بازدید 14692
پیمانه اقتصادی؛

محصولات جدید به جای پراید و پژو ۴۰۵/ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم/ سهامداران گوش به زنگ باشند/ کشاورزان به جای چغندرقند، گوجه و هندوانه کاشتند/ کاهش نرخ بهره در آمریکا چه نتیجه‌ای دارد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون مازراتی هم فراخوان داد، جهش ۴۳۹۰ واحدی شاخص کل بورس قبل از پاییز، تعیین بانک‌های یوبی‌اس و دویچه به عنوان مجری عرضه اولیه آرامکو، احتمال شوک جدید نفتی کم است، فرار ۴۰ درصدی پزشکان از مالیات و جدیدترین آمار از تولید برنج امسال را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۵۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 23 September 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون مازراتی هم فراخوان داد، جهش ۴۳۹۰ واحدی شاخص کل بورس قبل از پاییز، تعیین بانک‌های یوبی‌اس و دویچه به عنوان مجری عرضه اولیه آرامکو، احتمال شوک جدید نفتی کم است، فرار ۴۰ درصدی پزشکان از مالیات و جدیدترین آمار از تولید برنج امسال را در بر دارد.

محصولات جدید به جای پراید و پژو ۴۰۵

مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: زمان آن رسیده است که محصولات جدید جایگزین خودروهای قدیمی ایران‌خودرو و سایپا شوند. در تدوین توسعه سند خودرو افق ۱۴۰۴ پیش بینی کرده ایم که محصولات خارجی که وارد بازار ایران می شوند، حداکثر هفت سال پس از اولین لانچ در هریک از بازار های جهانی که می توانند تولید می شوند و برای محصولات داخلی هم با کمی زمان بیشتری محصولات جدید خودرا جایگزین محصولات قدیمی کند. این هدفگذاری همیشه در صنعت خودرو بوده و کما اینکه پیکان در سال ۸۴ با همین هدف از خط تولید ایران خودرو حذف شد. مفیدی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران خودرو و سایپا قدیمی ترین محصول پراید و پژو ۴۰۵ است، گفت: به دلیل اینکه عمری از خطوط تولید، قالب هاو جیک و فیکسچرها گذشته است و هزینه های بهسازی و بازسازی و ارتقای آنها بیشتر از طراحی و تولید محصول جدید است، این محصولات جای خود را به محصول های جدید می دهند.

مازراتی هم فراخوان داد!

شرکت ایتالیایی مازراتی تولیدکننده خودروهای لوکس، فراخوان ۷۱۱ دستگاه خودروی خود را در چین آغاز کرده است. علت این فراخوان نقص در چراغ جلوی این خودروها اعلام شده است. این فراخوان شامل ۸۷ دستگاه خودروی لاوانته وارداتی تولید شده بین بازه زمانی ششم نوامبر ۲۰۱۸ تا ۲۵ مارس ۲۰۱۹ و ۶۲۴ دستگاه خودروی مازراتی گیبلی تولید شده در بازه زمانی ۳۱ جولای ۲۰۱۷ تا ۱۸ مارس ۲۰۱۹ است. مشکل موجود در چراغ‌های جلوی این خودروها باعث می‌شود که شعاع نور بالاتر از حد عادی پخش شوند. این موضوع موجب گیجی و اختلال دید رانندگانی می‌شود که از جهت مقابل در تردد هستند و به این خودروها نزدیک می‌شوند. به نقل از دنیای اقتصاد؛ در بیانیه‌ای که اداره دولتی قوانین بازار چین در وب‌سایت خود منتشر کرده، در این باره آمده است: این نقص خطرات ایمنی برای سایر خودروهای عبوری به همراه خواهد داشت. خبرگزاری رسمی دولت چین، شینهوآ اعلام کرده است که شرکت مازراتی این نقص را برای خودروهای فراخوان شده رایگان برطرف خواهد کرد.
 
جهش ۴۳۹۰ واحدی شاخص کل بورس قبل از پاییز

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش 4390 واحدی معادل 1.47 درصد به رقم 302 هزار و 103 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 64 واحدی به رقم 4 هزار و 17 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 1180 واحدی معادل 1.47 درصد به رقم 81 هزار و 196 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 2085 واحدی معادل 2.43 درصد، عدد 87 هزار و 852 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 1396 واحدی معادل 2.43 درصد به رقم 58 هزار و 808 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 5926 واحد افزایش معادل 1.73 درصد را رقم زد و به سطح 348 هزار و 600 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 2824 واحد افزایش معادل 1.30 درصد به رقم 219 هزار و 857 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 10573 واحد افزایش معادل 1.76 درصد همراه بود و عدد 613 هزار و 20 واحد را به نمایش گذاشت.

تعیین بانک‌های یوبی‌اس و دویچه به عنوان مجری عرضه اولیه آرامکو

رویترز: دو منبع آگاه خبر دادند که آرامکوی سعودی، بانک‌های دویچه و یوبی‌اس را به عنوان مجریان اصلی عرضه اولیه سهام خود انتخاب کرد. این نشان می‌دهد به رغم حمله به تأسیسات نفتی این شرکت، آرامکو همچنان مطابق برنامه خود، عرضه اولیه سهام را برگزار خواهد کرد. یکی از منابع خبر داد که آرامکو، اطلاع رسانی به این بانک‌ها در مورد نقش اجراکنندگی آنها را آغاز کرده است. آرامکو در هفته‌های اخیر، ۹ بانک بزرگ جهان را به عنوان هماهنگ‌کننده‌های جهانی عرضه اولیه سهام خود، نهایی کرده بود. منابع آگاه می‌گویند انتظار می‌رود بانک‌های بیشتری برای نقش‌های اصلی انتخاب شوند. بلومبرگ هم در گزارشی دیگر با اشاره به اظهارات منابع آگاه، اعلام کرد که آرامکو دو بانک بارکلیز و بی‌ان‌پی پاریباس را هم به عنوان مجری معرفی کرده است. پس از این که حمله پهپادی به تأسیسات نفتی آرامکو باعث شد ۵.۷ میلیون بشکه در رزو از تولید نفت این شرکت متوقف شود، تردیدها در مورد پابرجا بودن برنامه این شرکت برای عرضه اولیه سهام آن افزایش یافته است.

سهامداران گوش به زنگ باشند

فرابورس با صدور اطلاعیه ای نحوه انجام معاملات در بازار پایه را اعلام کرد. با عنایت به اختیارات واصله فرابورس ایران اعلام می‌کند، از روز چهارشنبه مورخ سوم مهرماه ۹۸ تعداد حراج در تمامی تابلوهای بازار پایه به تعداد روزهای کاری در هفته و با رعایت دامنه نوسان مجاز هر یک از تابلوها (محدوده دامنه نوسانی ۳ درصد در تابلو پایه زرد، ۲ درصد در تابلو پایه نارنجی و یک درصد در تابلو پایه قرمز نسبت به قیمت پایانی در روز قبل) مطابق با مکانیسم حراج روزانه در بازار اول و دوم افزایش می‌یابد.

احتمال شوک جدید نفتی کم است

شبکه خبری فرانس 24 گزارش داد: تنها یک حمله به زیرساخت‌های نفتی عربستان در هفته گذشته کافی بود تا سبب شد تولید نفت این کشور که از بزرگترین تولیدکنندگان جهانی است، نصف شود. این مسأله سبب شد قیمت نفت ظرف یک روز 15 درصد افزایش یابد. قیمت نفت پس از آن کاهش یافته است و در پایان هفته گذشته به حدود 65 دلار رسید. با این همه، با توجه به کند شدن رشد اقتصادی و عرضه کافی نفت در نقاط مختلف جهان، بعید است قیمت نفت به این زودی‌ها به 100 دلار برسد. هری چیلینگیریان، رئیس بخش پژوهش بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس گفت: به‌ طور خلاصه، جهان برای کنار آمدن با شوک‌های نفتی، بسیار مجهزتر از دهه 1970 میلادی است. در سال 1973 میلادی، تحریم متحدان اسرائیل از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جریان جنگ یوم کاپور و در سال 1979 میلادی پس از انقلاب ایران، قیمت نفت ظرف چند ماه اوج گرفت و کشورهای توسعه یافته را به زانو درآورد. کارشناسان کومرزبانک آلمان نیز در یادداشتی اعلام کردند: اکنون شوک نفتی بعید است تأثیر مخرب مشابهی داشته باشد؛ افزون بر آن، بانک‌های مرکزی کشورها در واکنش به شوک نفتی، برای مبارزه با افزایش تورم، نرخ بهره را به شدت افزایش نخواهند داد. از همه مهمتر این که کشورها وابستگی خود را به نفت کاهش داده‌اند؛ برای نمونه، مصرف نفت در آمریکا از 17 میلیون و 300 هزار بشکه در روز در سال 1973 میلادی به 20 میلیون و 500 هزار بشکه در سال 2018 میلادی رسیده و تنها 18 درصد رشد داشته، در حالی که تولید ناخالص داخلی آمریکا در این مدت 230 درصد رشد کرده است. در آلمان نیز خانوارها در سال 2018 میلادی تنها 2.8 درصد از بودجه خود را به مصرف سوخت اختصاص داده بودند.

برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم

وزیر نفت درباره ادعای جایگاه‌داران سوخت مبنی بر افزایش قیمت بنزین و دریافت مبلغی به عنوان حق‌الزحمه برای جایگاه‌داران از مردم گفت: قرار نیست روی قیمت عددی اضافه شود و قانون نیز چنین اجازه‌ای نداده است. برداشت آنها (جایگاه‌داران) درست نیست. زنگنه در پاسخ به این پرسش که گفته شده سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده گوگرد بنزین افزایش یافته است، نیز گفت: من گزارشی از سازمان حفاظت محیط زیست در این باره دریافت نکرده‌ام، عده دیگری دارند این موضوع را اعلام می‌کنند.

فرار ۴۰ درصدی پزشکان از مالیات

سیاووش غیبی پور کارشناس امور مالیاتی با بیان این که  نصب فقط ۲۰ درصد از صندوق‌های مکانیزه فروش سازمان امور مالیاتی توسط پزشکان به معنای شکست و عقب نشینی سازمان امور مالیاتی در طرح خود است اظهار کرد: در مجموع در جمع مالیات پزشکان نسبت به سال گذشته بعید است تغییری حاصل شود و درآمدهای مالیاتی حاصل از صنف پزشکان کمتر از سال گذشته شود، چرا که حساب‌های پزشکان در دسترس سازمان امور مالیاتی قرار دارد. غیبی پور در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که امکان محاسبه درآمد مشمول مالیات پزشکان وجود دارد درباره شیوه‌های محاسبه مالیات پزشکان اظهار کرد: برای مثال فرآیندهای بیمه‌ای و قراردادی که پزشکان با بیمه‌های تکمیلی امضا می‌کنند یکی از گزینه‌های است که سازمان امور مالیاتی می‌تواند از طریق آن به درآمدهای پزشکان دسترسی پیدا کنند. او با بیان این که طرح صندوق‌های مکانیزه فروش از طریق مجلس شورای اسلامی ارائه شده بود ادامه داد: به نظر می‌رسد چون پزشکان در طرح صندوق‌های مکانیزه فروش پیشقدم بودند نسبت به این امر مقاومت کرده‌اند و شاید آن را نوعی تنبیه برای خود قلمداد می‌کند. غیبی پور گستردگی فرار مالیاتی در بین صنف پزشکان را حدود ۴۰ درصد و حتی بیشتر ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد از پزشکان اظهارنامه مالیاتی پر می‌کند اما این که این مالیات‌های اظهار شده تا چه حد به واقعیت نزدیک باشد مسأله‌ای است که جای بررسی دارد.

کشاورزان به جای چغندرقند، گوجه و هندوانه کاشتند

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز، نظام کشت در کشور را تحت تأثیر قرار داده است، خاطرنشان کرد: این تغییر موجب رونق صنعت چای و ابریشم شده؛ اما در برخی محصولات مانند چغندرقند اثر منفی داشته زیرا بعضی از کشاورزان به جای رعایت برنامه کشت این محصول که در کاهش وابستگی کشور به شکر نقش دارد، محصولات دیگر همچون گوجه فرنگی و هندوانه کشت کرده اند که نتیجه آن موجب افزایش تولید این محصولات و پس‌زدگی بازار شده است.

جدیدترین آمار از تولید برنج امسال

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: طبق آمارها امسال تولید برنج از مرز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزارتن گذشت و این امر می تواند در کاهش واردات این محصول نقش اثرگذاری داشته باشد. جمیل علیزاده شایق در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق برآوردها  نیاز سالیانه برنج کشور سه میلیون تن است که سال گذشته بین ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون تن آن از محل تولید و بقیه با واردات تامین شد. وی اظهارداشت: برنامه ریزی تولید برنج در سال ۹۸ نزدیک ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن برآورد شده بود، در حالی که اکنون تولید بیش از رقم برنامه ریزی است. به گفته علیزاده شایق بیش از ۹۰  درصد برنج تولیدی کشور مربوط به استان های گیلان و مازندران است و کمتر از ۱۰ درصد برنج تولیدی از استان های اصفهان، ایلام، کردستان، خوزستان و ... تأمین می شود.

کاهش نرخ بهره در آمریکا چه نتیجه‌ای دارد؟

بانک مرکزی آمریکا با اشاره به نااطمینانی نسبت به چشم‌انداز رشد اقتصادی، برای دومین بار ظرف دو ماه اخیر نرخ بهره را پایین آورده است؛ اما کاهش بهره در این شرایط به چه معناست؟ به گزارش ایبِنا، کاهش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره به این معناست که دامنه نرخ ۱.۷۵ تا ۲ درصدی برای نرخ بهره تعیین شده است. کمتر از دو ماه پیش بود که بازهم بانک مرکزی آمریکا، یا فدرال رزرو، یک بار دیگر نرخ بهره را پایین آورده بود. این در حالی است که پیش از آن سال‌ها بود که نرخ بهره پایین نیامده بود. به طور دقیق تر از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، که باعث شد نرخ بهره از نزدیک ۵ درصد تقریبا به صفر (۰.۲۵ درصد) برسد، بانک مرکزی نرخ بهره را پایین نیاورده بود.

کاهش نرخ بهره از طرف بانک مرکزی آمریکا می‌تواند این امکان را برای بانک‌ها تقویت کند که از طریق قرض گرفتن منابعشان را تقویت کنند و در نتیجه بتوانند وام‌های بیشتری بدهند. طرفداران سیاست کاهش نرخ بهره می‌گویند این کار می‌تواند باعث رشد اقتصادی شود. اما با توجه به پایین بودن سطح نرخ بهره آمریکا در سال‌های اخیر و همچنین نااطمینانی‌های ناشی از سیاست‌های دولت آمریکا، مانند جنگ تجاری با چین، برخی کارشناسان در اثرگذاری چنین سیاستی تردید دارند. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، پیش از این به دفعات خواهان کاهش نرخ بهره شده است. وی پس از اعلام کاهش نرخ بهره، به تندی به بانک مرکزی حمله کرد و گفت آنها "دلش را ندارند، معنی ندارند، بصیرت ندارند! " تصمیم به کاهش نرخ بهره در کمیته عملیات بازار باز فدرال رزرو گرفته شد، که بر عملیات خرید و فروش اوراق قرضه دولتی در بازار نظارت می‌کند. هفت نفر از اعضای این کمیته، از جمله جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا، به کاهش نرخ بهره رای دادند. دو نفر از اعضا با آن مخالف بودند و یک نفر هم خواهان کاهش بیشتر نرخ بهره بود.

افت بهای ارز در ایستگاه پایانی تابستان

روز گذشته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز سطح کشور به نرخ ۱۱۳۰۰ تومان از مردم خریداری شد در مقابل به نرخ ۱۱۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که این نرخ نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان کاهش داشت. همچنین هر اسکناس یورو در بازار، به نرخ ۱۲۶۰۰ تومان خریداری شد و با افت ۵۰ تومان به قیمت ۱۲۷۰۰ تومان نیز فروخته شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
میدونیم بدون برنامه گرونش میکنید. ما واسه هیچی برنامه نداریم جانم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
ما برای همه چیز برنامه داریم چیزی که نداریم این است که
آنچیزی را که در کاغذ می آوریم توجه نمی کنیم و می خواهیم همه چیز را با دور زدن حل کنیم
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
برنامه نداریم که این همه خوشحالی کردن نداره!! اگه ایشون گفتن دیروز نشستیم برنامه ریزی کردیم تا مثلا 2 سال افزایش قیمت نداشته باشیم باز یه حرف حسابه. اینطوری مثلا فردا میشینن برنامه می ریزن که گرون شه!! به همین راحتی!!
پژو و پراید هیچ جایگزینی ندارند چون سود چند صد درصدی که برای خودروسازان داره هیچ خودرویی نداره !!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
با چه می خواهند جایگزین کنند. پراید اشغال ارزانترین در بازار استبا وجود اینکه دیگر ان هم از دسترس مردم عادی خارج شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
خدا رحمت کنه رفتگا ن و هر وقت به مادرم وعده درس
خوندم و میدادم میگفت بزک نمیر بهار میاد کومبزه با خیار میاد
در حالی که قراره یارانه حامل های انرژی حذف بشه چرا میگید افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت ؟

خواهیم داشت خیلی خوب هم خواهیم داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
اینها میگن نخواهیم داشت آدم بیشتر میترسه! :)))
هر خودرویی جایگزین پراید و پژو شود حتما یکی از آشغالهای فرانسه یا چین خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
خودروهای وطنی خودمون نباشه مثل تیبا و رانا و وغیر
کشاورزان به جای چغندرقند، گوجه و هندوانه کاشتند.
باید در پاسخ به این خبر گفت که به دلیل نبود آمایش سرزمین و آمار درست از میزان تولید کشاورزی در کشور، کشاورزان بر اساس تجربه روند قیمت فراورده های کشاورزی اقدام به کاشت محصول می کنند. صد البته همیشه نیز زیان اساسی می بینند. وجود عناصر واسطه گری و نبود سیستم درست عرضه محصول به بازار نیز مشکل بعدی است که مدیریت نمی شود و واسطه گری سبب افزایش قیمت برای مصرف کننده و کاهش قیمت خرید برای کشاورز بی چاره می گردد. یعنی هر دو سر تولید کننده واقعی و مصرف کننده واقعی زیان شدید می بییند.
از سوی دیگر نبود مکانیسم ترویج کشاورزی نیز مشکل دیگر آنان می باشد. هر چند به صورت سمبلیک متخصصین ترویج کشاورزی در سازمان ها وجود دارند؛ ولی نقش آفرین و کارآمد نیستند.
کشاورزان به جای چغندرقند، گوجه و هندوانه کاشتند..............

عزيزم !!! چغندر كشاورز را بردند و 20 سال است پولش را ندادند و هيچ كس جرات حرف زدن ندارد حالا كشاورز مقصر است...
وقتی کارخانجات چغندر قند رو تعطیل کردید کشاورز باید چکار کنند؟
بنام خدا
باسلام
چقندر هم کاشته ایم
فصل برداشت نزدیک است
اونوقت نگید بجای گوسفند رفتن چغندر کاشتن؟
مشکل خودروسازان ما این است که به سودهای کوتاه مدت و کم فکر می کنند و متوجه نیستند که اگر بابت طراحی و تحقیقات در زمینه خودرو هزینه کنند پاسخ آنرا در دراز مدت با بیشترین سود دریافت می کنند و لذا اعتماد و سرمایه گذاری و بها دادن به متخصص در این زمینه سودآوری را بهمراه دارد ضمن اینکه رضایت مشتری را بهمراه دارد که هم سودشان را تصاعدی بالا می برد و امکان صادرات را فراهم می کند که همه سود است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
مگه میتونن که نمیکنن تازه این چند ماشین هم که ساختن با کمک و مساعدت و کپی کاری پیش رفته
محصول جدید همون محصول قدیمیه با سپرهای متفاوت
آنهانرخ بهره راپائین میآورندکه تولیدکارواشتغال بیشترشودواقتصادرونق یابدولی حالیشون نیست مانرخ بهره راتندوتندمیبریم بالا که بیشتراستراحت کنیم تولیدپول زیادشودوچاپ اسکناس رونق یاحال وحوصله کرکردن کردن هم نداریم اصلادرشان مانیست یارانه میگیریم دولت هم قراراست خانه رایگان بمابدهدبامایحتاج رایگان حالاماخوشترمان است یاآنها که مثل بی ادبی ....کارمیکنند؟
فكر نميكنيد كمي زود تصميم گرفته ايد بگذاريد اين خودروها به نسل كشي درجاده ها ادامه بدهند
چرا کیفیت بنزینها بد است...
(( کشاورزان به جای چغندرقند، گوجه و هندوانه کاشتند )) یعنی مدیریت کشت و برداشت محصولات کشاورزی اینقدر سخته؟ شما ضمانت کشت و برداشت و خرید رو به کشاورزا بده ببین چقدر راحت میشه بازار کشاورزی رو مدیریت کرد منتها وقتی سود یه عده دلال میاد وسط ....
جایگزین پراید و 405 چیه؟؟؟ حتما سمنده که دوتا چراغشو زحمت کشیدید عوض کردید اسمشو گذاشتید دنا!!!
شایدم یه مشت بونجول چینی محصول جایگزین پراید هستش
از جمله بونجولهای چین:
1-جک و جانور جک
2-دنگ و فنگ دانگ فانگ
3-شبکه سه(لیف و کیسه) لیفان
4-چرت و پرتی چری
5-آدامس بایودنت BYD
6-جاروبرقی ام وی ام
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان