بازدید 3038
۱

سیاسی کاری مانعی برای توسعه شهری

کد خبر: ۹۲۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱ 09 October 2019

این روزها بیشتر شاهد سیاسی کاری و اقدامات جناحی در مدیریت شهری هستیم تا اقدامات اساسی در این زمینه به شکلی که هر مسئولی که تریبون در اختیار دارد به جای گامی موثر در جهت بهبود وضعیت به نقد دوره های گذشته شهری می پردازد.

به گزارش تیترشهر، بررسی‌ها نشان داده که پروژه‌های شهرداری تهران آسیب‌های جدی دارند؛ به گونه‌ای که عمدتا بدون برنامه و انجام مطالعات توجیهی انجام شده‌اند که در نتیجه پس از پایان پروژه به جای آنکه راهگشا باشند، خود گره‌ای بر شهر ایجاد می‌کنند.

تجربه ده سال گذشته نشان می‌دهد که عدم نظارت دقیق و کلان کمیسیون عمران باعث صدها میلیارد تومان خسارت به طرح‌های عمرانی شده است.

اما این موضوع از گذشته تاکنون همچنان ادامه دارد و به جای اینکه شاهد بهبود وضعیت و برداشتن باری از دوش مشکلات شهری باشیم؛ امور شهری به سیاسی کاری کشیده شده و تنها به نقد دوره های گذشته می‌پردازد.

در گذشته پروژه های بسیاری با نقاط قوت و ضعف در راستای توسعه شهری احداث شد. پروژه هایی که تنها موضوعی بود برای نقد دوره های بعد نه درسی برای آنها. که از جمله آن می توان به برج میلاد و پل صدر اشاره کرد.

در این زمینه چندی پیش محسن هاشمی رفسنجانی، رییس شورای شهر تهران در مراسم تهران پژوهان که به مناسبت هفته تهران برگزار شد با بیان اینکه با پژوهش دقیق و متقن تصمیمات غلط در حوزه های مختلف رخ نخواهد داد افزود: اگر پژوهش دقیقی رخ می داد شاهد ایجاد برج میلاد، پل صدر و موارد این چنینی نبودیم چرا که برج میلاد با صرف هزینه و وقت زیاد به هیچ عنوان نماد تهران نبوده است.

وی گفت: این برج کاربری لازم مدنظر از جمله کاربری مخابراتی را نداشته و هم اکنون به مکانی تفریحی تبدیل شده است. توجه به پژوهش و بررسی همه جانبه باعث می شود که بسیاری از کارهای غلط رخ ندهد.
هاشمی بیان کرد: باید پژوهش قبل از تصمیم گیری رخ دهد و این موضوع به ما کمک می کند تا بسیاری از موارد و مطالعات دقیق و قابل اتکا باشد.

درست است که کلنگ ساخت برج میلاد به عنوان بلندترین ساختمان ایران در سال 76 به زمین خورد ولی هیچ کس نفهمیده بود فعالترین گسل تهران درست زیر برج قرار گرفته است درواقع این برج بدون کار کارشناسی قد علم کرد.
اما آیا مدیریت شهری فعلی در راستای بهبود و اصلاح این امر اقدامی انجام داده یا تنها به نقد و زیر سوال بردن پروژه و پاک کردن صورت مساله پرداخته است؟!

مشکلات شهری در تمام دوره ها/ نقد راهی از پیش نمی برد

طبق آخرین آمار منتشر شده از هزینه تمام شده ساخت برج میلاد بیانگر آن است که تا ابتدای سال ۸۷ مجموعه هزینه‌های انجام شده برای ساخت برج ۲۳۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که این رقم در زمان افتتاح پروژه به گفته مدیرعامل سابق برج (رحیم مطهرنژاد) به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید و حداقل ۲۰ کاربری مختلف برای آن تعریف شد.

ساخت برجی با هزینه ای گزاف...

این در حالی است که این موضوع در دوره جدید نیز به وضوح به چشم می خورد و مسئولان شهری دوره جدید برای اینکه ایرادات اقدامات خود را بپوشانند تنها به نقد پروژه های گذشته اکتفا می کنند.به این معنا که اقداماتی با اعتبار بسیار و کار غیرکارشناسی در حال رخداد است.

درواقع پس ازمدت ها رخوت شهرداری تهران در حوزه عمرانی، سال گذشته ۵ پروژه در شهر به بهره برداری رساند.
یکی از این پروژه ها تقاطع های غیرهمسطح بزرگراه ارتش با بزرگراه های امام علی(ع) و شهید صیاد شیرازی است. پروژه ای که به گفته شهروندانی که از این پروژه استفاده می کنند، نه روشنایی کافی دارد و نه تابلوی راهنما که رانندگان بتوانند در زمان مناسب برای تغییر مسیر تصمیم گیری کنند.
بنابراین این مشکلات در هر دوره به شکلی نمایان می شود.

هم‌اکنون در حوزه شهری باید اقدامات اولویت‌بندی شده و قطعا برخی از پروژه‌های عمرانی که نیازهای اساسی شهروندان را بیشتر تامین می‌کند مورد توجه گرفته و منابع در این بخش هزینه شود، نه اینکه هزینه اضافی برای پروژه های در ابهام صورت بگیرد.

با تمام این تفاسیر نباید مسئولان شهری به جای توسعه شهری به دنبال سیاسی کاری و اقدامات جناحی باشند چراکه این امر نه تنها چالش جدید به همراه خواهد داشت بلکه موضوع اصلی احقاق حقوق عامه مغفول می ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
متاسفم برای این سیاسی بازی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل