بازدید 2952

انتقاد سفیر آمریکا از اشرف غنی

پس از آنکه اشرف غنی در آستانه انتخابات افغانستان، اداره توسعه بین‌الملل آمریکا را "بی‌کفایت" خواند، سفیر این کشور امروز (جمعه) به اظهارات او واکنش نشان داد.
کد خبر: ۹۲۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶ 28 September 2019

پس از آنکه اشرف غنی در آستانه انتخابات افغانستان، اداره توسعه بین‌الملل آمریکا را "بی‌کفایت" خواند، سفیر این کشور امروز (جمعه) به اظهارات او واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در حال حاضر بیش از نصف بودجه دولت افغانستان از کمک‌های خارجی تامین می‌شود؛ با این حال اعطاکنندگان این مبالغ، کارآمدی برنامه‌ها را مورد پرسش قرار داده‌اند و اغلب آن‌ها، تنها تا سال ۲۰۲۰ وعده به ادامه حمایت‌شان داده‌اند.

اظهارات محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، می‌تواند تلاش او برای پیروزی مجدد در انتخابات فردا (شنبه) را تحت‌الشعاع قرار دهد. دستور کار او در صورت پیروزی مجدد در انتخابات، خودکفایی بیشتر کشورش است.

اشرف غنی طی مصاحبه روز چهارشنبه با "رادیو آزادی" افغانستان، اداره توسعه بین‌الملل آمریکا را جهت زیر پا گذاشتن مقررات و نرساندن کمک‌ها به دست مردم افغانستان، مورد نقد قرار داده بود. او طی سخنانش گفته است: "از هر دلار آمریکا، بیش از ۱۰ سنت به دست مردم افغانستان نمی‌رسد. اداره توسعه بین‌الملل آمریکا یکی از اعطاکنندگان مالی بی‌کفایت است".

این جملات امروز (جمعه) واکنش جان باس، سفیر آمریکا در افغانستان را در پی داشت. این دیپلمات در پیام توئیتری خود نوشت: "ما از اینکه رئیس‌جمهور اشرف غنی، کار عالی اداره توسعه بین‌الملل را نادیده گرفته، متاثریم".

جان باس در ادامه لیستی از چند پروژه در افغانستان ارائه کرد که با پشتیبانی مالی آمریکا انجام گرفته بود؛ کمک به زنان برای شروع کسب و کار و بهبود شبکه تامین برق از جمله پروژه‌های مورد اشاره سفیر آمریکا بوده است. اداره توسعه بین‌الملل آمریکا، از سال ۲۰۰۲ در این کشور فعالیت دارد.

دولت آمریکا به تازگی از لغو اعطای ۱۰۰ میلیون دلار کمک که برای یک پروژه زیرساختی در حوزه انرژی به افغانستان تخصیص یافته بود خبر داد و تعلیق ۶۰ میلیون دلار در پروژه‌های برنامه‌ریزی‌شده از قبل را به دلیل "فساد و نبود شفافیت در این کشور" اعلام کرد.

فردا (شنبه) چهارمین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دوران پس از سرنگونی طالبان در سال ۲۰۰۱ توسط آمریکا برگزار خواهد شد.

دولت افغانستان ۹۰ میلیون دلار به همراه ۵۹ میلیون دلار کمک بین‌المللی جهت برگزاری انتخابات فردا تخصیص داده است؛ این اولین باری است که افغانستان بخش اعظم تدارکات مالی انتخابات را بر عهده دارد.

اشرف غنی که از مقامات سابق بانک جهانی به شمار می‌رود، همواره قصد نهادهای بین‌المللی در اعطای کمک‌هالی مالی -به خصوص از جانب آمریکا- را جهت دخالت در امور داخلی افغانستان، مورد انتقاد قرار داده است

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان