بازدید 6722

صادقی: ۱۰۰ نفر از آقازاده‌ها بورسیه گرفتند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که ۱۰۰ آقازاده و آقا با رانت از بورس تحصیلی برخوردار شده‌اند، گفت: رئیس قوه قضاییه با فسادعلمی در دانشگاه‌ها برخورد کند که زمینه ساز فساد‌های دیگر است.
کد خبر: ۹۲۸۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 08 October 2019
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که ۱۰۰ آقازاده و آقا با رانت از بورس تحصیلی برخوردار شده‌اند، گفت: رئیس قوه قضاییه با فسادعلمی در دانشگاه‌ها برخورد کند که زمینه ساز فساد‌های دیگر است.

به گزارش ایسنا، محمود صادقی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه در توضیح سوالش از وزیر علوم درباره صدور احکام بورسیه تحصیلی گفت: بیش از سه سال از طرح این سوال می‌گذرد، اما هنوز تبعات آثار زیان بار مربوط به استفاده از بورسیه‌ها گریبانگیر آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور است. این که امروز نمایندگان در لایحه مالیات بر ارزش افزوده ماده ۲۴ را درباره ایجاد زمینه جهت استخدام‌های خارج از روال عادی و قانونی حذف کردند بدان معنا است که مجلس با تبعیض و رانت مخالف است.

وی با اشاره به مصوبه سال ۶۴ درباره اعزام دانشجو به خارج از کشور گفت: طبق این مصوبه اعزام دانشجو به خارج از کشور برای ادامه تحصیل منوط به شرکت در آزمون سراسری اعزام بود که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شد با این روال هر کسی حق برابر برای شرکت در رقابت علمی را داشت تا از امتیاز بورسیه برخوردار شود درباره مربیان هم باید حداقل سه سال سابقه خدمت داشته و حدنصاب امتیاز جدول ارتقا را کسب کرده و شرایط فعلی هم وجود داشت.

صادقی یادآور شد: متاسفانه در دولت گذشته در سال ۸۵ روال قانونی اعزام به هم خورد، مطابق تصمیم شورای مرکزی بورس تصمیم به عدم برگزاری آزمون گرفته شد و داوطلبان را خودشان انتخاب می‌کردند روال این بود که از بین دانشجویان نمونه در رشته‌های خاص افراد انتخاب شوند.

این عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس ادامه داد: در سال ۸۷ دستورالعمل عوض شد؛ یک بند اضافه کردند مبنی بر این که افراد دارای خدمات فرهنگی مشمول امتیاز بورس می‌شود. صرف حداقل معدل ۱۴ برای کارشناسی و معدل ۱۶ برای کارشناسی ارشد تعیین شد که مورد موافقت وزیر علوم قرار نگرفت. تدریجا لیست رشته‌های ضروری برای اعزام حذف شد؛ لذا کسانی از امتیاز بورسیه برخوردار شدند که فارغ التحصیل رشته‌های ضروری نبودند؛ در همان سال‌ها کسانی از مناطق محروم صلاحیت لازم علمی را داشتند، اما به آن‌ها بورسیه تحصیلی ندادند چه نیازی بود برای کسانی هزینه هنگفت مصرف شود که بورسیه بگیرند؟ این تبعیض ناروا عدم شفافیت و ایجاد زمینه برای رانت و حامی پروری را فراهم کرد و لیست‌های سفارشی جایگزین آزمون و رقابت علمی شد.

صادقی افزود: سوال ما این است چرا وزارت علوم اعلام نمی‌کند چه تعداد از بورسیه‌ها از مقامات و منتسبان به مقامات بوده و چرا این وزارتخانه جسارت و شجاعت لازم برای پاسخ به این سوال را ندارد. بنده لیست ۱۰۰ نفره‌ای از آقازاده‌ها و آقا‌ها را دارم که با رانت بورسیه گرفتند این لیست شامل نماینده مجلس و فرزندان نمایندگان مجلس، امام جمعه، فرمانده انتظامی و وزیر است. کمیته منتخب رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم با این افراد چطور رفتار کرده است کسی که می‌خواهد از این طریق استاد دانشگاه شود مگر صلاحیت علمی دارد که دانشجو را پرورش دهد؟ این افراد روال غیر شفاف و تبعیض آمیز داشته و می‌خواهند در ادامه در محیط علمی فعالیت کنند؛ بعضا ملاک انتخاب این افراد برای دادن بورسیه داشتن انگیزه انقلابی و اعتقاد به نظام و ارزش‌ها بوده است.

نماینده تهران خاطر نشان کرد: نماینده دوره هفتم و هشتم در سربرگ خود تعداد زیادی از افراد را برای برخورداری از بورسیه تحصیلی معرفی کرده، جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان تشکل سیاسی و دانشجویی هم لیست ارائه کرده این کار توسط معاون اداری و مالی و معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم وقت هم انجام شده است برخی از نهاد‌ها مانند بسیج هم لیستی برای داشتن بورسیه تحصیلی معرفی کردند براین اساس تعدادی از طریق سفارش از امتیاز بورس برخوردار شده‌اند.

صادقی با انتقاد از محرمانه بودن لیست پذیرفته شدگان در آزمون و مشمولان بورسیه گفت: مطابق قانون انتشار و دسترسی اطلاعات تمامی دستگاه‌های دولتی موظف‌اند تصمیمات خود را به اطلاع عموم برساند پس چرا باید لیست بورسیه‌ها محرمانه باشد و کسانی به جرم انتشار لیست محکوم شوند؟ اشکال و سوال من به این روال طی شده در وزارت علوم است که شمار قابل توجهی بورسیه تحصیلی بدون طی کردن روال قانونی را طی نکرده است.

وی افزود: در این بین سوال این است که کمیته رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم بر چه مبنای قانونی تصمیم گرفته و چه تعداد بورسیه را لغو کرده است. حکم آن‌ها این بوده که این افراد با هزینه شخصی در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند؛ یعنی کسانی که در رقابت علمی شرکت نکرده‌اند. جوانان ما چه گناهی دارند که از این شرایط برخوردار نبوده و در مقابل آن افرادی بدون شرکت در رقابت علمی با رانت و سفارش و انتساب به این و آن وارد فضای علمی شده‌اند؟ بدتر آن است که تعلل وزارت علوم در برخورد با فساد باعث شده این افراد بعد از گذران تحصیل در دانشگاه وزارتخانه را برای استخدام جذب تحت فشار قرار دهند با همین روش بیش از ۳ هزار نفر جذب شدند.

وی افزود: این افراد به حکم دیوان عدالت اداری متوسل شدند، ولی مگر این حکم می‌تواند به فرد اعتبار و وجهات لازم برای فعالیت در دانشگاه را بدهد؟ البته که قرار است بیش از ۷۰ نفر با حکم دیوان عدالت اداری در دانشگاه‌ها جذب شوند. دانشگاه‌ها را ملزم کرده که برای این افراد ردیف استخدامی لحاظ کنند. این کار به دانشگاه تربیت مدرس تحمیل شد و بعد رئیس دانشگاه را محکوم کردند، چون نمی‌خواهد زیر بار روال‌های غیر قانونی رود. با این وجود هم استخدام تحت فشار انجام شد اکنون می‌گویند ردیف استخدامی ایجاد شود مگر رئیس دانشگاه می‌تواند قبل از داشتن ردیف از سازمان اداری و استخدامی ردیف استخدامی ایجاد کند.

صادقی با بیان این که عده‌ای قرار است در دانشگاه تربیت مدرس استخدام شوند گفت: ما چه کاری با دانشگاه‌هایمان می‌کنیم؟ امروز همه دادمان از فساد بلند شده، اما به زمینه‌های فساد توجه نمی‌شود. از آقای رئیسی می‌خواهم با فساد علمی در دانشگاه‌ها برخورد کند، چون زمینه ساز فساد‌های دیگر می‌شود.

وی با انتقاد از انفعال وزارت علوم گفت: فرجی دانا ایستادگی کرد، اما همان نمایندگانی که در مجلس قبلی از رانت و بورسیه استفاده کرده بودند او را استیضاح کرده و دولت را با چالش مواجه کردند. ما میراث‌دار آن روال غیر قانونی هستیم؛ انتظارمان این بود که آقای غلامی با قاطعیت بیشتری از حقوق دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی و روسای دانشگاه‌ها استفاده کنند که این اتفاق رخ نداد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۶
در این دیار کسی که در ادارات دولتی یا خصوصی مرتکب فساد میشود منفور نیست بلکه او را اقای زرنگ خطاب میکنند که با هوش و استعدادش در فریب محل کار خود توانسته مالی به جیب بزند دزدان کشور و رانت خوران و مفسدان را اقا زاده خطاب میکنند کسی که در ادارات صادقانه خدمت میکند توسط گروه های فساد بشدت سرکوب و تخریب میشود مبارزه با دروغ و فساد و رانت و اقا زادگی فقط نباید شعار باشد انقدر که مسئولین با بد حجابی مبارزه کردند اگر با فساد مبارزه میکردند الان یکی از بهترین کشور ها در امر مبارزه با فساد بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
کاملا درسته
متاسفانه هنوز مشکل خودی و غیر خودی حل نشده است. هر جناحی که در قدرت است به نفع خود نیرو پرورش میدهد.
کلش واس ماس
پس نگیددیگه چرانخبه هافرارمیکنن
فقط اين نيست که همه جا پر از فساد و رانت و انحصار متصلين به قدرت و آقازاده ها و نماينده ها و وزراء و غيره هست کسي رسيدگي کننده نيست همه در حال رانت و چپاول و غارتند و فقط سر مردم بي کلاه مانده که با حاشيه سازي و فرافکني و ايجاد پرونده همه را به ترس وا ميدارند البته ملت بيدارند و صبرشان به سر اومده
آقای دکتر صادقی اگر در ادعای خودتان صادق هستید، این لیست را منتشر کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
دقیقا
بنده تعجب میکنم که چرا امریکا و اروپا و کانادا به این عاغازاده ها اجازه ورود میدن...
حالا با آزمون یا بی آزمون مگه همین آزمون کنکور کلی تقلب و فساد انجام نمی شه؟ هیچ ارکانی در کشور باقی نمونده که به فساد آلوده نشده باشه چون اصل اینه که من در پست و مقام بمونم و بقیه ازادن هر کاری دوست دارن با مردم و کشور انجام بدن.
همه این سه هزار نفری که بدون ضابطه بورس گرفتند آقازاده محسوب می شوند.
لیست کاملا مشخص است افرادی مانند آقای بذرپاش هستند . تفاوت کشور ما با بقیه در همین عدم شفافیت و رانت های مختلف است. هر کس با پارتی وارد کار شود نه تنها مفید نیست بلکه رانت پرور است که گوشش هم به هیچ پندی بدهکار نیست. جمع کنید این همه رانت را. هر کس در هر سازمانی و تشکیلاتی قرار گرفته تنها تلاشش مادام العمر کردن خود و نوادگان خود در آن سازمان است. مثال وزارت علوم ، وزارت نفت ، قوه قضاییه ، کانون وکلا ، وزارت صمت ، خودروساز ها ، بانک ها ، شهرداری ها ، وزارت کشور ، وزارت اقتصاد ، ستاد اجرایی فرمان امام ، بنیادها ، سپاه ، سازمان برنامه ، صدا و سیما ، صندوق ها از همه نوعش مانند صندوق توسعه ملی و... و علی ماشااله . هیچ کجای دنیا اینگونه نیست . دلیل مخالفت مقامات کشور -تاکید می شود مقامات کشور و نه مردم - با شفافیت در این کشور همین کلاهبرداری هاست .چزا نباید انتخاب ها با آزمون باشد و چرا نباید رانت ها را حذف کرد. اینها از نمود اصلی جهان سومی بودن ماست. در رقابت است که افراد موفق می شوند و کشور پیشرفت می کند نه با پارتی بازی و زد و بند و رابطه
سال 68 دانشجوی دانشگاه صنعتی بودم.توی یکی از روزنامه ها(احتمالا کیهان بود) مطلبی کوچکی در گوشه یک صفحه روزنامه در گلایه یه دانشجوی رتبه اولی تخصص چشم نوشته بود که گفته بود آرزوی بچه گی من چشم پزشک شدن بود و الان که در آزمون قبول شدم پذیرش نمکنند و درخواست کمک کرده بود. اتفاقا این مطلب را برای یکی از دوستان که دندانپزشک بود تعریف کردم.ایشان گفتند من این شخص را می شناسم و ضمن تایید مطلب گفت که رییس دانشگاهی که قبول شده بود به این شخص گفته بود که سهمیه دانشگاه 10 دانشجوی تخصص چشم داریم و یازده نفر سفارش شده دارم و نگرانی من نفر یازدهم است نه شما..........این موضوع و امثال چنین موضوعات را سال های سال مسئولین می دانستند و همچنین فسادها را و همه ساکت.
پس آیندمون هم مثله حالمون روشن ، رو به سوی قله های پیشرفت و افقی روشن در انتظار کشور عزیزمون ایران سربلند ...
این یکی از عملکردهای دولت پاک دستان بوده
حالا اگه این ژن خوب ها برنگردن و همون جا بمونن باز برد مردم ایران است
تا کی می خواین از عنوان آقازاده برای اینها استفاده کنید
انقدر گفتین خود این افراد فاسد هم باورون شده ایشون آقازادن و ما رعیت.
تو ادبیاتتون دقت کنید لطفا
خوب خوبه که. زمان احمدی نژاد تعداشون به 14000 نفر رسیده بود
جرات داری انتشار بده اسامی را
کی باعث شد وزیر علوم وقت که جلو بورسیه ها را گرفت برکنار بشه
فقط تو این کشورهای توسعه نیافته مردم نامحرم حساب می شوند. .... چرا اسامی را اعلام نمی کنید؟ کسانی که زمینه انجام آن را فراهم کردند؟
اسمشون رو معرفی کنید همین براشون بسه. می رن خودشون رو گم و گور می کنند.
بورسیه های سال آخر ریاست جمهوری آقای خاتمی یادتون هست؟
خواهشا ببینید کیا در دانشگاه مگیل کانادا بورسیه گرفتن از فرزندان آقایان خصوصا اونهایی که چندین سال قبل بحث تساهل وتسامح را زیاد مطرح میکردند
وخیلی از کسانی که در بهترین دانشگاههای این مملکت درس خوانده اند و در نقاط محروم تحصیل می کنند را مجبور می کنند تا درخواست پیمانی دائم بدهند تا جا برای این نازنینان باز شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان