بازدید 2246

گلایه مردم از افزایش چند برابری قیمت لوازم‌التحریر

کد خبر: ۹۲۷۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲ 04 October 2019

با افزایش 2 تا 3 برابری قیمت لوازم‌التحریر در سال جاری نسبت به پارسال مردم از خرید برخی اقلام مورد نیاز فرزندان دانش‌آموز خود خودداری کردند.

به گزارش فارس امسال به دنبال اختصاص نیافتن ارز ترجیحی به واردات کاغذ دانش‌آموزی، قیمت دفتر دانش‌آموزی افزایش قابل توجهی یافت، از طرفی  افزایش قیمت ارز هم که در سال گذشته شاهد آن بودیم  باعث شد تا هزینه تولید و واردات لوازم‌التحریر افزایش یابد و در مجموع افزایش این هزینه‌ها باعث شده تا هزینه تحصیل دانش‌آموزان به میزان قابل توجهی افزایش یابد. 

گفتنی است در راستای تنظیم بازار، وزارت صنعت، معدن و تجارت در شهریورماه امسال (1398) اعلام کرد 15 میلیون دفترچه دانش‌آموزی با نرخ ارز دولتی (4200 تومان) تأمین و در راستای کنترل قیمت‌ها توزیع می‌شود  اما از آنجا که توزیع این دفاتر در بین دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و همچنین در 10 استان محروم کشور انجام شد تأثیری بر کاهش قیمت لوازم‌التحریر نداشت و خانواده‌ها بالاجبار، دفاتر مورد نیاز دانش‌آموزان خود را با قیمت آزاد و آن هم بسیار گران خریداری کردند. 

گفت‌وگو با تعدادی از والدین دانش‌آموزان مهر تاییدی است بر افزایش 2 و حتی 3 برابری قیمت لوازم‌التحریر. 

* به علت گرانی کلیه لوازم‌التحریر مورد نیاز فرزندانم را نخریدم

مریم احمدی مادر سه دانش‌آموز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با ابراز گلایه از افزایش چند برابری قیمت نوشت افزار و لوازم‌التحریر گفت: قیمت لوازم‌التحریر و نوشت افزار افزایش بسیار گران شده به همین دلیل امسال به مانند سال‌های گذشته که در شهریور ماه و یا اوایل مهمرماه کلیه مایحتاج یکساله نوشت‌افزاری فرزندانم را خریداری می‌کردم، خرید نکردم. 

وی گفت: سال گذشته قیمت هر دفتر مشق 100 برگ 5 هزار تومان بود اما امسال قیمت دفتر مشق 100 برگ با جلد معمولی به 11 هزار تومان افزایش یافته است. 

احمدی اظهار داشت: قیمت مداد و خودکار هم دو برابر شده است بطوری که قیمت مداد مشکی از هزار تومان سال گذشته به 2 هزار تومان و قیمت مداد قرمز هم از هزار و 500 تومان سال گذشته به 3 هزار تومان در سال جاری افزایش یافته است. 

وی افزود: در مجموع قیمت مداد و خودکار ایرانی 2 برابر افزایش یافته است و قیمت مداد و خودکاری خارجی هم 3 برابر شده است. 

احمدی اظهار داشت: با این شرایط مایحتاج مختصری را برای 3 فرزندم خریداری کردم تا به مرور بقیه لوازم‌التحریر مورد نیاز آنها را خریداری کنم. 

* قیمت کوله پشتی دانش‌آموزی 800 هزار تومان است

توسلی مادر یک دختر کلاس هفتمی است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: امسال برای خرید لوازم‌التحریر فرزندم در مقایسه با سال گذشته بیش از 2 برابر هزینه کرده‌ام. 

وی اظهار داشت: لوازم‌التحریر، مانتو، کوله‌پشتی بسیار گران شده است قیمت کوله‌پشتی از 250 هزار تا 800 هزار تومان است. 

این مادر اظهار داشت: امسال بیش از 200 هزار تومان مدرسه برای مانتو دخترم هزینه دریافت کرد. 

توسلی همچنین به طراحی روی جلدی دفاتر دانش‌آموزی انتقاد کرد و بیان داشت: متاسفانه علیرغم اینکه گفته می‌شود از طرح‌های ایرانی و ملی برای طراحی روی جلد دفاتر دانش‌آموزی استفاده شود این کار به درستی انجام نمی‌شود به عنوان نمونه تصاویر شهدا آنچنان که باید با جذابیت روی دفاتر دانش‌آموزی طراحی نمی‌شود و دانش‌آموزان با دیدن تصاویر طراحی شده بر روی دفاتر به خرید آن ترغیب نمی‌شوند. 

* قیمت مداد رنگی دو برابر پارسال شده است

فاطمه اسماعیلی هم که فرزندش امسال در کلاس پنجم تحصیل می‌کند درباره وضعیت قیمت لوازم‌التحریر در سال تحصیلی جاری بیان داشت: واقعا امسال لوازم التحریر گران شده است بطوریکه یک جعبه مداد رنگی 12 رنگ ایرانی را به قیمت 45 هزار تومان خریداری کردم. 

وی با بیان اینکه برخی مداد رنگی‌ها موجود در بازار قیمتی به مراتب بیشتر از آنچه که من برای فرزندم خریداری کرده‌ام دارد، گفت: مداد رنگی که امسال خریداری کردم سال گذشته دقیقا نصف قیمت امسال بود. 

وی اظهار داشت: در مجموع قیمت لوازم‌اتحریر بسیار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است به همین دلیل تا جایی که امکان داشته از دخترم خواسته‌ام تا از وسایل سال گذشته خود استفاده کند اما به هرحال خرید برخی اقلام ضروری است و با توجه به قیمت بالا مشکلاتی را برای والدین ایجاد کرده است. 

* یک مشت لوازم‌التحریر را 98 هزار تومان خریدم

سعید موحدیان هم که پدر سه فرزند است در مورد قیمت لوازم التحریر در سال تحصیلی جاری گفت: روز اول مهر به لوازم‌التحریر فروشی محله‌مان مراجعه کردم. دو پاک‌کن، دو مداد تراش، 3 اتود و یک بسته نوک اتود و همچنین یک خط کش را که در مجموع در مشت من جمع می‌شد را به قیمت 95 هزار تومان خریداری کردم. 

وی افزود: قیمت لوازم التحریر واقعا گران است و برای افرادی که چند دانش‌آموز دارند خرید کلیه لوازم التحریر مورد نیاز فرزندانشان سخت شده است. 

* قیمت لوازم‌التحریر 3 برابر شده است

مادر دو دانش‌آموز دیگری به نام محمدی  هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته 3 برابر افزایش یافته برخی اقلامی را که سال‌های گذشته برای فرزندانم می‌خریدم امسال با سه برابر قیمت خریده‌ام. 

وی افزود: امسال دفتر صد برگ را به قیمت 18 هزار تومان خریداری کردم در حالی که قیمت همین دفتر سال گذشته کمتر از 10 هزار تومان بود. 

محمدی اظهار داشت: برخی دفترهای مشق موجود در بازار قیمت مناسب‌تری دارند اما کیفیت آنها مناسب نیست بطوری که کاغذ آنها بسیار نازک است و اگر نیاز به پاک‌کردن متنی وجود داشته باشد حتما کاغذ آن  پاره می‌شود. 

فرزند این خانم بیان داشت: دفتر مشق‌های دولتی هم کیفیت خوبی ندارد و خطوط آن مشکی رنگ است که چشم را آزار می‌دهد. معلم کلاسمان به ما گفته است که در موقع خرید دفتر دقت کنیم که خطوط آن آبی‌رنگ باشد تا به چشممان آسیب نرسد. 

این دانش آموز با انتقاد از اینکه وسایل مورد نیاز دانش‌آموزان بسیار گران شده است، گفت: امسال برای خرید کوله مراجعه کردم که قیمت‌ها بسیار گران بود بنابراین از خرید خودداری کردم و ترجیح دادم برای اینکه مشکلات والدینم را بیشتر نکنم از همان کوله سال گذشته خود استفاده کنم. 

* مردم فقط کالاهای ضروری را خریداری می‌کنند

یک فروشنده لوازم التحریر در مرکز شهر تهران هم در مورد افزایش قیمت‌ لوازم‌التحریر بیان داشت: وقتی قیمت کالایی بالا می‌رود فروش کم می‌شود. کار ما یک کار فصلی است و تقریبا سه ماه تابستان فروش چندانی نداریم بنابراین سه ماه سال تعطیلات تابستانی را به امید بازگشایی مدارس و رونق گرفتن فروش سپری می‌کنیم که متاسفانه امسال کسب و کاری خوبی نداشتیم. 

این فروشنده اظهار داشت: قیمت‌ها افزایش یافته است و مردم فقط کالاهای ضروری را خریداری می‌کنند. 

بنابراین لازم است تا مسئولان مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت پاسخگو باشند تا مشخص شود به چه دلیل در حالی که قیمت ارز در سال جاری از ثبات نسبی برخوردار بوده است قیمت لوازم‌التحریر 2 تا 3 برابر افزایش یافته است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر