بازدید 3386

انتقاد سالاری از خودرو محوری در طرح تفصیلی منطقه ۲۲

کد خبر: ۹۲۹۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱ 13 October 2019

محمد سالاری گفت: قرار بود بازنگری طرح تفصیلی منطقه ۲۲ مبتنی بر حمل و نقل همگانی صورت بگیرد اما بازهم خودرو محوری در بازنگری این طرح غلبه دارد.

به گزارش مهر، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران که در نشست پهنه های حمل و نقلی از سلسله نشست های تخصصی "امکان و روش اجرای TOD در تهران" ریاست پنل تخصصی را به عهده داشت، در خصوص موضوع این نشست گفت: طرح های توسعه شهری تهران شامل طرح های جامع و تفصیلی و طرح های موضعی و موضوعی بدون توجه به طرح های جامع حمل و نقل همگانی تهیه و تصویب شده اند و طرح های حمل و نقلی هم بدون توجه به طرح های توسعه شهری و عموما بر اساس مشکلات و چالش های ترافیکی تهیه و تصویب شده اند.

وی ادامه داد: طرح جامع شهر تهران با رویکرد خودرو محوری تهیه شده و اساسا نوع پهنه بندی ها و بارگذاری ها مبتنی بر خودرو محوری صورت گرفته و به همین دلیل مدیریت شهری دوره گذشته کارنامه زیادی در حوزه بزرگراه سازی و ایجاد معابر دارد که نه می توان آن را مثبت ارزیابی کرد و نه منفی چراکه مدیران گذشته، ‌ اقدامات خود را در راستای عمل به وظایفی که در طرح های توسعه شهری و طرح جامع حمل و نقلی آمده، می دانستند.

وی افزود: ما در ابتدای کار شورای پنجم شهر تهران در کمیسیون شهرسازی و معماری طرحی را آماده کردیم و بر اساس آن شهرداری تهران را ملزم به ارائه گزارش در خصوص میزان تحقق پذیری طرح تفصیلی شهر تهران کردیم که اکنون نیز در حال انجام و نهایی شدن است.

سالاری با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور که به تمام شهرها و شوراهای کشور ابلاغ شده است، اظهارداشت: بر اساس این مصوبه، تمام طرح های توسعه شهری باید مبتنی بر حمل و نقل همگانی بازنگری شوند. اکنون می خواهیم بررسی کنیم که اساسا در شهری مانند تهران که طی دهه های گذشته، با رویکردهای پراکنده رویی، شکل گرفته و در دهه اخیر بخصوص در سال های ۹۱ و ۹۲ سالانه حدود ۳۰ هزار پروانه در سال در صادر شده است آیا می توانیم بازنگری طرح های توسعه شهری تهران را مبتنی بر حمل و نقل همگانی بازنگری و به سرانجام برسانیم؟

وی ادامه داد: متاسفانه هرچه تلاش کردیم، بازنگری طرح تفصیلی منطقه ۲۲ مبتنی بر حمل و نقل همگانی صورت بگیرد اما مشاهده می کنیم بازهم خودرو محوری در بازنگری این طرح غلبه دارد و همچنان وضعیت خط ۱۰ مترو تهران که قرار است به این منطقه وارد شود، بلاتکلیف است، اکنون این طرح به شورا آمده است که با توجه به رویکرد خودرو محری آن، قطعا شورا با بخش هایی از این طرح مخالفت خواهد کرد. اگر قرار است شهرداری تهران در حوزه های سخت افزاری و زیرساخت ها کار اساسی انجام دهد، اولویت اول و آخر آن باید حمل و نقل ریلی باشد. چرا اکنون که سه خط ۸، ۹، ۱۰، ۱۱ شروع نشده و ما دوسال بیشتر وقت نداریم و در پایان دوسال باید در این خصوص به مردم پاسخ دهیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار