بازدید 24853
گزارش میدانی ـ تحلیلی؛

ترکیه در شمال سوریه به دنبال چیست؟/ لحظه‌شماری برای ظهور مجدد داعش/ ارتش سوریه عملیات ادلب را آغاز خواهد کرد؟

ارتش ترکیه پس از ماه ها تلاش، از کاخ سفید چراغ سبز برای تهاجم گسترده به کردهای سوریه را دریافت کرد و با یورش هوایی و زمینی شهرها و روستاهای کردنشین در مرز ترکیه و سوریه را به منطقه جنگی تبدیل کرد. عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه آنچه تهدید کرد‌ها خوانده می‌شود، بار دیگر نقشه درگیری در این کشور را تغییر داده و به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند. ترکیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون دو عملیات علیه کرد‌ها در شمال سوریه انجام داده، ولی نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند.
کد خبر: ۹۲۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱ 12 October 2019

ارتش ترکیه پس از ماه ها تلاش، از کاخ سفید چراغ سبز برای تهاجم گسترده به کردهای سوریه را دریافت کرد و با یورش هوایی و زمینی شهرها و روستاهای کردنشین در مرز ترکیه و سوریه را به منطقه جنگی تبدیل کرد.

به گزارش «تابناک»؛ عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه آنچه تهدید کرد‌ها خوانده می‌شود، بار دیگر نقشه درگیری در این کشور را تغییر داده و به تشدید تنش‌ها دامن می‌زند. ترکیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون دو عملیات علیه کرد‌ها در شمال سوریه انجام داده، ولی نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند.

عملیات «سپر فرات و شاخه زیتون» و اکنون «چشمه صلح» تلاش‌های ترکیه برای دور کردن کرد‌ها از مرز‌های خود است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با این عملیات که دورنمای مشخصی برای آن متصور نیست، وارد بازی خطرناکی در سوریه شده است.

بر اساس قوانین بین المللی، برای ایجاد منطقه امن در خاک یک کشور، نیاز به مصوبه شورای امنیت سازمان ملل است، ولی ترکیه هیچ‌گونه مجوزی از این نهاد بین المللی برای پیشبرد برنامه هایش ندارد و این اقدام نقض حاکمیت سوریه تلقی می‌شود که درنهایت به درگیری با نیرو‌های سوریه می‌انجامد.

هر چند مقامات ترکیه مدعی هستند این عملیات، امنیت در شمال سوریه را تضمین خواهد کرد، با توجه به حضور هزاران داعشی در زندان‌های یگان‌های کرد، عملیات ترکیه می‌تواند به قدرت‌گیری مجدد این گروه در سوریه کمک کرده و بحران در این کشور را تشدید کند. تروریست‌های داعش زمانی توسط ترکیه و رژیم‌های عربی روانه سوریه شدند و در صورت رهایی مجدد از بند کردها، باز هم ممکن است تحت لوای ترکیه قرار گیرند. ترکیه هزاران تروریست سوری را در عملیات علیه کرد‌ها همراه خود دارد و با پیوستن تکفیری‌های داعش به جمع این گروه‌ها، جای پای آنکارا در سوریه مستحکم خواهد شد.

ترکیه تا کجا پیش می‌رود؟

هر چند ترکیه با کمک هشت هزار نیروی مسلح سوری و صد‌ها نیرو‌های خود عملیات جدید خود را کلید زده و تصورشان این است که در مدت کوتاهی می‌توانند کرد‌ها را شکست داده و جای پای خود را مستحکم کنند، نیرو‌های کرد هم در این زمینه دست و پا بسته نیستند. این نیرو‌ها در سال‌های اخیر با تروریست‌های داعش در مناطق شمالی درگیر بودند و علاوه بر اینکه موفقیت‌هایی را در مقابل تکفیری‌ها کسب کرده اند، در این نبرد‌ها تجربه‌های زیادی کسب کرده و با آموزش‌هایی که توسط نیرو‌های امریکایی دیده اند، توان رزمی خود را تقویت کرده اند.

از طرفی، کرد‌ها که تحت حمایت کامل امریکا بودند، هزاران تن سلاح از این کشور دریافت کرده اند که با استفاده از این تسلیحات، می‌توانند پیشروی ارتش ترکیه و متحدانش را کند کنند، همچنان که رهبران کرد هشدار داده اند، هر گونه عملیات ترکیه را به جنگی تمام‌عیار تبدیل خواهند کرد؛ بنابراین، عملیات ترکیه در برابر کرد‌ها به سهولت انجام نخواهد شد و حتی می‌تواند ترکیه را به جنگ فرسایشی با کرد‌ها بکشاند. ترکیه شاید بتواند چند کیلومتر در داخل سوریه پیشروی کند، ولی تأمین امنیت این منطقه و پاکسازی آن مدت زیادی طول خواهد کشید.

ترکیه می‌خواهد دست کم تا ۳۵ کیلومتری عمق خاک سوریه به پیشروی‌های خود ادامه دهد و کار دشواری برای رسیدن به این هدف پیش روی دارد. مناطق تحت کنترل کرد‌ها در شمال سوریه منطقه‌ای بالغ بر ۴۸۰ کیلومتر را شامل می‌شود که از رود فرات در غرب تا مرز‌های عراق امتداد دارد.

ترکیه در شمال سوریه به دنبال چیست؟/ لحظه شماری برای ظهور مجدد داعش/ ارتش سوریه عملیات ادلب را آغاز خواهد کرد؟
 

مقامات آنکارا هنوز منطقه عملیاتی خود را مشخص نکرده اند و گفته می‌شود، به تناسب پیشروی‌ها و برآورد هزینه‌ها در میدان نبرد، به مرور زمان تصمیم گیری خواهد شد. ترکیه فعلاً از توان نظامی و میزان تسلیحات کرد‌ها اطلاعات دقیقی ندارد و فعلاً در حال ارزیابی و سنجش توان نظامی یگان‌های کرد است و بر اساس آن تصمیمات جنگی را اتخاذ خواهد کرد، چون هر گونه اشتباه محاسباتی می‌تواند به ضرر نیرو‌های ترکیه و متحدانشان تمام شده و هزینه‌های این کشور را افزایش دهد.

همچنین چالش‌های دیگری پیش روی ترکیه وجود دارد که روند موفقیت این کشور را دشوار می‌کند. ترکیه در عملیات جدید همچون گذشته، بر چند هزار تروریستی اتکا کرده که به ‌رغم حمایت‌های گسترده ترکیه در سال‌های اخیر نتوانسته اند، موفقیتی در برابر ارتش سوریه و حتی کرد‌ها کسب کنند. تکیه کردن به این نیروها، به نوعی شرط‌بندی روی اسب از پیش بازنده است که جز هزینه‌تراشی برای آنکارا دستاوردی ندارد.

ترکیه در حالی به دنبال ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است که مقامات دمشق بار‌ها هشدار داده اند اقدامات و تحرکات ترکیه، اشغالگری و نقض حاکمیت این کشور است و نیرو‌های سوریه در مقابل آن سکوت نخواهند کرد. ارتش سوریه گفته پس از آزادسازی استان ادلب از دست تروریست‌ها، مناطق شمالی این کشور را از دست ترکیه و کرد‌ها پاکسازی خواهد کرد، زیرا مردم و ارتش سوریه که اجازه اشغالگری به تروریست‌ها را ندادند، به هیچ وجه حضور ترکیه در خاک خود را تحمل نخواهند کرد.

هرچند شاید ارتش ترکیه پیروزی‌های مقطعی به دست بیاورد، ولی واکنش‌ها و اعتراضات عشایر و عرب‌های سوریه می‌تواند خاک سوریه را به باتلاقی برای مقامات آنکارا تبدیل کند که بیرون آمدن از آن بدون دادن هزینه و تلفات ممکن نخواهد بود؛ بنابراین، ترکیه هم وارد مسیر خطرناکی شده که عربستان سعودی و متحدانش در یمن تجربه کردند. مسأله دیگری که ممکن است مسیر پیشروی‌های ترکیه را با مانع جدی مواجه کند، همکاری تاکتیکی کرد‌ها با ارتش سوریه است که با توجه به موضع‌گیری‌های رهبران نیرو‌های دموکراتیک سوریه، دور از دسترس نیست و این مسأله می‌تواند نیرو‌های ترکیه و متحدانش را زمینگیر کند.

ارتش سوریه عملیات ادلب را آغاز خواهد کرد؟

بسیاری از ناظران بر این باورند که عملیات ترکیه علیه کردهای سوریه، بهترین فرصت را برای ارتش سوریه فراهم می سازد تا عملیات آزادسازی ادلب را آغاز کند.

ترکیه در شمال سوریه به دنبال چیست؟/ لحظه شماری برای ظهور مجدد داعش/ ارتش سوریه عملیات ادلب را آغاز خواهد کرد؟

در واقع، با توجه به تغییر تمرکز عملیاتی ترکیه و نیروهای معارض وابسته به آن از ادلب به شرق فرات، ارتش سوریه می تواند از فرصت استفاده کند و عملیات ادلب برای آزادسازی آن را آغاز کند.

داعش قدرت می گیرد؟

حمله ارتش ترکیه به مناطق کردنشین شمال شرقی سوریه، موجی از نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را دامن زده است. یکی از این نگرانی‌ها، افزون بر احتمال کشته‌ شدن غیرنظامیان و آوارگی مردم، خطر تقویت گروه تروریستی داعش در منطقه است.

عملیات ترکیه اندک‌زمانی پس از اعلام تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه آغاز شد. آمریکا اما تقویت داعش در سایه این حمله را از جمله خطوط قرمز خود اعلام کرده است؛ اما خطر جان گرفتن دوباره داعش در سوریه تا چه حد جدی است؟

تارنمای اینترنتی هفته‌نامه آلمانی "دی تسایت" برای یافتن پاسخی به این پرسش، به این موضوع پرداخت و در گزارش مفصلی از حمله داعش به نیروهای امنیتی سوریه در روزهای اخیر و احتمال فرار هزاران زندانی داعش از زندان‌های سوریه خبر داد.

طیق این گزارش، اندک‌زمانی پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در توییتر خبر حمله به سوریه را اعلام کرد، به‌یکباره ده‌ها تروریست در رقه، پایتخت پیشین داعش، ظاهر شدند و ساعت‌ها به روی پلیس‌های کرد آتش گشودند. قصد این افراد، تصرف مقر اصلی نیروهای امنیتی متشکل از کردها و سوری‌ها در مرکز رقه بوده است. یکی از شاهدان عینی از "هماهنگی و سازمان‌یافتگی" این حمله خبر داده است. تصرف این مقر البته، با وجود چندین مهاجم انتحاری، عملی نشد و حمله به شکست انجامید.

حمله‌ای با این ابعاد و با استفاده از مسلسل و خمپاره از سال ۲۰۱۷ میلادی بدین‌سو در رقه بی‌سابقه بود. در عین حال این احتمال منتفی نیست که جنگجویان داعش در حملات بعدی موفق شوند و بتوانند بخش‌هایی از این شهر را تحت کنترل خود درآورند. یکی از دلایل چنین احتمالی این است که کردها نیروهای خود را در حال حاضر برای جبهه ترکیه نیاز دارند و به همین دلیل نیز گشت‌های آنان و حضورشان در پایگاه‌های رقه کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

چنین وضعیتی این خطر را افزایش می‌دهد که ۱۰ هزار زندانی تروریست بتوانند از زندان‌ها بگریزند و با استفاده از وضعیت کنونی به‌ همراه ۷۰ هزار تن از اعضای خانواده‌‌هایشان خلافت خود را بازسازی کنند. یک احتمال دیگر نیز سرازیر شدن این افراد به اروپاست.

اغلب زنان و کودکان تروریست در اردوگاه الهول اسکان داده شده‌اند که همواره شاهد آشوب‌ها و درگیری‌های خشونت‌آمیز است. در این اردوگاه حتی یک پلیس مذهبی زنانه برای اجرای فرامین اخلاقی "خلافت اسلامی" نیز به وجود آمده است. در ویدئوی منتشره از این اردوگاه گروهی از زنان با پوشش کامل دیده می‌شوند که با شعار "ما بمب ساعتی هستیم. منتظر باشید تا ببینید"، پرچم داعش را بلند می‌کنند.

"پذیرش خاموش داعش" توسط ترکیه

حدود ۱۱ هزار تن از زنان‌ و دو هزار تن از مردان داعشی زندانی از خارج می‌آیند که ۸۰۰ اروپایی هم در میان آنها دیده می‌شوند. اما اغلب کشورهای اروپایی و عربی از پذیرش این افراد خشونت‌طلب و قرار دادن آنها در برابر دادگاه سر باز می‌زنند و به همین دلیل نیز آنها باید در زندان‌های موقت محلی نگهداری شوند. برخی از این ساختمان‌های غیراستاندارد در منطقه تحت کنترل ترکیه قرار دارند. در روزهای گذشته نیز تنها شمار اندکی از این زندانیان خطرناک از سوریه به عراق منتقل شده‌اند. به گفته ترامپ، این افراد اکنون تحت نظر نیروهای آمریکایی مستقر در عراق هستند.

در این میان در مورد مسئولیت‌پذیری ترکیه در قبال تروریست های زندانی، در مقایسه با حساسیت کردها در قبال این زندانیان، تردیدهای جدی وجود دارد. آنکارا در این خصوص پرونده خوبی ندارد. تروریست ها در زمان برقراری "خلافت اسلامی" به‌راحتی از خاک ترکیه برای رسیدن به مناطق تحت کنترل داعش استفاده می‌کردند.

به گفته نویسنده هفته‌نامه "دی‌ تسایت"، اگر کنترل بازداشتگاه‌های داعشی‌ها که اکنون در اختیار کردهاست، به دست ترکیه بیفتد، ممکن است سرویس امنیتی این کشور که سال‌ها با داعشی‌ها مخفیانه همکاری کرده، اینک نیز آنها را آزاد کرده و از آنها برای مبارزه با کردهای سوریه استفاده کند.

گفته می‌شود هم اکنون نیز دست‌کم ۴۰ تروریست، از جمله چند فرمانده پیشین داعش، در کنار ارتش ترکیه می‌جنگند. رهبران کردهای سوریه نیز در این میان اعلام کرده‌اند که در شهر قامشلی، واقع در شمال شرقی سوریه، زندانی بر اثر یک بمباران تخریب شده که در آن تروریست‌هایی خارجی از ۶۰ ملیت نگهداری می‌شده‌اند.

حدود ۱۸ هزار داعشی فعال در سوریه و عراق

طبق برآورد وزارت دفاع آمریکا، هنوز هم حدود ۱۸ هزار تن از اعضای داعش در سوریه و عراق فعالند که سه هزار تن از آنان خارجی هستند. مسئولیت بیش از ۱۰۰ سوءقصد در عراق تنها در ماه سپتامبر گذشته به پای داعش نوشته‌ شده است. این آمار بیش از شمار عملیات اواخر عمر "خلافت اسلامی" در سال ۲۰۱۶ میلادی است.

در چنین شرایطی بازسازی مناطق تخریب‌ شده‌ای که پیش‌تر تحت کنترل داعش بوده پیشرفتی نشان نمی‌دهد. در عوض اما فساد مالی بیداد می‌کند. داعش هم به‌خصوص در استان‌های سنی‌نشین از جمله نینوا، دیاله و انبار بر تحرکات خود افزوده و آدم‌ربایی، مسدود کردن جاده‌ها و بمب‌گذاری افزایش یافته است. سیاستمداران محلی و نیروهای امنیتی در این مناطق برای ایجاد هرج و مرج و جلوگیری از بازسازی اقتصادی به قتل می‌رسند.

به تازگی در یکی از روستاهای نزدیک سامرا پنج اسلام‌گرای نقابدار شبانه سر یک مأمور محلی پلیس را در برابر خانه‌اش از تن جدا کردند. ساکنان این روستا گلایه کرده بودند "شاید نیروهای امنیتی روزها حضور داشته باشد، اما شب متعلق به داعش است".

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۰۱
انتشار یافته: ۱۰۰
نسل کش هستند این ها و از امریکا هم بدترن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
نسل کش با برنامه . هدف استقرار این گروهک ها ایدئولوژیکی در نهایت کردستان کل منطقه وبعد احتمالا رو به سوی آرزوی دیرینه اردوغان برای گرفتن سرزمین ها آذری نشینانه اول ارمنستان رو میگیره با گروه هاش بعد آذربایجان و بعد ایران اگه الان جلوشون رو نگیرین بعدا نمیشه جلوی این ترکیه که یکی از بهترین سلاح ها رو داره و با یکی از وحشی ترین گروه ها قاطیش میکنه و میاد یه روزی مارو به خاک و خون میکشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
همسویی شماها با اسراعیل و بی بی سی چه دلییلی میتونه داشته باشه؟؟؟
ترکیه ناجوانمرد بله داعش قدرت خواهد گرفت کلا سیاست چیز فوق العاده کثیفی هست پشت پرده قدرت‌های منطقه‌ای به همراه آمریکا زد و بندهایی کرده اند و این وسط مردم بدبخت و فلک زده سوریه قربانی می شوند.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
شما دارین از ترس اعش به یه تروریست دیگه پناه میبرین.
چرا کردها داعشیان در بند را اعدام نمی کنند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
چون غربیها لازمشون دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
چون داعش تحت حمایت غرب و سرویس های اطلاعاتی آنها هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
متاسفانه چون می خواهند طبق موازین بین المللی رفتار کنند
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
چون در خیلی از مناطق جهان با اعدام مخالفند حتی اعدام افراد اردوغان(داعش)
داعش ایجاد شد تا بهانه برای مسلح کردن گروه های تروریستی و تجزیه سوریه فراهم شود این گروه ها که غربی ها به شدت از آنها حمایت می کنند به دنبال تجزیه ایران هم هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
برای دفاع از بابا اردوغانت دبگه نبازی نیست اینا رو به ایران ربط بدی بعد تموم دنیا میدونه ترکیه است مرزها باز کرد دخشی ها داعش به سوریه سزاریز شدن الانم در ادلب ترکیه است نمیذاره کار این ها تموم کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
اگر جرات داری با پرچم کشور خودت بیا و نظر بده.
جایگزینی سه میلیونی اعراب جای اکراد و کوچ ترک ها کشور کشویی نفت موصل و دیر الزور و احتمالا حلب و دمشق بعنوان حیات پستی عثمانی ها اگر مخالفت فرنگی نباشه سه سوته تانکهاش مسجد امویان دمشقند فعلا پوتین و نانو نگاه مثبت ندارند شرط پوتین هم خردج ترک ها ایرانی ها و لبنانی ها از دمشقه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
چي نوشتي /؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
به اشتباه مثبت دادم.
یه نظر می رسد نویسنده مطلب، از نیروهای گروهک تروریستی خلق کرد سوریه است. بیشتر به رجزخوانی پوچ شباهت دارد تا گزارش خبری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
دشمن دشمن ما میشه دوست ما . اینو یاد بگیر تا صفحه بعدی رو واست بخونم وگرنه درکش برات سخت میشه .
ناشناس
| Norway |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
تو هم قطعا از داعشيهاي تركيه هستي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
مردمی که برای دفع داعش کشته دادن تروریست نیستن نادان!!! اگر اینها نبودن الان بلبلی می خوندی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
شما هم احتمالا از داعشیان یا جبه النصری هستید
شبه نظامیان کرد مقاومت خاصی نمی کنند، عموما فرار را برقرار ترجیح می دهند. منبج، کرکوک و حالا هم راس العین و تل ابیض. در آینده ای نه چندان دور هم کل الحسکه و رقه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
کوبانی هم فرار کردند ؟
ه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
پس کی افسانه سیاه داعش را به زانو در اورد سلطان اردوغان هم از داعش بد تر نیست. هر چند یک جنس اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
اولا منبج هنوز دست کردهاست و جنگ خاصی هم اونجا نیست. دوما اگه مقاومت نمی کنن چرا هنوز راس العین و تل ابیض دستشونه با وجود اینکه یه کیلومتر هم با مرز ترکیه فاصله ندارن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
چون ساکنان اصلی منطقه نیستن....
حمایت ایران از لشکر کشی عثمانی ها از طریق عمران خان خوبه چون هزینه های زیادی از دوش ایران به دوش عثمانی ها می افته
استقرار تندروهای اخوان المسلمین و جبهه النصره در. نواحی مورد نظر خودش یکی از اهداف ترکیه است. از. قطر هم می تواند کمک مالی بگیرد
چرا ایران ساکت مونده در رابطه با عملیات اردوغان و برای او فرش قرمز پهن میکند۰
تحت هر شرایطی تجزیه سوریه به سود منطقه و ایران نیست این گروه های تروریستی دشمن تمام کشورهای منطقه هستند و مبارزه با آنها به سود همه کشورهای منطقه است
تركيه فقط به دنبال منابع انرژي نفتي ميگردد وهمه كارهايش براي مبارزه بهانه اي بيش نيست
در جایی از مقالتون نوشتید :
ارتش سوریه گفته پس از آزادسازی استان ادلب از دست تروریست‌ها، مناطق شمالی این کشور را از دست ترکیه و کرد‌ها پاکسازی خواهد کرد

تا ارتش سوریه و اسد بخواد کرد هایی که اون منطقه رو اشغال کردن و حتی ترکیب جمعیتشو عوض کردن ، پاکسازی کنه کرد ها کشور کردستان رو تاسیس کردن

چشمه های رفراندوم رو هم اومدن که با واکنش شدید کشور های همسایه روبرو شدن بجز اسرائیل

کرد ها با الگو گیری از اسرائیل دارن عمل میکنن

این وسط با تبلیغات سنگین تحت حمایت منابع اسرائیل ، از زن و بچه های کرد ، سو استفاده میکنن غافل از اینکه سالهای قبل کلی زن و بچه عرب رو از مناطق شمالی به همین سوریه فراری دادن


و اما ترکیه،
مشخصه که به دنبال ضربه نهایی به اسد هست و از این آشی که کرد ها پختن نهایت سو استفاده رو میکنه، به بهانه اسکان ۴ میلیون پناهنده سوری خاک سوریه رو اشغال میکنه و البته این مردم به خونشون برمیگردن ولی پرچم ترکیه برافراشته میشه و انتقام صد ساله از حافظ اسد هم‌گرفته میشه

در کل توی یک ترازو قرار بدیم میبینیم اگر کرد ها سودای کشور کردستان رو عمل ببخشن در سوریه ، بعدش نوبت خود ترکیه و ایران هست

این شعارهایی هم‌ که میدن کرد ها آریایی هستن فقط برای فریب هست

اگر این گروه ها ذره ای به این شعارشون اعتقاد داشتن اینقدر شهید نمیزاشتن روی دست ملت ایران

گرفتار این آب گل آلود نشید و حق و باطل رو از هم سوا کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
دقیقا، اینها از داعش هم برای کشورگشایی سو استفاده کردن اگه راست میگن شرق فرات رو تحویل دولت اسد بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
املا نوشتنت خوب شده افندی. گویا جیره ادروغان بهت ساخته!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
کردها ساکنان واقعی ان سرزمین بوده و هستند این اردوغان جنایت کار و فاشیست هست که اسلام را بهانه وحشی گریش کرده
زنده باد ارتش ترکیه که بدنبال از بین بردن کریدور تروریستی و شاخه فعال گوره تروریستی پ ک ک در سوریه است. شاخ ایرانی پ ک ک که پژاک هست بسیاری از مردم ما رو به شهادت رسانده، ایران به جای حمایت از این حرکات ترکیه داره ازش انتقاد میکنه، فکر کنم ایران بخاطر مخمصه ی برجام قدرت تشخیصش رو از دست داده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
بخاطر اینه که کردها جلوی داعش ایستادند که دشمن ایرانه . اگه اون خاک رو ترکیه بگیره وزن منطقه بسیار تغییر میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
مرده باد ارتش ترکیه که به خاک یک کشور دیگه تجاوز می‌کنه به بهانه تروریست
ناشناس
| Netherlands |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
مشکل اینه که ترکیه خودش داره از گروههای تروریستی و نیروهای داعش و القاعده و یا نیروهای مشابه اونها و متحدان این تروریستها استفاده میکنه
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
ترکیه سابقه نسل کشی یک میلیون ارمنی را دارد و این یک نسل کشی جدید است که حتما هم با شکست مفتضحانه عقب نشینی می کند
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
به نظرمی رسه تو قدرت تشخیصتو از دست دادی چون همه برات منفی زدن
هم سفری داشتم که مدتی در درگیری های ادلب حضور داشت و می گفت که آنجا یک جهنم واقعی بود
آرامش در سوریه وعدم درگیری نظامی برای جلوگیری از آوارگی زنان وکودکان بی دفاع و فعال شدن تروریستها اقدام مناسبتری است. سوریه از نظر سیاسی و دیپلماتیک نیاز به قدرت بیشتری دارد و حامیان اسد، که دولت سوریه را به رسمیت می شناسند باید به بیانیه و محکومیت اکتفا نکنند.
ترکیه با بی خردی سردمداران آدمکشش دست به قمار بزرگی زده است که کمترین میزان پیروزی برای آن متصور نیست.
چیزی که سرنوشت جنگ را رقم میزند نه میزان و نوع تجهیزات بلکه اراده ملتها در میدان نبرد است. اردوغان و حزب عدالت و توسعه بازنده نهایی این نبرد شیطانی هستند. آنها هم جنگ خارجی را خواهند باخت و هم حیثیت بین الملی شان بر باد خواهد رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
چهار روزه راس العین رو گرفتن کوردها الفرار اگه آمریکا از اینها حمایت نکنه و اراضی کوهستانی نباشه اینها یکماه هم دوام نمیاره
کاملا مشخص است که در هر جمله ای سعی میشود حمله ترکیه به "پ ی د " و "ی پ گ" را حمله به کردها معرفی کنید!
همانطور که آقای ظریف هم گفتند پ ی د نماینده کردها نیست. شاخه شگسوری پ ک ک هست. همانطور که پژاک شاخه ایرانی پ ک ک میباشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
فعلا كه ميبيني وسط اين بزن بزن مسخره... مردم بيچاره قرباني ميشن.. هميشه همين بوده... !!! تا بلا سر خود آدم نياد نميفهمه اون مردم بيچاره چي ميكشن!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
والا همه می دونند هدف اردوغان حمله به کردهاست به بهانه گروههای کردی اگر غیر از اینه چرا شهرهای کردنشین گلوله باران شدن؟؟؟
ترکیه در شمال سوریه بدنبال از بین بردن گروهک های تروریستی تجزیه طلب عمدتا کورد می باشد. دستش هم درد نکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
دست اردوغان کودک‌کش بشکند
اردوغان نوکر حلقه به گوش ترامپه!
اتفاقا به نظر ميرسد تركيه كار چندان دشواري نخواهد داشت زيرا :1- كردها در سرزمين هاي اشاره شده ريشه اي ندارند و صرفا با كمك آمريكا و اسرائيل با سوء استفاده از فرصت به وجود آمده به جهت ضعيف شدن حكومت مركزي سوريه و با راندن ساكنان اصلي و اعراب از سرزمين هاي خود به طمع تشكيل حكومت در سرزمين هاي ديگران به تحريك كشور هاي استعماري و ايجاد اسرائيلي جديد در منطقه دست به سلاح برده اند .
2-اقدامات چند ساله گروهك هاي تروريستي كردي در تمامي كشورهاي منطقه غير قابل اتكا بودن آنها را حتي براي مردم كرد نيز مشخص نموده است.
3-فساد حاكم بر گروههاي ياد شده خود منجر به تخريب دروني اين گروهها خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
تابناک جان واقعاٌ خندیدم!! سعی کن که برخی نظراتی که جنبه طنز داره را درج نکنی،‌هر کسی که از تاریخ بی اطلاع است و انگ خودش را به کسانی دیگر می چسباند نباید راه بیفتد و اظهار نظر کند،‌ به نظر می رسد که این پان ترکیست ها خیلی فعالن!! دستگاههای امنیتی باید فعال عمل کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
جناب ناشناس17:18.. كه هم عقيده با نسل كشي!!! تاوان جنگ رو هميشه مردم بيچاره اي ميدن كه الان آواره كوه و دشت شدن.. بچه هاشون جلوي چشماشون پرپر ميشن .
یاسر کوردستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
بنطر تو کوردها در کدوم سرزمین ریشه دارن؟ آیا ریشه این تورکهای فعلی ترکیه رو میدونی که از ترکان سلجوقی هستند و بمرور با گسترش کشورگشائی به ایناجا اومدن؟ ایا تاریخ میخونی یا همینجوری بخاطر بغض یه چیزی گفتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
حتما شما اونجا ساکن بودی یا ریشه داری یا اردوغان خونخوار
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
پسر جان کردها هزاران سال است در این مناطق هستند اتفاقا کشور ترکیه هیچ ریشه ای در این منطقه ندارد ترکیه امروزی یا یخشی از ایران بوده یا بخشی از یونان و روم آثار باستانی ترکیه هم دقیقا گویای همین مسئله است.
ناشناس
| France |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
کردها که از مغوستان نیومدن همین جا بودن
ايران چقدرازگروه تروريستي پژاك و پ ك ك آسيب ديده وهنوز هم جوانانمان بدست اين گروه شهيد مي شوند حال چرا شما ازعمليات تركيه ناراحت هستيد نكنه تابناك هم وابسته به پژاك وپ ك ك است
یادتان نرفته که پژاک و پ‌ک‌ک و ypg همه دستشون با هم به خون پاسداران ایران آغشته شده. اگه کردهای ypg خوب هستن پس باید کردهای پژاک هم خوب باشن و حرکاتشون قابل دفاع.
دوست داشته باشین یا نه نویسنده عزیز ترکیه این عملیات پیش خواهد برد و پیروزی نهایی با لشکر اسلام هستش‌. ضد ترک نباش نویسنده عزیز و قلمت واقع بینانه استفاده کن.
کردهای سوریه در قبال عربهای محلی خیلی ظلم کرده اند و حالا باید پس بدهند
اگر خدا بخواهد داعش را زنده کند هیچ قدرتی توان مقابله با ان را ندارد
واقعا حال انسان از این همه درگیری ونزاع در منطقه بهم می خورد.
ترکیه علاوه بر حفظ و تثبیت امنیت مرزهای جنوبی دارد خدمت بزرگی به تمامیت ارضی سوریه میکند در ثانی با استفاده از وضعیت پیش آمده در سوریه این گروهای تروریست بودند که با فراری دادن اقوام عرب و ترکمن آن مناطق می خواستند مثل کردستان عراق برای خود اقلیمی دست و پا بکنند و نهایتا با اتصال دو منطقه کردی کشوری مستقل ایجاد بکنند ساده لوحی است که انسان باور بکند که اینها به دنبال این اهداف نیستند و وقتی آمریکا و اروپا و اسرائیل از این مسئله حمایت میکنند چرا ما بعضی هامون داریم ترکیه را به خاطر این عمل درست و به جا محکوم میکنیم در حالی که ترکیه حق حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را به رسمیت میشناسد و 3.5 میلیون آواره جنگی روی دست ترکیه مانده است که باید به کشور خود باز گردند دولت های ایران ترکیه سوریه و عراق باید برای حفظ تمامیت ارضی خود و دور کردن خطرات ناشی از مداخلات کشورهای خارجی همکاری لازم را بکنند و معلوم است که غرب برای به زانو در آوردن کشورهای خاورمیانه مسلمان و و غارت منابع آن و حفظ رژیم اسرائیل از این اهرمهای قومی در آینده نیز استفاده خواهد کرد که کردهای مزبور هم یکی از این حلقه ها هستند.
بجز زن و بچه ها بقیه داعشیها رو باید اعدام کرد. حتی ایران میتونه حمله کنه با پهپاد و موشک به اردوگاههای داعشیها و اونها رو با خاک یکسان کنه.
انشاالله خداوند همه مزدوران داخلی اردوغان رو با دوستان شون النصره و القاعده و داعش محشور گرداند آمین
چرا ما در قبال کشوری که در مواقع ضرور آنرا خط مقدم مقاومت میدانیم و مورد تجاوز ترکیه قرار گرفته ساکت مانده ایم .یعنی دفاع از حرم فقط به جنگیدن با داعش و مخالفان داخلی بشار اسد ختم میشود ؟ اسلحه و گلوله های ترکیه از مخمل ساخته شده و آسیب نمیزنند ؟ یا اینکه ترکیه میداند چگونه سوریه را به تصرف در بیاورد که مسئولین ما ناراحت نشوند!!!
این وضعیت همان مصداق یک بام و دو هوا نیست؟
با سلام بنده از اذربايجان غربي هستم همينطور كه مطلع هستيد گروهك ترويستي پژاك هر از چندي نيروهاي ايراني را شهيد كرده وبه خاك تركيه پناه ميبرند ايا دولت اردوغان قبول ميكند كه نيروهاي ايراني براي سركوب اين تروريست ها وارد خاك تركيه شوند
تمام بدبختی های ملت سوریه زیر سر دولت اردوغان است. اردوغان آرزوی احیای امپریالیسم عثمانی را به گور خواهد برد.
این اقدام اردوغان یک هلوکاست واقعی علیه کردها است.شرم بر ترامپ و پوتین که اینچنین مجوز نسل کشی را برای اردوغان صادر کرده اند
فقط احمق ها اسم یک کشتار را چشمه صلح می نامند. و لابد مردم جهان را عین خودشون احمق می دونند.
به یاد شهیدان ایران ( شهید شده توسط تروریسم
زنده باد اردوغان
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
چطور جرات می کنی نام شهیدان ایران را در کنار اردوغان جنایتکار می آوری؟
لطف کنید نقشه قبل از جنگ اکراد در سوریه رو هم بذارید بعد نظرات مردم را چاپ کنید چی شد که تنها جاییکه امریکاییها در آن دوازده تا پایگاه زدند الان شماها دارید پشتیبانی می کنید تنها جاییکه پرچم سوریه رو پایین کشیدند و تکه پارچه خودشان رو برافراشتند همون منطقه کردهاست بجای تعصب و کینه از تورک‌ها واقع بین باشید و این حرکت و حمله ترکیه رو برای تمامیت ارضی سوریه و ممانعت از تجزیه سوریه ببینید و حمایت کنید
نویسنده بیشتر به طرفداری از تروریستهای پ ک ک و پژاک پرداخته تا تحلیل میدانی واقعیت
شباهت تحلیل های آبکی سایتهای فارسی زبان داخلی و خارجی و نفرت پراکنی آنها علیه ترکیه در نوع خودش جالبه
فاتحه ژورنالیسم در ایران خیلی وقته خونده شده
کپی کردن اخبار از سایتهای دیگر و تحریف واقعیات مشخصه سایتهای فارسی زبان بویژه داخلی شده
امید به انتشار نظر ندارم ولی خواستم بگم دم ترکیه گرم که شر تروریستها رو داره کم میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
یعنی اگر به نسل کشی و آواره کردن صدها هزار نفر ایراد بگیرن می شه نفرت پراکنی؟؟؟ در صمن ترکیه چه ربطی به تو داره؟؟؟ اگر شهروند ترکیه هستی اینجا چیکار می کنی؟؟؟؟
سوال اینه چطور کردهای سوریه که جمعیتی به مراتب و ناچیز در مقابل جمعیت عرب های سوری دارند اینقدر وسعت سرزمینی از سوریه دارند و ادعای آن را دارند آیا غیر از این است که تمام این سالها با کمک آمریکا و اسراییل و هیاهو مشغول آوارگی عرب های سوریه که الان بین دولت های متخاصم گیر کرده اند؟ ایا چشم پوشی از این مساله و قلم فرسایی پشت کردن به حق نیست؟؟ صد البته کردهای زیادی مظلوم واقع شده اند ولی این کارها منجر به تجزیه کشورها خواهد شد همانطوریکه تجزیه کشور و آوارگی مردم برای ایرانی ها بد است برای سوری ها هم باید بد باشد. در پایان از خدا می خواهم مردم خاورمیانه دست از کینه های نژادی بردارند و فراموش نکنند تا ابد مجبور به همزیستی با یکدیگر هستند و هیچ قومی قابل حذف نیست
ترکیه داره یه جراحی بزرگ برای خارج سازی غده سرطانی تروریست از خاورمیانه بیمار میکنه
تابناک عجب کاری کردی
اردوغان دیکتاتور چیزی را که از عثمانی خوب یادگرفته انجام نسل‌کشی است. عثمانی ارامنه را نسل‌کشی کرد و حالا اردوغان دارد کردها را نسل کشی می‌کند به فیلم‌ها و عکس‌های حملات ددمنشانه ارتش اردوغان دقت فرمایید زنان و کودکان را تیکه پاره کرده‌اند. خدایا شرّ این جنایتکار کودک‌کش را از منطقه کم کن.
جنایتکاران خاورمیانه یعنی ملک سلمان و فرزندش محمد بن سلمان خونخوار و اردوغان کودک‌کش تا تمام منطقه را نابود نکنند دست بر نخواهند داشت. دعا می کنم سرنوشت‌های صدام و قذافی در انتظار این دو جانی وحشی باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
فقط تو خوبی نه؟
کشور هایی مثل پاکستان و روسیه از اردوغان حمایت کردن! منتها ایران نه محکوم کرده و نه حمایت! باید ایران شدیدا محکوم می کرد! خود ترکیه یکی از تقوبیت کنندگان داعش بود و مسئولان ایران این را می دانستند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
یادت رفته که اقلیم در کشتار دانشکده افسری موصل به خاطر ترس از نفوذ ایران در عراق، چه کمک بزرگی به تولد داعش کرد و ۸۰۰ افسر سر بریده شدن
سلطان رجب طیب اردوغان خسته نباشی. چند تا کودک و زن را کشتی تا الآن و چند تا دیگه را بکشی دست بر می‌داری؟
مرگ بر اردوغان کودک‌کش و فاشیست
از اول هم واضح و روشن بود که داعش را اردوغان درست کرد و یکی از اهداف داعش نابودی کردها در عراق و سوریه بود بعد از اینکه داعش نتوانست در این هدف موفق شود اردوغان خودش مستقیم به میدان آمده است و یک از اهدافش هم آزاد کردن چند هزار زندانی داعشی است که اسیر کردها هستند و مجوز این حمله را اردوغان ار روسیه و آمریکا گرفت چون هر تنشی در خاورمیانه در نهایت به نفع روسیه و آمریکا خواهد بود.
اردوغان= ابو‌داعش
اگر پهپاد و موشک نقطه زن دست کردها می افتاد و پایگاه آمریکا در اینجرلیک ترکیه که چند کلاهک اتمی در آن نگهداری می شود را می زدند اردوغان درس فراموش نشدنی می گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
اینجوری که هیچ کس تو دنیا زنده نمیموند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
یه هزار کامیون آمریکا سلاحهای داد بهشون ولی همه رو ترکیه ازشون می گیره چون تا آمریکا پشت اینها نباشه بزدلی بیش نیستند مزدوران امریکا
دوستان حساب مردم کرد با این تروریست ها جداست اینها بدنبال تشکیل گشور خیالی کردستان هستن ممنون از اردوغان که داره با تروریسم مبارزه میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
یعنی کشوری که یک میلیون ارمنی را قتل عام کرده و پشتیبان داعش بوده به دنبال مبارزه با تروریست هاست؟ جوک نگو لفطا
کومله و پژاک و حزب دموکرات و... چقدر مرزبان ایرانی را سر بریدن ؟ یاد سرهای بریده مرزبانان بیفتید . حالا ای ایرانی ها از این ها دفاع کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
تو که خودت را ایرانی نمی دونی برو بیرون.
ناشناس
| France |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
چرا اینجا نظر می نویسی؟ اینجا ماله ایرانی هاست برو ترکیه شاید توی یک رستوران یک شغل بهت بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
ایرانی کسیه که از مرز ایران دفاع میکنه نه وطن فروشی که غرق در توهماته و چشم دیدن سرباز وطن رو نداره
وطن فروش باید از ایران بره نه حامی مرز و بومش
راستی کرد های سوریه موفق شدند از دولت بشار اسد شناسنامه دریافت کنند؟!
همهٔ کشورهای جهان به کوردها مدیون هستند ؟ در یکصد سال اخیر ، ظلم مضاعفی در حق کوردها شده است ؟ سران کشورهای متفقین به ملا مصطفی بارزانی که لقب ژنرال سرخ را به ایشان داده بودند ، وعده هایی برای استقلال کوردها دادند ؟ اما با مخالفت چند کشور ،، به وعده های خود عمل نکردند ؟ این بی رحمی کامل است ؟ از زمانی که عثمانیها بخش کورد نشین منطقهٔ دیاربکر را از ایران جدا نمودند قریب ۵۰۰ سال است که به مردمان کورد آن منطقه ظلم میگردد ؟،،
کردهای سوریه باید تجزیه طلبی را کنار بگذارند با مردم دیگر قاطی شوند. دولت سوریه هم باید هم اکنون ادلب را پس بگیرد.
بطرز عجیبی یک دفعه نظرهای مخالف اردوغان منفی باران شد!!!!
لعنت بر هر چی وطن فروش، از فارس و کرد گرفته تا ترک و لر که داره خیلی راحت شهدای مدافع مرزهای غربی و شمال غرب رو به دست تروریستهای عقبه همین پ ک ک و ای پ گ نادیده میگیره و این همه ادعای انسانیت سر میده.
اگر عملیات علیه این حامیان پ ک ک توسط سوریه یا عراق هم اتفاق میفتاد، باید خوشحال میشدیم. این مردم به ظاهر مظلوم باید زمانی که با بالا بردن عکس اوجالانِ کفتار در همه جا به یک کشور دیگر اعلان جنگ میدادند، به اینجای کار هم فکر میکردن.
تنها اشکال کار ترکیه جایگزینی یک تروریست بجای تروریست دیگره و غیر از آن همه منطقی هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان