بازدید 3596

خودداری وزارت‌خارجه‌آمریکا از ارائه اطلاعات به کنگره

«آدام شیف» رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که وزارت امور خارجه این کشور از ارائه پیام‌های «گوردون سوندلند» سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا که با تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهوری مرتبط است، خودداری می‌کند.
کد خبر: ۹۲۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۲ 08 October 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، دولت آمریکا به گزارش رویترز به سفیر این کشور در اتحادیه اروپا دستور داده است تا در جلسه دموکرات‌های مجلس نمایندگان در مورد موضوع استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری شرکت نکند.

شیف به خبرنگاران گفت: نه تنها کنگره از شهادت سفیر آمریکا محروم می‌شود، بلکه ما نیز مطلع هستیم که وی پیام‌ها یا ایمیل‌هایی در یک سیستم شخصی دارد که در اختیار وزارت امور خارجه قرار گرفته است.

وی افزود: اگرچه ما از سفیر این اطلاعات را درخواست کرده ایم، وزارت امور خارجه از ارائه این پیام‌ها دریغ می‌ورزد.

شیف گفت: این پیام‌ها با تحقیق در مورد استیضاح رئیس جمهوری، ارتباط بسیاری دارد.

قرار بود سوندلند روز سه شنبه در نشست سه کمیته مجلس نمایندگان به طور داوطلبانه شهادت دهد، اما دولت ترامپ وی را از این کار منع کرد.

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا، کوتاهی و خودداری از ارائه این اسناد را دلیل محکمی بر کارشکنی در عملکرد قانونی کنگره خواند و گفت: رئیس جمهوری و وزارت خارجه با بازداشتن ما از استماع شهادت و دستیابی به این اسناد، ما را از واقعیات مورد نیاز برای دفاع و حمایت از امنیت ملی باز می‌دارند.۹۱۰۹

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا بار‌ها هشدار داده اند که اگر دولت ترامپ در روند تحقیق در مورد استیضاح وی مداخله کند، این مساله به منزله کارشکنی است، اتهامی که مستحق استیضاح است.

سوندلند درگیر رسوایی رو به تشدیدی در مورد تلاش رئیس جمهوری برای واداشتن اوکراینی‌ها به تحقیق در مورد «جو بایدن» رقیب انتخاباتی ترامپ است.

اگرچه اوکراین عضو اتحادیه اروپا نیست، اما ترامپ به سوندلند توصیه کرده است هدایت مناسبات دولتش با کی‌یف را برعهده گیرد.

از نظر دموکرات ها، سوندلند شاهدی کلیدی برای آنچه میان دو کشور روی داده، است.

سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا به طور مستقیم با ترامپ در مورد موضوعات مهمی که زیر ذره بین مجلس نمایندگان است، گفت: وگو کرده است.

ماجرای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا از آنجا آغاز شد که فردی افشاگر که گفته می‌شود یک مقام امنیتی است با ثبت شکایتی مدعی شد که ترامپ از قدرتش برای درخواست از یک کشور خارجی به منظور دخالت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا سوءاستفاده کرده است.

ترامپ در گفت: وگوی تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین که اواخر تیر ماه انجام شد، از او خواست درباره فساد مالی «هانتر بایدن» پسر جو بایدن تحقیق کند. همین تماس تلفنی، روند تحقیق در مورد استیضاح ترامپ را کلید زد.

در همین حال، در روز‌های اخیر رسانه‌های آمریکا از وجود افشاگر دومی نیز خبر دادند، فردی که گفته می‌شود اطلاعات دست اولی دارد که ادعای افشاگر اول را تایید می‌کند.

از قرار معلوم، هر دو افشاگر عضو نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا هستند و این طور به نظر می‌رسد که ترامپ در میان نهاد‌های امنیتی مخالفان زیادی دارد.

به موجب قانون اساسی آمریکا، کنگره مجاز است که رئیس جمهوری را پیش از به پایان رسیدن دوره چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود، رئیس جمهوری به یکی از موارد «خیانت، رشوه و سوء استفاده از قدرت» متهم است که ترامپ به دلیل سوء استفاده از قدرت در آستانه استیضاح قرار دارد.

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ نفر از یکصد عضو سنا باید به تخلف و اتهام او رأی دهند.

جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکرات‌ها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکرات‌ها رأ‌ی می‌دهند.

مجلس نمایندگان در زمان حاضر در کنترل دموکرات هاست. این مجلس برای استیضاح ترامپ به ۲۱۸ رأی نیاز دارد.

دموکرات‌ها ۲۳۵ کرسی مجلس نمایندگان را در دست دارند؛ در حالی که این سهم برای جمهوریخواهان ۱۹۸ کرسی است.

یک کرسی نیز در اختیار «جاستین آماش» نماینده مستقل از میشیگان است و یک کرسی این مجلس از بخش هفتم ویسکانسین خالی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار