بازدید 3683

وضعیت آلودگی خلیج‌فارس بحرانی شد

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر گفت: به عنوان یکی از مهمترین شاهراه‌های دریایی دنیا، یک منطقه دریایی ویژه و به شدت در معرض آسیب اعلام شده، با توجه به ورود حجم زیادی از پسماند‌ها و پساب‌های خانگی و صنعتی وضعیت آلودگی خلیج فارس بحرانی است.
کد خبر: ۹۲۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵ 01 October 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر عنوان کرد: به عنوان یکی از مهمترین شاهراه‌های دریایی دنیا، یک منطقه دریایی ویژه و به شدت در معرض آسیب اعلام شده، با توجه به ورود حجم زیادی از پسماند‌ها و پساب‌های خانگی و صنعتی وضعیت آلودگی خلیج فارس بحرانی است.

خلیج فارس از اکوسیستم‌های کلان و دارای غنا و تنوع زیستی ارزشمندی است که هر گونه تغییر در شرایط زیستگاهی این اکوسیستم آسیب‌ها و خسارت‌های غیرقابل جبرانی را به آن وارد می‌کند. آلودگی‌های نفتی ناشی از حوادث، یا نشت و تخلیه مشتقات نفتی در خلیج فارس یکی از هزاران منابع مختلف و آلاینده‌های تهدیدکننده است که محیط زیست خلیج فارس را مورد هجوم قرار داده است.

رییس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر اظهار کرد: با توجه به ورود حجم زیادی از پسماند‌ها و پساب‌های خانگی و صنعتی وضعیت آلودگی خلیج فارس بحرانی است و این امر موجب کاهش تعداد آبزیان شده و شغل سنتی مردم یعنی ماهیگیری را با تهدید مواجه کرده، که شهر بوشهر نیز از این قضیه مستثنی نیست.

قائمی خاطرنشان کرد: مطالعاتی که ما در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در اکوسیستم‌های حرّای استان داشتیم نشان داد که PH آب در اکوسیستم‌های نای‌بند که نزدیک به تأسیسات نفتی است نسبت به جنگل‌های حرای مل‌گنزه و بردستان که با این تاسیسات فاصله بیشتری دارند، کاهش پیدا کرده بود یعنی PH به سمت اسیدی شدن کاهش یافته بود، که این مسئله می‌تواند زنگ خطری باشد، چون یکی از معضلاتی که آلودگی‌های نفتی و گاز‌های گلخانه‌ای ایجاد می‌کنند، کاهش PH‌ها و اسیدی شدن آب دریاست. اسیدی شدن آب دریا باعث از بین رفتن گونه‌هایی که دارای اسکلت کربناتی هستند، مثل مرجان‌ها و بسیاری از سخت پوستان خواهد شد، بنابراین این مسئله توجه ویژه به این منطقه و رعایت ملاحظات زیست محیطی را می‌طلبد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها