بازدید 13508
«تابناک» بررسی می‌کند؛

چالشی به نام «حذف یارانه پردرآمدها»؛ از اعتراض دهک‌های پایین تا درخواست دولت برای دسترسی به اطلاعات بانکی مردم

سخنگوی دولت، ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با تأکید بر اینکه حذف یارانه بگیران از مهرماه آغاز خواهد شد، گفت: در مرحله اول در مهرماه چند «صدک» از «دهک»‌های بالا حذف می‌شوند که شاید هفتصد تا هشتصد هزار تن را در برگیرد که البته امکان اعتراض و پاسخ‌گویی به اعتراض هم برای آنان محفوظ است.
کد خبر: ۹۲۵۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲ 23 September 2019
چالشی به نام
 
تابناک اقتصادیمتوسط سهم هر خانوار حاضر در دهک اول از یارانه‌های پنهان ۳.۲ میلیون تومان در سال و سهم هر خانوار حاضر در دهک دهم از یارانه‌های پنهان ۲۱.۳ میلیون تومان در سال است. نتیجه آن که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیش از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در جزء (۱) بند الف. تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ دولت مکلف شده است که با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

بنابراین، برای اجرای تکلیف قانون بودجه ۱۳۹۸ آئین‌نامه مربوطه جهت حذف دهک‌های بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران در تیرماه سال جاری در هیأت دولت تصویب و مقرر شد بعد از اعلام نظر نهایی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان برنامه و بودجه به عنوان مسئولان شناسایی دهک‌های بالا، غربالگری از پایان شهریور ماه آغاز شود.

قرار بود یارانه‌ها بر چه مبنایی حذف شود؟

در سیزدهم شهریور ماه ۱۳۹۸ محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: "سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوار‌ها خواهد بود؛ در واقع آن دسته از خانواده‌هایی که میزان مصرفشان از حد معین بالاتر است، مشمول حذف یارانه می‌شوند.

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت در ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ درباره مبنای شناسایی و حذف گروه‌های پردرآمد تأکید کرد: خانوار‌های ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت‌های خارجی، خودرو‌هایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند.

یارانه چه تعداد خانوار در شهریور ماه حذف شد؟

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸، در دوره شهریور امسال برای ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد، یارانه نقدی حذف شد.

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت در ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با تأکید بر اینکه حذف یارانه بگیران از مهرماه آغاز خواهد شد گفت: در مرحله اول در مهرماه چند «صدک» از «دهک»‌های بالا حذف می‌شوند که ممکن است هفتصد تا هشتصد هزار تن را در برگیرد که البته امکان اعتراض و پاسخ‌گویی به اعتراض هم برای آنان محفوظ است.

مخالفت مجلس با حذف فله‌ای یارانه بگیران

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طی مصاحبه‌ای در ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ با اشاره به تصمیم جدید دولت مبنی بر حذف چند دهک از یارانه‌بگیران گفت: مطالعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حذف یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از دریافت یارانه بسیار ضعیف است، چون در پی این تصمیم ۵۰ هزار از خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) حذف خواهند شد.
 
قوامی با تأکید بر اینکه مطالعه وزارت کار در این رابطه باید اصلاح شود، چون چالش‌هایی را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: بر مبنای شیوه مطالعاتی وزارت کار در هر استان چندین هزار نفر از دریافت یارانه حذف می‌شوند، اما این شیوه نمی‌تواند به نتیجه درستی رسد و رافع مشکل نخواهد بود.
 
وی با بیان اینکه دولت باید ثروت افراد را از میزان درآمدشان مجزا کرده و با راستی‌آزمایی اقدام به قطع یارانه‌ها کند، افزود: به عنوان مثال گاهی فردی حقوق پایین، اما املاک متعددی دارد و در مقابل ممکن است فردی دیگر با حقوقی نسبتا بالا حتی صاحب یک آپارتمان کوچک نیز نباشد. به گفته قوامی مجلس با حذف فله‌ای یارانه یارانه‌بگیران مخالف است و طبق قانون باید یارانه دهک‌های بالای جامعه با شرایط اقتصادی مساعد، حذف شود.

بیشتر بخوانید

 
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس نیز طی مصاحبه‌ای در سی ام شهریور ۱۳۹۸ با انتقاد از حذف یارانه قشر ضعیف و متوسط جامعه، ادامه داد: دولت مکانیزم و بانک اطلاعاتی ضعیفی برای حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه داشته و به جای این دهک‌ها در روز‌های اخیر، یارانه قشرهای ضعیف را که حتی باید یارانه آن‌ها اضافه شود، قطع کرده است.

دهک‌های پایین به حذف یارانه نقدی خود اعتراض کردند!

همان گونه که این دو نماینده مجلس پیش بینی کرده بودند، به علت نبود بانک اطلاعاتی مناسب و کار مطالعاتی ضعیف برای حذف یارانه بگیران، یارانه برخی افراد حاضر در دهک‌های پایین جامعه حذف و همین موضوع عاملی برای اعتراضات بوده است. به عنوان نمونه در روز گذشته مورخه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ حذف شدگان یارانه نقدی در مقابل فرمانداری بجنورد تجمع کردند. تعداد این افراد که ۱۵ تا ۲۰ نفر گزارش شده بود. همچنین در روز پنجشنبه هفته گذشته نیز شماری از مردم شهرستان بجنورد که بیشتر آنان ساکن روستا بودند در اعتراض به حذف یارانه نقدی مقابل ساختمان فرمانداری تجمع کرده بودند.

پذیرفتن احتمال وجود اشتباه در حذف یارانه افراد و بیان دلایل بروز آن

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد یارانه تبصره ۱۴ که شب گذشته ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ در برنامه تیتر امشب شبکه خبر حاضر شده بود با تأیید امکان بروز اشتباه در حذف یارانه بگیران، درباره دلایل آن گفت: برخی بروز مشکل به واسطه حساب بانکی افراد است و گاهی تغییر یا فوت سرپرست خانوار و بعضی وقت‌ها هم تاخیر در پرداخت یارانه از ناحیه بانک هاست.

دولت حساب‌های بانکی معترضین به حذف یارانه را بررسی می‌کند

در ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ دفتر سخنگوی دولت با انتشار مطلبی نحوه اعتراض و رسیدگی مجدد به منظور برقراری یارانه را اعلام کرد.
در این مطلب ذکر شده بود: در ابتدا به سرپرستان خانوار‌هایی که یارانه شان حذف شده است، پیامکی با سربرگ Yarane زده می‌شود. افراد بعد از دریافت پیامک می‌توانند به پیشخوان خدمات الکترونیک دولت مراجعه کنند. تاریخ مراجعه هم در پیامک مشخص شده است.  در هنگام مراجعه نیز باید به این نکات توجه شود؛

اولاً: با همان شماره همراهی که به افراد پیامک زده شده باید مراجعه کنند و همان موبایل و پیامک را باید به پیشخوان دولت ارائه دهند.

ثانیاً: در هنگام مراجعه، کارت ملی معتبر، شناسنامه، گذرنامه و گواهینامه که جزو کارت‌های شناسایی معتبر است باید همراه باشد.

ثالثاً: در پیشخوان دولت یک فرم رضایتنامه به افراد داده می‌شود مبنی بر اینکه دولت اجازه دارد به کلیه اطلاعات مالی و بانکی آن‌ها دسترسی پیدا کند. از طرف پیشخوان یک کد رهگیری به موبایلی که به نام سرپرست خانوار است، ارسال می‌شود.

بعد از دریافت کد پیگیری، افراد باید به سامانه yaraneh.mcls.gov.ir مراجعه کنند که در آن سامانه کد رهگیری و کدملی را وارد کنند. افراد می‌توانند درخواست خود را در همان سامانه درج کنند و پس از بررسی، نتیجه آن به شماره تماسشان ارسال خواهد شد.

چرا دولت باید به جای یارانه نقدی، یارانه‌های پنهان را ساماندهی می‌کرد؟

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی طی مصاحبه‌ای گفت: دولت باید به جای قطع یارانه پرداختی به مردم بخش یارانه‌های پنهان را ساماندهی کند.

اما پرسش این است که چرا دولت باید بجای ساماندهی یارانه نقدی یا پرداختی به مردم، یارانه‌های پنهان را ساماندهی می‌کرد؟

پاسخ این پرسش را می‌توان در گزارش دفتر اقتصاد کلان معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور جستجو کرد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که برآورد «میزان یارانه‌های پنهان پرداخت شده» توسط دولت در بودجه ۱۳۹۸ به شرح جدول زیر و بالغ بر ۶۴۹ هزار میلیارد تومان است. همانطور که از جدول زیر مشخص است، بیش از ۹۲ درصد، معادل حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از کل یارانه پنهان مربوط به حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق است.

چرا دولت باید بجای یارانه نقدی، یارانه های پنهان را ساماندهی می کرد؟

در حالی دولت در سال ۱۳۹۸ حدود ۶۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند که میزان کل یارانه نقدی پرداختی به مردم در سال ۹۸ حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان می‌باشد؛ این یعنی یارانه‌های پنهان پرداختی دولت به مردم حدود ۱۶ برابر یارانه نقدی پرداختی دولت به مردم است.

اما حالا پرسش دیگر این است که این یارانه پنهان را بیشتر چه دهک‌هایی استفاده می‌کنند؟

نتایج همین گزارش نشان می‌دهد که عمده یارانه‌های پنهان مستقیم به خانوار‌های پردرآمد می‌رسد؛ برای نمونه، از مجموع ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بنزین، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پایین (کم درآمد) و حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک بالا (پردرآمد) است. در کالا‌های اساسی که عمدتا باید دهک‌های پایین از آن استفاده کنند و بیشتر از یارانه آن‌ها بهره ببرند، سهم سه دهک نخست حدود ۶.۵ هزار میلیارد تومان و سهم سه دهک بالا حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است. در مجموع باید گفت، از میان ۲۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان مستقیم، ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان به سه دهک کم درآمد  می‌رسد و رقم ۱۲۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پردرآمد می‌شود.

همان گونه که در جدول زیر می‌بینید، متوسط سهم هر خانوار حاضر در دهک اول از یارانه‌های پنهان ۳.۲ میلیون تومان در سال و سهم هر خانوار حاضر در دهک دهم از یارانه‌های پنهان ۲۱.۳ میلیون تومان در سال است. نتیجه آن که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیش از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول است.

چرا دولت باید بجای یارانه نقدی، یارانه های پنهان را ساماندهی می کرد؟
نتیجه آن که ارقام بالا نشان می‌دهد، دولت باید تمرکز بیشتری بر روی ساماندهی یارانه‌های پنهان داشته باشد و ساماندهی یارانه‌های نقدی پرداختی به مردم که خواسته قانونی است، باید در جایگاه دوم اولویت قرار بگیرد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۷
دولت محترم به غیر از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد امام و یا بهزیستی هستند یارانه همه را قطع و خیال خود و مردم را برای همیشه راحت کند چون با این روش حذف، درصد خطاها بسیار بسیار زیاد خواهد بود. از طرفی یارانه حق تمامی مردم کشور است ومخصوص قشر خاصی نیست
پاسخ ها
سیدحسنی3نیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
سلام
انشالله به توزیع عادلانه ثروت بیانجامد
مجتبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
کی میگه یارانه حق تمامی مردم کشوره؟ یارانه اسمش روشه. برای یاری دادنه. کسی که ثروتمنده نیازی به این مقدار یاری نداره. اما همین پول میتونه برای افراد کم درآمد و فقیر تفاوت زیادی در سطح رفاهی و بهداشتی ایجاد کنه و جلوی خیلی از مشکلات اجتماعی و فرهنگی ناشی از فقر رو بگیره.
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
...رایانه در تمام جهان مرسوم است و شما هنوز نتونستید انرا بفهمید و درست اجرا کنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
یارانه حق همه است و اگر کسی ثزوتمنده باید مالیات بدهد بچیارامه سهم همه افراد از درآمد دولته
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
ماهی ۳ هزار تومان هرماه از یارانه را بمدت یکسال به صفر برسد . دوم از نو ثبت نام کنند . سوم کلا قطع کنند . چهارم به تولید کمک کنند . چون اقتصاد ایران دولتی هست . برای همیشه دولتی خواهد ماند .
من چند ساله بی کارم
مستاجرم در اطراف شهریار
الان با یک پراید 91 اسنپ کار میکنم
یارانه ام 6 ساله قطع شده و درخاست کردم 6 سال قبل گفتن طی 2 ماه پاسخ میدن ولی هنوزهم نوشته طی 2 ماه....
چرا یارانه من قطع شده؟چرا اعتراضم و قبول نکردین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
اعتراض کن
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
املای درخواست صحیح است ضمنا فهمیدن که از مسافرها کرایه زیاد می گیری یارانه ات را
قطع کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
شما را باید تحت پوشش بهزیستی قرار دهند اگر راست میگویند.
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
بنظرم برو بالای برج میلاد و یه پیت گازویل بریز رو خودت و بپر پایین قبلش هم یه قرس سیانور بخور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
نعمت یه دونه اییییی
روزی که یارانه کالاهای اساسی و سوخت حذف شد اعلام کردند که این بخاطر عدالت است و هر کس در ایران از دارا و ندار به یک اندازه از سوبسید استفاده کنند. حالا چه شده که عدالت را فراموش کرده اند و به تعدادی از افراد جامعه یارانه نمیخواهند بدهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
تا ما رو نکشن ول کن نیستن!!!
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
دسترسی به حساب شخصی مردم که نزد بانک امانت گذاشته شده است بخاطر ۴۵۰۰۰هزار تومان درست نیست . بانک امانتدار مردم هست . دولت ابن حق را ندارد در احوال شخصی مردم دخالت کند که بگوید جهان بینی شما نسبت به خدا چگونه هست . ثروت شما چقدر هست . بلکه این‌مردم هستند که باید مسئولان را پرسش کنند که پول و درامد کشور را کجا خرج میکنید .بانک امین مردم هست
با بهانه عدالت یارانه های نقدی را ایجاد کردند و حالا هم با بهانه عدالت در حال حذف تدریجی آن هستند
یارانه سهم تمام ملته، یا بایست به همه پرداخت کنند یا همه را قطع کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
امیر مومنان در زمان خویش بیت المال را به مساوات تقسیم مینمود ,معلوم نیست شما از چه کسی دارید الگو میگیرید این گونه تقسیم میکنید,یا ندهید یا بین همه به مساوات تقسیم شود
بسمه تعالی
مسئولین محترم دولت و نظام
یک بام و دو هوا نمی شود بازی کرد. وقتی ارزش پول ملی کشوری 2000 بار افت داده می شود (بهر دلیلی) تعادل از همه چیز رخت بر می بندد. شما هر موقع دستمزدها و حقوقها را به استاندارد بین المللی و همانند کشور های مشابه ایران ، تبدیل کردید ، اصلا" هر چه یارانه پنهان و نهان و نیمه پنهان و آشکار و ....... را 100% قطع کنید و هم خیال خودتان و هم خیال مردم را راحت کنید و این همه هم منت نگذارید.
بارها مثال قیمت بنزین در ترکیه را می آورید. پس ببینید دستمزد و حقوق مردم ترکیه چقدر است که از عهده ی این نرخ بر می آیند. و هزاران مثال های دیگر. منابع و ثروت کشور ما 9% جهان و جمعیت ما 1% جمعیت جهان است. بایستی این وضع اقتصاد و جهان و ارز را داشته باشیم؟
و اقیمو الوزن و لا تخسرو المیزان
خداوند نگهدار تان باد
دولتی که با اینهمه سیستم و امکانات و بانک های اطلاعاتی متنوع قادر به تشخیص نیازمندان از غیرنیازمندان به یارانه نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
اصلا طرح یارانه طی چهل سال در کشورهای کمونیستی اجرا شده بود و باعث فلاکت اقتصاد این کشورها شده بود نمبدونم دوستان احمدی نژاد از بیرون مرزها چه مشاوره ای بهش دادند که میگفت با دادن یارانه فقرا دیگر وجود نخواهند داشت
ما كه كارمند دولت هستيم 3سال يارانه ما قطع شدوخودما نمي دانستيم جزء پر درامدها هستيم.
منکه اطرافم چند ساله قطع شده دولتم از عدد اولش چیزی کم نمیکنه میچرخونه مردم خدا خیرش بده بالا و پائین هم نداره خیلی قطع شده . خدا کنه بجا خرج کنه . تعریف روز اولم این نبود
...هزار گرفتن وصد به منت میدهند
همه چیز در این کشور متعلق به ثروتمندان است حتی یارانه‌ها
هدف از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها؛ اصلاح قيمت ها و بهينه كردن مصرف انرژي و آب و كالاهاي اساسي در طي 5 سال بود؛ نه اينكه تا قيامت يارانه نقدي پرداخت شود و جلوي رشد، توسعه و پيشرفت كشور در كشف علم و تكنولوژي و به روز رساني همه جانبه دانش و فن آوري در صنايع گرفته شود. اثر بد ديگر يارانه هاي نقدي در جامعه رواج فرهنگ تنبلي، راحت طلبي و فرار از مشقت هاي كسب درآمد و رزق و روز حلال است.
دو هدف اصلي هدفمندي يارانه ها يعني يعني اصلاح قيمت ها و هدفمند كردن فرهنگ مصرف( حامل هاي انرژي، آب، برق و كالاهاي اساسي) در اين طرح مهم فراموش شدند.
از دولت و مجلس به شدت محافظه كار فعلي، انتظاري جزء انديشيدن به فرعيات به جاي اصول مهم براي ايجاد زير ساخت هاي محكم اقتصادي و رهايي از فرهنگ خام فروشي نفت و ارزان فروشي ديگر منابع خدادي طرح ديده نمي شود.
راه كار تحول در اقتصاد و بنيان كردن فرهنگ آفرينش در ميان جامعه كشور بسيار ساده است، براي رسيدن به اين اهداف بايد:
1- يارانه نقدي براي همه دهك هاي جامعه حذف شود. پول يارانه ها به عنوان منابع مالي به منظور ايجاد اشتغال جوانان، به صورت وام هاي كم بهره براي: الف - زنده كردن چرخه صنايع با اهميت؛ ب- توليد مسكن هاي ارزان و كوچك در بافت هاي فرسوده شهرها، ج- توليد محصولات كشاورزي گلخانه اي( خیار- گوجه – کدو - ...) و گل و گياه، د- ايجاد استخرهاي توليد ماهي هاي خاويري، ر- توليد قلي هاي نفيس و دست باف و صنايع دستي، ه- توليد خودروي استاندارد و بروز و ... اختصاص يابد. با استفاده از گلخانه و آبیاری هوشمند کشور ما به عنوان اولین تولید کننده گل و گیاه و اولین تولید کننده محصولات گلخانه ای در خاورمیانه شود و تمام بازار روسیه و کشورهای مجاور در اختیار ما قرار گیرد.
2- به منظور رعايت مصرف هدفمند و بهره وري بيشتر در مصارف آب، برق و حامل هاي انرژي، استاندارد ها و شاخص هاي جهاني مصرف براي خانوارها، كشاورزي و صنايع تعريف شود و به منظور تشويق صرفه جويي مصرف گنندگان هزينه قبوض آب – برق – گاز براي خانوارها، كشاورزان، صنايع و كارخانجاتي كه در حد نرمال و استاندارد مصرف داشته اند، رايگان شود. براي گروه هايي كه مصرفي بيش از حد استاندارد تعريف شده، دارند، قيمت قبوض آب، برق و گاز پلكاني شود.
3- اوّل اينكه: بنزين يك فرآورده ملي است، و استفاده از آن حق همه ايرانيان است و نبايد اجازه قاچاق حتي يك قطره به كشورهاي همسايه داده شود. دوم اينكه : سوخت هاي فسيلي و فرآورده هاي نفتي ثروت هاي ملي متعلق به همه ايرانيان و آيندگان است، پس بايد بهينه و به جا مصرف شود تا مورد نفرين آيندگان نشويم. سوم: بنزين ايران بسيار ارزان عرضه مي شود و سود ارزاني آن در حال حاضر نصيب جمعيت اندكي( دهك هاي هفتم، هشتم، نهم و دهم) از جامعه و قاچاق چيان مي شود؛ راه كار اين است كه قيمت آن واقعي و حداقل در حدود متوسط قيمت كشورهاي همسايه شود،
در حال حاضر عادلانه ترين روش دادن ماهيانه 20 ليتر بنزين سهميه اي( يارانه اي به قيمت هر ليتر 1000 تومان) براي هر ايراني( زنده و مقيم كشور) يا واريز معادل نقدي آن براي هر ليتر بنزين با قيمت آزاد( 7000 تومان) به حساب سرپرست خانوار توسط دولت است.
هرفردی اختیار استفاده از بنزین یا حق واگذاری آن به شخص دیگر یا فروش آن به دولت و با قیمت آزاد( 7000 تومان) را دارد.
توزيع بنزين براي خودروهاي شخصي فقط براساس كارت سوخت و قیمت هر واحد برای بنزین سهمیه ای 1000 تومان و برای بنزین خارج از سهمیه 7000 تومان باشد. قیمت واحد بنزین با استفاده از کارت جایگاه دار 10000( ده هزار) تومان باشد. 3000 تومان مازاد باید تجهیز و بازسازی مدارس, تجهیز بیمارستان و ایجاد فضای سبز و نگهداری محیط زیست شود.
4- توزيع بنزين براي خودروهاي عمومي بنزین سوز خارج از شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها -...) براساس پيمايش مسير روزانه با نصب GPS و تایید و نظارت دقیق واحدهای ذیربط با قيمت يارانه اي هر ليتر بنزين 1000 تومان صورت مي گيرد.
5- مصرف CNG با قيمت فعلي فقط مخصوص خودروهاي عمومي درون شهری ( انواع تاكسي های بین شهری - وانت ها - سرويس ها و تاكسي هاي اينترنتي, سرویس مدارس و ...) بوده و بعد از سه ماه از اجراي اين طرح سهيمه يارانه اي بنزين خودروهاي دو گانه سوز به 30 ليتر در ماه تقليل يابد.
تبصره : با توجه به بند های ردیف 4 و 5 هیچ دلیلی برای گران کردن کرایه حمل بار و حمل مسافر وجود ندارد, باید در این خصوص نظارت دقیقی شود و با متخلفین جریمه های سنگین نقدی و خلع همیشگی از فعالیت در نظر گرفته شود.
6- كساني كه واقعاً نيازمند دريافت كمك هاي نقدي هستند درخواست خود را به نهادهاي حمايتي كميته امداد و سازمان بهزيستي ارائه مي دهند تا بعد از راستي آزمايي دقيق وضعيت خانوار؛ از مقرري مشخص نقدي به صورت ماهيانه يا كمك هاي غير نقدي نظير كالاهاي اساسي برخودار شوند( كميته امداد و بهزيستي بايد به صورت ماهيانه راستي آزمايي درباره خانوارها را انجام دهند).
تبصره : بسياري از گروه هاي كه به عضويت سازمان هاي حمايتي در آمده اند، واقعا از خانوارهاي برخودار بوده و با استفاده از رانت اطلاعاتي و پارتي بازي يا رابطه بازي به عضويت كميته امداد و سازمان بهزيستي در آمده اند و حتماً نياز به بازنگري جدي دارند.
7- دولت براي كنترل توزيع عادلانه كالاهاي اساسي( مرغ - گوشت - برنج ايراني - پنير - آرد و ...) و جلوگيري از قاچاق اين كالاها به ديگر كشورها بايد براي خانوارهاي هدف ( شامل : كارگران و كارمندان دولتي و غير دولتي با حقوق كمتر از 5 ميليون در ماه، بيمه شدگان تامين اجتماعي از تمامي اصناف( از روي ميزان حق بيمه برآورد حقوق ماهيانه بيمه گر مشخص مي شود)، كشاورزان و روستائيان( با در آمد كمتر از 60 ميليون تومان در سال)، بازنشستگان و كارگران فصلي ) كه متقاضي دريافت اين كالاها هستند؛ كوپن الكترونيك( يا كارت اعتباري خريد) براساس تعداد نفرات خانوار ارائه كند و با ايجاد شبكه منظم توزيع توسط فروشگاه هاي زنجيره اي معتبر و تعاوني هاي روستايي، در زمان هاي مشخص( هفتگي يا ماهيانه) در سطح كشور جلوي احتكار، قاچاق و سودگري قيمت ها گرفته و عدالت اجتماعي برقرار شود.
8- دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت متوسط منطقه اي (به صورت ارزی) به کشورهای همسایه( پاكستان – تركيه – عراق – افغانستان- ارمنستان) صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، مميزي و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن كردن روش هاي آبياري كشاورزي و باغداري در روستاهاي مستعد كند.
9- شركت هاي خودروسازي داخل با همكاري شركت هاي كره اي و ژاپني به فكر نوسازي خودروهاي توليدي از نظر حداقل كردن ميزان مصرف بنزين، حداقل توليد آلايندگي، راحتي و ايمني و كيفيت در موتور و بدنه باشند؛ در ضمن با فراخوان هاي عمومي ماشين هاي موجود در خيابان را از نظر كيفيت احتراق موتور و ميزان سوخت مصرف به صورت رايگان مورد بازنگري قرار دهند.
10- با هدفمند کردن مصرف حامل های انرژی, آب و برق و توسعه کشاورزی گل خانه ای, بهره مندی از آبیاری هوشمند و چهار بار کاشت انواع محصول گل خانه ای و تولید گل باید ایران به بزرگترین صادر کننده محصولات گلخانه ای و انواع گل در خاورمیانه تبدیل شود و تمام بازارهای روسیه، عراق, کشورهای خلیج فارس و اروپا در احاطه تولید کنندگان ایرانی قرار گیرد.
مهرداد رادمهر - دكتراي انرژي
دولت بایستی یارانه پنهان را که بیش از 649 هزارمیلیاردتومان است رسیدگی کند چون رانت دران نهفته است ونه یارانه قشر اسیب پذیر که وجه ان بحساب سرپرست خانوار میرودومبلغ ان 42هزار میلیارداست اینکه الان میگند اشتباه شده دروغ محض است ویا حساب بانکی اشتباه است ویا بانک اشتباها واریزنکرده ویاسرپرست خانوار فوت کرده اگر ریالی ازسوی دولت بحساب بانک واریز شده وبانک موظف به پرداخت ان به مردم بود قطعا عمل میکرد وریالی از ان درصورت اشتباه بانک کل یارنه را درصورت مغایرت دست نگه میداشت تا وووو اینها فریب مردم است ومیخواهند مشمول زمان کنند ویا جعفرزاده نماینده مجلس میگوید دولت درپرداخت حقوق ها مانده وصبر پیشه کنید که بعد پرداخت خواهد شد اگر 2ماه هم طول کشید تفاوت پرداخت میشود حرفی پوچی است که میزند
یارانه بنده را درشهریور بدون هیچ منطقی قطع کردند هیچ پیامکی هم برای رسیدگی و اعتراض برایم نیامده است هیچ قانون و عدالتی اجرا نمیشه من چگونه میتوانم دلایل قطعی یارانه خودرا پیگیری کنم درصورتیه که خیلی احتیاج به ان دارم
اقاجان اقای احمدی نژاد حاملهای انرژی را که ازاد کردند قرار شد یارانه اش به همه پرداخت شود منتهی اقایون حال یاد ثروتمند و فقیر و دارا و ندار افتاده اند.
دقیقا بازی ارز ۴۲۰۰ که به از ما بهترون بدهند و مردم عادی هم بروند ارز را ۱۲۰۰۰ تومان‌از بازار ازاد تهیه کنند
ثروتمندان هر روز پولدارتر فقرا هر روز فقیرتر و بیچاره تر
از مسئولین سپاسگذاریم.
متاسفم برای ثروتمندان طماعی که برای گرفتن 45 هزار تومان پول حرام به هزار دوز و کلک دست می زنند ؛ و متاسف تر برای پزشکان ثروتمندی که دستگاه کارتخوان در مطب خود ندارند تا پول مریضهای را بخورند
آخه کجای عدالت گفته شده کسی که با کار بیشتر حالا درامدی هم دارد و یک زندگی عادی دارد جز دهک بالا حساب شود و یکی که از صبح تا شب ول میگردد و تن به کار نمیدهد بشود دهک پایین !!!!!!!
تنبل خانه شاه عباس که نیست . اسمش را هم میگذارند عدالت!!!!!!!
یارانه حق هر ایرانی است مگر خلاف ایرانی بودنش ثابت شود. والسلام.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
این روش اداره کشور در عدالت توسط ایده اصولگرایان باعث رشد نقدینگی و تن پروری و فقر پروری شده است . کاری نکن پول بگیر . اصولگرایان چرا طرح موسوی که دادن کالا و ملزومات مصرفی را در دوره جنگ اجرا میکرد را احمدی نژاد ملغی کرد . طرح موسوی این بود که به نیازمندان کالا به جای پول پرداخت میکرد چون مصرف کالا باعث رشد تولید میشد ولی دادن پول نقد باعث رشد نقدینگی و سپس گرانی و بیکاری میاورد
ناشناس
| Germany |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
نمی دونم کار شما چی هست که با کار کردن به دهک های بالا رسیدی اما اینو بدون گروه کثیری از مردم هستند که در میدان بیگاری شاه عباسی از صبح تا شب جون میکنن و باز ول معطلنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
دهک بالا و دهک پایین همه بهانه هستند وضعیت درآمد دولت خراب است
سیاکو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
خدایش . واقعا این استدلالت ه؟؟ چی بهت بگم
دولت باید یارانه همه را بدهد یا مال همه را قطع کند و روی اقلام به مردم نیازمند سوبسید بدهد.پول نقد اشتباه است.
اطلاعات بانکب باید باید در اختیار دولت واداره مالیات باشه. کوچکترین نقل و انتقالی باید معلوم بشه بابت چی بوده و آیا مالیات آن داده شده. اینطوری هر نفر باید یک شغل داشته باشه. شغل بیشتد درآمد بیشتر به نحویکه صرف تکنه و .... از محل مالیات هم حقوق ها را اصلاح کنند. بشرط عدم اختلاس و ....
همه بدبختی ها ناشی از نبود آمار با حداقل خطا است ! تو ایران آلرژی عجیبی نسبت به آمار وجود داره ! برای مثال روستا نشینانی هستند که دارای باغ و زمین و دام زیاد میباشند . یا کسانی که دارای ویلا هستند و یا برای تفریح باغ خریدن و کلی مثال از این دست . آیا آماری هست ؟ خیر !!!
بابای من حتی خانه هم ندارد , خودم هم همینطور یارانه مارا قطع کردید شماره ملی هم حاضرم بدم
بنده کارگر سنگ شکن هستم و حداقل حقوق قانون وکارو دریافت میکنم چهل وپنج سالمه و دارای سه فرزند محصل و مستاجرم خوا وکیلی هیچی ندارم اما یارانمو قطع کردن یعنی دولت الکترونیک ک میگن نتونست تشخیص بده ک من کارگر چطو باید زندگی کنم حالام که ن پیامکی اومده ونه کسی جوابگو هس
یارانه چهل پنج دلاری احمدی نزاد کردن سه یا چهار دلار اونم به مردم نمیدن
روز اول 45 هزار تومان تعیین شد با سطح درامدی که دولت داشت الان قبض اب و برق و ... مالیات و ... هزار چیز دیگر را افزایش داده است چرا این رقم ها را دولت برای رفاه اقشار با درامد پایین هزینه نمی کند و گیر داده به 45 هزار تومان 200 هزار نفر !!!!!!!!!!!!!!!!!!
گیریم هم این رقم را کم کرد کجا هزینه می کند هیچ وقت مبالغی که دولت کم می کند و یا میگوید از مالیات هایی که از شما می گیریم برای رفاه و بهداشت هزینه میشود هیچ گزارشی داده نشده است حداقل گزارش دهید که اگر هم کم میشود بدانیم کجا می رود و سر از جیب اقا زاده ها جهت اختلاس سر در نیاورد .ممنون از تابناک عزیز جهت اطلاع رسانی
دولت روحانی از روز اول فقط یارانه خانواده های کم درآمد را قطع کرد بهیچ عنوان درآمد افراد پولدار را قطع نکرده بود . هیچ راهی برای برقرار شدن دوباره یارانه خانواده های کم درآمد نگذاشته بود .
باید الگوی مصرف داشت صرف اینکه مستاجر یا مسافرکش هستند دلیلی برای یارانه گرفتن نیست بنده خود کارمند هستم و ماهی حدود 3میلیون حقوق دارم بعد از 28سال یک خانه 80متری دارم با یک خواب و تعداد افراد خانواده هم 5نفریم با حقوقی که از ابتدا می گرفتم همیشه مبلغی را پس انداز می کردم ، در زمینه خرید لباس برای خود و همسر و 3دخترانم 2سالی یک مانتو ، دخترانم تا وارد دانشگاه آن هم دولتی نشدند گوشی همراه نداشتند وقتی هم خریدم یک گوشی اندرویت معمولی که الان 4سال است هنوز بدون عیب و تعمیر رفتن دارند و داره کار می کند ، همسرم هم سالی یکبار شب عید فقط به آرایشگاه می رود و کمتر از 100هزار تومان هزینه می کند بعد از 28سال از بابت پس اندازهایم الان حدود 800میلیون در بانک دارم این را هم بگویم منبع درآمدم همین کارمندی است و تمام اکثر مواقع شده که به همکاران و اقوام درجه یک مبالغ دهها میلیون قرض الحسنه کوتاه مدت 3_4 ماهه هم داده و می دهم ، در مقابل همسایه داریم رفتگر شهرداری است مستاجر در یک آپارتمان 2خوابه که کلا خانواده سه نفره هستند خانمش ماهی یک مانتو می خرد و ماهی یکبار آرایشگاه می رود و موهایش را رنگ می کند که هر بار 400 تومن هزینه پرداخت می کند (نقل قول همسرم) الان کمتر از یکسال دوتا گوشی انروید خریده است هفته ای یک شب باید بروند در چلوکبابی و دهها هزینه های دیگر که ما نداریم حالا آیا سازمان هدفمندی آیا همه این قبیل هزینه ها را هم در نظر می گیرد و تنها صرف پول در بانک داشتن و خانه دلر بودن افراد یارنه ها راقطع می کند ، بهتر است مسئولین و رسانه ها کمی مردم را به بهینه مصرف کردن و پرهیز از اسراف هم تشویق کنند .
ضمنا یادم رفت بگویم یک همسایه دیگر داریم که در شرکت بخش خصوصی کار می کند الان 4سال است مستاجر و است ولی علاوه بر همین هزینه های همسایه رفتگر سالی 2الی3بار مسافرت باید بروند از شمال گرفته تا عید به بندرعباس و بوشهر در صورتیکه فرزندان بنده هنوز رنگ دریا و جنگل را ندیده اند فقط سالی یکبار به زیارت امام رضا با قطار می رویم البته این را هم بگویم زندگی بسیار آرام و خوشی داریم و خداوند همسری مومن و ف زندانی متدین به بنده اعطا نموده و تن سالم داریم و خداوند را روزی 100مرتبه شکر می کنم و خیلی فرزندانم دوست دارند به شیراز برویم زیارت امام زاده احمد چون خودم با 55سال سن هنوز شیراز را ندیده ام.
پاسخ ها
رضا پارسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
به نظر من شما هم زندگی نمیکنید و فقط زنده اید البته نه هزینه بیش از دخل و نه اینجوری فقط پس انداز
بابا ی کم به زن و بچه ات میرسیدی بهتر بود
ما دوتا استاد رسمی دانشگاه هستیم هنوز یارانه میگیریم و هنوز تعجب می کنیم
یادتان رفته آقای احمدی نژاد گفت حامل های انرژی را آزاد به جای آن یارانه می دهیم. یارانه را یا به همه بدهید یا همه را قطع کنید. هر کسی خودش می داند مالش را ببخشد یا خودش نیاز دارد و استفاده می کند.
اولا" در تمامی خبرها حاکی از حذف یارانه از مهر ماه بوده که از شهریور این اتفاق افتاد... اینگونه برخورد درست مثل فریب دادن دشمن بر اساس اطلاعات غلط است. دوما" بنده با 50سال سن با یک شغل آزاد که درآمد چندانی ندارد و اصولا" هزینه ای برای دولت نیستم چون دولت برای امثال بنده نه تنها هیچ هزینه ای ندارد بلکه حتی درآمد هم دارد , بطور مثال به خاطر ساختار شغلم مالیات خود را منظم پرداخت میکنم و به لطف این دولتها نه خانه دارم...نه ماشین ... نه ملک یا مغازه ... و هر یا چیزی که شما به آن سرمایه و یا پشتوانه ای برای آینده خود یا فرزندانم بگویید. فقط یک حساب بانکی با مقداری پس انداز(ماحصل چند سال تلاش آهسته آهسته) که مدتهاست حتی با آن نمی توانم ودیعه خانه اجاره ای که قصد جابجائیش را دارم پیدا کنم.سوما" اینکه میگویند اگر اعتراض دارید اجازه سرکشی به حساب خود را بدهید هم از عجایب روزگار است ... چرا که بنده غیر از حساب توضیح داده شده چیز دیگری ندارم که یارانه بنده قطع شده است...بنابراین شما کار خود را میکنید و به حسابها سرکشی کرد ه اید, فقط ژست منطقی میگیرید. اینها را از روی نیاز به یارانه نمیگوئیم بلکه از روی بی صداقتی و بی برنامه گی مسئولین مینویسم...امید است با قطع این یارانه ها واقعا" مشکلات اساسی حل گردد ...اما میشه؟
يارانه حق همه هست ولي كسي كه دارايي زيادي داره بهتره كه به نفع مستمندان از حقش بگذره
براي بعضي ها اين مبلغ هزينه يك پاكت سيگاره
كسي كه ماهيانه پانصد ميليون درامد داره واقعا نياز به ٤٥ هزار تومن داره ؟ يعني شما اخر نخبه هم كه باشي درامدت از همين اجتماع درمياد از ٤٥ تومنت بگذر برادر
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را از سال 94 تاکنون قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
اولا یارانه حق هر ایرانی است و ثانیا اصلاح الگوی مصرف با گران کردن نمیشود باید زیر ساختها فراهم شود وقتی خودرویی داربم‌که لی کیفیت و‌پر مصرفه با گران کردن بنزین مار حل نمیشود هموطنی که سنگ هدفمندی و کران کردن حامل‌های انرژی را به سینه میزنید و راهکار بنزین هفت هزار تومانی می دهید جمعیت زیاد شده خیابانها و خانه ها غیر استاندارد و ناهماهنگ با رشد جمعیت آن وقت با گران کردن میخواهی اصلاح الگوی مصرف کنی راهکار در اصلاح زیرساخت است و بس خودروی هیبرید و یا کم مصرف با برقی و..... گران کردن برای کسر بودجه و‌کسب درآمد است اصلاح الگوی مصرف بهانه است اگر با گران کردن کار حل میشد تا حالا شده بود .
قراربود پزشکان از اول مهر مجهز به سیستم کاتخوان شود وخبرها رسیده 70 درصد خوددرای کردند وقطعا عده ای عمل نخواهند کرد
سلام.يارانه من كه كارمند اموزش وپرورشم از 3سال پيش قطع شد.همسرم خانه دار است.افرادي راميبينم كه شغل آزاد دارند ودرآمدهاي ميليوني دارند يا خود وهمسرشان كارمندند ووضع شان خيلي بهتر ازمن است ويارانه ميگيرند. چندبار اعتراض دادم اما نتيجه نداد.دوبار هم نزديك انتخابات پيامك آمد كه يارانه شما به زودي پرداخت ميشود امانشد. شيوه حذف دهك ها بسيار دلبخواهي و البته مكانيكي است. چرا پيامك ميدهند اما عمل نميكنند؟
چرا حسابای مردم را سرک میکشن، فکر نمیکنن شاید ی عده فقیر بیچاره باشند که بخاطر پول پیش خونه، از اطرافیان پول قرض کردن و تو بانک گذاشتن تا ی وام بهشو تعلق بگیره
یا ی بنده خدایی که بازاریابه و پولای شرکت به حسابش واریز میشه
حالا یعنی هر کی پول تو حسابش بود ، پولدارههههههه؟!...
آقا یعنی چی این کاراتون تمومی نداره، یا برا همه باشه یا کلا قط کنین. والسلام
سلام
وای اگریارانه یکی مثل ماقطع شود،تابخواهیم ثابت کنیم که حق ماازیارانه هم بیشتراست بایدهرچی یارانه گرفته خرج کنداونهم اگرداشته باشدخدا،به داد،کاسب کاران آزاد،کاربرسدکه فقط مقداری پول امانت چندوقت بحسابشان واریزوبرداشت میشودچون،نه بیمه دارندونه امنیت شغلی یابهتربگوییم حقوقی،کسی هست؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر