بازدید 14032
آخرین تحولات خاورمیانه؛

روایت فیگارو از «مرد بیمار» خاورمیانه/چند تصمیم مهم کابینه عراق برای معترضان/ عملیات گشت‌زنی نظامیان آمریکایی در شمال سوریه/ گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره «منطقه امن» در شمال سوریه

چند تصمیم مهم کابینه عراق برای معترضان، عملیات گشت‌زنی نظامیان آمریکایی در شمال سوریه، گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره «منطقه امن» در شمال سوریه و جزئیات دیدار سخنگوی انصارالله با سفیر انگلیس، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به روایت فیگارو از «مرد بیمار» خاورمیانه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۹۲۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰ 07 October 2019

چند تصمیم مهم کابینه عراق برای معترضان، عملیات گشت‌زنی نظامیان آمریکایی در شمال سوریه، گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره «منطقه امن» در شمال سوریه و جزئیات دیدار سخنگوی انصارالله با سفیر انگلیس، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به روایت فیگارو از «مرد بیمار» خاورمیانه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نشریه «فیگارو» در یادداشتی در مورد وضعیت عربستان سعودی در منطقه، نوشته است «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور عملا در هر سه جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست خورده و اکنون موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران تغییر یافته است.

«رنو ژرارد» تحلیلگر فیگارو در ابتدای این یادداشت نوشته است: «دو سال و نیم پیش، پادشاهی عربستان سعودی به لطف ثروت و ائتلاف‌هایی که داشت، می‌توانست خود را قدرتی بخواند که می‌تواند وضعیت راهبردی خاورمیانه را تغییر دهد. آن زمان، رئیس‌جمهور قدرتمندترین کشور جهان یعنی ایالات متحده در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت. آن زمان تصور می‌شد که خصوصی‌سازی شرکت نفتی "آرامکو" می‌تواند ۲ تریلیون دلار درآمد ایجاد می‌کند و این پول در زمینه فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌شود. آن زمان محمد بن سلمان ولی‌عهد و وزیر دفاع سعودی ادعا می‌کرد که ابزارهای لازم را برای کشیدن عملیات نظامی به داخل اراضی ایران در اختیار دارد.»

وی می‌افزاید: «اما امروز اوضاع دیگر آن طور نیست. اکنون این پادشاهی مانند "مرد بیمار" خاورمیانه به نظر می‌رسد و از نظر نظامی، سیاسی و دیپلماتیک، در موضع ضعف است.»

روایت فیگارو از «مرد بیمار» خاورمیانه/چند تصمیم مهم کابینه عراق برای معترضان/ عملیات گشت‌زنی نظامیان آمریکایی در شمال سوریه/ گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره «منطقه امن» در شمال سوریه

نویسنده در مورد بعد نظامی نوشته است: «از منظر نظامی، آن‌ها اخیرا با ضربه‌هایی عظیم روبه رو شده‌اند. روز چهاردهم سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۳ شهریور) تأسیسات نفتی راهبردی این کشور هدف حمله موفق پهپادها و موشک‌های کروز قرار گرفت. حوثی‌ها مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و عنوان کردند که این عملیات در پاسخ به بمباران‌هایی است که نیروی هوایی سعودی علیه آن‌ها انجام داده است. حوثی‌های شیعیان کوه‌نشین اهل شمال یمن هستند که در سپتامبر ۲۰۱۴ صنعا را به کنترل خود درآوردند و در سال ۲۰۱۵ بن سلمان علیه‌شان اعلام جنگ کرد. ارتش عربستان سعودی با وجود تجهیزات نظامی گران قیمت، نشان داده که از شکست دادن این جنگجویان ناتوان است. سعودی‌ها اخیرا در مرز خود هم ضربه خورده‌اند و حوثی‌ها به یکی از تیپ‌های ارتش آن‌ها یورش برده و صدها تن را به اسارت گرفته‌اند.»

ژرارد در تحلیل بعد سیاسی، نوشته است که عربستان سعودی توانست در ابتدا ائتلافی متشکل از چند کشور برای حمله به یمن تشکیل دهد، اما در ادامه با «بمباران کور صنعا و هدف قرار دادن مدارس و بیمارستان‌ها (و در تازه‌ترین مورد یک زندان که محل نگهداری اسرای سعودی بود) و ایجاد قحطی در این کشور، مردم یمن را رنجاندند.»

وی به وضعیت داخلی بن سلمان هم اشاره کرده و نوشته است، او با اعدام شیخ «نمر باقر نمر»، جمعیت شیعه عربستان سعودی را نیز که در مناطق شرقی این کشور زندگی می‌کنند، از خود راند. او نوشته است: «شیعیان عربستان سعودی هرگز شاهزادگان خود را به دلیل اعدام شیخ نمر باقر النمر نخواهند بخشید. این آیت‌الله قطعا برای خاندان پادشاهی سعودی حرمتی قائل نبود، اما قطعا مرتکب جرمی نشده بود که سزای آن ریخته شدن خونش باشد.»

نویسنده فیگارو می‌افزاید: «محمد بن سلمان که نشان داده حتی توان دفاع از اراضی خود را هم ندارد، دیگر ادعا نمی‌کند که می‌تواند علیه ایران جنگ به راه بیندازد. او حتی می‌گوید چنین جنگی یک فاجعه است و از جامعه بین‌الملل می‌خواهد این را مد نظر داشته باشند. او حتی در منطقه خود، هر روز بیش از قبل منزوی می‌شود. حمایت اماراتی‌ها از او، از لفاظی فراتر نمی‌رود: آن‌ها در جنوب یمن در تقابل با او بازی می‌کنند و می‌دانند که چطور برای حفظ روابط با شیعیان فارسی، به تهران هیأت دیپلماتیک بفرستند. خطای دیگر او این بود که با قطر هم وارد درگیری شد و تلاش کرد با محاصره، این کشور را به باج‌گزار خود تبدیل کند. این کشور کوچک [در برابر عربستان] ایستادگی کرد و به تحکیم ائتلاف دیرینه خود با آنکارا پرداخت.»

در جمع‌بندی این یادداشت، آمده است: «ضعف ریاض، موازنه قدرت در خلیج فارس را به نفع تهران تغییر داد. ایرانی‌ها در جنگ ترکیبی، با استفاده از ابزارهای غیرقابل ردیابی، قابلیت قابل توجهی از خود نشان داده‌اند.»

ژرارد در پایان نوشته است، در صورتی که ایران صبوری به خرج دهد و از اهرم‌های به دست‌آمده به نحوی مناسب استفاده کند، می‌تواند به نتیجه مطلوب دست یابد، چون به گفته وی «ترامپ عزم و قدرت آن‌ها را درک می‌کند و در رؤیای یک توافق بزرگ با آن‌هاست.»

چند تصمیم مهم کابینه عراق برای معترضان

روند اعتراضات عراق با گذشت پنج روز، در شرایط آرامی است و دیگر خبرهای چندانی از آشوب‌های روزهای ابتدایی نیست؛ در این میان مسئولان عراق از جمله پارلمان و دولت نیز جلسات فشرده خود را برگزار کرده و با تصمیماتی قول بهبود اوضاع را به مردم داده‌اند.

به نوشته شفق نیوز، شب گذشته کابینه اضطراری دولت عراق به ریاست «عادل عبدالمهدی» در شرایطی برگزار شد که جز در شهر بابل که نیروهای امنیتی با معترضان در مقابل ساختمان استانداری درگیر شدند، دیگر شهرهای عراق شب آرامی را سپری کردند.

اما در خصوص جلسه شب گذشته، باید گفت اولین تصمیمات مهم در راستای پاسخ به مطالبات معترضان به دست کابینه عراق گرفته شد که عمده آنها در خصوص تهیه مسکن برای خانواده‌های بی بضاعت و کم درآمد و ایجاد اشتغال بود. طبق تصویب هیأت دولت عراق، مقرر شد تا زمین‌های مسکونی برای خانواده‌های کم درآمد و دیگر طیف‌ها طبق تصمیم شورای وزیران، اختصاص یابد. همچنین باید جانمایی ۱۷۰۰۰ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های کم درآمد در استان‌ بصره (در بازه زمانی کمتر از چهار هفته) که از پیش آغاز شده بود، تکمیل شود.

کابینه اضطراری عراق همچنین تصویب کرد که طرح ملی اسکان بر مبنای ساخت صد هزار واحد مسکونی در تمامی استان‌ها آماده و به مرحله اجرا درآید. در این طرح اولویت با استان‌ها و مناطق کم برخوردار است.

از دیگر تصمیمات شب گذشته مستمری سه ماهه به مبلغ ۱۷۵۰۰۰ دینار برای ۱۵۰۰۰۰ نفر از بیکارانی که توان کار ندارند بود. مبلغ کلی این طرح هشتاد و هفت و نیم میلیارد دینار برآورد شده است.

همچنین تصویب شد در عرض سه ماه در تمامی استان‌ها کیوسک‌هایی دایر شود و هر فردی دو نفر را به کار بگیرد که ازین طریق ۴۵ هزار تن می‌توانند دارای شغل شوند.

وزارت دفاع عراق نیز موظف شد تا طرح جذب نیرو از میان جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال را عملی کند. طبق تصمیم هیأت دولت عراق، تمامی کشته شدگان اعم از معترضان و نیروهای امنیتی شهید محسوب شده و به خانواده‌های آنها حقوق و مزایا تعلق می‌گیرد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز جمعه ضمن اعلام آمادگی برای تغییرات و اصلاحات، از قوه قضائیه و قوه مقننه خواست در این راستا، به دولت او کمک کنند.

عملیات گشت‌زنی نظامیان آمریکایی در شمال سوریه

نظامیان آمریکایی روز یکشنبه گشت‌زنی زمینی را در شهر «تل ابیض» در شهر «رقه» در شمال سوریه که تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد به نام «یگان‌های مدافعین خلق» وابسته به پ‌ک‌ک است، انجام دادند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» به نقل از منابع محلی، یک کاروان متشکل از هفت دستگاه خودروی زرهی آمریکا در این گشت‌زنی مشارکت داشته‌اند.

پ‌ک‌ک از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده و طی سی سال نبرد مسلحانه این گروه با دولت مرکزی تاکنون هزاران تن جان خود را از دست داده‌اند.

آنکارا شانزده مرداد گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد با آمریکا بر سر تشکیل یک مرکز مشترک عملیات در ترکیه به منظور هماهنگی امور مربوط ایجاد منطقه امن و اداره آن توافق کرده‌ است.

رسانه‌های ترکیه قبلاً گزارش کرده بودند آنکارا خواستار ایجاد یک منطقه امن ۳۲ کیلومتری در شمال سوریه است و اصرار دارد که «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) از این مناطق پاکسازی شوند.

ارتش آمریکا از سال ۲۰۱۵ میلادی به بهانه نبرد با داعش، از یگان‌های مدافعین خلق حمایت نظامی و لجستیکی می‌کند. واشنگتن ۱۸ پایگاه نظامی با ۲۰۰۰ پرسنل در سوریه دارد.

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره «منطقه امن» در شمال سوریه

رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی درباره تحولات سوریه رایزنی کردند.

بر اساس این گزارش، ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در این تماس تلفنی درباره ایجاد «منطقه امن» در شمال سوریه گفت‌وگو کردند.

روایت فیگارو از «مرد بیمار» خاورمیانه/چند تصمیم مهم کابینه عراق برای معترضان/ عملیات گشت‌زنی نظامیان آمریکایی در شمال سوریه/ گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره «منطقه امن» در شمال سوریه

اردوغان و ترامپ همچنین در خصوص دیدار دو طرف در واشنگتن طی ماه نوامبر آینده توافق کردند.

لازم به ذکر است ترکیه قصد دارد به بهانه مقابله با «تهدید» کردها، منطقه‌ای تحت نظر خود در داخل خاک سوریه ایجاد کند.

جزئیات دیدار سخنگوی انصارالله با سفیر انگلیس

شماری از مزدوران ائتلاف سعودی اماراتی روز یکشنبه در عملیات نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در استان الجوف کشته و یک بولدوزر نظامی آنها منهدم شد.

خبر دیگر اینکه محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله با سفیر انگلیس دیدار کرد. بر اساس گزارش المیادین، عبدالسلام گفت ما در دیدار با سفیر انگلیس، آتش بس نظامی را در سایه ابتکاری که المشاط رئیس شورای  عالی سیاسی یمن مطرح کرد، بررسی کردیم.

المسیره در این باره گزارش داد، محمد عبدالسلام رئیس هیأت ملی یمن با مایکل آرون سفیر انگلیس و هیأت همراه در پایتخت عمان دیدار کرد که طی این دیدار، برخی پرونده‌های مهم در زمینه انسانی، سیاسی و چشم  انداز آتش بس نظامی در سایه ابتکاری که المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن در پنجمین سالگرد انقلاب 21 سپتامبر ارائه کرده بود، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، سفیر انگلیس از ابتکار المشاط تمجید کرد و آن را فرصت واقعی برای تحقق صلح در یمن دانست و گفت تعامل با این ابتکار باید فراتر از سطح کنونی و به گونه‌ای باشد که به تقویت صلح و ثبات و ورود به مذاکرات و حل سیاسی فراگیر کمک کند.

روایت فیگارو از «مرد بیمار» خاورمیانه/چند تصمیم مهم کابینه عراق برای معترضان/ عملیات گشت‌زنی نظامیان آمریکایی در شمال سوریه/ گفتگوی تلفنی اردوغان و ترامپ درباره «منطقه امن» در شمال سوریه

عبدالسلام اظهار داشت، هیأت ملی به سفیر انگلیس تأکید کرد ابتکار ریاستی(المشاط) با هدف نشان دادن حسن نیت و تمایل برای صلح و ثبات و پایان تجاوزگری و محاصره به شکل واضح ارائه شده است.

وی افزود، پاسخ به ابتکار المشاط تا این لحظه از حد اظهارات مبهم و غیر شفاف فراتر نرفته و پاسخ در سطح مطلوب نبوده است.

عبدالسلام خاطرنشان کرد، ادامه وضع موجود بدون پیشرفت واضح در قبال ابتکار صلح ریاست یمن (المشاط) به ادامه آن و تبدیل به آتش بس فراگیر در صورتی که متجاوزان موضع واضحی اعلام نکنند، کمک نمی‌کند، ملت یمن منتظر عمل است؛ یعنی توقف تجاوزگری و پایان محاصره که تنها در آن صورت می‌توانیم آن را پیشرفت مثبت توصیف کنیم.

رئیس هیأت مذاکره کننده ملی یمن در ادامه گفت، ادامه توقیف کشتی‌های حامل مشتقات نفتی در دریای سرخ از سوی متجاوزان به طور کلی با توافقات سوئد و گام‌های عملی که ما یکجانبه در بنادر الحدیده برداشتیم، مغایرت دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۶
راهپیمایی اربعین بهترین الگو است برای جامعه شناسان، روانشناسان، حقوق دانان بین المللی و رشته های بین رشته ای تحقیق کنند چطور می شود این همه جمعیت با هم ندار شوند بدون توجه به رنگ، نژاد، زبان و... باید این الگو را به تمام روزهای سال و به کل جامعه بشری تسری داد تا شاهد این همه جنگ و تنش نباشیم. اگر واقعا دنبال صلح و آرامش هستیم.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
خودم خانواده فقیری دیدم چون چیزی نداشتن به ملت چای صلواتی می دادن.
بزرگمهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
وقتی اقتصاد دولت امریکا وابسته به جنگ و تنش باشه فکر می کنی اجازه می ده ملت های جهان در صلح باشند.
بهداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
برای بعضی ها هر چیزش خارجیش باشه ترجیح می دن..
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
یعنی آن همه دفتر دستک سازمان ملل و... چی می شود.
بنظرم بهترین کاری که دولت امریکا می تواند انجام دهد تا عربستان سعودی را حفظ کند تغییر حکومت است. افتضاح داعش، افتضاح قتل خاشقچی افتضاح جنگ با یمن و... در همه این موارد هم اروپا و هم امریکا از خودشان مایه گذاشتن تا این افتضاحات را جمع کنند.
اردوغان هم فهمیده باید از دولت امریکا کند ولی هنوز کردها متوجه بازهای سیاسی دولت امریکا با خودشان نشده اند.
نشریه «فیگارو» در یادداشتی در مورد وضعیت عربستان سعودی در منطقه، نوشته «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور عملا در هر سه جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست خورده و اکنون موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران تغییر یافته است.
کوین برت از «اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا» (ACLU) درخواست کردم تا مطابق قانون اساسی از وزارت خزانه‌داری به خاطر وضع تحریم علیه سازمان افق نو شکایت کند. تا این لحظه که به این درخواست من پاسخی نداده‌اند.
به اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا،
من به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تهدید شده‌ام که اگر بخواهم در جمعی از دانشمندان، نویسندگان و خبرنگاران شرکت (افق نو)کنم، بدون طی روند قانونی دستگیر خواهم شد و دارایی‌هایی‌هایم توقیف می‌شوند.
در خصوص بن سلمان باید دید هدف حکومت چیست. رفاه مهار تورم آسایش شغل و زندگی در شادی یا چیز دیگری. اگر نظر شما همان چیز دیگر هست که بن سلمان قطعا شکست خورده ولی در خصوص باقی موارد خودتون نظر بدید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
دکتر با کامنت که نمی شود با یمن جنگید،
از دید ما همه بیمارند.اما
ما خیلی خوبیم. خیلیییییییییی
پاسخ ها
رستم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
همین ما بودیم که ملت های جهان را از دست داعشی های وحشی نجات دادیم درحالیکه بعضی ها اشتباهی بمباران می کردند. بله ما بهترین ملت جهان هستیم.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ما بودیم که اجازه ندادیم کشوری مثل عربستان به یمن ضعیف زور بگوید، ما بودیم که اجازه ندادیم امریکا در خاورمیانه جا خوش کند.
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
شک نکن ما بهترین هستیم، وگرنه این همه شرور دشمن ما نبودند.
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ما به کسی باج نمی دهیم اما باج می گیریم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار