطانه سرمایه‌گذاران، ۱۰۰ میلیارد دلار تعلیق و تعرفه ۵۰ درصدی وضع شد، دولت به دنبال خانه دار کردن شش  دهک جامعه، طلای سیاه ارزان شد، قیمت سبد نفتی اوپک در مرز ۶۰ دلار، نرخ سکه در بازار بالا رفت و خروج دلار برای واردات ۴۳ تن لاستیک فرغون به کشور را در بر دارد.

واکنش سخنگوی دولت به حذف یارانه ۳۰ میلیون تن

علی ربیعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه افراد و دهک هایی از دریافت یارانه حذف خواهند شد و آیا شاخص دولت فقط داشتن ماشین بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی است، گفت: شاخص ماشین ۲۰۰ میلیون تومان به بالا، فقط یکی از شاخص های دولت برای حذف یارانه بگیران بوده و موارد دیگر از جمله قیمت مسکن، درآمد افراد و مواردی از این دست نیز شامل این مسأله می شود. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه افرادی در جامعه هستند که ماهانه یک میلیارد تومان درآمد دارند، افزود: ما به دنبال حذف یارانه افراد ثروتمند به صورت تدریجی و ماهانه هستیم. ربیعی با اشاره به اینکه حذف یارانه افراد ثروتمند در حال انجام است، گفت: هر ماه یارانه تعدادی از افراد قطع می شود؛ اما قطعا ما به دنبال قطع یارانه دهک های متوسط جامعه نیستیم. این مقام مسئول درباره اینکه به طور کلی یارانه چه تعداد از افراد حذف خواهد شد، اظهار داشت: اجازه بدهید که این موضوع را وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند؛ اما این که گفته می شود یک مرتبه یارانه ۳۰ میلیون نفر حذف می شود، نه شدنی و نه منطقی است.

سقوط آزاد شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز با تشدید عرضه ها و عدم حمایت صندوق توسعه و حقوقی های بازار با ریزش مواجه شد. به نقل از نبض بورس، شاخص کل بورس تهران با عقبگرد سنگین 10892 واحدی در کانال 308 هزار و 978 واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با کاهش 2927 واحدی رقم 83 هزار و 40 واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص کل هم وزن نیز با افت 2971 واحدی به 86 هزار و 775 واحدی رسید و شاخص قیمت هم وزن با کاهش 1989 واحدی به کانال 58 هزار و 75 واحدی برگشت، شاخص آزاد شناور با ریزش 12420 واحدی به کانال 353 هزار و 672 واحدی بازگشت و شاخص بازار اول با کاهش 7789 واحدی رقم 223 هزار و 519 واحدی را نمایش داد و شاخص بازار دوم با ریزش سهمگین 22718 واحدی به کانال 632 هزار و 990 واحدی بازگشت. ارزش کل معاملات بورس تهران بیش از 1285.1 میلیارد تومان بود که ناشی از دست به دست شدن بیش از 3 میلیارد و 295 میلیون برگه سهم طی 260 هزار و 713 نوبت معاملاتی بود.

معاملات محتاطانه سرمایه‌گذاران

پس از جهش سهام در روز دوشنبه، با پدیدار شدن تردیدهای جدید در مورد توافق تجاری محدود چین و آمریکا، روز سه‌شنبه بازارهای آسیا اقیانوسیه با معاملات محتاطانه سرمایه‌گذاران همراه بودند.  

یک منبع آگاه به سی‌ان‌بی‌سی گفت که چین خواهان این است که قبل از امضای آن‌چه دونالد ترامپ آن را «توافق اساسی فاز اول» خوانده است، یک دور دیگر مذاکره برگزار شود. وزیر خزانه‌داری استیون منوچین هم به سی‌ان‌بی‌سی گفت، اگر هیچ توافقی بین چین و آمریکا به دست نیاید، انتظار می رود در اواسط دسامبر، نرخ تعرفه‌ها افزایش پیدا کنند. شاخص‌های سهام اروپا با امید به پیشرفت در مذاکرات برگزیت جهش کردند. با باز شدن بازارهای اروپایی، شاخص داکس آلمان ۰.۷۹ درصد، فوتسی انگلیس ۰.۳۱ درصد و کاک فرانسه ۰.۸۶ درصد رشد کردند. در آسیا شاخص آسیا۱۰۰ سی‌ان‌بی‌سی ۰.۶۶ درصد رشد کرد و نیکی ژاپن، پس از تعطیلی در روز دوشنبه،  ۱.۷۸ درصد جهش کرد. در چین، کامپوزیت شانمگهای ۰.۵۶ درصد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ، ۰.۰۶ درصد افت کردند. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۱۴ درصد و کوسپی کره ۰.۰۴ درصد بالا آمدند. در بازار ارز، دلار اندکی در برابر ین ژاپن تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۸.۳۶ واحد رسید، در حالی که یوآن اندکی در برابر دلار تضعیف شد و نرخ برابری آن به ۷.۰۷۵۹ واحد رسید.

۱۰۰ میلیارد دلار تعلیق و تعرفه ۵۰ درصدی وضع شد

مذاکرات تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری آمریکا با ترکیه تعلیق و تعرفه ۵۰ درصدی بار دیگر بر صنعت فولاد این کشور وضع شد؛ از سوی دیگر سه وزیر کابینه ترکیه هم تحریم شدند.

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا دوشنبه شب طی یک فرمان اجرایی سه وزیر ترکیه و دو وزارتخانه این کشور را تحریم کرد. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در این باره در جمع خبرنگاران گفت: «ایالات متحده حلوصی آکار، وزیر دفاع، سلیمان سویلو، وزیر کشور و فاتح دونماز، وزیر انرژی ترکیه را تحریم کرده است و همزمان وزارتخانه‌های دفاع و انرژی نیز تحریم شده‌اند.» در بیانیه ای که وزارت خزانه داری آمریکا منتشر کرده، دلیل این تحریم‌ها اقدام‌های دولت ترکیه در به‌ خطر انداختن غیرنظامیان و بی‌ثبات کردن منطقه از جمله تضعیف کارزار شکست داعش ذکر شده است. در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا همچنین تأکید شده در صورت لزوم این وزارتخانه آمادگی دارد که تحریم‌های بیشتری را علیه مقام‌های دیگر ترکیه و نهادهای این کشور وضع کند. طبق این بیانیه، تحریم‌های جدید شامل تمام دارایی‌های این سه وزیر و اموال آنها که در اختیار آمریکایی‌هاست، می‌شود و هر نهاد مالی خارجی از روی عمد معامله مالی کلان به نفع این افراد یا به نیابت از آنها انجام دهد یا آن را تسهیل کند نیز تحریم می‌شوند.

پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از شاخص‌های اقتصادی ایران

جدیدترین گزارش چشم‌انداز اقتصادی جهان صندوق بین‌المللی پول که دقایقی پیش منتشر شد، رشد اقتصادی ایران در سال 2019 را که بیش از دو ماه تا پایان آن مانده، منفی 9.45 درصد اعلام کرده است. این نهاد بین‌المللی در این گزارش، پیش‌بینی‌ها از شاخص‌های اقتصادی ایران در گزارش پیشین خود را نیز تصحیح کرده است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش قبلی‌اش، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال 2019 را منفی 6 درصد پیش‌بینی کرده بود. در ادامه نرخ تورم ایران در سال 2019 برابر با 35.67 درصد برآورد شده است. رقم تورم ایران برای سال 2018 نیز 30.48 درصد اعلام شده است. صندوق بین‌المللی پول نرخ تورم ایران در سال 2018 را در گزارش ماه آوریل 31.2 درصد اعلام کرده بود. این نهاد بین‌المللی نرخ بیکاری ایران در سال 2019 را 16.78 درصد و در سال 2018 را 14.48 درصد عنوان کرده است. درحالی که پیش‌بینی این نهاد برای نرخ بیکاری در سال 2018 در گزارش قبلی آن 12.8 درصد عنوان شده بود. نرخ بیکاری برای سال 2017 نیز 12 درصد برآورد شده است؛ به این ترتیب، رشد اقتصادی، نرخ تورم و بیکاری در سال 2019 افت کرده است. همچنین تراز حساب جاری ایران نیز از 4.09 درصد در سال 2018 به منفی  2.6 درصد در سال 2019 رسیده است.

رهن و اجاره آپارتمان‌های لوکس‌متراژ

متقاضیان اجاره آپارتمان‌های لوکس‌متراژ در تهران یک قشر کم‌جمعیت در مقایسه با طبقه مصرفی بازار اجاره هستند. به همین دلیل اجاره این املاک عموما زمان‌‌برتر از املاک کوچک و میان‌متراژ است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ بررسی فایل‌های موجود در بازار اجاره لوکس‌متراژ‌ها نشان می‌دهد اغلب این املاک در حال حاضر با قیمتی مناسب‌تر از اجاره‌بهای مورد انتظار عرضه شده‌اند. عمده این املاک در مناطق یک تا سه تهران واقع شده‌اند و بهای رهن مورد انتظار آنها با توجه به برخورداری از امکانات کامل و نیز موقعیت ممتاز محله‌ای زیر مترمربعی ۳ میلیون تومان نیست. این در حالی است که تعداد زیادی از این املاک به بهای مترمربعی ۲ تا ۳ میلیون تومان عرضه شده‌اند. البته در بازار کنونی فایل رهن کامل در این بازار بسیار اندک است و اغلب این آپارتمان‌ها به شکل ترکیبی از رهن چند صد میلیونی و اجاره چند میلیونی عرضه شده‌اند؛ اما با تبدیل بهای اجاره به مبلغ ودیعه از طریق فرمول هر یک میلیون تومان ودیعه معادل ۳۰ هزار تومان اجاره‌بها، می‌توان دریافت که بهای پیشنهادی آنها مناسب‌تر از ارزش اجاری املاک لوکس در این مناطق است. از طرفی کفه اجاره‌بهای ماهانه نسبت به مبلغ ودیعه در عموم فایل‌های موجود سنگین‌تر است و مالکان انتظار دریافت اجاره‌بهای دست‌کم ۷ یا ۸ میلیون تومانی را دارند و تخفیف پاییزی خود را روی مبلغ ودیعه اعمال می‌کنند.

واکنش سخنگوی دولت به حذف یارانه ۳۰ میلیون نفر/ پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از شاخص‌های اقتصادی ایران/ فولکس‌واگن راه‌اندازی کارخانه در ترکیه را به تعویق انداخت/ رهن و اجاره آپارتمان‌های لوکس‌متراژ

دولت به دنبال خانه دار کردن شش دهک جامعه

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به روند اجرای طرح ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی، گفت: در شرایط کنونی طرح ملی مسکن در حال طراحی و اجرایی شدن بوده و این پروژه کاملا تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد. وی ادامه داد: طرح ملی مسکن با هدف خانه دار کردن شش دهک جامعه طراحی و در حال عملیاتی شدن است، تولید مسکن برای دهک های یک و دو که توسط نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می گیرد که در این رابطه وزارت راه به میزان گسترده زمین ارائه کرده است. /خانه ملت

طلای سیاه ارزان شد

قیمت نفت در معاملات دیروز پس از افت قیمت شدید در روز گذشته، کاهش یافت زیرا انتشار آمارهای اقتصادی ضعیف چین بر نگرانی‌ها در مورد رشد تقاضای انرژی بزرگ ترین واردکننده نفت خام افزود. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 16 سنت کاهش 59.19 دلار فروخته و هر بشکه نفت خام آمریکا با 16 سنت کاهش 53.43 دلار معامله شد. دو روز متوالی است که آمارهای ضعیفی از چین منتشر می شود. اداره ملی آمار این کشور امروز گزارش داد قیمت کارخانه (محصولات) چینی در ماه سپتامبر با بیشترین سرعت در سه سال گذشته کاهش یافته است.

قیمت سبد نفتی اوپک در مرز ۶۰ دلار

به نقل از دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه (۲۲ مهرماه) به ۵۹ دلار و ۹۵ سنت رسید، در حالی که این رقم روز جمعه (۱۹ مهرماه) ۶۰ دلار و ۹۷ سنت بوده است. سبد نفتی اوپک شامل چهاردهنوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، اورینته اکوادور، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگو است.

نرخ سکه در بازار بالا رفت

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز دوشنبه با رشد حدود ۱۵ هزار تومانی قیمت به بهای سه میلیون و ۹۷۵ هزار تومان فروخته شد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران در ساعت ۱۴ امروز به نرخ سه میلیون و ۹۶۵ هزار تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۴۰ هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این، در بازار آزاد تهران هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۰۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز یک میلیون و ۷۵۸ هزار تومان به فروش رسید. /ایرنا

دلار در صرافی های بانکی اندکی ارزان شد!

دیروز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور به نرخ ۱۱۲۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۱۳۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این نرخ نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان کاهش داشت. همچنین هر اسکناس یورور به نرخ ۱۲۴۵۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۲۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

فولکس‌واگن راه‌اندازی کارخانه در ترکیه را به تعویق انداخت

دنیای اقتصاد: پس از حمله ترکیه به مناطق کردنشین سوریه، فولکس‌واگن تایید نهایی برای ساخت یک کارخانه خودروسازی در ترکیه را به حالت تعلیق درآورد. این نخستین شرکت بین‌المللی مهم است که پس از حمله ترکیه به شمال سوریه، تصمیم خود برای سرمایه‌گذاری در این کشور را مورد بازبینی قرار داده است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، فولکس‌واگن که قصد داشت تاسیساتی را در ترکیه با ظرفیت مونتاژ حدود ۳۰۰ هزار خودرو در سال راه‌اندازی کند، پس از حمله بحث‌برانگیز آنکارا به شمال سوریه برای تصاحب قلمرو کردنشینی که نیروهای آمریکایی آن را ترک کرده بودند، تصمیم خود را به تعویق انداخت. روز سه‌شنبه فولکس واگن در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «هیأت مدیره تصمیم برای ساخت کارخانه جدید را به تعویق انداخته است. ما وضعیت جاری را از نزدیک تحت نظارت داریم و نگران این تحولات هستیم.» این در شرایطی است که طی دو دهه اخیر، ترکیه به یک مکان کلیدی برای صنعت خودروی جهان تبدیل شده است.
 
قیمت جهانی طلا با بدبینی بازار به توافق تجاری چین و آمریکا افزایش یافت

قیمت طلا در معاملات دیروز افزایش یافت زیرا خوش‌بینی اطراف مذاکرات تجاری آمریکا و چین ناپدید شد و سرمایه گذاران در انتظار خروجی مذاکرات تعیین‌کننده هستند که مشخص خواهد کرد چگونه انگلیس از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 34 سنت افزایش 1493.55 دلار فروخته شد.

خروج دلار برای واردات ۴۳ تن لاستیک فرغون به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۴۳ تن لاستیک فرغون وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم لاستیک فرغون به کشور، ۱۲۰ هزار و ۵۷۱ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۷۱ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۳۰۹ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است لاستیک فرغون از کشور‌های ویتنام و چین وارد ایران شده است.

معافیت ۸۰ دلاری برای واردات گوشی همراه مسافر حذف شد

معافیت 80 دلار برای واردات تلفن همراه مسافری حذف شد و استفاده از نرخ ارز بازار ثانویه برای محاسبه حقوق ورودی واردات تلفن همراه مسافری اعمال می‌شود. تا پیش از این واردات گوشی همراه مسافر تا ارزش 80 دلار از پرداخت سود بازرگانی معاف بود و مازاد آن با دو برابر سود بازرگانی با نرخ ارز 4200 تومان محاسبه می‌شد. همچنین مبنای واردات گوشی همراه مسافر به جای ارز 4200، ارز سنای بانک مرکزی است. به گزارش فارس، محدود شدن واردات گوشی همراه مسافر و کاهش سوء استفاده از این روش مد نظر است، چون گوشی‌ها قاچاق از طریق پاسپورت مسافری به داخل کشور می‌آمد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
اولا مفهوم "رهن و اجاره‌بهای کم" رو هم فهمیدیم. دوما عددایی رو که تو گزارش اومده، تو ماشین حساب زدم، رقم رهن منفی شد :)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
برای جدول اجاره و رهن مسکن ، بهتر هست تمام متراژها را بصورت تا 100 متری می آورید تا قابل مقایسه تر و قابل فهم تر باشد
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
منفی شد؟ چطوری؟
مبلغ رهن همان پول پیش است و ماهانه باید اجاره نیز پرداخت شودمثلا 450 میلیون پول پیش به همراه اجاره درج شده
یارانه ها فریبکاری دولت قبل برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اش بود

از اولش غلط بود

متاسفانه اکثریت مردم ثابت کرده اند در انتخابشان بصیرت ندارند

حتی در انتخاب دولت فعلی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
اصلا معلوم نیست رو چه حسابی پرداخت میشه من زمان ثبت نام کار داشتم الان دو ساله بیکارم اون موقع ثبت نام نکردم حالا از کجا برم بگیرم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
مثلا بصیرت داشتن کیو انتخاب میکردن استاد؟ کلا رای دادن اشتباهه همشون همینن
ثروتمنددنبال یارانه،فقیردنبال یارانه،دولت دنبال ندادن یارانه،همه ایران سرگرم یارانه
آمارهای رسمی بین المللی از رشد منفی اقتصاد میگن ولی رییس جمهور از تقویت ۴۰ درصدی پول ملی و رشد اقتصادی حرف میزند !!!!

البته مردم بهتر از هردو میدانند چه خبر است

اقتصاد افتضاح در افتضاح و بسیار بدتر از آمارهای رسمی صندوق بین المللی پول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
بانک جهانی هم می گوید رشد مثبت است
کلا همه سردر گم هستند
من با قطع یارانه مشکلی ندارم چون ماهیانه بیش از مبلغ یارانه ،سعی کردم به دیگران کمک کنم ‌
مشکل من هزینه های است که صرف دیگر کشورها می شود در حالی که خود ثروت کافی در اختیار دارند مانند عراق
حتما توانایی تولید لاستیک فرغون را داریم 43 تن تولید لاستیک فرغون یعنی اشتغال ... چرا مدیران میانی ما نمی توانند سیاست گذاری کنند؟؟؟ چرا؟ چرا؟ چرا؟ بیکاری برابراست با دزدی ... واقعا درک این مسئله برای مدیران ما اینقدر سخت هست !!!
اقایون مسئول یارانه رو نه کسی میخاست نه چیزی میدونست خودتون اومدید باب کردید حالا منت میذارید بعد چند سال با اون تورم وحشتناک که میخایم قطعش کنیم! مگر روز اول نگفتید سوبسید و ازاد سازی قیمت ها بوده تا مابه التفاوتش رو به صورت یارانه به هرکسی بدهیم. پس اگر قرار هست قطعش کنید لطفا قیمت ها رو برگردونید به حالت قبل هر چند که عملی نمیشه. متاسفانه همه چی فدای جان و مال مردم میشه حتی سومدیریت اقایون.
يعني بيش از 30 ميليون نفر وضعيت مالي خوبي دارند كه احتياج به يارانه ندارند اين امار را ازكجا اورده ايد
3 دلارم به ملت نمیدید زورشون نمیرسه از پزشکا مالیات بگیرن
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را از سال 94 تاکنون قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ...
یارانه؟ هرنفر ماهی چهار دلار چهاردلار تقسیم بر یک ماه میشود روزی چند سنت واقعا زشت نیست برای ماهی چهاردلار دولت این همه سروصدا راه بیندازد؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر