بازدید 11606
۹
پیمانه اقتصادی؛

یک درصد از جمعیت ایران برای خرید یک «عرضه اولیه» به بورس آمدند/ تولید خودرو نصف شد/ آمارهایی جالب از صنعت بانکداری اروپا/ رئیس صندوق بین‌المللی پول انتخاب شد/ آرامکو درخواست وام یک میلیارد دلاری کرد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۷ درصدی دماسنج اصلی بورس تهران طی یک هفته، سایه سنگین آشفتگی سیاسی آمریکا بر بازار‌های آسیایی، «تسه»‌ها در تله عمیق رکود، کاهش نوسان در بازار ارز، باید بدانیم در دوره رونق نفتی چه کنیم که در دوره رکود عزا نگیریم، وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود، کاهش قیمت طلا در معاملات بازار جهانی و تداوم کاهش قیمت نفت با اظهارات تند ترامپ را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 26 September 2019

یک درصد از جمعیت ایران برای خرید یک تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد ۷ درصدی دماسنج اصلی بورس تهران طی یک هفته، سایه سنگین آشفتگی سیاسی آمریکا بر بازار‌های آسیایی، «تسه»‌ها در تله عمیق رکود، کاهش نوسان در بازار ارز، باید بدانیم در دوره رونق نفتی چه کنیم که در دوره رکود عزا نگیریم، وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود، کاهش قیمت طلا در معاملات بازار جهانی و تداوم کاهش قیمت نفت با اظهارات تند ترامپ را در بر دارد.

رشد ۷ درصدی دماسنج اصلی بورس تهران طی یک هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه با افزایش 2202 واحدی معادل 0.71 درصد به رقم 314 هزار و 409 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 29 واحدی به رقم ۴ هزار و 168 واحد رسید. به این ترتیب شاهد رشد ۷ درصدی دماسنج اصلی بورس تهران طی هفته اول مهر ماه هستیم. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 592 واحدی معادل 0.71 درصد به رقم 84 هزار و 504 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 1199 واحدی معادل 1.33 درصد، عدد 91 هزار و 550 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 803 واحدی معادل 1.33 درصد به رقم 61 هزار و 284 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 3788 واحد افزایش معادل 1.05 درصد را رقم زد و به سطح 363 هزار و 214 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 1788 واحد افزایش معادل 0.79 درصد به رقم 228 هزار و 665 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 3637 واحد افزایش معادل 0.57 درصد همراه بود و عدد 638 هزار و 650 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص کل بورس تهران ۲۲۰۲ واحد افزایش یافت

یک درصد جمعیت ایران برای خرید یک «عرضه اولیه» به بورس آمدند

دنیای اقتصاد نوشت: روز گذشته بار دیگر رکورد مشارکت در عرضه‌های اولیه بازار سهام شکسته شد. به‌ طوری که در عرضه اولیه «بجهرم» بیش از ۸۱۸ هزار تن یا به عبارتی دیگر حدود یک درصد از جمعیت ایران مشارکت کردند. این در حالی است که پیش از آن رکورد مشارکت متعلق به عرضه اولیه «رنیک» در ۱۳ شهریور سال جاری بود. این عرضه اولیه حدود ۶۴۹ هزار متقاضی داشت. رشد ۲۶ درصدی متقاضیان یک سهم در کمتر از یک ماه نشانگر عطش بالای خریداران برای ورود به این بازار است. پیام این موضوع به سیاست‌گذار عطش نقدینگی برای سرمایه‌گذاری در بورس است. در صورتی که فضای مناسبی ایجاد شود و بازار تعمیق یابد، می‌توان از نقدینگی سرگردان در اقتصاد برای رونق‌بخشی به بورس بهره جست. در این صورت هنگام ایجاد بحران‌های اقتصادی نقدینگی کمتری روانه بازارهای سفته‌ بازی مثل ارز و مسکن می‌شود و آسیب بحران شدت کمتری خواهد داشت.

سایه سنگین آشفتگی سیاسی آمریکا بر بازارهای آسیایی

روز چهارشنبه، پس از اینکه نانسی پلوسی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد که تحقیقات برای استیضاح ترامپ رسما آغاز شده، نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از تحولات سیاسی آمریکا، باعث افت بازارهای آسیایی شده است. شاخص سی‌ان‌بی‌سی از ۱۰۰ شرکت برتر آسیا، ۰.۷۰ درصد افت کرد و نیکی ژاپن ۰.۳۶ درصد پایین آمد. هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۲۸ درصد سقوط کرد، در حالی که کامپوزیت شانگهای با سقوط یک درصدی روبه رو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۵۷ درصد و کوسپی کره ۱.۳۲ درصد از ارزش خود را از دست دادند. اعلام آغاز تحقیقات استیضاح ترامپ پس از آن انجام شد که گزارش ها نشان داده رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور اوکراین، از او خواسته است تحقیقاتی را در مورد خانواده جوبایدن به راه بیندازد. در بازار ارز، دلار آمریکا در برابر یوآن چین و ین ژاپن تقویت شد و به ترتیب به نرخ برابری ۷.۱۲۲۵ و ۱۰۷.۳۵ واحد رسید. 

بازار اوراق مسکن؛ «تسه»ها در تله عمیق رکود

چهارشنبه بهای هر ورق تسه 9610 به کف قیمت 38761 تومانی خود رسید. روز گذشته قیمت پایانی برای 23 امتیاز وام از مجموع 25 امتیاز منفی رقم خورد؛ از این روی، این اوراق به‌طور میانگین افت 7/ 2درصدی قیمت را تجربه کردند. رکود حاکم بر اوراق وام را می‌توان در بازار مسکن هم دید. تعداد معاملات بازار مسکن در شهریور به کمترین میزان خود از سال 93 (زمانی که آمار معاملات مسکن به‌طور دقیق ثبت شده‌اند) رسیده است. همزمان با کاهش تقاضا در بازار مسکن به نظر می‌رسد حباب قیمتی این بازار در حال تخلیه شدن است. پس از نزدیک به چهار سال افزایش قیمت، از مردادماه قیمت‌ها در بازار مسکن وارد فاز کاهشی شده‌اند و متوسط قیمت خرید هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت در شهریور با کاهش ۶/ ۱ درصدی وارد کانال ۱۲ میلیون تومانی شد.

کاهش نوسان در بازار ارز

در معاملات روز چهارشنبه بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی به قیمت ۱۱۲۵۰ تومان خریداری شده و به قیمت ۱۱۳۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این نرخ در بازار آزاد نیز ۱۱۳۹۰ تومان بود که نشان از کاهش تفاوت نرخ آزاد و صرافی‌های مجاز دارد. همچنین هر اسکناس یورو در بازار امروز، به نرخ ۱۲۵۵۰ تومان خریداری شده و به قیمت ۱۲۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.  

تولید خودرو نصف شد

تولید انواع خودرو در کشور طی مرداد امسال به 47 هزار و 317 دستگاه رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 47.1 درصد کاهش داشته است. طی مرداد امسال تولید سواری در کشور به 43 هزار و 758 دستگاه رسید که افت 47.7 درصدی را در مقایسه با مرداد 97 تجربه کرده است. در مرداد ماه، تولید محصولات ایران خودرو با کاهش 58.7 درصدی نسبت به مرداد 97 روبرو شد و به عدد 17 هزار و 240 دستگاه رسید. تولید سواری توسط ایران خودرو در مرداد امسال به 17 هزار و 240 دستگاه رسید و به این ترتیب در مرداد ماه تولید هیچ محصول دیگری به جز سواری در این گروه خودروسازی صورت نگرفته است. در مورد گروه خودروسازی سایپا نیز باید به افت 23.4 درصدی تولید انواع خودرو در مرداد امسال در مقایسه با مرداد 97 اشاره کنیم. مرداد امسال 27 هزار و 211 دستگاه انواع خودرو توسط گروه سایپا به تولید رسید که شامل 24 هزار و 175 دستگاه سواری و 3036 دستگاه وانت بوده است. تولید سواری در سایپا طی مرداد امسال افت 26.1 درصدی را تجربه کرده است. به نقل از فارس، در مورد وضعیت تولید انواع خودرو در کشور طی 5 ماهه ابتدای امسال نیز باید به افت 39.8 درصدی در مقایسه با 5 ماهه اول 97 اشاره کنیم. از ابتدای سال تا پایان مرداد امسال 314 هزار و 278 دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسید که سهم سواری از این رقم معادل 290 هزار و 803 دستگاه بوده است. تولید سواری در پنج ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 40.8 درصدی همراه بوده است.

باید بدانیم در دوره رونق نفتی چه کنیم که در دوره رکود عزا نگیریم

فرهاد دژپسند روز چهارشنبه در مراسم بزرگداشت دفاع مقدس که در این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: باید بدانیم که در دوره رونق نفتی چه کنیم که در دوره رکود نفتی عزا نگیریم. وی افزود: در دوره رونق نفتی، اقتصادی کاملاً نفتی و وابسته داشتیم که مواد اولیه و بسیاری از ماشین آلات از خارج از کشور تأمین می‌شد؛ ضمن اینکه جنگ تحمیلی نیز هزینه‌ها را افزایش داد با این حال باید دید دولت توانست با چه سیاست‌هایی از این مشکلات عبور کند. دژپسند، با اشاره به انتقادهایی که به سیستم کالابرگ در آن زمان می‌شد گفت: کشورهای مهد اقتصاد سرمایه داری نیز در جنگ جهانی دوم سیاست‌های افراطی تری اتخاذ کرده بودند. وزیر اقتصاد با بیان اینکه به استناد گزارش کنگره آمریکا، عراق در جنگ با ایران بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه کرد، ادامه داد: دشمن می‌خواست جنگی نظامی را با ابزار اقتصادی تمام کند و به همین علت شوک نفتی سال ۶۵ به کشور وارد شد. به گفته وی، از سال ۶۰ تا ۶۴ متغیرهایی مثل تورم در کشور کاهش داشت و در سال ۶۴ تورمی که به حدود ۷ درصد رسیده بود در سال ۶۵ به یکباره بالای ۲۵ درصد رسید.

با تصویب مجلس و بعد از تأیید شورای نگهبان؛ وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه با ۱۱۶ رأی موافق، ۴۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در مجلس ماده واحده طرح تشکیل وزارت بازرگانی را تصویب کردند.

کاهش قیمت طلا در معاملات بازار جهانی

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی با اقدام سرمایه گذاران برای سودگیری از رشد قیمت روز گذشته، کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۵۲۹ دلار و ۶۲ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۵۳۵ دلار و ۶۰ سنت صعود کرده بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۵۳۷ دلار رسید.

تداوم کاهش قیمت نفت با اظهارات تند ترامپ

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر اظهارات رئیس جمهور آمریکا که خوش بینی اخیرا درباره مذاکرات تجاری پکن و واشنگتن را از بین برد و نگرانی ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت را برانگیخت، برای دومین روز متوالی به روند کاهشی خود ادامه داد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۷ سنت کاهش پیدا کرد و به ۶۲ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۵ سنت کاهش، به ۵۶ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه رسید.

آرامکو درخواست وام یک میلیارد دلاری کرد

رویترز: دو منبع آگاه اعلام کرد؛ شرکت نفتی آرامکوی عربستان از بانکها خواسته تا با پیشنهاد درخواست وام تأمین مالی پروژه برای بیش از یک میلیارد دلاری موافقت کند. یکی از منابع آگاه گفت: «شرکت نفتی دولتی آرامکو درخواست خود را این هفته ارسال کرده است.» یک منبع آگاه اعلام کرد که هنوز درخواست تأمین مالی آرامکو روشن نیست برای چه منظور استفاده خواهد. آرامکو هم هنوز در این باره توضیح نداده است. درخواست وام آرامکو پس از حمله پهپادی 14 سپتامبر به دو پالایشگاه بزرگ این کشور انجام شده که این حملات، تولید نفت عربستان را به نصف رساند و  5.7 میلیون بشکه در روز کاهش داد. 

آمارهایی جالب از صنعت بانکداری اروپا

در بین کشورهای مختلف اروپایی، آلمان دارای بیشترین شعبات بانکی بوده است، به گونه ای که ۲۶ درصد کل شعبات بانکی در سطح اتحادیه اروپا در آلمان مستقر بودند. پس از آلمان نیز لهستان با ۱۰ درصد و اتریش و ایتالیا هر دو با ۹ درصد قرار دارند. طی این مدت ۲.۷ میلیون نفر مستقیم در بخش بانکی اروپا شاغل بوده‌اند که ۲۳ درصد کل کارکنان اروپایی در آلمان مشغول به کار بوده‌اند. فرانسه با ۱۵ درصد، انگلیس با ۱۳ درصد و ایتالیا با ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. کمترین تعداد فعالیت بانکی مربوط به اسلوونی با تنها ۱۸ بانک بوده است و پس از این کشور، مالت با ۲۵ و اسلواکی با ۲۶ بانک قرار دارند. از سوی دیگر کمترین اشتغال‌زایی بخش بانکی مربوط به استونی با ۴۹۲۰ نفر بوده است و مالت و لتونی در رده‌های بعدی قرار دارند. تا پایان سال ۲۰۱۷ بانک های اروپایی ۴۲ تریلیون و ۹۰۰ میلیارد یورو دارایی داشته‌اند که انگلیس، فرانسه و آلمان در صدر این فهرست قرار دارند. بیشترین سهم دارایی‌های بانکی به نسبت تولید ناخالص داخلی مربوط به لوکزامبورگ، مالت، قبرس و انگلیس بوده است. به نقل از ایسنا؛ اتحادیه اروپا شامل ۲۸ کشور بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی، فنلاند، انگلیس، بلغارستان، مجارستان، لهستان، دانمارک، سوئد، کرواسی، جمهوری چک و رومانی است.

رئیس صندوق بین‌المللی پول انتخاب شد

خبرگزاری فرانسه چهارشنبه شب گزارش داد، «کریستالینا جورجیِوا» معاون بلغارستانی بانک جهانی از سوی هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول به عنوان رئیس این صندوق انتخاب شد. جورجیوا به عنوان اولین فردی است که از کشوری خارج از اروپای غربی به این سمت انتخاب شده، از اول ماه آینده میلادی (9 مهرماه) پنج سال بر کرسی ریاست صندوق بین‌المللی پول تکیه خواهد زد. وی که به کناره‌گیری «یرون دایسلبلوم» رئیس پیشین آلمانی وزیران منطقه یورو از نامزدی برای این سمت، تنها کاندید ریاست صندوق بود، با مشکل محدودیت سنی تعیین شده برای این سمت روبه‌رو بود. اما هیأت اجرایی صندوق بین‌المللی پول با تغییر مقررات مربوط به این موضوع، محدودیت حداکثر 65 سال را حذف کرده و با ریاست جورجیوا 66 ساله موافقت کرد. براساس توافقی که میان آمریکا و اتحادیه اروپا صورت گرفته، ریاست صندوق بین المللی پول همواره به یک اروپایی واگذار می شود و یک آمریکایی نیز ریاست بانک جهانی را بر عهده می گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
با این کیفیت و قیمت، بهتره تولیدشون صفر بشه.
یک درصد از جمعیت ایران برای خرید یک "عرضه اولیه" به بورس آمدند

این تحلیل نادرست است. زیرا فعالان بورس مدارک خانواده ها و دوستان خود را می گیرند و با استفاده از کد ملی انها اقدام به خرید وفروش سهام می کنند. اگر چه ظاهرا امار همین نکته شما را تایید می کند اما حقیقت ماجرا امر دیگری است
جواد رحیم پور
بورس نفس های اخرشومیکشه
منتظر سقوط آزاد هم باشید . لطفا چتر نجات به همراه داشته باشید .
با این وضع تولید ؛ کیفیت ؛ فرسودگی خط تولید خودروهای با تکنولوژی چند دهه قبل ؛ فساد و بدهیهای معوق بانکی چند هزار میلیاردی این صنعت خواه و ناخواه به زمین خواهد خورد
از قدیم گفتن بار کج به منزل نرسد
با رای مجلس در وزارت خانه باهم ادغام شد ،وبار مجدد ایندو هم جدا، مثل اینکه تمام وقت مجلس به سعی خطا میگذرد، جدایی بازرگانی از وزارتخانه هیچ دردی از مملکت درمان نخواهد کرد ...
یک درصد از جمعیت ایران برای خرید یک "عرضه اولیه" به بورس آمدن!!!!!!!!!!!!یعنی نزدیک یکمیلیون نفر/!!!!!!!!
تولید خودرو نصف شد . سلام بر خودروهای فرسوده . سلام بر الودگی هوا . مخالفان برجام تحویل بگیرند
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
برجام چند سال پسش به تصویب شورای امنیت سازمان ملل و مجلس شورای اسلامی و... رسیده
الانم امریکا زبانی و عملی و اورپا هم عملی از برجام خارج شده و فکرنمیکنم ارتباطی به مخالفان برجام داشته باشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان