بازدید 6311

دولت ترامپ ادعای او درباره تحریم‌ها علیه ایران را رد کرد

کد خبر: ۹۲۷۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶ 03 October 2019
یک نهاد نظارتی در آمریکا ادعا‌های رئیس‌جمهور این کشور درباره اثرگذاری تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا‌های او و مقام‌های بلندپایه این کشور درباره اثرگذار بودن تحریم‌ها علیه ایران را نقض کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی روز پنجشنبه نوشت دولت ترامپ، تحریم‌ها را به یکی از «سلاح‌های» اصلی سیاست خارجی خودش تبدیل کرده و مدعی شده که از طریق آن‌ها فشار‌های عظیمی روی کشور‌هایی مانند ایران و کره شمالی اعمال کرده است.

با وجود این، مقام‌های دولت ترامپ در گزارشی که به تازگی توسط «دیوان محاسبات آمریکا» تهیه شده درباره اثرگذار بودن این تحریم‌ها در دستیابی به اهداف خودشان تردید ابراز کرده‌اند.

گزارش دیوان محاسبات آمریکا حاکی است سازمان‌های مجری تحریم‌ها علی‌رغم رصد آثار اقتصادی تحریم‌ها، این مسئله را که آیا این تحریم‌ها در دستیابی به اهداف خود برای تغییر رفتار کشور‌ها نیز موفق عمل کرده‌اند یا خیر، ارزیابی نکرده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست نوشته مقام‌های وزارتخانه‌های خزانه‌داری، خارجه و تجارت آمریکا به محققان دیوان محاسبات این کشور گفته‌اند ارزیابی مسئله دستیابی تحریم‌ها به اهداف خود با دشواری‌های زیادی، از جمله متغیر بودن اهداف سیاست خارجی و دشوار بودن جدا کردن آثار تحریم‌ها مواجه است.

واشنگتن‌پست نوشته این گزارش با سخنان ترامپ و سایر مقام‌های بلندپایه دولت او درباره اثرگذاری تحریم‌ها علیه ایران در تناقض است.

ترامپ بار‌ها مدعی شده که تحریم‌ها علیه ایران اثرگذار بوده‌اند و باعث تغییر در رفتار‌های این کشور شده‌اند.

او به عنوان مثال، همین ماه پیش در یک کنفرانس خبری تحریم‌ها علیه ایران را «شدیدترین تحریم‌ها اعمال‌شده علیه یک کشور» خواند و گفت: «فکر می‌کنم تحریم‌ها اثرگذار هستند.»

در ماه اوت هم «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که تحریم‌ها «ایران را از ثروت محروم کرده‌اند.»

استفاده گسترده دولت ترامپ از تحریم‌ها با مخالفت‌های کارشناسان، از جمله معماران اصلی شبکه تحریم‌ها علیه ایران روبرو بوده است. با آنکه دولت‌های پیشین آمریکا هم به منظور دستیابی به اهداف خود از تحریم‌ها استفاده کرده‌اند نوع استفاده ترامپ از آن موجب شده که کارشناسان درباره بی‌رمق شدن و بی‌اثرشدن آن‌ها در دراز مدت هشدار دهند.

«استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری آمریکا اخیراً در مصاحبه‌ای اذعان کرد که تحریم‌ها علیه ایران به سقف خود رسیده‌اند.

منوشین که با برنامه «MEET THE PRESS» شبکه خبری ان‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد درباره گام‌های بعدی آمریکا علیه ایران گفت: «نخستین چیز مجوز تحریم‌های بیشتر علیه ایران بوده اگر چه تقریبا به حداکثر میزان ممکن تحریم‌ها علیه ایران رسیده‌ایم و و ما تحریم نهاد طرف سوم را آغاز خواهیم کرد.»

دیوان محاسبات آمریکا در بخشی از گزارش خود هم به آثار سوء تحریم‌ها بر کشور‌های هدف اشاره کرده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «تحریم‌ها ممکن است تبعات ناخواسته‌ای هم برای کشور‌های هدف داشته باشند، مانند اثرات احتمالی آن‌ها روی مسائل حقوق بشر یا سلامت عمومی.»

دولت ترامپ ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های معلق‌شده به موجب این توافق را علیه ایران احیا کرد. این تحریم‌ها که از مردادماه و آبان‌ماه سال گذشته اجرایی شده‌اند با مخالفت‌های عمده‌ای در جهان مواجه هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر