بازدید 6893
۵
پیمانه اقتصادی؛

خبر دروغ یک رسانه خارجی درباره کشتی‌‌های بنادر ایران/ کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی/ ونزوئلا بدهی خود به روسیه را به روبل پرداخت کرد/ پیش‌بینی‌ روند بورس تا دو هفته آینده/ آرامش طلا پس از گرانی یکباره

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش شدید ارزش شاخص‌های بازار بورس آمریکا، آمریکا خواهان وضع تعرفه بر هواپیما‌های مسافری ساخت اروپا شد، مسکن هنوز وارد رکود نشده است، اختصاص زمین به ساخت مسکن در کلانشهر‌ها امکان پذیر نیست، کمبودی در بازار شکر وجود ندارد، قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته و افزایش نرخ مرغ در بازار را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 04 October 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش شدید ارزش شاخص‌های بازار بورس آمریکا، آمریکا خواهان وضع تعرفه بر هواپیما‌های مسافری ساخت اروپا شد، مسکن هنوز وارد رکود نشده است، اختصاص زمین به ساخت مسکن در کلانشهر‌ها امکان پذیر نیست، کمبودی در بازار شکر وجود ندارد، قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته و افزایش نرخ مرغ در بازار را در بر دارد.

ریزش شدید ارزش شاخص‌های بازار بورس آمریکا

بازارهای بورس آمریکا همچنان زیر خط قرمز فعالیت می‌کنند و شاخص‌های عمده‌ای مانند داوجونز، نزدک و S&P با کاهش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شدند. بر اساس این گزارش، شاخص داوجونز آمریکا 490 واحد کاهش داشت و نزدک و S&P500 هم روند کاهشی خود را ادامه دادند و هر کدام 1.6 و 1.8 درصد کاهش را تجربه کردند. این شاخص‌ها سه ماهه جدید را با شرایط خیلی بدی آغاز کردند به طوری که شاخص‌های داوجونز و S&P بدترین شرایط خود را از رکود بزرگ 2008 تاکنون تجربه کردند. دونالد ترامپ اقدامات فدرال رزرو آمریکا را مقصر این ماجرا می‌داند و معتقد است، سیاست‌های نرخ بهره‌ای بانک مرکزی این کشور مناسب نبوده است. طی دو روز گذشته، شاخص داوجونز 3 درصد معادل 850 واحد ارزش خود را از دست داده و شاخص‌های نزدک و S&P هم طی دو روز گذشته به ترتیب 2.6 و 2.9 درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. 

آمریکا خواهان وضع تعرفه بر هواپیماهای مسافری ساخت اروپا شد

طبق اعلام دفتر نماینده تجاری آمریکا، واشنگتن در پرونده ۷.۵ میلیارد دلاری یارانه ایرباس در سازمان تجارت جهانی، در مقابل اروپا پیروز شده است و حالا از WTO درخواست کرده است مجوزی برای وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر هواپیماهای مسافربری ساخت اروپا صادر کند. در بیانیه دفتر نماینده تجاری آمریکا آمده است: آمریکا برای به دست آوردن بزرگترین غرامت در تاریخ سازمان تجارت جهانی، در برابر اروپا، بر سر  یارانه غیرقانونی به ایرباس، پیروز شده است. غرامت سالانه ۷.۵ میلیارد دلاری، بزرگترین غرامتی است که در تاریخ WTO به یک طرف دعوا داده شده است. این تقریبا دو برابر بزرگترین غرامت پرداخت شده قبلی است. به علاوه در این بیانیه آمده است، ایالات‌متحده از سازمان تجارت جهانی خواسته است اجلاسی در ۱۴ اکتبر برگزار کند تا با درخواست آمریکا برای وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر هواپیماهای ساخت اروپا موافقت کند. آمریکا همچنین به دنبال وضع تعرفه‌ای 25 درصدی بر واردات محصولات کشاوری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، می‌باشد. 

خبر دروغ یک رسانه خارجی درباره کشتی‌‌های بنادر ایران

روز گذشته رویترز در خبری، مدعی بلاتکلیفی 20 کشتی حامل غله در آبهای سرزمینی ایران شده است. بر اساس این خبر،  به دلیل تحریم‌های بانکی و مالی بیش از 20 کشتی در آب‌های نزدیک به دو بندر مهم ایران متوقف شده‌اند. این کشتی‌ها حامل یک میلیون تن غله هستند و از چندی قبل در آب‌های ساحلی ایران بلاتکلیف مانده‌اند.

این در حالی است که یک مقام آگاه در استان خوزستان در این رابطه به تسنیم گفت: موضوع بلاتکلیفی کشتی های حامل کالای اساسی در بندر امام خمینی غیر واقعی بوده و این کشتیها در صف تخلیه محموله خود قرار دارند. به گفته این مقام مسئول، با توجه به تغییر سیاستهای وارداتی، محموله‌های بزرگ کالاهای اساسی از بندر امام خمینی به کشور وارد شده اما با توجه به ظرفیت حمل و نقل، تخلیه و بارگیری و انبارداری ممکن است فرایند تخلیه با وقفه انجام شود. وی افزود، فرض کنید پیش از این ظرفیت انبارهای این بندر نزدیک به 3 میلیون تن بوده اما در حال حاضر نزدیک به 6 میلیون تن کالای اساسی وارد این بندر شده، بر این اساس ظرفیت حمل و نقل و انبارداری تنها برای همان سه میلیون تن طراحی شده و بدیهی است که برخی کشتیها بایستی در نوبت تخلیه قرار بگیرند.

مسکن هنوز وارد رکود نشده است

یک کارشناس بازار مسکن با بیان این‌که رکود، چهار مؤلفه دارد که در حال حاضر فقط در بخش کاهش معاملات اتفاق افتاده است گفت: افزایش ساخت و ساز و افزایش قیمت را تا پایان سال خواهیم داشت و سپس وارد رکود می‌شویم. بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با وجود کاهش معاملات معتقدم هنوز بخش مسکن وارد رکود نشده است، چون رکود چهار مولفه دارد که فقط یکی از آنها تعداد معاملات است. سه موضوع دیگر یعنی کاهش ساخت و ساز، فرار سرمایه و سقوط قیمت هنوز اتفاق نیفتاده، پس نمی‌توان با قطعیت از رکود صحبت کرد. وی افزود: اگر به جای ۲۷۰۰ معامله‌ای که شهریورماه در تهران داشتیم ۲۷ هزار معامله انجام می‌شد همه می‌گفتند در رونق هستیم. اما در آن صورت قیمت‌ها به شدت بالا می‌رفت و تا چهار سال به رکود معاملاتی برخورد می‌کردیم.

اختصاص زمین به ساخت مسکن در کلانشهرها امکان پذیر نیست

سرپرست معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه احداث واحدهای مسکونی در سطح کلان به دلیل عدم وجود زمین به ویژه در کلانشهرها مقدور و میسر نیست، گفت: این گونه نیست که وزارت راه و شهرسازی بگوید می‌خواهد زمین در مقیاس کلان بسازد، زیرا اصلا زمینی وجود ندارد. زمین جزئی در سطح شهرها و در شهرهایی که غالبا مشکل مسکن وجود ندارد، موجود است. بنابراین راهبرد زمین دادن جواب نمی‌دهد. باید به سمت راهبردهای جدید برویم تا موضوع مسکن و ساختمان را در کشور مدیریت کنیم. محمود زاده ادامه داد: در بخش برنامه‌ریزی مسکن دو طرح مطرح شده و در حال پیگیری است. یکی بحث تکمیل مسکن مهر و مدیریت تکمیل و تحقق آن است که فلوچارتی برای آن ترسیم شده و دیگری اجرای طرح اقدام ملی است.

کمبودی در بازار شکر وجود ندارد

رئیس انجمن صنایع قند و شکر ایران در گفت‌وگو با رسانه ملی: تولید شکر در کشور از ابتدای مهر ماه آغاز شده است و خوشبختانه شکر با قیمت مصوبی که دولت اعلام کرده با حواله بازرگانی دولتی از سوی کارخانجات در حال عرضه است. وی ضمن اشاره به اینکه قیمت هرکیلو شکر درب کارخانه هم اکنون چهار هزار و ۵۰ تومان است، گفت: امکان خرید شکر بصورت مستقیم از کارخانه‌ها با حواله فراهم شده است. علیرضا اشرف افزود: گلایه‌ای که در حال حاضر صاحبان کارخانه دارند، این است که حواله کم صادر می‌شود. صاحبان کارخانه منتظرند که حواله صادر شود تا شکر تولیدی واحدها، ​انبار نشود. وی گفت: امسال ۵۵ تا ۶۰ درصد نیاز کشور از محل تولید داخل و بقیه از خارج وارد خواهد شد این در حالی است که سال ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۱۰۰ و ۷۰ درصد نیاز کشور بصورت داخلی تامین شده بود. اشرف افزود: مجوز‌ها برای واردات شکر صادر شده و به نظر می‌رسد، کشور در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با کمبود شکر روبه رو نباشد.

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی با افت تقاضا

روز گذشته در بازارهای جهانی قیمت نفت برنت نسبت به روز پنجشنبه با کاهش 16 سنتی مواجه شد و هر بشکه از این نوع نفت به قیمت 57 دلار و 53 سنت معامله شد. قیمت نفت وست‌تگزاس آمریکا هم کاهش 11 سنتی را تجربه کرد و بشکه‌ای 52 دلار و 53 سنت به فروش رفت. در گروه سایر فرآورده‌های پالایشگاهی هم بنزین و گاز طبیعی افزایش‌هایی به ترتیب 20 سنت و 3 سنت را تجربه کردند اما نفت کوره بیش از یک دلار کاهش داشت. خبرگزاری رویتز در این باره نوشت وجود نشانه‌هایی از کاهش رشد اقتصادی در جهان باعث شده تقاضا برای نفت خام کاهش یابد. بنابراین قیمت در بازارهای جهانی نیز با افت مواجه شود. کاهش قیمت نفت به رغم حمله اخیر پهپادی به شرکت آرامکو عربستان صورت می‌گیرد که تولید نفت این کشور را با کاهش 5.7 میلیون بشکه‌ای مواجه کرده بود. آنچه به احساس کاهش رشد اقتصادی جهان بیشتر دامن می‌زند انتشار آمارهای ضعیف از تولید و اشتغال آمریکا در روز گذشته بود که این احساس را تقویت کرده، روی رشد اقتصاد جهانی تأثیر منفی بیشتری خواهد داشت. پیش از این نیز نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به کاهش رشد اقتصادی جهان تأثیر داشتند.

آرامش طلا پس از گرانی یکباره

قیمت طلا پس از رشد یک درصدی در روز چهارشتبه، با انتظار سرمایه‌گذاران برای ارزیابی وضعیت اقتصاد آمریکا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی تغییر چندانی نداشت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۴۹۸ دلار و ۹۷ سنت ایستاد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۵۰۴ دلار و ۹۰ سنت رسید. بهای معاملات طلا روز چهارشنبه پس از آمار نامطلوب از روند استخدام بخش خصوصی آمریکا که سرمایه گذاران را نسبت به کندی اقتصاد این کشور نگران ساخت، ۱.۴ درصد جهش یافته بود.

افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار

برومند چهارآیین عضو هیأت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۳۰۰ تا ۹ هزار و ۳۵۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است. او قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده تا پایان مهر در دامنه ۹ هزار و ۲۵۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ گرم ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان باقی بماند. وی با اشاره به اینکه قیمت هر قطعه جوجه یک روزه نسبت به روز‌های اخیر ۱۵۰ تومان افزایش یافته است، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه یک روزه ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است که با این وجود به نرخ مصوب خود رسیده است. این مقام مسئول ثبات نسبی بازار نهاده‌های دامی و کاهش نگرانی تولیدکنندگان در این زمینه در کنار بهبود اوضاع جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری دلیل اصلی افزایش قیمت جوجه یک روزه در بازار اعلام کرد. چهارآیین ادامه داد: با توجه به آغاز نیمه دوم سال بر حسب پیش بینی‌های قبلی بازار نهاده‌ها، واکسن و ریز مغذی‌ها به ثبات نسبی رسیده و دیگر از التهاب ماه‌های گذشته خبری نیست که همین امر موجب شده مرغداران تمایل بیشتری به جوجه ریزی در واحد‌های خود داشته باشند. /باشگاه خبرنگاران جوان

ونزوئلا بدهی خود به روسیه را به روبل پرداخت کرد

طبق گفته معاون وزیر مالی روسیه، سرگی استورچاک، کارآکاس جدیدترین قسط وام خود به روسیه را با استفاده از روبل پرداخت کرده است. این مقام بلندپایه به رسانه روسی آربی‌سی گفت: روسیه به همه بدهکاران خود این فرصت را داده است تا بازپرداخت‌های خود را با استفاده از روبل انجام دهند. پیش از این گزارش شده بود که ونزوئلا بخشی از وام ۳.۱۵ میلیارد دلاری خود را به روسیه پس داده است؛ اما مشخص نشد، چه میزانی از این وام پس داده شده است. در ماه آوریل، کارآکاس حدود ۱۰۰ میلیون دلار از بدهی خود را به روسیه پس داده بود و انتظار می‌رفت ۲۰۰ میلیون دلار دیگر را در پاییز پرداخت کند. در آن زمان گزارش شده بود که احتمال دارد ونزوئلا از نفت یا طلا برای این پرداخت‌ها استفاده کند. 

قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته

دیروز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۱۱۳۵۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۱۴۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این رقم نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان رشد داشت. همچنین هر اسکناس یورو در بازار، به نرخ ۱۲۵۵۰ تومان در این صرافی‌ها خریداری و با رشد ۵۰ تومانی نسبت به روز چهارشنبه به قیمت ۱۲۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

قیمت سکه طرح جدید

در جریان معاملات روز پنجشنبه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۲۵ هزار تومان، طرح قدیم ۴ میلیون تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۸۳۰ هزار تومان بود.

پیش‌بینی‌ روند بورس تا دو هفته آینده

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایرنا به روند معاملات بورس در بازار امروز اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه بازار روز گذشته از اواسط معاملات به دلیل برخی از رفتارهای هیجانی سهامداران از مثبت به منفی پیش رفت؛ اما امروز وضعیت خرید خوب و معقول بود. وی ادامه داد: در کل روند امروز شاخص کل منفی بود اما به دلیل بازگشایی نماد بانک ملت، شاخص تغییر مسیر داد و به سمت رشد رفت. خانزاده با اشاره به کاهش هیجانات در بازار هفته آینده گفت: قیمت سهام در بازار هفته آینده بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و اقبال بازار به سمت سهم‌هایی که اعلام تجدید ارزیابی کنند، می‌رود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: نقدینگی موجود در بازار نشان‌دهنده عدم خروج عمده سهامداران حاضر در بورس از بازار است و معتقدند که به طور حتم بازار به سمت و سوی بهتری خواهد رفت. وی اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته شاخص در بازار هفته آینده روند بهتری را در پیش می‌گیرد و در کل مسیر بازار تا دو هفته آینده متعادل رو به مثبت خواهد بود. به گفته خانزاده، هفته آینده روند بازار به سمت سهم‌های تجدید ارزیابی خواهد بود، این سهم‌ها متعادل و نوسان چندانی را ندارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
مرگ بر روسیه.
پاسخ ها
ایران زاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
روسیه در حال نابودی خاورمیانه س
اقتصاد ایران کلا از حباب تشکیل شده . آینده نداره.
یکی نیست بپرسه چرا باید بیست ، دقت کنید! بیست کشتی همینطوری منتظر تخلیه بمونند و اگه اینطوره ، چرا هیچ هماهنگی بین واردات و صادرات و تخلیه و بارگیری نیست ؟ و باز طبق معمول همه چی تکذیب.
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
شک ندارم که خبر رویترز درسته
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان