بازدید 15968

کاش این خبر به گوش سارقان مجسمه‌های شهر نرسد!

پس از سرقت مجسمه قیصر امین پور و همزمان با اعلام خبر سرقت، شهردار منطقه از انجام اقدامات لازم برای تهیه و نصب سردیس جایگزین خبر داد تا مبادا آب در دل کسی تکان بخورد و انتقادی متوجه وی و همکارانش شود؛ سرعت عملی شگفت آور که سه روز بعد، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از راز آن پرده برداشت تا مشخص شود، این رفتار مدتی است که رویه مسئولان شهری شده است.
کد خبر: ۹۲۹۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ 12 October 2019
تابناک شهریسردیس قیصر امین پور که ماه گذشته به سرقت رفته بود پیدا شد؛ این خبری است که هفته گذشته مخابره گشت، ولی کنکاش پیرامون آن به نکات عجیبی می‌رسد.

به گزارش «تابناک»؛ سومین روز شهریورماه امسال بود که خبر رسید دزدان مجسمه‌های شهری در تهران، فعالیتشان را از سر گفته و در یکی از تازه‌ترین اقدام هایشان، سردیس قیصر امین‌پور ـ شاعر معاصر ایران که در بلواری در منطقه سعادت‌آباد نصب شده بود ـ را ربوده اند.

رویدادی که برای افراد آشنا با ستون حوادث رسانه ها، تکراری و ترسناک است، چون سریال سرقت مجسمه‌های شهری را به یادشان می‌آورد که بعد از چند سال تکرار مستمر، مدتی بود متوقف شده بود و در آستانه فراموشی قرار داشت، بی آنکه کسی بپرسد فرجام آن همه سرقت چه شد؟

سرقت‌های پرشمار و بعضا عجیبی که اگر بگوییم یکی از پیام‌های مخابره شده به واسطه شان، ناامنی جامعه بود، بیراه نگفته ایم؛ هرچند این پیام هم موجب نشد تا مسئولان طرحی ویژه برای مقابله با این سرقت‌ها در دستور کار قرار دهند و نگذارند دیگر مجسمه‌ای در سطح شهر به سرنوشت امثال مجسمه همسایه تئاتر شهر مبتلا شوند.

البته مسئولان چندان بیکار هم ننشسته اند و تدبیری متفاوت برای حل این مشکل یافته اند؛ اینکه با سرقت هر مجسمه، نسخه جدیدی از آن را به هنرمندان سفارش دهند و بعد از آماده شدن، در جای مجسمه قبلی نصبش کنند تا اوضاع به روال سابق بازگردد و از شماتت عموم در امان بمانند.

 
کاش این خبر به گوش سارقان مجسمه‌های شهر نرسد!

این دستور کاری است که بعد از سرقت مجسمه قیصر نیز به کار بسته شد تا همزمان با اعلام خبر سرقت (دقیقا همان ساعت و دقیقه و در همان خبرِ اعلام سرقت)، شهردار منطقه از انجام اقدامات لازم برای تهیه و نصب سردیس جایگزین توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران خبر بدهد و نگذارد آب در دل کسی تکان بخورد و احتمالا انتقادی متوجه شهرداری و زیرمجموعه هایش شود!

سرعت عملی شگفت آور که سه روز بعد، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ رازش را برملا و از تأخیر شهرداری در اطلاع رسانی این دست سرقت‌ها به پلیس گلایه کرد. سردار علیرضا لطفی تأکید کرد که زمان اعلام شده به ایشان در خصوص سرقت سردیس قیصر امین پور، احتمالا درست نبوده و یادآور شد که «زمان» عنصری مهم در پیگیری و تعقیب این دست پرونده هاست.

وی افزون بر این موارد، از کشف سرنخ‌های مهمی در این سرقت خبر داد و در ادامه، از تدارک سازوکاری ویژه برای پیشگیری از سرقت مجسمه‌ها در پایتخت سخن گفت و تأکید کرد که آن را به مسئولان شهری ارائه خواهند داد؛ با این یادآوری که ارایه این ساز و کار نیازمند آن است که شهرداری ،فهرستی از مجسمه‌های نصب شده در سطح شهر و جنسشان را به پلیس ارائه دهد.

اتفاقی که بعید است رخ داده باشد؛ به این معنی که بعید است شهرداری فهرست مورد نیاز پلیس را در اختیار نهاد انتظامی گذاشته باشد و در نتیجه، بعید است سازوکاری که پلیس برای ممانعت از سرقت مجسمه‌ها تدارک دیده، به شهرداری ارائه شده باشد. این را می‌شود از خبری دریافت که چند روز پیش منتشر شده و کنکاش پیرامون آن به نکات عجیبی می‌رسد.

بر اساس این خبر، یگان حفاظت شهرداری تهران موفق شده دو سارق سردیس قیصر امین پور را در بومهن دستگیر و از آن مهم تر، سردیس سرقت شده را نیز کشف کند. همان سردیسی که از زمان اعلام سرقتش گفتند که ساخت نسخه دومش را سفارش داده اند و بعدتر مشخص شد به سازنده سردیس نخست سفارش داده شده تا اثرش را تکرار کند.

کاش این خبر به گوش سارقان مجسمه‌های شهر نرسد!

اما حالا که سردیس اول و اصلی یافت شده، چه بر سر سردیس دوم خواهد آمد و اصلا نظر سازنده این اثر درباره کشف اثرش چیست؟ این‌ها برخی پرسش هایی هستند که ایسنا کوشیده با مراجعه به حسین علی‌عسکری، سازنده این اثر پاسخشان را بیابد و در برخورد اول به کشف یک نکته ابهام آفرین منجر شده است: اینکه خبر کشف سردیس به سازنده نرسیده و او نسخه دوم را تحویل داده و تأکید کرده که «در حال نصب است»!

او که برخی دیگر از آثارش نیز از سطح شهر سرقت شده و پیشتر هم سفارش ساخت نسخه دوم را دریافت کرده و تحویل داده است، درباره سردیس قیصر امین پور می‌گوید: «قرار بود نسخه جدید دو یا سه روز گذشته نصب شود، ولی چون ساخت سردیس زمان‌بر است، به تعویق افتاد. البته اگر اصل کار را پیدا کرده باشند، احتمالا همان را نصب کنند.»

اما آیا نسخه اصلی این اثر کشف شده و حالا دو سردیس مشابه از قیصر امین‌پور در اختیار شهرداری تهران است؟ اگر این گونه است، چرا کسی به سازنده اثر خبر نداده تا مثلا فرایند تکرار اثرش را متوقف کرده یا با در اختیار گرفتن نسخه اولیه، اثری کاملا یکسان با آن برای نصب در جایی مثل موزه بسازد؟ اصلا چرا تصویری از سردیس کشف شده منتشر نشده و درباره انگیزه سارقان از اقدامشان حرفی زده نمی‌شود؟

این پرسش زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم سردیس اصلی حین سرقت آسیب دیده و آن گونه که در تصاویر مشخص است، شاسی فلزی قرار گرفته در بطن اثر ـ که برای نصب اثر روی پایه کاربرد دارد ـ از آن جدا شده که اتصال دوباره اش به سردیس برنزی، نیازمند ریخته گری یا پروسه‌های ترمیمی است که باید به خالق اثر سپرده شود که این گونه نشده است.

مجموعه نکاتی که ظاهرا باید آرزو کنیم به گوش سارقان مجسمه‌های پایتخت نرسد، چون در آن صورت مجابشان خواهد کرد با قدرت بیشتری به کارشان ادامه دهند و هیچ گونه نگرانی‌ نداشته باشند، چون مسئولان به جای تعقیب ایشان یا ممانعت از فعالیتشان ترجیح می‌دهند سریع نسخه جدیدی از اثر سرقت شده را جای بگذارند و گاه فراتر رفته و مدعی شوند اثر اصلی را پیدا کرده و به جایش بازگردانده اند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
این همه دوربین در چهارراه ها است نمی توان رصد کرد؟
بی خیال
پاسخ ها
آرش
| United States of America |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
یه بار هم مجسمه مسئولین را بسازید ببینید گم میشه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
جی پی اس در درون سردیس بگذارند با یک برنامه ساده وقتی مجسمه تکان خورد به پلیس خبر بدهد به جای حقوق های چند میلیونی به مدیران شهرداری این پول را بدهید یک مهد کودک تا بچه ها برایتان درست کنند
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
بنده به عنوان یک سارق زحمت کش مجسمه ها باید بگویم این کار صرف زیادی هم ندارد پس زیاد به ما گیر ندهید شغل ما سارقین زحمت کش نه بیمه دارد نه وام مسکن ووو
تازه کلی هم باید سهم به ارگانها بدهیم که مجوز یک سرقت به ما بدهند. ما که سرمایه نداشتیم پورشه وارد کنیم سهمیه هم نداشتیم درس بخونیم.
ای. خدارو شکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
مجسمه و پیکرتراشی در اسلام مورد نکوهش است و از نظر شرع اشکال دارد. رجوع کنید
آسمون و ریسمون‌بهم می‌بافین تهش هم هیچی نمی گین . کار خیلی زشتی است.
انتقاد از دزدیده شدن سردیس و تندیس متوجه پلیس باید باشد نه شهرداری،
آیا نویسنده محترم خبر، حفاظت فیزیکی از میادین شهری را هم وظیفه شهرداری می داند ؟
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
نمیگه شهرداری مراقبت کنه میگه پلیس از شهرداری خواسته درباره جنس و تعداد و مکان نصب مجسمه ها به پلیس گزارش بده و بعد از سرقت همون لحظه که رفتگر متوجه میشه به پلیس خبر بدن نه بعد از اینکه سفارش جدیدش را دادن و ساخته شد و...
خودت هم نفهمیدی چی گفتی !!!!
تابناک عزیز چرا نون بر می کنی خوشت میاد یکی نون خودت رو ببره .ببین از یک سردیس چند خانواده نان می برند سازنده سردیس وکارگرهایش . نصاب سردیس وکارگرهایش . دزد نامحترم و نوچه هایش وبعد از سرقت تلاش برای پیداکردن آن توسط یگان حفاظت شهرداری ومامورانش ودر نهایت نیروی خدوم وهمیشه به گوش انتظامی.این همه افراد از قبل یک سردیس نان می برند حال حساب کن ببین اگر تندیس یا تمام دیس بود چقدر نان داشت.
هه هه
تو رو به هرکسی که ایمان دارید این اگهی های فلاش دارو حذفش کنید اعصابی برای مطالعه متن برای خواننده نمیزارن
امیدوارم گوش شنوا داشته باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
گوش شنوا در ايران ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
این آگهی ها ایجاد نشدن که حذف بشن و روز به روز هم بر تعداد و هم بر فلاش اونها اضافه میشه و راههای جدیدی هم برای نابود کردن اعصاب و چشم خواننده ها ابداع میشه.
به جای این که به امید دیگران بنشینی برادر یا خواهر من، بردار و یه حذف کننده آگهی روی مرورگرت (یا توی گوشی و تبلتت) نصب کن و اعصابتو راحت کن. بگرد دنبال ad block
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
از همه بدتر همونیه که میگه به کانال تلگرامی تابناک بپیوندید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
در فایر فاکس در کنار منتهی الیه سمت راست آدرس بار، آیکونی شبیه کتاب وجود دارد اگر روی آن کلیک کنید فقط متن اصلی را می بینید و تمام تبلیغات حذف میشود
سارقاني كه دزد نيستند
الحمدللاه چیزی که در ارگان های دولتی زیاد وجود دارد بودجه یا همان پول مفت ملت هست
مجسمه قیصر امین پور به درد کی میخوره!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
تا این شعرا و ادبا زنده هستن خون به جگر میشن وقتی طرف مرد ازش سردیس و تندیس و همه دیس درست میکنند عجب مرده پرستیم از همینا که مجوز ساخت سردیس میدن بخواهید یک بیت شعر طرف رو بخونه اونوقت به حرف بنده می رسید
همه می دانند که کار چه کسانی هست! می خواهد که پیگیری کنند. گرچه بعد از پیگیری هم به نتیجه نخواهد رسید!
پلیس فعلا گیر داده به زن و دختر مردم ، وقتی نداره بخواد به کار اصلیش برسه
اين متن ، مصداق بارز آب و تاب دادن بي جهت و بزرگنمايي يك مشكل كوچك بود.
استدلال و منطق نويسنده اصلا قابل قبول نبود.
اول باید مشخص شود که سارقان با چه شیوه ای این سردیس ها را به سرقت می برند. آیا برای این کار سردیس تخریب می شود و هدف آنها از سرقت، سرقت برنز است یا خود سردیس؟ بعد از آن می توان این سردیس ها را جمع آوری و ایمن سازی کرد. استفاده از تجهیزات الکترونیکی در داخل این سردیس ها می تواند امنیت آنها را در مقابل سرقت بالا ببرد و یا اینکه در صورت سرقت محل آنرا به اطلاع مسئولان برساند.
شهرداری مسول حفظ امنیت نیست
یه چیز جالبه پلیس و شهرداری اینقدر این شهر دوربین نصب کرده اند که میشه یک نفر فیلم عروسیش رو از پلیس دریافت کنه،برای جریمه کردن شهرداری زرنگ تشریف داره ولی نمی تونن با این همه دوربین سارق رو تشخیص بدهن والا عجیبه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
روی دیگر سرقت سر دیسها و یا احتمالا تندیسها اینست که دزدها ارزش کارهای هنری را بیشتر از نیروهای خدوم انتظامی و شهرداری میدانند. وقتی شهر داری سفارش تکرار میدهد در واقع ارزش کار هنرمند را زیر سوال میبرد.یکی از چیزهایی که کار هنری را با ارزش میکند تک و اصل بودن آن است.هنرمند هم اگر حاضر به تکرار یک اثر شود فقط بخاطر غم نان است و حتما با اکراه به آن تن میدهد.مگر اینکه این تکرار مربوط به مدل و ژست اثر نباشد و فقط مربوط به نام شخصی که سر دیسش ساخته شده باشد که در آن صورت دیگر تکرار به حساب نمی آید.مثلا آقای قیصر امین پور در ژست و فیگوری متفاوت.
در خصوص سرقت مجسمه هاي شهري يك نمونه آنرا كه خود شاهد بوده ام جهت پيگيري اعلام داشته تا شايد سرنخي براي شناسائي عاملان اين تخريب المان هاي شهري باشد:
حدود 4 سال قبل و در خيابان وليعصر(ع ) در زير پل همت مجسمه فلزي از اسبي با استفاده از قطعات فلزي و چرخ و دنده و . . . كه بس زيبا و هنرمندانه ساخته شده بود با وزن بيش از يك و نيم تن توسط شهرداري نصب و پايه هاي آن نيز به فونداسيون روي ان جوش داده شده بودند و ماهها باعث انبساط خاطر عابران و منتظران ايستگاه اتوبوس روبروي آن ميگرديد. يك روز صبح به ناگاه اثري از آن ديده نشد و عموم اهالي فكر كردند كه شهرداري آنرا به جاي بهتر و ديگري در شهر برده است.
اخيراً و با مطالعه اخبار و گزارشات داده شده از باستي هيلز لواسانات و در عكسهاي گرفته شده از آنجا به ناگاه همان اسب فلزي را در ورودي يكي از ويلاها ديدم كه خود نشان از اين دارد كه عواملي با فرغ بال و خاطر نسبت به برش ج.ش پايه ها از روي فونداسيون آن اقدام نموده و سپس با جرثقيل آنرا به كاميوني حمل نموده و به محل فوق منتقل نموده اند.
اميد آنكه شهرداري با اين سرنخ بتواند گره اي از شناسائي اين سارقين ( كه احتمالاً مجوز هاي خاصي را در اين خصوص و انتقال اين آثار به محل هاي مورد نظر را بايد داشته باشند ) باز نمايد.
چه ربطی داره

مثل این میمونه که وقتی دزد ماشین کسی رو میدزده ، مالک ماشین جدید نخره و استفاده نکنه چون هنوز دزد ماشین پیدا نشده

یا اینکه اگه کسی که ماشینش و دزدیدن بره ماشین جدید بخره پلیس دیگه دنبال دزد نمیفته و دزد هم خیالش راحت میشه

متاسفانه باید بگم این خبرمحتوایش ارزش خواندن نداشت
اگر مجسمه سنگی باشد دزدیده نمی شود این برنز است که قیمت بالایی دارد
سلام
خیلی جالبه که شهرداری رو مسئول می دونین حالا هم که یه سردیس جدید گذاشتن دارین یه گیر دیگه میدین آقا پس این نیروی انتظامی توی مملکت ما چیکاره هست به جای ایجاد طرحهای مقابله با بی حجابی توی پاساژهها و خیابون به فکر ایجاد امنیت بودن یه مقداری بهتر بود اگر هم که نمی تونن بگن خود مردم یه فکری به حال این دزدیها و اخاذیها می کنن
سلام
شهرداری همه کارهایش را به نحو احسنت انجام داده و هیچ مشکل و کم و کاستی ندارد که دنبال سفارش ساخت و نصب مجسمه می دهد؟بابا بی خیال به مروم نان بدهید مجسمه ساختن و نصب کردن چه دردی از مردم دوا می کند؟
استدلال نویسنده چقدرخنده داره.....تیتر میزنه که کاش سارقان نفهمند و خودش در مطبوعات جار و هوار میزنه!شبکه مجازی هم پخش و پلا میکنه...کاش دهن قلمتو میبستی. ...
باجاسازی یک تراشه ساده درون این تندیس هاهم میشود از سرقتشان جلوگیری کرد و هم میتوان درصورت سرقت شدن به مکان نگهداری ان پی برد,به همین سادگی!!!!!
اولا که معلوم نیست چی نوشتید و چی میگید .و هدف چیست؟
دوما اینکه امروز با کیفیتی مناسب امکان تولید سنگهای مصنوعی با قابلیت تراش و ساخت تندیس و سردیس و.. با هزینه هایی بسیار کم و با زیبایی بالا که ضایعاتی انها نیز ارزشمند نباشد وجود دارد و حتی در ایجاد رنگ و طرح نیز متنوع است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۰
برای ضایعات نمیبرند
برای مخالفت با مجسمه سازی میبرند
افتاد !!؟؟؟
کاری که داعش و طالبان میکردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
بالاخره یکی اصل ماجرا رو گفت.
مخالفت با مجسمه و پیکر تراشی در اسلام است و نکوهش شده
با نصب ردیاب در داخل مجسمه هنگام ساخت براحتی سارق قابل رد گیری است.
خوب اصل قضیه رو نگفتی: اینی که پیدا شده رو کی دزدیده بود؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان