بازدید 11853
وحید شقاقی شهری در گفتگو با تابناک اقتصادی؛

۵۰ درصد خانوار‌های ایرانی زیر خط فقر نسبی می‌باشند/ خانوار‌های دهک ششم هم از جیب خرج می‌کنند

در سال ۱۳۹۴ پژوهشی انجام شد که در آن پژوهش دهک سوم به عنوان معیاری از خط فقر نسبی در نظر گرفته شده بود. نتیجه این پژوهش نشان می‌داد که ۳۸ درصد خانوار‌های جامعه در دهک‌های پایین‌تر از دهک سوم قرار دارند. طبیعتاً با اوضاعی که پیش آمد، هم اکنون بیش از ۵۰ درصد خانوار‌های ایرانی درآمدهایشان با هزینه هایشان همخوانی ندارد و زیر خط فقر نسبی هستند.
کد خبر: ۹۲۵۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵ 21 September 2019
تابناک اقتصادیشقاقی شهری در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اگر برای تهیه آمار‌ها نمونه‌های دقیقی از کلانشهر‌ها گرفته شود ملاحظه خواهد شد که در کلانشهر‌هایی مانند تهران، به دلیل آن که درآمد‌های دهک ششم کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، این دهک هم مجبور شده است از جیب خرج کند و از پس انداز‌های سابق خود برای پوشش هزینه‌ها استفاده کند. عملا خط فقر نسبی به شدت افزایش یافته است و هم اکنون برآورد‌های من این است که تا دهک ششم جامعه ایران تحت تاثیر فشار‌های هزینه‌ای می‌باشند.

به گزارش تابناک اقتصادی، به تازگی مرکز آمار ایران گزارشی پیرامون مابه التفاوت درآمد و هزینه خانوار‌های شهری و روستایی کشور در سال ۹۷ را به تفکیک دهک‌های درآمدی و مقایسه روند آن با سال‌های گذشته منتشر کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد که خانوار‌های شهری در سال گذشته به طور متوسط ٤٣ میلیون و ٤٩١ هزار تومان درآمد و ٣٩ میلیون و ٣٢٣ هزار تومان هزینه داشته‌اند که معادل متوسط ماهانه سه میلیون و ٦٢٤ هزار تومان درآمد و ٣ میلیون و ٢٧٧ هزار تومان هزینه می‌باشد. همچنین هر خانوار روستایی حدود ٢٣ میلیون و ٣١١ هزار تومان درآمد و ٢١ میلیون و ٤٤٧ هزار تومان هزینه داشته که معادل متوسط ماهانه یک میلیون و ٩٤٣ تومان درآمد و یک میلیون و ٧٨٧ هزار تومان هزینه بوده است.

بنا بر این مابه التفاوت درآمد و هزینه سالانه خانوار‌های کشور در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد که هر خانوار شهری به طور متوسط ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار تومان و هر خانوار روستایی یک میلیون و ۸۶۴ هزار تومان بیشتر از هزینه سالانه اش درآمد داشته است که معادل متوسط ماهانه ۳۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان و ۱۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان به ترتیب برای هر خانوار شهری و روستایی بوده است.

در این گزارش به این نکته اشاره شده است که "مابه التفاوت درآمد و هزینه خانوار لزوماً به معنای پس انداز خانوار نیست. بطور ساده پس انداز عبارت است از بخشی از درآمد‌های افراد که خرج نشده است. اما در تحلیل‌های اقتصاد کلان مفهوم صحیح پس انداز را باید از جریان دایره وار درآمد و تولید ملی فهمید."

این گزارش نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ میزان درآمد نسبت به هزینه‌های هر خانوار شهری به ترتیب ۱۰.۲، ۱۰.۲ و ۹.۶ درصد و هر خانوار روستایی به ترتیب ۱۱.۳، ۱۱.۵ و ۸ درصد بیشتر بوده است.

50 درصد خانوارهای ایرانی زیر خط فقر نسبی می باشند/ در دو بحران اخیر ارزی قیمت دلار بیش از 400 درصد افزایش یافت/ خانوارهای حاضر در دهک ششم هم از جیب خرج می کنند
با توجه به اینکه در سال گذشته فشار‌های هزینه‌ای بسیاری به خانوار‌ها تحمیل شد، حالا پرسش این است که این گزارش چقدر می‌تواند واقعیت‌ها را نشان دهد؟

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: مردم معمولا روزانه با ۲۰ تا ۳۰ قلم کالا سر و کار دارند و نوسانات قیمتی این کالا‌ها بیشتر به چشم می‌آید. ۳۰ درصد از سبد مصرفی خانوار‌های شهری به ویژه در کلان شهر‌ها مربوط به هزینه مسکن و ۷۰ درصد مربوط به هزینه هایی، چون خوراکی‌ها و آشامیدنی ها، تحصیل و آموزش، بهداشت و درمان، پوشاک و ... می‌باشد؛ بنابراین در سبد مصرفی خانوارها، هزینه مسکن سهم بالایی دارد.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک سال اخیر قیمت نقطه به نقطه مسکن بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است و حتی این رقم در شهرستان‌ها بیشتر هم بوده است. همچنین اجاره بها نیز در مقایسه با سال گذشته بیش از دو برابر شده است. نتیجه آن که هزینه‌های مسکن که سهم بالایی در سبد مصرفی خانوار‌ها دارد به شدت تحت تاثیر نوسانات دلاری قرار گرفته و قیمت آن افزایش یافته است.
 
وی افزود: متاسفانه در شش سال اخیر دولت سیاست روشنی در بخش مسکن جهت کاهش هزینه‌های این بخش نداشته است. به عنوان نمونه در سال‌های اخیر مسکن اجتماعی مطرح شد که سرانجام نامشخصی داشت؛ بنابراین دولت سیاست مشخصی برای افزایش عرضه مسکن جهت کاهش قیمت آن در سال‌های اخیر نداشته است و این موجب شده است تا فشار بیشتری بر سبد مصرفی خانوار‌ها از ناحیه هزینه‌های مسکن وارد شود.
 
شقاقی شهری ادامه داد: در زمینه هزینه‌های مربوط به کالا‌های اساسی و ضروری که بعد از مسکن سهم دوم را در سبد مصرفی خانوار‌ها در اختیار دارند نیز دولت سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی را در یک سال گذشته دنبال کرده است که متاسفانه این سیاست به دلیل رانت و فسادی که وجود داشت به جامعه هدف برخورد نکرد و قیمت کالا‌های اساسی به شدت افزایش یافت.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان این موضوع که هزینه‌ها در بخش تحصیل و آموزش نیز به شدت افزایش یافته است، افزود: به عنوان نمونه هم اکنون شهریه‌های مربوط به مهدکودک‌ها و مدارس غیرانتفاعی در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

شقاقی شهری ادامه داد: بنابراین افزایش قیمت مسکن، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و تحصیل و آموزش در یک سال گذشته عملاً فشار شدید هزینه‌ای بالایی را به خانوار‌ها وارد کرده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۴ پژوهشی انجام شد که در آن پژوهش دهک سوم به عنوان معیاری از خط فقر نسبی در نظر گرفته شده بود. نتیجه این پژوهش نشان می‌داد که ۳۸ درصد خانوار‌های جامعه در دهک‌های پایین‌تر از دهک سوم قرار دارند. طبیعتاً با اوضاعی که پیش آمد، هم اکنون بیش از ۵۰ درصد خانوار‌های ایرانی درآمدهایشان با هزینه هایشان همخوانی ندارد و زیر خط فقر نسبی هستند.

شقاقی شهری ادامه داد: متاسفانه در دهه ۹۰، دو بحران ارزی به فاصله اندکی از یکدیگر اتفاق افتاد که این موضوع در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است. در این دو بحران در مجموع بیش از ۴۰۰ درصد قیمت دلار افزایش یافته است و این در حالی است که اقتصاد ایران، یک اقتصاد واردات محور بوده است و این موضوع باعث شد تا به شدت هزینه‌های خانوار‌ها تحت تاثیر قرار گیرد و افزایش یابد و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یابد و احتمالا هم اکنون تا دهک ششم تحت فشار‌های شدید هزینه‌ای قرار گرفته اند. یک زمانی فشار هزینه‌ای عمدتاً تا دهک سوم و چهارم بود و الان این فشار هزینه‌ای به دهک ششم هم رسیده است. مقصود این است که پس انداز دهک ششم جامعه نیز هم اکنون منفی شده و این دهک در حال خرج کردن از پس انداز‌های سابق خود می‌باشد و به عبارت عامیانه از جیب خرج می‌کند.

وی افزود: اگر برای تهیه آمار‌ها نمونه‌های دقیقی از کلانشهر‌ها گرفته شود ملاحظه خواهد شد که در کلانشهر‌هایی مانند تهران، به دلیل آن که درآمد‌های دهک ششم کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد، این دهک هم مجبور شده است از جیب خرج کند و از پس انداز‌های سابق خود برای پوشش هزینه‌ها استفاده کند. عملا خط فقر نسبی به شدت افزایش یافته است و هم اکنون برآورد‌های من این است که تا دهک ششم جامعه ایران تحت تاثیر فشار‌های هزینه‌ای می‌باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در پایان صحبت‌های خود گفت: متاسفانه دولت هیچ سیاست روشنی برای فقرزدایی نداشته است و سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی هم خوب اجرا نشد و رانت بزرگی نصیب تعداد اندکی شد و بخش بزرگی از جامعه از این سیاست منتفع نشدند و این موجب شد که شکاف طبقاتی به شدت افزایش یافت.  
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۵
سیاست دولت کلا در برجام بوده و سرکوب ارزی در سالهای ابتدایی که امد روی کار و بعد رها کردن ان برای رسیدن به نرخ های چند برابری کاری دولت احمدی نژاد کرد و متاسفانه این دولت هم تکرار کرد و حالا هم اجازه نمی دهد بیاید پایین و روی نرخ واقعی قرار بگیرد و الان هم در به در دنبال فروش نفت و گرفتن ۱۵ میلیارد شده
در ضمن قیمت خانه و اجاره بها در تهران و چند شهر دوبرابر شده و اکثر جاها کمتر از این مقدار بالا رفته
پاسخ ها
سیدحسنی3نیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
راضی باش
قرآن کریم میفرماید
انتم الفقراء
مسئول این وضع فجیع اقتصادی در کشور کیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
من چهار تا دندون خراب دارم بخدا نمیتونم برم درست کنم یک تومن حقوق میگیرم کلا بمیرمم نمیتونم برم دکتر بعد اقایون میگویند داریم مقاومت میکنیم من امتال من نابود شدن امیدوارم همه متل من نابود بشنلعنت به این زندگی به این دنیا به این کشور
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
فقط دولت
مدیونی فکر کنی دولت هیچکارست
فقط دولته 2سال دیگه عوض بشه ایران از کویتم جولو میزنه
دولت اجناس را گران و هر روز گرانتر می کند و با نمایش دلار ارزان مردم را گول می زند و این بیکاری و فقر و... گریبان همه را گرفته و متاسفانه سود بانکی هم بالا می برد تا گردش کار هم صفر شود .لعنت بر تیم اقتصادی و تیم بانک مرکزی که در کار کشور بشدت اختلال و بدبختی بوجود اورده اند. خیال کرده زندگی فقط مرغ و نان است
متاسفانه کشور ایران به خاطر سو مدیریت اقتصادی و بلد نبودن مدیران ان و بی ارزش شدن نسبی تنها منبع درامد ان یعنی نفت که تازه همان هم با سیاستهای نادرست به راحتی به دام تحریم افتاد به سوی فقر ازار دهنده و سختی حرکت می کند و حالا از حتی کشورهای فقیری مانند اندونزی و ویتنام و فیلیپین هم دارد عقب می ماند. برای اینکه بدانید در دنیای امروز کجا هستیم بهتر است بدانید استرالیا ۲۴ میلیونی فقط از ناحیه دانشجوی خارجی نزدیک ۴۰ میلیارد دلار درامد دارد که تقریبا برابر است با کل صادرات نفت خام ایران بدون تحریم. یا همین استرالیا یا کانادا در ستل گذشته هر یک ۱۰ هزار میلیونر را به عنوان میلیونر جذب کردند که حداقل هر یک ۲۰۰ میلیارد دلار از ناحیه این میایونرها و مهاجران سرمایه جدید جذب کردند که چند برابر کل درامد نفت و غیر نفت ایران است. ما مردم ایران در خوابیم و دنیا به درد بخوربه سرعت از ما دور می شود و الیته سومالی و اتیوپی و افغانستان و عراق و... به ما نزدیک می شود
نمی دانیم چگونه وبه چه زبانی از مسؤولان عزیز که شبانه روز کار می کنند تا ما فقیر تر شویم تشکر کنیم.
وضعیت معیشت و کیفیت زندگی مردم در آخرین درجه اهمیت برای مسئولان است فقط با حداقل امکانات زنده ماندن
اقاي شقاقي حال و روز ملت نتيجه ي پيشنهادات و تؤريهاي جنابعالي و امثال جنابعالي به دولت است و حالا اينقدر حذف دلار ٤٢٠٠ توماني را بد و مخرب جلوه بديد كه دهكهاي ٧ و ٨ و ٩ را هم بفرستي زير خط فقر لطفا قيمت واقعي دلار را بفرماييد ( كه قطعا زير ٣ هزارتومان است و دولت ثابت كرده تعيين قيمت توسط خودش انجام ميشود و هر وقت كم اورد قيمت دلار را بالا برد اگر يادتان باشد پارسال اقاي رييس جمهور در مجلس گفتند اگر بخواهيم قيمت دلار را به قبل از گراني بر ميگردانيم ) و اينقدر بدون پشتوانه براورد هاي علمي از قيمت دلار اظهارنظر نكنيد
چقدر مطلب فوق مسخره هست !! نویسنده دایما میگه اگر بررسی شود؟ معلوم میشود؟!؟ تا حالا در آمارهای اقتصادی گذشته پیش بینی و رمل و اسطرلاب نگذاشته بودند که این هم باب شد، خوب آقای محترم بجای اگر و مگر گفتن، فکر یک مطلب مستند و نتیجه گیری علمی باشد!
من با حقوق بازنشستگی فقط تا ده روز میتوانم زنده بمانم بقیه روزها میروم کار می کنم تا شرمنده بچه هایم نباشم زندگی بقیه مردم را خدا خودش رحم کند
چیه باز رکورد زدیم؟
مرد مومن با کلمات برا چی بازی میکنی؟ فقر فقر است نسبی و غیر نسبی ندارد.
50درصد خانوار‌های ایرانی زیر خط فقر نسبی می‌باشند!!!!!!.با افتخار هم تیتر میزنید؟؟؟باریکلا به غیرت مسٔولین...یک کم دیگه همت کنن به ۷۰ درصد هم میرسه
تابناک چند روز پیش خبری منتشر کردی از طرف مرکز آمار که درآمد ایرانیها از مخارج پیشی گرفته پس این خبر چیه کدوم را قبول کنیم هر چند خودمون زندگیمون عین خبر بالاست
اگر نصف پول اختلاس ها برگرده به ملت دیگه کسی زیر خط فقر نیست
در دهک هشتم یک خانوار در طول یک سال سیزده میلیون تومن خرج غذا کرده اند. اگر خانوار را سه نفره حساب کنیم و هر روز سه وعده غذایی انگار هر وعده غذایی آن ها چهار هزار تومن یا سی سنت بوده است
نکته غم انگیز اینه که پولدارترین قشر جامعه یعنی دهک دهم ماهانه نهصد دلار هزینه کرده اند
از نظر جهانی رسما فقیر حساب میشن
شما ببین دهک اول چه جوری زندگی می کنن
خوبه که.باید تلاش بشه صد درصد ایرانیا برن زیر خط فقر...هرچند آوردن مسئولان و رانت خواران زیر این خط غیرممکن هستش.
شما فقط به موضوع گوشت توجه کنید تا وقتی که قرار بود گوشت وارداتی با قیمت کنترل شده عرضه شود کمتر کسی موفق به خرید آن میشد اما پس به اصطلاح آزاد شدن در تمام فروشگاه های زنجیره‌ای فروان شد به نحوی که خیلی مشتری ندارد گوشت برزیلی که تاریخ تولید آن 10 و11 _2019 است سوال گوشت وارداتی با ارز 4200 کجا میرفت که به دست مردم نمی‌رسید سوال پس از حذف ارز 4200 تومانی این گوشت‌ها ناگهان از آسمان بارید که اینطور فراوان شد یا موضوع چیز دیگری ست میدانم که جرات انتشار نداری تابناک اما موضوع له کردن است موضوع گشنه ومحتاج نگه داشتن است والا با این بریز وبپاش فارغ کردن مردم از غم نان برای کشور ثروت فروش کاری ندارد البته اگر بخواهند
علی برکت الله جناب روحانی افتخار کنید.
برای تشکر از مسئولین بابت این افتخار‌آفرینی جا دارد ما مردم اقدامی عاجل انجام دهیدم. اخلاقی نیست تشکر از این گرامیان حتی برای ثانیه‌ای به تاخیر بیفتد.
یک عده طوری صحبت میکنند که انگار دنیا به آخر رسیده ، ولی اینطور نیست ، انشاءاللّه و به امید خدا این مشکلات همیشگی نیست و یه روزی انشاءاللّه برطرف میشه . به گفته امیرالمؤمنین : تحمل سختی خودش یه نوع عبادته .
توکلتون به خدا باشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
بله یه روزی مشکلات بر طرف میشه ولی امروز من سی و سه سالمه و خونه و زن می خوام وقتی پنجاه سالم شد می خوام مشکلات برطرف نشن چون اون موقع نیازی ندارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
بزک نمیر بهار میاد، کمبیزه و خیار میاد
قرار بود برق و آب مجانی بشه، حالا خبر میرسه ۵۰ درصد بدبخت شدن
بعدیک عده شکم سیرمیگن مقاومت میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
خودشون برن مقاومت کنن.
بسیار جای تبریک داره واقعا ، جشن نمی گیریم ؟
هزینهٔ یک خانوادهٔ چهار نفره بدون هزینهٔ مسکن و تحصیلات ،و تفریحات ،و مسافرت ، و پوشاک ؟ ( فقط خوراکیها ) ماهی ۳/۵ میلیون تومان است ؟ خرید گوشت قرمز ، و مرغ یک میلیون ، برنج ، سیصد هزار ، قند ،و شکر
چای ،و روغن ، سیصد هزار ، شوینده ، دستمال توالت ،کاغذی ، سیصد هزار ، میوه و سبزیجات ، پانصد هزار ، لبنیات ، ماست دوغ ،و پنیر ،کره ،نوشدنی ، سیصد هزار ،نان ،و ماکارونی ،و سبب زمینی ،و پیاز ، گوجه فرنگی ،و، ادویه جات پانصد هزار ، خرده ریزهای روزنه ماهی سیصد هزار ،؟،،،،
بقدري زيرخط فرق رفتيم كه ديگه خطي نمي بينيم!!!!!!!!!!!!
بنظر من حدود 50 درصد پايين تر از زير خط فقر و 20 درصو زير خط فقر و 5 درصد زندگي بخور و نمير و 5 درصد اقازاده ها و بالاي خط و بي خبر از كشور و مردم داريم
بايد امار اصلاح شود . ارسلان
کارمندان و کارگران که دیگر نابود شدند و رفت.
خلایق هر چه لایق!!!
تا ما مردم خودمون رو درست و اصلاح نکنیم همینه که هست!! تو همین وضعیت به بهانه فقر و بی پولی هر کسی زورش برسه از بقیه دزدی میکنه!!! مثل روز روشنه!!!
90درصد ما ایرانیها به دزدی و حق کشی و حق نا حق کردن نه تنها عادت کردیم بلکه حق شرعی و عرفی و قانونی خودمون میدونیم!!
یه مثال ساده طرف ورود ممنوع میاد راه رو میبنده !! بعد با فحش و بد و بیراه و قیافه حق به جانب انتظر داره شما بری عقب!! البته این یه مثاله در تمام شئونات زندگی ما همین مسئله هست!! لطفاً بدبختی خودمون رو گردن دولت و نظام و دین و مذهب و .... نندازیم!! دلیل اصلی مشکلات خودمونیم که عادت کردیم مفت مفت بخوریم و هر کار نادرستی که انجام دادیم مجازات نشیم(البته به غیر از ما همه بشن!!) و ...
اگر ما اصلاح بشیم و هر کسی از خودش شروع کنه البته بصورت درست و اصولی (فقط و فقط خودمون رو درست کنیم) مسئولین هم مثل خودمون میشن!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان