بازدید 4484

۸۵ درصد زنان خانه‌دار در معرض ابتلا به بیماری ریوی هستند

کد خبر: ۹۲۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ 13 October 2019

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: ۸۵ درصد زنان خانه‌دار به دلیل نادیده گرفتن کیفیت دستگاه‌های پخت‌وپز و همچنین آلودگی‌های ناشی از طبخ غذا در معرض ابتلا به بیماری ریوی قرار دارند.

به گزارش مهر، علیرضا زالی، روز شنبه در نهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه سل، با عنوان این مطلب که بیماری‌های غیر واگیر، الگو و جایگاه متفاوتی در نظام سلامت به خود اختصاص داده است، افزود: بیماری‌های ریوی و تنفسی بخش عمده‌ای از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می دهند.

زالی با اشاره به بار مشکلات اقتصادی ناشی از بیماری‌های ریوی در کشور گفت: حدود ۲۵ سال پیش این بیماری‌ها شانزدهمین علت مرگ ایرانیان بود و اکنون به هفتمین عامل تبدیل‌شده است.

سرپرست دانشگاه در ادامه از روند فزاینده شیوع بیماری‌های ریوی طی سال های اخیر در کشور خبر داد و برضرورت آسیب‌شناسی و ایجاد اصلاحات برای رفع این مشکل تاکید کرد.

وی گفت: مصرف سیگار و قلیان، آلودگی هوا، تغییرات اقلیمی، استرس‌های محیطی، حاشیه‌نشینی و تغییر الگوی زندگی ایرانیان به افزایش بیماری‌های تنفسی در کشور دامن زده است.

زالی بابیان اینکه مشکلات ایجاد شده توسط بیماری‌های مزمن ریوی، بسیار جدی و خطرناک هستند، افزود: افزایش دانش جمعی، اخذ تمهیدات لازم در حوزه درمان و برنامه‌ریزی درست و اقدام هماهنگ، برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها ضروری است.

وی، مهم‌ترین راه مقابله با بیماری‌های ریوی را پیشگیری دانست و گفت: اصلی‌ترین اقدام در این زمینه پرهیز از مصرف سیگار، قلیان و سایر دخانیات است.

زالی کاهش آلودگی هوای محیط در شهرهای بزرگ و کاهش آلودگی هوا در مناطق در معرض گردوغبار را از دیگر اقدامات مهم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های ریوی دانست.

وی با اشاره به نقش آلودگی های خانگی در فضاهای بسته گفت: متأسفانه طبق آمار، ۸۵ درصد از زنان خانه‌دار به دلیل نادیده گرفتن کیفیت دستگاه‌های پخت‌وپز و همچنین آلودگی‌های ناشی از طبخ غذا در معرض ابتلا به بیماری ریوی قراردارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه امروزه الگوهای آلودگی هوا تغییر کرده است، گفت: این موضوع باعث شده تا آلاینده‌های جدیدی نظیر آلودگی‌های ناشی از گازهای گلخانه‌ای به وجود بیایند که ابزارهایی برای کاهش آثار زیان‌بار آنها وجود ندارد.

زالی با تاکید بر ضرورت توجه به تغییر الگوی بیماری‌ها با منشاء آلرژیک و فصلی، خاطر نشان کرد: الگوی ابتلا به این بیماری ها از اواخر اسفند به اوایل دی‌ تغییر کرده است که ضروری است این موضوع در نظام سلامت مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه غربالگری در بیماران ریوی کمتر موردتوجه قرار گرفته است، یادآورشد: با استفاده از تجارب کشورهایی نظیر ترکیه و ژاپن و دستورالعمل‌هایی نظیر اصلاح شیوه زندگی، واکسیناسیون به‌موقع و پرهیز از مصرف دخانیات می‌توان روند رو به رشد این بیماری‌ها را کاهش داد.

زالی بابیان اینکه ۲۲ درصد کشورهای دنیا در معرض شیوع و بروز سل قرار دارند، یادآور شد: تعدادی از این کشورها در مجاورت دور یا نزدیک کشور ایران قرارگرفته‌اند، ولی نکته اساسی اینجاست که بسیاری از مطالعات، پژوهش ها و مقالات دنیا که در زمینه بروز، پیشگیری و درمان بیماری های ریوی منتشر شده است، توسط محققان ایرانی انجام شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اقدامات علمی و پژوهشی مناسبی در بیمارستان مسیح دانشوری در حوزه بیماری‌های سل انجام می‌شود از جایگاه ممتاز این مرکز در سطح کشور و منطقه خبر داد و گفت: امروز می‌توانیم با افتخار اعلام کنیم با اهتمام و همکاری حاصل‌شده، مرکز آموزشی و درمانی مسیح دانشوری می تواند در سال های آتی در بالاترین سطح بازتوانی در کشور و منطقه قرار گیرد و در حوزه درمان نیز حرف‌های تازه‌ای برای کاهش بار بیماری‌های ریوی در سطح دنیا داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان