بازدید 18257
امضای «محیط زیستی‌ترین دولت» پای طرحی که دوباره رد شده؛

«کلانتری» با امضای طرح انتقال آب خزر به سمنان، جاودانه شد!

به فاصله ۲۴ ساعت و شاید کمتر از مخالفت رسمی «اداره کل منابع طبیعی مازندران» با طرح انتقال آب خزر به کویر، نامه‌ای به امضای عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان رسید که در آن با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران موافقت شده است.
کد خبر: ۹۲۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴ 14 October 2019
تابناک اجتماعی
وزیر اسبق کشاورزی که بار‌ها به برخی اشتباهات خودش و مدیران هم‌سنگش در اجرای برخی طرح‌ها در گذشته اذعان کرده، حالا طرحی را تأیید و امضا کرده که هم اکنون نیز برخی با قوت و قدرت بر اشتباه بودنش تأکید دارند!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله ۲۴ ساعت و شاید کمتر از مخالفت رسمی «اداره کل منابع طبیعی مازندران» با طرح انتقال آب خزر به کویر، نامه‌ای به امضای عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان رسید که در آن با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران موافقت شده است.

رویدادی که ساعاتی پیش رسانه‌ای شد و مستند به نامه‌ای به شماره ۹۸/۱۰۰/۳۰۰۱۲ به تاریخ هجدهم مهرماه ۱۳۹۸ است که امضای کلانتری ذیل آن نقش بسته است؛ نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو که قرار است مجری این طرح باشد و دست بر قضا، او هم بار‌ها در مذمت تصمیمات ناصحیح در گذشته و آثار شومی که از آن‌ها به امروز رسیده، سخنرانی کرده است.

«کلانتری» با امضای طرح انتقال آب خزر به سمنان، جاودانه شد!

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که یک روز پیش از امضای این نامه (هفدهم مهرماه ۱۳۹۸) اداره کل منابع طبیعی مازندران طی نامه‌ای رسمی، از مخالفتش با این طرح خبر داده و تأکید کرده که این مخالفت نتیجه بازدید مشترکی است که اعضای کمیته فنی این اداره کل، کارشناسان دفتر زیست‌گاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست کشور، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران، تیم کارشناسی وزارت نیرو و شرکت مهندسی مهاب قدس از مسیر پروژه به عمل آورده اند.

در این نامه، مواردی برای مخالفت برشمرده شده که برخی از آن‌ها بسیار عجیب و ابهام آفرین به نظر می‌رسند؛ از جمله این که در مسیر پیشنهادی طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران، پنج ایستگاه پمپاژ در حوزه استان مازندران پیش بینی شده، در حالی که این نقاط در مناطق جنگلی واقع شده و طبیعتا فاقد برق هستند و طرح و نقشه انتقال برق به آن‌ها ارائه نشده است.

یا این نکته که برای انتقال آب دریا در این طرح، لوله‌هایی به قطر دو متر در نظر گرفته شده که لازمه اجرای این خط لوله وسیع و قطور، حجم بزرگی از خاکبرداری و اجرای پروژه بزرگ عمرانی است که موجب خواهد شد، محدوده بزرگی از جنگل‌های هیرکانی، که میراث بشری هستند و به ثبت جهانی رسیده اند، از بین برود.

یا این نکته مهم دیگر که بخش‌هایی از مسیر رانشی است و اساسا تثبیت خط لوله در آن‌ها ناممکن است؛ اما اگر هم ممکن شود، ارتعاشات ناشی از انتقال آب با فشار بالا در آن موجب بروز رانش خواهد شد و یا این نکته عجیب دیگر که مسیر انتقال آب دریا به کویر در بخش‌هایی با خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی و همچنین خطوط مخابراتی تلاقی دارد که سوای اشکال آفرینی، مخالفت دیگر مجموعه‌ها را در پی خواهد داشت.

از همه این موارد مهم‌تر، بند دهم نامه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران است که یادآور شده این طرح پیشتر هم در سنوات گذشته به ایشان ارائه شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به دلیل تخریب گسترده در اکوسیستم جنگل‌های خزری تأیید نشده است. مخالفتی جالب توجه که ظاهرا برای سازمان حفاظت محیط زیست، به رغم نام پرطمطراق این سازمان، محلی از اعراب نداشته و ندارد!

مجموعه‌ای که سکاندار آن معاون رئیس جمهور است، ولی شعار رئیس جمهور مبنی بر «محیط زیستی‌ترین دولت تاریخ کشورمان» هم موجب نشده تا به نظریات کارشناسی در خصوص این طرح وقعی بنهند و دست کم تلاش کنند تا ابتدا برای رفع اشکالاتش راه حل بیابند و ارائه دهند و بعد اجرایش را بلامانع اعلام کنند. عجله در موافقت با طرحی که ظاهرا کلانتری فکر می‌کند، نام و یادش را «جاودانه» خواهد کرد، اما تجربیاتی مانند سد گتوند نشان می‌دهد این جاودانگی از نوع خوب نخواهد بود!*


*عیسی کلانتری: اشتباهات مهندسی در ساخت سد گتوند، عامل شوری آب خوزستان شده است. این پروژه در زمان مرحوم آقای هاشمی کلنگ زده شد. در آن زمان هیچ اشکالی در اجرای آن نبود، اما در زمان دولت نهم محل سد تغییر کرد. این کار باعث شد که گنبد‌های نمکی به درون آب راه پیدا کنند... ما بخش اعظم آب خوزستان را با یک اشتباه مهندسی محرز شور کردیم. / ۱۸ تیر ۱۳۹۷
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸۲
ظاهرن درد همه این طبیعت بکر و زیبای استانهای شمالیست که از بکری آن چیزی نمانده ، هرجا میری آدمیزاد به گند کشیده.آقا کل جنگلهای گیلان و مازندران و گلستان را بتراشید بریزید زمین خیالتون راحتشه !!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
سلام
من خودم شمالی هستم واز دیگاه بهره مندی از نعمات خدا سپاس گزارم ولی شمای بزرگوار آیا مایل هستید ما در همان عصر حجر بکر شما زندگی کنیم ؟
آیا ما حق توسعه و پیشرفت نداریم؟
گیریم جنگلهای هیرکانی ثبت جهانی شده عایدی حاصل از این ثبت چیست؟
آیا شما فکر میکنید ما در اجرای طرح های ملی به دانش
روز تسلط نداریم؟
و ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
حضور این شخص بر مسند محیط زیست فقط و فقط این شعر را به ذهن متبادر میکند

برعکس نهند نام زنگی کافور
با سلام
من خودم سمناني هستم ولي فكر مي كنم اين كار اصولي نيست نميشه كه قومي به قضيه نيگاه كرد عواقب بعديش گريبان همه رو مي گيره
جناب کلانتری باید رئیس اداره ضد محیط زیست میشد ان از فروش مجوزهای شکار اینهم از اخرین شاهکار ایشان
اشکالی نداره مردم ریس جمهور بعدی را از منطقه شمال انتخاب کنند تا خط اجرا شده جمع آوری شود
کار کارشناسی سالهاست در مملکت ما وجود خارجی ندارد
اگه اینکار انجام بشه حدود 100 سال طول میکشه!! انقدر میان از بودجه آن میخورن که نگووو!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
وقتی قرار باشه خراب کاری کنند بوجه هم به وفور یافت می شود.
در این چهل سال بزرگترین فاجعه ی زیست محیطی تاریخ جهان در ایران رخ داده . بعدها ابعاد قضیه روشن خواهد شد.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
سلام
جهت اطلاع حضرتعالی، بزرگترین ایجادکننده فاجعه زیستی چین، هند و آمریکاست
یادمان هست که آقای کلانتری پس از دوازده سال که بر مسند وزارت کشاورزی نشست و جایگاهش را به دیگری دادند ، در مصاحبه ای گفتند من در دوازده سال اختیار تام نداشتم تا کار کنم. او وزیری بود که توجه ای به زیرساخت های کشاورزی شمال نداشت ومخصوصا پدر چای ونوغانداری را درآوردند. حالا نیز چنین خیانت بزرگی در حق مردم شمال مرتکب می شود. هردم ازین باغ بری می رسد....آقای کلانتری تو که خیر نمی رسانی شر هم مرسان.
اگه نخواهیم این مدیرها پروژه تصویب کنن و آینده نگری کنن کیو باید ببینیم ، اون واسه مهندسان و مدیران المان و ژاپن ........است کاملا مشخصه و حتمی جنگل هیرکانی نابود میشه ،
خدایا این مملکت رو از شر بدخواهان، اختلاسگران " نجات بده.
خوش خدمتی به رییس جمهور سمنانی
کلانتری و دولت امید و تَکرار ثابت کردند محیط زیست فقط و فقط یک شعار زیبا برای جذب آراء گروهی از جامعه رای دهنده بیشتر نبوده. به وضوح نمایان هست که رانت آقای رییس جمهور برای استان زادگاهشان بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد. کافی ست آقایان مدعی یکبار به وضعیت زاینده رود، ارومیه و کارون نگاهی بیاندازند تا از هم اکنون وضعیتی که استانهای شمالی به آن مبتلا خواهند شد را ببینند(البته وضعیتی به مراتب بدتر). با این وضعیت باید منتظر واکنش شدید اهالی شمال ایران باشیم که نتیجه ای جز نابودی اتحاد و انسجام ملی ما نخواهد بود. گویا دوستان سمنانی قصد دارند با یارانه ملی شمال ایران را خشک کنند تا بیابان سمنان آباد شود. باند اردکانیها در وزارت نیرو که کارون را خشک کردند کم بود حالا باند سمنانی ها نیز فعال شده است.
افراد دلسوز سریعا این مورد بسیار مهم رو به عرض رهبری برسونند تا با حکم ایشان جلوی این پروژه مخرب گرفته شود.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
دلسوز بزرگوار شما مایل هستید ما نعمت توسعه محروم شویم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
مگر خبر ندارند ؟؟؟؟ کل انفال در اختیار تام ایشان است
اداره کل منابع طبیعی مازندران چرا باید مخالف انتقال آب دریای خزر به کویر باشد می ترسد آب دریا تمام شود؟! البته کارشناسان محیط زیست می توانند نظر دهند و کما اینکه چون می گویند بر اکوسیستم اثر می گذارد اکثرا مخالف این طرح هستند.اداره کل منابع طبیعی مازندران هم بهتر است به وضعیت سواحل و جنگل خواری و ... در استان خود بپردازد! که دارد به فاجعه تبدیل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
خوبی ناشناس سمنانی؟ چیزی به نام حفاظت از محیط یا فقط زیست می دانی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
حرفات به درد مجالس خاله زنکی میخوره بیشتر...آب که زیاده!یکمشو بدید ما!!چرا همش مال شمالیا باشه!!نگاه کنید خزر چقدر بزرگه!!...سکوت کن عزیزم سکوت.
آقا خانم پس کی قراره حضور خانم ها در ورزشگاه ها دائمی شود؟
پاسخ ها
ندا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
آیا تنها مشکل خانم ها حضور در ورزشگاه است
سلام

واقعا مملکت دست چه افرادی است؟؟؟

کدوم کشور دنیا پول مملکتش را صرف این کارها کرده؟؟؟


عربستان خشک که تمام اطرافش دریا و اقیانوس هست و پولش را هم داره از این ولخرجی ها نمیکه

تمام ابهای زیرزمینی فلات مرکزی شور میشه
این نامه سالها بعد بعنوان سندی از جنایت علیه محیط زیست برای مردم در موزه ها به نمایش گذاشته خواهد شد !

شرکت هایی که برای انجام این پروژه کلان و سرشار از منفعت با وزارت نیرو همکاری میکنند از عوامل اجرا و پیگیری انتقال آب خزر هستند.
از دریای عمان باید آب بیارن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
انقدر با سوادن فکر میکنن چون شماله سراشیبیه اب میاد پایین
تو نامه نوشته جلسه با حضور نمایندگان وزارت نیرو و "مجری" ...
مجری ای که خودش میتونه پروژه تعریف کنه انقدر قدرت داره که میتونه مخالفتها رو دور بزنه و
من که نمیدونم کیه؟؟؟؟؟
زودتر تمام نشوند، مملکت را به فنا میدهند.
این خط لوله مازندران را نمکزار و بیابان میکند!
سرخه آب میخواد خوب!!!!!!!!!
چون روحانی سمنانی این کار رو در دستور کار قرار داده غافل از اینکه این طرح اساسا باعث تخریب محیط زیست قلب تپنده جنگلها میشه...همه کارها تو این کشور اینطوریه...
بله برادر ايشان هم با ساخت پل ميانگذر درياچه اروميه وتخريب درياچه تاريخ ساز شدند
1- یه همچین طرح هایی به کل کشور و حتی طرح بین المللیه!
حتی به نظام سیاسی هم مرتبط نیست و به آیندگان هم مرتبطه! بنابراین طرح همچین موضوعی باید به همه پرسی گذاشته بشه تا از بچه جوان و پیر در آن اظهار نظر کنن...آقای کلانتری در همچین طرحی اصلا کاره نیست که امضاش مهم باشه!
2- این طرح از اساس غلطه! برای اینکه دریای خزر عملا یک دریاچه با آب های محدوده و نمیشه آب اون رو که بین 5 کشور مشترکه برای انتقال به فلات خشک یه کشور انتقال داد...این طرح باید از دریای عمان و چابهار دنبال بشه که به اقیانوس وصله حضرات پروفوسور!!!
سلام نصف استان سمنان رو هموطنان استان مازندران و گلستان گرفتن و دارن تو سمنان زندگی و کار می کنن حال ایا حداقل نباید مقداری از هزینه اشامیدن اونها رو همولایتیهاشون تقبل کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
نخیر. شما بودجه کشور رو گرفتید برای خودتون کارخونه زدید اونها رو به کارگری بردید تازه طلبکارید؟ نکنه فکر‌ کردید گلستانیها و مازندرانیها از سر شکم سیری آمدند که کویر زیبای شما که آفتاب بگیرند؟ در شمال اشتغالزایی کنید آنها هم برمیگردند به شهرشان شما آب کم‌ نمی‌آورید.‌البته دچار کمبود برده خواهید شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
با نابودی دریای خزر این هرینه تقبل میشه ؟؟
زمانی که دولت ما سمنانی باشن بایدم واسه چهارتا سرمایه دار کارخونه دار سمنانی کل محیط زیست شمال رو خراب کنند ، همین الانش کلی از سر چشمه های رودخونه های مازندران به سمت سمنان سرازیر شده! راضی نشدند میخان دریاچه رو منتقل کنند
این موارد که حتی فرا ملی است باید بعد از کارشناسی دولت به تصویب نمایندگان مردم در مجلس برسد (ملی است)
به شخص آقای کلانتری کاری ندارم،
اما در بررسی ها زیست محیطی نظر اداره منابع طبیعی مهم است یا محیط زیست؟
اگه میخواهین اسرائیل رو ۲۵ ساله نابود کنین کلانتری رو بفرستین اونجا مدیر بشه فامیل هم زیاد داره اونجا
کم کم دارم به این نتیخه میرسم یکسری از مسئولین آگانه ویا نا آگانه میخواهند کشور را نابود کنند
دست ما کوتاه و خرما بر نخیل
چون این آب برای سمنان کشیده میشود از آن که رییس جمهور سمنانی هستند آقای کلانتری هم برای خود شیرینی این طرح را امضا کرده.
این خیانت زیست محیطی غیر قابل جبران را باید سازمان پدافند غیر عامل بررسی و پس از محرز شده ضررهای غیر قابل جبران ملی ، لغو و رئیس سازمان محیط زیست و کلانتری در محضر مردم توضیح بدهند چرا به نفع دشمنان ما قرم بر می دارند.
اقای کلانتری اگر برای هر کجا جاودانه بماند در نگاه و باور خوزستان وخوزستانی جزء منفی ترین مسئول خوزستانی که در نهاد دولت هست
با سلام. با عنايت به ورود سيلاب به دريا ، بسيار بهتر است اين اب به فلات مركزي ايران جابجا گردد.
علیه
آخه مگر قرار استان مازندران یا استانها مشابه برای اجرای پرو





زه های ملی تصمیم بگیرند
مقامات کشوری به جمع بندی میرسند و اقدام میکنند قرار نیست نمایندگان استانها و یا مقامات استانی دخالت کنند وئ
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
برده‌داری خیلی وقته منسوخ شده جناب
با سلام خدمت سایت وزین تابناک : خواهشا" و انصافا" از مدیران تابناک تقاضا دارم با هزینه شخصی اینجانب یکی از کارکنان خبره تابناک به شهرستان بندر ترکمن و بخش انتهایی دریای خزر عزیمت نموده و گزارشی از خشک شدن بخش وسیعی از دریا و اسکله های اطراف آن تهیه و در اختیار مردم و رسانه ها قرار دهد.
دریاچه ارومیه را که خشک کردید
و ببینم چند ساله میتوانید دریای خزر راهم خشکش کنید ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
آب خزر از طریق ولگا تامین میشه آبی که از ایران می‌رود هیچه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
من اشتباهی منفی دادم نظر من مثبت بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
دریای خزر 78000 کیلومتر مکعب آب داره .......... میلیونها سال هم نمیشه خشکش کرد تازه ورودی خیلی زیادی داره
اگر این طرح اجرایی شود , در اینده اقای کلانتری خواهد گفت که من مأمور بودم و معذور و حتی اگر امضاء من نبود این طرح اجرا میشد.
پاسخ ها
ممی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
لطفا کارهای عمرانی کشور راسیاسی نکنید آیامی دانید بااجرای چنین طرحی چند هزاشغل ایجاد میگردد؟
دریای خزر خشک خواهد شد و کویر سبز و خرم منبعد باید شمالی ها در هر فرصتی برای دیدن سبزه به مر کز ایران مسافرت کنند
الان کمر به نابودی شمال بستن، آقای روحانی سمنانی هستی باش، دیگه قرار نیست به هر قیمتی آب جور کنی، من که فکر میکنم این قضیه با فشار ایشونه
درود بر کلانتری و لعنت بر هرکی منفی بده.
محیط زیست بر هر امری اولی تر است. مشکل منابع آب باید از طرقی حل شود که به محیط زیست آسیب نرساند.
قوه قضائیه باید ورود کنه
کلانتری مدیرتخریب کساورزی رانابودکردحداقل50سال عقب نگه داشت حالانوبت جاهای دیگررسیده
هیچ بیگانه ای نمی توانست اینگونه این مملکت را ویران کند که اینها کردن.
کدام عاقلی در دنیا این کارها را کرده است؟ آیا عربستان نمی تواند آب دریاها را به صحراهای خود بکشد. تو را خدا بس کنید. چند سال آینده عواقب ناشناخته و شناخته شده آنرا خواهید دید. اینها فرق بین آب شیرین و آب دریا را نمی دانند.
استاد حیف و میل منابع و نعمت ها هستیم ...
اگه آب رو تا حدی تصفیه کنند بعد منتقل کنند و از چند لوله با قطر کمتر استفاده کنند به نحوی که بیشتر در ون خاک تعبیه بشه دیگه مشکل خاصی نخواهد بود
آب دریا املاح و نمکش زیاده پدر سمنان رو در میاره اگر اضافه آب رودخانه‌های شمال بره سمنان و به دریا نریزه خوبه
کلانتری مدیر نالایق و تصمیماتش واقعا ضد کشور هست این ضد محیط زیست و ضد ایرانی رو باید پرت کرد بیرون
چند نکته اساسی به دست اندر کاران پروژه:
1- مگر به دلیل کم ابی در مناطق کویری بدون امکانات مکانیکی وفن اوری روز ،ابرسانی بسیار علمی وکم هزینه از طریق کانال سازی وحفرقنوات صورت نگرفت وچقدر زیبا بود .

2 -مگر در همان دوران ضرورت،توجه به شیوه های تولید و توجه به عقلانیت جمعی برای رسیدن به راهکاری نو
برای پیشرفت در جامعه کشاورزی ودامداری وجود نداشت ؟

3- مگر نیازمبرم به اب وابرسانی و همیاری وتعقل به روش سنتی نتوانست راهکاری را برای هدایت اب از زیر زمین به سطح زمین ارایه ومدیر یت نماید ؟


4 - اگر مجریان واقعا با هدف خدمت برای پیشرفت کشور و فلات ویا استان سمنان سنگ تمام گذاشته اند ،
در شرایط فعلی با دسترسی به تکنولوژی وفن اوری جدید ، شناسایی مرکز بلع وتجمع رگه های ابرسانی بین دو استان به راحتی قابل مطالعه وبررسی وتشخیص بوده تا موضوع مربوطه بدون جنجال وبا پرهیز از خلط مسائل سیاسی ، پروژه فعالیت های عامه المنفع ابرسانی به شیون قنوات استارت زده شود وعملیا تی گردد .تا ضمن برخورداری از پاداش های دنیوی، پاداش های اخروی نیز توشه راه خادمان گردد .

5- اگر بدتان نمی اید از پیله خود ساخته گروه هی و خاص خارج شوید و انعطاف پذیر باشید تا دیگران هم بتوانند اظهار نظر سازنده داشته و همکاری نمایند . میهن ایرانی اسلامی و مردم عزیز ما قبل از پرورش قهرمان سالاری نیاز به پرورش خادم و متخصص سالاری برای ابادانی و خدمت صادقانه نیاز دار د . موفق باشید .
این آقا قسم خورده به ویرانی مازندران و چیزی غیر از این نیست .
بهترین راه انتقال آب به شهرهای مرکزی ایران حفر تونل از زیر زمین تا دریای مازندان می باشد تابه جنگلهای هیرکانی خسارتی نرسد
ایشان مثل رئیس جمهور ما به کارکارشناسی اعتقادی ندارند
گویا تعدادی از مدیران هستند که هرقدر هم نالایق باشند باز ایه امده که باید پست و سمت بگیرند
متاسفانه این افراد از این وزارتخانه با ان وزارت خانه و از این سازمان به ان سازمان پاس داده می شوند تا از در و گوهر فشانی انها همه فیض ببرند
در حالی که دریاچه اورمیه در حال خشک شدن و تبدیل شدن به کویر نمک و طوفان نمک است و کشیدن آب دریای خزر بدون تصفیه به دریاچه اورمیه بسیار آسان و کارساز است و مردم را از بلای خانمانسوز دور میکند، این کار را نمی کنند، اما برای کویر سمنان باید آب تصفیه شده دریای خزر را بفرستند که علاو بر هزینه هنگفت، محیط زیست را هم از ین می برد.
این دولت وحضراتشون جز بدبختی وبیچارگی برای مردم ثمری نداشتن حالاهم میخان جنگلهای شمال رو نابود کنن ویه پول هنگفتی رو بدن به پیمانکاران این طرح خدایا کی این دو سال تموم میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
آب خزر نیمه شیرینه برای کشاورزی مهندس جان
این طرح از زمانهای پیشین مورد بررسی بوده.
مهمترین دستاوردهای این طرح:
۱- جلوگیری از از بین رفتن سواحل خزر بدلیل افزایش سطح آب با تخیله آب اضافی
۲- جلوگیری از خشک شدن کامل آبهای زیرزمینی بخش مرکزی کشور
۳- بعد از مدتی اکوسیستم بوجود آمده در مرکز کشور بدلیل وجود دریاچه های جدید باعث بارندگی، جاری شدن رودخانه‌های خشک شده و پیدایش دوباره پوشش گیاهی خواهد شد.
۴- از مهاجرتهای گروههای جمعیتی بدلیل خشکی جلوگیری خواهد شد. این مهاجرتها معمولا باعث اختلافات داخلی بین مردم کشور می شود.
۵- نیازهای این پروژه، از جمله مهندسی، ساخت و ساز، شهرهای جدید و غیره باعث رشد تکنولوژی و رشد اقتصادی خواهد شد.
۶- به دلیل وجود آبراهای جدید، جاده‌های جدید و خطوط ارتباطی جدید، نقل و انتقال کالا در مرکز کشور رونق خواهد گرفت.
۷- هزینه زیست محیطی پروژه در شمال کشور خیلی کمتر از هزینه زیست محیطی خشکی در مرکز کشور در طولانی مدت است. آبادانی کویر مرکزی کشور فرصت‌های جدید زیست محیطی بوجود خواهد آورد.
پاسخ ها
امیرحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
احسنت. کاش مخالفان این طرح هم بجای شلوغ بازی و شانتاژ نظرات مخالفشون رو مثل شما که فواید این طرح رو لیست کردی دلایل مخالفتشونو لیست میکردن تا حدقل بدونیم باچی مخالفن با دولت یا با طرح ... درود بر شما
حضراتی که با این طرح مخالفند به احتمال قوی نگران موفقیت این طرح و پوئن مثبت برای این دولت هستند چرا که سودمندی این طرح به زیان هایش می چربد و توسعه ی شهرهای کویری را کلید میزند. حضرات مخالفت کردن آسونه اما بیاید فقط یک ماه جای ماه مردم کویر آب شور بخورید اونوقت برید نظر بدید.
این طرح باعث توسعه مناطق کمتر برخوردار کویری میشود و ان شالا که تنها به استان سمنان محدود نشود ... مخالفان این انگار جز مخالفت کردن های ظاهرن سیاسی چیزی ندارند که بگن ... حدقل کمی با وضعیت سخت زندگی ما کویر نشینان همذات پنداری کنید همدردی نخواستیم
آب در مناطق مرکزی بحرانیه یعنی دیگر نیست... باید آب منتقل شود چهره ایی نیست خصوصا آب خزر که نیمه شیرین محسوب می شود (از نظر کشاورزی ) و نعمت بزرگی برای کشور خشک ما محسوب میشه ، در کشورهای حاشیه خزر مستقیما با آن کشاورزی میشه حالا هی سنگ محیط زیست رو به سینه بزنید گرسنگی نخوردید که قدر عافیتو بدونید
سمنان به دریای خزر نزدیک است و شوری دریای خزر یک سوم خلیج فارس است همچنین دریای خزر 77 هزار میلیارد متر مکعب آب دارد که اگر هر سال 1 میلیارد مترمکعب آب آن شیرین شود و نمک آن به دریا برگردد شوری هر لیتر اب خز از 13 گرم فعلی به 13 و نیم گرم خواهد رسید که اصلا قابل رویت نیست همچنین اگر آب دریای خزر در حال کم شدن باشد افزایش 1 میلیارد مترمکعب آب هیچ تاثیری در آن ندارد و مشکل اساسی کاهش آب باید با راههای دیگر مثلا ایجاد کانال خزر با دریای سیاه جبران شود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر