بازدید 3927

بلاتکلیفی دانشمند ایرانی در بند آمریکایی‌ها یک ساله شد

کد خبر: ۹۳۰۱۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۷ 15 October 2019

بیش از یک سال از سفر بی‌بازگشت دکتر «مسعود سلیمانی» از محققان ارشد سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که بدون محاکمه در زندان‌های آمریکا گرفتار شده است، می‌گذرد و تاکنون وعده‌های پیگیری‌ در این زمینه نیز بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر مسعود سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر ماه سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد، اما در بدو ورود به خاک کشور آمریکا به علت نامعلومی از سوی پلیس FBI دستگیر و زندانی شد.

این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی (هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، توسط مؤسسه آمریکایی به نام «مایو کلینیک» که یکی از معتبرترین مراکز و دانشگاه‌های علوم پزشکی جهان است، برای انجام تحقیقات تخصصی به این کشور دعوت شد و برخلاف تمامی پروتکل‌های دانشگاهی، تحقیقاتی و بین المللی دستگیر و بدون ماکمه زندانی شد ، اکنون بیش از یک سال از دستگیری این دانشمند ایرانی می‌گذرد و تاکنون هیچ گزارش رسمی در خصوص دلیل بازداشت وی از سوی دولت آمریکا اعلام نشده است، این در حالی است که پیگیری‌های مسئولان ایرانی برای آزادی این دانشمند نخبه تاکنون بی نتیجه مانده است.

آمریکا به عمد نخبگان علمی را دستگیر می کند

در همین رابطه دکتر منصور غلامی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب، به آخرین وضعیت دانشمند زندانی ایران در آمریکا اشاره و اظهار کرد: ما برای پیگیری این موضوع با وزارت امور خارجه رایزنی کردیم و قرار بر این شد که این وزارتخانه وضعیت این دانشمند ایرانی را از طریق مسیرهای دیپلماتیک پیگیری کند تا هر چه سریع‌تر مشکل برطرف شود.

وی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه تا کنون هیچکدام از دادگاه‌های دکتر مسعود سلیمانی در آمریکا برگزار نشده است و ظاهراً این موضوع تعمدا به تعویق انداخته می‌شود و متأسفانه زمان دقیق دادرسی وی مشخص نشده است، امیدوار هستیم هر چه سریع‌تر وضعیت این استاد روشن‌ شده و وی آزاد شود.

وزیر علوم همچنین در خصوص وضعیت سلامت جسمی و روحی دکتر مسعود سلیمانی نیز گفت: مشکلی در خصوص سلامت جسمانی این دانشمند به من گزارش نشده است، البته ممکن است به لحاظ شرایطی که برای او به وجود آمده است، از نظر روحی با مشکل مواجه شود و ما امیدوار هستیم هر چه زودتر مشکل او از طریق وزارت امور خارجه رفع شود.

دکتر غلامی گفت: دولت آمریکا به عمد اساتید برجسته و نخبگان علمی ایران را دستگیر می‌کند و به نظر نمی‌رسد این موضوع بدون برنامه‌ریزی و اتفاقی رخ داده باشد.

وی همچنین روابط دیپلماتیک با کشور امریکا گفت: ما در شرایط تحریم هیچ ارتباطی با امریکا نداریم و تنها راه ارتباط ما ،وزارت خارجه است و تنها راه وزارت خارجه ،سفارت سوییس است که حافظ منافع بین دو کشور است. سفارت سوییس هم تا کنون هیچ پاسخ مثبتی به ما نداده است ،اما هنوز پیگیر مسائل مربوط به دکتر سلیمانی هستم.

امریکا هیچ شرطی برای آزادی دکتر سلیمانی ندارد

وزیر علوم با بیان اینکه امریکا هیچ شرطی برای آزادی دکتر سلیمانی ندارد؛ گفت: رسانه ها باید با بیان اعتراض‌نامه و اقدامات خلاف حقوق بشر امریکا که در هیچ مکتبی قابل قبول نیست ،اقداماتی در خصوص افکار عمومی انجام دهند.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: این وزارتخانه مسئولیت گرفتن وکیل برای پیگیری وضعیت این دانشمند بازداشتی را ندارد و بیشتر مسئولیت وزارت علوم در این زمینه اخلاقی است ،‌با توجه به اینکه دولت آمریکا این بازداشت را با اغراض سیاسی انجام داده است، لذا برای کمک به آزادی این دانشمند احساس وظیفه می‌کنیم.

دکتر غلامی تاکید کرد: رفتارهای مسئولان آمریکایی با محققین و دانشمندان ایرانیی مورد پسند هیچ جامعه ای نیست و برخورد با فردی تخصص و گرایشش با موضوع علمی و یا یک فناوری خاصی ارتباط داشته باشد یا تحقیقی انجام داده باشد که تصور کنند در مواردی برخلاف منافع شان بکار رفته، رفتار خوبی نیست. چون وظیفه ذاتی محقق، تحقیق و پژوهش است تا نتایج آن را در اختیار بخش‌های خصوصی یا عموم قرار بدهند. لذا این نوع رفتارها که با هدف و برنامه سیاسی شکل گرفته، درست نیست.

همچنین دکتر محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس همچنین در خصوص آخرین وضعیت استاد بازداشتی این دانشگاه در یکی از زندان‌های آمریکا نیز گفت: متاسفانه چند نفر از اساتید مطرح دانشگاه‌های ما در کشور آمریکا گرفتار هستند اما شخص خاصی که اخیرا در کشور آمریکا بازداشت شده دکتر سلیمانی رئیس انجمن خون شناسی کشور و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس است. که از مهر سال گذشته بعد از کسب ویزای معتبر برای فرصت مطالعاتی در یکی از موسسات معروف و تخصصی آمریکا به محض ورود به فرودگاه بازداشت شد.

به گفته وی، این دانشمند قرار بود حدود ۶ ماه در یک دانشگاه تحقیقات مشترک داشته باشد، ولی در بدو ورود در فرودگاه بازداشت شد. اتهام وی خریداری و سفارش یک ماده شیمیایی مربوط به بحث پزشکی آزمایش‌های خون شناسی است.

اتهام دکتر سلیمانی مضحک است

رئیس دانشگاه تربیت مدرس همچنین تاکید کرد: این استاد خود به صورت مستقیم خریدی انجام نداده، بلکه سفارش‌دهنده بوده و اتهامی که مطرح شده واقعاً مضحک و غیر قابل قبول است. موضوع بازداشت وی یک عملیات ایذایی است.

وی ادامه داد: بعد از بازداشت این دانشمند ایرانی با رفتار بسیار توهین آمیز به بند عمومی به زندانی که در آن خلافکاران زندانی بودند انتقال داده شد و در حال حاضر همچنان در این زندان بازداشت است و پلیس آمریکا به دلیل عدم تهیه کیفرخواست پرونده این استاد مدام دادگاه این استاد را به تعویق می‌اندازد و هنوز با گذشت چندین ماه هیچ دادگاهی برای این استاد برگزار نشده است.

دکتر احمدی تاکید کرد: دانشمند ایرانی در آمریکا به جرم خرید و فروش یک داروی فرمول رشد بازداشت شده، در حالی که این دارو جزو ردیف تحریم‌های این کشور نیز قرار نگرفته است ضمن این که این سفارش نیز به دست استاد نرسیده است.

دکتر احمدی همچنین تاکید کرد: در دادگاه آمریکا هم این جرم قابل اقامه نیست. در آنجا هم این مساله محکمه پسند نیست. طی این مدت منتظر برگزاری جلسه بودیم که یک یا دو بار به وسیله FBI به تعویق افتاد؛ چرا که مدرکی در این زمینه وجود نداشته و به دنبال تهیه مدارک بیشتری هستند.

در این رابطه رسول سلیمانی، برادر دکتر مسعود سلیمانی استاد بازداشتی دانشگاه تربیت مدرس در آمریکا نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا در خصوص جزئیات این خبر اعلام کرد: ۳۰ مهر سال ۹۷ بود که برادرم دکتر مسعود سلیمانی دانشمند برجسته سلول‌های بنیادی کشور، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد. او با هماهنگی کامل از طرف دانشگاه تربیت مدرس ایران و با داشتن یک فرصت مطالعاتی وارد این کشور شد که به محض ورود او به این کشور، وی را بازداشت و ویزایش را باطل کردند و به زندان «دیتون» جورجیا در ایالت آتلانتا انتقال دادند.

وی ادامه داد: سفرهای برادرم به آمریکا مسبوق به سابقه بوده و وی قبلاً نیز با دانشگاه کالیفرنیا، همکاری‌های مشترکی داشته است.

سلیمانی با اشاره به این‌که تا به امروز، مسؤولان آمریکایی هیچ‌گونه توضیح و استناد محکمی برای مجرم شناختن وی ابراز نکرده‌اند، بیان کرد: آن‌ها تنها جلسه‌ای که برای برادرم در ۲۴ اردیبهشت ماه جاری بدون حضور او با وکلای او داشتند، اعلام کردند که دکتر سلیمانی قصد داشته است چند عدد «ویال هورمون رشد» را از طریق دو دانشجو به ایران انتقال دهد که این عمل هم انجام نمی‌شود و جالب‌تر این‌که ویال‌ها غیر تحریمی و صرفاً مصرف پزشکی دارند.

برادرم هیچ فعالیت مخفی نداشت

برادر دکتر سلیمانی با مضحک و خنده‌دار خواندن این ادعا، خاطرنشان کرد: برادرم هیچ فعالیت مخفی و پنهانی در رابطه با انتقال و مراودات علمی خود نداشته است و این فعالیت‌ها در چارچوب عرف علمی جهانی انجام می‌شود و این ادعای آمریکایی‌ها باعث تعجب چهره‌های داخل و خارج کشور شده است.

وی با وحشتناک خواندن وضعیت دکتر سلیمانی در ندامتگاه آمریکایی، اعلام کرد: برادرم در کنار قاچاقچیان و اراذل و اوباش خیابانی و هم‌چنین کارتن‌خواب‌ها در این ندامتگاه زندانی شده است؛ این در حالی است که وی از بیماری مزمن آی. بی. اس رنج می‌برد و از لحاظ روحی وضعیت فوق‌العاده ناراحت‌کننده‌ای دارد.

وی در این گفت و گو با اشاره به وفای به عهد خانواده سلیمانی با در نظر گرفتن مصالح کشور و امنیت ملی در رسانه‌ای نکردن این مساله، تاکید کرد: عاجزانه از مسؤولان کشور خواستار رسیدگی فوری به وضعیت دکتر سلیمانی هستیم، او به شدت دلبسته کشور خود است و تا به امروز خدمات فراوانی برای جمهوری اسلامی ایران انجام داده است.

سیستم قضایی آمریکا پاسخگو نیست

در همین رابطه دکتر سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت پرونده دکتر سلیمانی با تاکید بر اینکه خبر جدیدی از وضعیت دانشمند ایرانی در بند زندان آمریکا نداریم از پیگیری جدی دو وزارتخانه علوم و امور خارجه برای آزادی استاد بازداشتی ایرانی در آمریکا خبر داد و اظهار کرد: متاسفانه همکاری سیستم قضایی آمریکا یک همکاری مورد تایید ما نیست و مشکل ما این است سیستم قضایی آمریکا درباره دستگیری و وضعیت فعلی دانشمندی که فعالیت‌های علمی متداولی را انجام داده، پاسخگو نیست؛ اگر چه همچنان وزارت امور خارجه پیگیر جدی این موضوع است.

وی همچنین در خصوص زمان برگزاری دادگاه دانشمند ایرانی نیز خاطر نشان کرد: سیستم قضایی آمریکا در خصوص وضعیت این دانشمند پاسخی نمی‌دهد.

دکتر سالار آملی تاکید کرد: دکتر سلیمانی دانشمندی دارای تفکر استوار علمی و اعتقادی است بنابراین از نظر روحی در وضعیت مقاوم قرار دارد. اما در خصوص وضعیت جسمی او اطلاعی نداریم.

به گزارش ایسنا، بیش از یک سال از سفر بی بازگشت دکتر «مسعود سلیمانی» از محققان ارشد سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که در بند زندان‌های آمریکا گرفتار شده است می گذرد، اظهارنظرهای اخیر مسئولان، امید به تعیین تکلیف وضعیت این دانشمند را بسیار کمرنگ جلوه می‌دهد؛ از سوی دیگر با توجه به اینکه در شرایط تحریم روابط بین دو کشور ایران و آمریکا در اوج تنش قرار دارد به نظر می‌رسد لازم باشد این پرونده از طریق نهادهای بین‌المللی و یا کشورهای حافظ منافع طرفین پیگیری شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر