بازدید 3324

۱۴میلیون و۷۰۰دانش آموز پشت نیمکت ها برگشتند

کد خبر: ۹۲۵۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰ 23 September 2019
زنگ مهرخورد و ۱۴ میلیون و ۷۰۰ دانش آموز در حالی از امروز پشت نیمکت های مدرسه می نشینندکه قرار است آینده سازانی شایسته برای کشور باشند و در این مسیر مسئولان باید چالش ها را از میان بردارند.

به گزارش مهر، امسال اول مهر ۱۴ میلیون و ۷۰۰ دانش آموزی که از طریق سامانه نام خود را ثبت کرده اند، راهی مدارس شدند و دقایقی قبل نیز زنگ اول مهر توسط رئیس جمهور نواخته شد. گفته می شود از این تعداد آمار رسمی حکایت از حضور ۷ میلیون و ۲۰۰ دانش آموز در مقطع ابتدایی تا ۸ میلیون و ۱۹۶ نفر  دارد که پراکندگی آمار در این حوزه معمولا تا اواخر مهر اصلاح می شود. همچنین آمار دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه به طور تقریبی برای متوسطه اول  ۳ میلیون و ۴۰۰ دانش آموز و برای متوسطه دوم ۳ میلیون و ۲۰۰ دانش آموز ذکر شده است و آمار ثبت نامی پیش دبستانی ها نیز به دلیل عدم ثبت شمار زیادی از پیش دبستانی ها در سامانه بسیار کمتر از شمار واقعی است.

سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در حالی آغاز می شود که کمتر از یک ماه پیش وزیر جدید آموزش و پرورش کار خود را در این وزارتخانه آغاز کرد و مبنای خود را بحث های تحولی گذاشته است. بحث هایی که حالا سالیان است یکی از شعارهای مهم این وزارتخانه پر جمعیت کشور است.
 
امروز دانش آموزان در ۱۱۰ هزار مدرسه کشور در حالی سال تحصیلی جدید را آغاز می کنند که گفته می شود هیچ کلاس درسی بدون معلم نخواهد بود و این در حالی است که آموزش و پرورش سال های اخیر به شدت از کمبود معلم رنج می برد اما حالا با کمک گرفتن از تدریس معاونان در مدارس، به کار گیری معلمان حق التدریس و نهضتی، به کارگیری معلمان پیش دبستانی و روش هایی نظیر آن کمبود معلم حل شده است. 

۵۷۰ هزار کلاس درس امروز بعد از سه ماه دوباره شاهد حضور پر شور کودکان و نوجوانانی است که قرار است آینده کشور را رقم بزنند و باید پای کتاب های درسی بنشینند که حالا دیگر از رئیس جمهور تا وزیر و معاونان انتقادشان به این حوزه این است که حافظه محوری جای خلاقیت و مهارت محوری را گرفته است و قرار است این حوزه اصلاح شود اما به طور قطع این اصلاح به سال تحصیلی جدید نمی رسد. ۱۴۲ میلیون جلد کتاب درسی با هزار عنوان به دست دانش آموزان رسیده است. همان کتاب هایی که در نظام تعلیم و تربیت ایران حرف اول و آخر را بری دوره تحصیل می زند.

رشد ثبت نامی حدود ۵۰۰ هزار دانش آموز در مدارس نشان می دهد که لازم التعلیم های بیشتری جذب شده اند و حالا حدود ۹۹ درصد افراد لازم التعلیم پایشان به مدرسه باز می شود. ثبت نام اتابع امسال از رشد بالایی برخوردار بود و تنها ۱۲۳ هزار نفر دانش اموز اتباع که مدرک هویتی و اقامتی ندارند، در مدرسه ثبت نام شده اند و ۳۷۰ دانش آموز دارای مدارک هویتی.

ابتدای امسال وقوع سیل در برخی استان های کشور، مدارس شهرها و روستاهای بسیاری را تحت تاثیر قرار داد اما گفته می شود هیچ شهر و روستایی برای بازگشایی مدارس جدید در سال تحصیلی جدید مشکل ندارد و امروز همه دانش آموزان سر کلاس های درسشان رفته اند.

سال تحصیلی جدید در حالی آغاز شد که همچنان معلمان از معوقات عقب افتاده و حقوق های دیر پرداخت شده خود رنج می برند و وزیر جدید قرار است برای حل مشکلات مالی این حوزه کمیته مخصوص اقتصادی تشکیل دهد.

و در نهایت اینکه سال تحصیل جدید دیگری از امروز آغاز شد در حالیکه سند تحول بنیادین پس از سال ها تصویب و پس از آنکه مدتهاست زیرنظام هایش نیز به تصویب رسیده، هنوز چشم انداز روشنی برای اجرا در فضای تعلیم و تربیت کشور ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل