بازدید 19821
تحلیل سی‌ان‌ان از جریان استیضاح ترامپ؛

قمار بزرگ دموکرات‌ها و نبردی پیرامون روح سیاست در آمریکا

ترامپ ملزم به انتشار یک نسخه تحریر شده از تماس تلفنی خود با رهبر اوکراین در روز چهارشنبه شده است؛ تماسی که به عقیده دموکرات‌ها، نوعی سوءاستفاده او از قدرت ریاست جمهوری تلقی می شود. کاخ سفید همچنین در نظر دارد شکایت مربوط به افشا کننده این تماس را ـ که باعث بروز بحران سیاسی یک هفته اخیر در آمریکا شده و ریاست جمهوری ترامپ را متزلزل ساخته ـ به کنگره ارائه کند.
کد خبر: ۹۲۵۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ 25 September 2019

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، قدر زمان را برای عقیم گذاشتن قضیه قمار نانسی پلوسی، سخنگوی سنا در مسأله استیضاح رئیس جمهوری به خوبی می داند؛ آن هم در نبردی که می تواند تکلیف ریاست جمهوری وی و انتخابات سال 2020 را مشخص کند.

ترامپ ملزم به انتشار یک نسخه تحریر شده از تماس تلفنی خود با رهبر اوکراین در روز چهارشنبه شده است؛ تماسی که به عقیده دموکرات‌ها، نوعی سوءاستفاده او از قدرت ریاست جمهوری تلقی می شود. کاخ سفید همچنین در نظر دارد شکایت مربوط به افشا کننده این تماس را ـ که باعث بروز بحران سیاسی یک هفته اخیر در آمریکا شده و ریاست جمهوری ترامپ را متزلزل ساخته ـ به کنگره ارائه کند.

این تصمیم ترامپ نشانه فاصله گرفتن کاخ سفید از رویه سابق خود است که طی آن مانع نظارت شفاف بر عملکرد خود می شده و واقعیات را تحریف می کند؛ بنابراین، منتقدان ترامپ، روز چهارشنبه با علاقه ای خاص، وقایع را دنبال خواهند کرد.

متن تماس تلفنی و واکنش کنگره به گزارش منتشره از سوی افشا کننده آن، می تواند در به حرکت درآوردن قطار مبارزه در میدان استیضاح و شکل دادن به افکار عمومی که در نهایت نتیجه آن را رقم خواهد زد، بسیار مهم باشد.

قمار بزرگ دموکرات‌ها، و نبردی پیرامون روح سیاست در آمریکا

صرف‌نظر از نتیجه این استیضاح، ترامپ اکنون خود را در مرکز صحنه یک نمایش تاریخی و نادر می بیند و به عنوان یکی از چهار رئیس جمهوری که در تاریخ ایالات متحده با تهدید واقعی استیضاح روبه رو شده اند، مطرح می شود.

در سوی دیگر، پلوسی با راه انداختن جلسات استماع در خصوص استیضاح ـ آن هم چندین ماه پس از مقاومت در برابر آن و ظاهرا بدون اطلاع از فحوای اسناد منتشر شده ـ ریسک بزرگی می کند. اگر اطلاعات موجود در هر دو سند (متن و گزارش افشا کننده) کامل از جدی بودن اتهام وی به رئیس جمهور مبنی بر اینکه ترامپ مرتکب جرایم بزرگ و سوءاستفاده از قدرت شده است، پشتیبانی نکند، احتمال دارد اقدام پلوسی به عنوان یک اقدام بیش از اندازه اغراق شده در نظر گرفته شود.

این واقعیت منعکس کننده قمار بزرگی است که اکنون رئیس مجلس در استفاده از ابزار غایی قانون اساسی شروع کرده؛ برای آغاز یک نبرد سیاسی که نه عملا شفاف و واضح تعریف شده و نه برای پایان دادن آن به نفع حزب پلوسی تضمینی وجود دارد. اگر طرح استیضاح شکست بخورد، پلوسی ناخواسته باعث می شود که ترامپ ریاست جمهوری بی بند و بار خود را که دایم هنجارهای کنگره را مورد حمله قرار می دهد، یک ریاست جمهوری معتبر و قانونی در نظر بگیرد و همچنین قمار پلوسی می تواند راه را برای کابوس نهایی دمکرات ها ـ دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ ـ هموار کند.

هیچ شرط قانون اساسی وجود ندارد که بر اساس آن لازم باشد، استیضاح با اتفاق آرا در مجلس پایان یابد.

اما حتی اگر تحقیق و تفحص مجلس به مواد قانونی استیضاح و با قانون رأی اکثریت در مجلس به پایان برسد، هیچ کس باور ندارد که جمهوری خواهان مجلس سنا اکثریت دو سوم رأی مورد نیاز برای برکناری ترامپ از سمت ریاست جمهوری را به حزب رقیب خود بدهند.

در نتیجه پیکار استیضاح به زودی به نبردی پیرامون روح سیاست در آمریکا تبدیل می شود: این موضوع که رأی دهندگان چطور عمل کنند، می تواند مشخص سازد، چه کسی در سال 2020 در کاخ سفید خواهد بود و همچنین روند و مسیر آمریکا را برای سال های آینده تعیین می کند.

ترامپ اصرار بر آن دارد که متن تماس با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نشان می دهد وی هیچ گاه تهدید نکرده ارائه 400 میلیون دلار کمک های نظامی به این دولت ـ که سابقا تحت حکومت اتحاد جماهیر شوروی بوده ـ منوط به تحقیق و تفحص در مورد جو بایدن، نامزد پیشرو حزب دموکرات و پسرش کرده است. هیچ مدرکی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد که او اقدام به جرم یا فساد در مذاکرات و معاملات با اوکراین کرده است.

اما پلوسی استدلال نموده که پذیرش علنی این نکته از سوی ترامپ که در مورد جو بایدن با زلنسکی صحبت کرده است به خودی خود نشان دهنده سوءاستفاده از قدرت توسط رئیس جمهوری است که به دنبال کمک های خارجی برای انتخاب مجدد است.

روز سه شنبه پلوسی در کنفرانس خبری گفت: «اقدامات صورت گرفته در ریاست جمهوری ترامپ، واقعیت ناخوش آیند خیانت رئیس جمهور به سوگند خود، خیانت به امنیت ملی ما و خیانت به اصالت انتخابات ما را نشان داده است. در نتیجه امروز، من به نمایندگان مجلس نمایندگان اعلام می کنم که طرح رسمی استیضاح را به پیش برند.»

ترامپ طرح استیضاح را به عنوان تلاشی از سوی دموکرات ها برای خراب کردن سفر مهم وی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در راستای «تعاقب استراتژی اخبار فوری دروغین» محکوم کرده است.

پلوسی روز سه شنبه به هم پیمانانش گفت، به «لحظه حقیقت» رسیده اند؛ اظهار نظری كه همانقدر که برای حرفه طولانی اش به عنوان بالاترین مقام زن در تاریخ آمریكا صادق است، برای آینده ملت آمریکا نیز صدق می کند. بعید است هم ترامپ و هم پلوسی هر دو با هم بتوانند از این دوئل قدرت جان سالم به در ببرند. دموکرات ها امیدوارند که بتوانند چنان ترامپ را برای مقام فعلی اش نامناسب و بدون صلاحیت نشان دهند که امیدهای وی برای انتخاب مجدد را سیاه کنند.

از سوی دیگر، ترامپ امیدوار است از اقدام واکنشی علیه پلوسی چشم پوشی و از ماجرای دراماتیک استیضاح برای الهام بخشیدن به پایگاه اجتماعی خود و جمهوری خواهان معتدل و همراه برای حضور گسترده در انتخابات نوامبر 2020 استفاده کند.

در نهایت اگر این مبارزه به نفع ترامپ به پایان برسد، انتخابات بعدی می تواند نشان دهنده یک اتفاق غیر عادی در تاریخ آمریکا باشد که بر اساس آن رئیس جمهوری که استیضاح شده، همچنان در دور دوم به پیروزی می رسد.

یک کابوس دردناک ملی

در 223 سال اول تاریخ ایالات متحده تنها دو رئیس جمهور استیضاح شدند؛ اندرو جانسون و بیل کلینتون. محکومیت هیچ یک از این دو توسط سنا انجام نشد. ریچارد نیکسون هم حتی پیش از استیضاح با این پیش فرض که قطعا کنگره وی را به دلیل جرایم مربوط به واترگیت برکنار می کند، استعفا داد.

اکنون این احتمال وجود دارد که در بیست سال گذشته دو بار استیضاح اتفاق بیفتد، که این امر نشان دهنده وضعیت شکاف میان ملتی است که از کمر به دو نیم تقسیم شده و توسط ریاست جمهوری ترامپ بیشتر از قبل هم قطبی شده است.

استیضاح در واقع نمایش قدرت نهایی است بین دموکرات های مجلس نمایندگان از یک سو که معتقدند در انتخابات میان دوره ای به آنها رأی داده شده تا ترامپ را محدود کنند، و از سوی دیگر، رئیس جمهوری که بارها هنجارهای دموکراتیک را نادیده گرفته و قانون اساسی را به چالش کشیده است.

ترامپ در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد، توجیهی فرافکنانه و جایگزین برای تأخیر در ارسال کمکهای نظامی به اوکراین، پیش از مکالمه با زلینسکی پیش کشید.

وی گفت که می خواسته منتظر بماند تا کشورهای اروپایی سهم منصفانه خود در دفاع و امنیت را پرداخت کنند. بعداً رئیس جمهور آمریکا در توئیتی تأکید کرد که تصمیم وی برای انتشار متن از حالت محرمانه خارج شده و بدون سانسور مکالمه با رئیس جمهور اوکراین - که با مخالفت شدید دستیاران ارشدش روبرو بوده - نشان می دهد که هیچ شرط و گروکشی در خصوص کمک ها وجود نداشته است.

ترامپ در این خصوص در توییتر نوشت: خواهید دید این یک تماس بسیار دوستانه و کاملاً مناسب بوده است؛ بدون هیچ فشاری و بدون گروکشی، بر خلاف اقدام جو بایدن و پسرش؛ این جنجال چیزی نیست، جز ادامه بزرگترین و مخرب ترین تلاش برای جعل اخبار.

استراتژی نانسی پلوسی

پلوسی در یک سخنرانی در واشنگتن هشدار داد: رئیس جمهور بی قانونی را در کشور ما تبدیل به یک فضیلت کرده است. رئیس مجلس در ظاهر و آشکارا تعهدی به اقدام به استیضاح نداد و احتمال دارد مستندات این پرونده اعتبار کافی نداشته و در نهایت، کسب آرای کامل برای استیضاح را زیر سؤال ببرد.

اما او به محض آنکه یک جریان و سیلاب سیاسی مسیر بحث استیضاح در واشنگتن را تغییر داد، موضع خود را عوض کرده است. تعدادی از دموکرات های معتدل و در حال نوسان که او سعی در نگاه داشتن آنها در جبهه خود داشت، به سمت جبهه استیضاح رفتند.

وی علنا گفت که ماهیت ارتکاب جرم توسط ترامپ مشخص است - یعنی همان عاملی که احتمالاً معادلات سیاسی را تغییر داده است. پلوسی بیان کرده: این قابل درک ترین موضوع برای مردم است و دانستن این موضوع هم بسیار مهم است. هیچ نیازی نیست که یک مکالمه خوب و مناسب با گروکشی همراه باشد. شما نباید از دولت های خارجی بخواهید در انتخابات ما به ما كمك كنند. بخاطر همین است که ما می خواهیم جلوی روسیه را بگیریم. این کار اشتباه است.

به نظر می رسد بایدن نیز مانند پلوسی، در حال محاسبه موضع سیاسی خود در این مناقشه است. وی به عنوان فرد مورد هدف در حملات ترامپ و نامزد پیشتاز حزب دمکرات، در این نمایش درام در موقعیتی منحصر به فرد قرار دارد.

معاون رئیس جمهور سابق در یک سخنرانی ویدئویی که ظاهراً در راستای نمایش سمت و سوهای انتخاباتی و خلق و خوی سیاسی نامزها بوده است، گفت که اگر ترامپ اطلاعات درستی راجع به این پرونده ارائه ندهد، قانونگذاران را در موقعیتی می گذارد که هیچ انتخابی دیگری جز استیضاح نداشته باشند.

بایدن گفته: مخفی کردن اطلاعات از کنگره ای كه به واسطه قانون اساسی ناظر امور است، و جلوگیری از تلاش های آن برای تحقیق و تفحص، در شأن رئیس جمهور آمریكا نیست. این کار سوءاستفاده از قدرت است. از نظر من، دونالد ترامپ با این کار تنها گزینه استیضاح را برای کنگره باقی می گذارد. این یک فاجعه خواهد بود، اما یک تراژدی است که خودش برای خودش ساخته.

موانع استیضاح

اقدام به استیضاح - که می تواند منجر به دور زدن یک انتخابات دموکراتیک شود - جدی ترین و مهمترین مانور سیاسی موجود در قانون اساسی آمریکاست. این اقدام میتواند انسجام ملی را از هم بپاشد و نتایج غیرقابل محاسبه و جریان نیروهای سیاسی معکوسی را به دنبال آورد که می توانند سال ها تداوم داشته باشند.

یک منبع آگاه از روند استیضاح به سی ان ان گفته: ترامپ روز سه شنبه تصمیم به انتشار گزارش افشا کننده مکالمه گرفته است. پیش از این، کاخ سفید رئیس کل سرویس اطلاعات ملی آمریکا جوزف مگوایر را تحت فشار گذاشته بود تا این گزارش را به قانونگذاران ندهد؛ اقدامی که به گفته دموکرات ها به خودی خود نقض قانون است.

هنوز مشخص نیست، چه چیزی در تغییر موضع ترامپ در این خصوص موثر بوده است؛ هرچند پلوسی به نمایندگان مجلس گفته كه طی یک تماس تلفنی در روز سه شنبه برای انتشار متن مکالمه، به ترامپ فشار آورده است.

دو مقام ارشد کاخ سفید به گونه ای بیان کرده اند نباید انتظار هیچ بمب اطلاعاتی در افشای متن مکالمه را داشت و گفته اند که انتظار می رود که این متن، متنی عادی و بدون نکته ویژه ای باشد.

یکی از مقامات انتشار گزارش افشا کننده را تصدیق کرده که این گزارش بسیار مهمتر از متن مکالمه است؛ اما این مقام مسئول اعتبار کارمندی را که اقدام به شکایت و افشای اقدام ترامپ در خصوص تعامل با رئیس جمهور اوکراین کرده، زیر سؤال برده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
اگر واقعا بخواهیم به کشور خودمون خدمت کنیم چه فرقی داره رئیس جمهور آمریکا که بشه
ارای لازم برای برکناری اش را دموکراتها ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
مجلس سنا اجازه استیضاح را نخواهد داد چون در انجا طرفدران ترامپ هستند . قانون امریکا رییس جمهور را وسط معرکه و دعوا دست خالی ول نمیکند . دولت بی تفنگ وجود ندارد .
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
این بازی های انتخابتی در امریکاست که تلاشی برای جابجایی تعداد محدودی رای از این طرف به آنطرف است و تعیین کننده نیست.
تبلیعات انتخابی را باید از ما یاد بگیرند که استادش هستیم!!!
مرگ بر ترامپ عقده‌ای و روانی
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
مرگ‌ هر کسی یا دست خودش هست که در جایی اشتباهی کند مثل رانندگی با سرعت بالا . پرخوری . نداشتن اصول ایمنی . یا فراتر از این دست خداست . خدا همه بشر را به راه راست هدایت کند . کینه و نفرت را از بین ببرد .
گل شب بو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
داداش من برو یه بار دیگه مت رو بخون بعد برو تاریخ استیضاح اون باقی رییس جمهورها رو هم بخون

خود به خود دعات گیرا میشه

خیلی راحت برا افراطیون داخل خود آمریکا نسخه پیچیدن برا ترور ترامپ

که اگه این همه داره از قدرت سو استفاده واقعی کرده

بخاطر پرستیژ وجه ریاست جمهوری در آمریکا ترورش کنن

که هم اون کارهاشو رو ماسمال کنن هم وجه صدلی رییس جمهوری خراب نشه همزمان اینم درست کنن
رئیس جمهور بی قانونی را در کشور ما تبدیل به یک فضیلت کرده است . تازه دارین میشین مثل ما. یه روزی درد ما رو خواهید فهمید. به زودی
مهم رای آوردن استیضاح نیست مهم این هست که همگان ببینند ترامپ چه موجود کثیفی است و چگونه رئیس جمهور شده است. در نتیجه سال 2020 رای مردم حتی در صورت شکست ظاهری استیضاح برای ترامپ دردسر بزرگی خواهد بود. کسی که حتی در سال 2016 5 درصد از یک احمقی به نام هیلاری رای کمتری آورد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
یعنی فکر میکنی نامزدهای نهایی پیشرفته ترین کشور جهان دوتا احمق بودن؟ میدونستی ما فرغونم تو وطن بخوایم بسازین باید بلبرینگشو وارد کنیم؟ یکم عقل و شناختن جایگاه واقعی ادم باعث پیشرفتش میشه
ساده اندیشی است اگر کسی به گفته های نانسی پلوسی اهمیتی بدهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
شعار نانسی پلوسی در حوزه اقتصاد سوسیالیستی هست . مردم‌امریکا زیاد دل خوشی از تفکر انها ندارند . یعنی در حوزه اقتصاد مثل احمدی نزاد فکر میکنند که اقتصاد و کارخانه دار باید خودی باشد و اخلاقی و با متدین باشد . حالا این فرد متدین پول کارگر را سر موقع نداد چی . کارگر مقصر هست یا متدین یا دولت یا هرسه . ترامپ دنبال اقتصاد آزاد و صنایع بزرگ تولید و قدرتمند هست
استیضاح رای نمی اورد و باز هم می ماند هیچ چیزی تغییر نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
مکالمات ترامپ با اکراینی ها را دادگستری امریکا منتشر کرده و ترامپ تبرئه شده.
بازی دموکراتها علیه ترامپ همزمان با اجلاس سازمان ملل بود
ایشون بسیار مومن و مذهبی می‌باشد حتی شراب هم نمی‌خورد.
متن یک متن ترجمه است. انتظار می رود امانت داری شود و نویسنده و منبع اصلی متن نوشته شود. من به عنوان یک دانشگاهی آموختم که منبع متن را گزارش دهم و امانت را به درستی حفظ کنم.
اینقدر این چند روز در امریکا به ترامپ جون گیر دادید که در دیپلماسی در نیویورک یقه چینی ها را هم بگیرید . حق وتو چینی ها در معادله قدرت سوریه و لبنان و حق وتو چینی ها باعث شده که چشم از جنایت چینی ها بسته بشه . شنیدم مسلمانان بلغور یا بیلغور چین نزدیک به یک میلیون نفر را برای خارج کردن اندیشه دین‌مداری در حال اعزام به کار اجباری هستند . یه مخالفتی یک تلنگری یه اعتراضی . یک فریادی . کسی نیست پرچم چین را از روش رد بشه ؟ دم دستشویی یه جای .
چقدر کارهای ترامپ شبیه احمدی نژاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
دو روی یک سکه‌اند
کمک بزرگ دموکرات ها برای انتخاب شدن ترامپ، در آمریکا رئیس جمهور با انتخابات سر کار نمیاد بلکه انتساب میشه از طرف آپیک و سیا و پنتاگون و البته با نمایش های انتخاباتی برای دموکراسی بازی
اینا دشمن همه کشورها هستند به هرکسی یک جوری دشمنی میکنن دیگه از مصر که نمیخواهید بیشتر خدمت کنیم
این کار برعکس جواب میده مثل پخش اون ویدئو اتوبوس که دقیقه نود دموکراتها دادن بیرون تو سیاست دودوتا همیشه 4 تا نمیشه
اصلا قماری هم در کار نیست
عجب تحلیلی بود، آفرین تابناک، بدون شعار و علمی، ولی یه چیزی توی تحلیل نبود حتی با وجود برکناری ترامپ در اثر استیضاح متاسفانه مایک پنس معاون ترامپ سر کار میاد که اوهم مخالف ایران است و تا اواخر سال ۲۰۲۰ فرقی بحال ما نمیکنه
ایتقدر تحلیلتون با کلاس و علمی بود که من نمیدونم چی بگم، عجب جملاتی، یعنی مال خودتونه ایت تحلیل تابناک، بابا دمتون گرم. به این میگن روزنامه نگاری واقعی. در مورد سایر خبرهاهم اینطور تحلیل کنید.
ما ملتی به نام ملت امریکی یا کانادایی نداریم و این دو کشور دارای مردم هایی با فرهنگ های گوناگونی میباشد برای مثال لاتین تبارها که در امریکا زندگی می کند تمام درآمد خود را صرف خرید یک مسکن در کشورهای خود می کند و بجز وابستگی مالی هیچ نوع دلبستگی به امریکا ندارد ودر صورت تغییرات به کشور خود باز می گردنند و به جز مردم کشورهای جهان سوم امریکا بهیچ وجه کششی در بین دیگر ملت ها دیگر ندارد چون شرایط زندگی در انجا بی نهایت مشکل میباشد
محمد باقر لاریجانی چرا در مراسم ختم مادر وزیر بهداشت نبود؟
چرا ملاقات مردمی ندارد و به کسی پاسخگو نیست؟
هیچ نامه ای را امضاء نمیکند و به پایین دست خود ارجاع میدهد
بیچاره مردم
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
دلت خوشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار