بازدید 19655
تحلیل اریک مارگولس از حملات به عربستان؛

عربستان کمی از دست پخت خودش را چشید!

الگوی حملات به اصطلاح هواپیما‌های بدون سرنشین علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی بسیار منظم و متقارن است. اسرائیلی‌ها علاقه جدی به پیشبرد جنگ ایالات متحده ـ سعودی دارند. حملات به تأسیسات سعودی به طرز عجیبی بلافاصله پس از سالگرد یازده سپتامبر رخ داد، که ایالات متحده را به جنگ علیه بخش‌های بزرگی از جهان اسلام فرو برد.
کد خبر: ۹۲۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ 21 September 2019

منطقه خاورمیانه انواع مختلفی از طنزهای دیوانه وار خود را دارد. سعودی ها از سال 2015 تاکنون یمن، یکی از فقیرترین کشورهای جهان را گلوله باران و بمباران می کنند.

این حملات که به پشتوانه و حمایت آمریكا صورت می گیرد و محاصره دریایی یمن كه توسط عربستان سعودی و متحد نزدیكش، امارات متحده عربی تحمیل گردیده، باعث گرسنگی و قطحی گسترده یمن شده است. هیچ کس نمی داند چه تعداد یمنی از این وضعیت کشته شده یا در حال حاضر در قحطی به سر می برند. تخمین ها از 250000 تا یک میلیون تن است.

طنز تلخ در این میان چیست؟ سعودی ها همین هفته گذشته پس از آنکه تأسیسات پالایشگاهی نفتی این پادشاهی در بقیق، مورد حمله هواپیمای بدون سرنشین مسلح یا موشك های كروز قرار گرفت ادعا کردند که قربانی "تجاوز ایران" شده اند. نظامی گرایان معمول آمریكایی كه پس از آنكه جان بولتن جنگ طلب اخراج شد، اکنون تحت سرپرستی وزیر امور خارجه مایك پومپئو به سر می برند، خواستار انتقام جویی نظامی علیه ایران هستند، حتی در حالی که مسئولیت این حمله توسط جنبش شیعه حوثی یمن به عهده گرفته شده است.

عربستان کمی از دست پخت خودش را چشید!

این واقعه دراماتیک تقریباً همزمان شده با سخنان نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو، متحد نزدیک رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، در مورد وعده برای الحاق تمام دره اردن در منطقه فلسطینی نشین به خاک اسرائیل، در صورت انتخاب مجدد به نخست وزیری. هیچ اعتراضی از سوی ایالات متحده در این خصوص رخ نداد، آن هم در حالی که اخیراً آمریکا در الحاق بلندی های جولان سوریه به اسرائیل از نتانیاهو حمایت کرده و رهبر روسیه، ولادیمیر پوتین را برای الحاق کریمه - یکی از سرزمین های تحت مالکیت روسیه از بیش از 300 سال پیش تا کنون - شماتت کرده است.

من عکس های آمریکایی از تأسیسات نفتی آسیب دیده عربستان را مطالعه کردم. به نظر می رسد مخازن نفتی عربستان، دقیقاً در محل های خود مورد اصابت قرار گرفته است. پس از این حمله، سعودی ها ادعا كردند كه نیمی از تولید نفت آنها از بین رفته است. اما یک روز بعد، وعده کردند که تولید ظرف یک هفته آینده از سر گرفته شود. بخش هایی از به اصطلاح هواپیماهای بدون سرنشینی که نشان داده شده اند، فراتر از توانایی های تکنولوژیکی یمن یا حتی ایران بودند. موشک ها ممکن است توسط اوکراین تهیه شده باشد.

سعودی ها نیز مانند حامی خود در واشنگتن، سابقه خوبی از راستگویی و درستکاری ندارند. انکار عربستان درباره ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار و منتقد سعودی را به خاطر دارید؟ از همه مهم تر، ما منتظر حملات کاذب بیشتری در خلیج فارس هستیم که برای توجیه حمله آمریکا به ایران طراحی شده است.

الگوی حملات به اصطلاح هواپیماهای بدون سرنشین علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی بسیار منظم و متقارن است. اسرائیلی ها علاقه جدی به پیشبرد جنگ ایالات متحده-سعودی دارند. حملات به تأسیسات سعودی به طرز عجیبی بلافاصله پس از سالگرد یازده سپتامبر رخ داد، که ایالات متحده را به جنگ علیه بخش های بزرگی از جهان اسلام فرو برد.

من به عنوان یک ناظر نظامی که مدت طولانی است، در این حرفه به سر می برد، به سختی می توانم باور داشته باشم که هواپیماهای بدون سرنشین بتوانند بدون کمک هواپیما یا ماهواره برای هدایت، در چنین مسافت های طولانی کنترل شوند. در یمن که تازه وارد قرن دوازدهم شده است، تغییر یک چرخ پنچر هم یک دستاورد بزرگ فناورانه است. تا به امروز، زرادخانه موشکی ایران از دقت اندک و مشکلات عمده برای برخوردار بوده است.

به همه اینها، این موضوع را اضافه کنید که سعودی ها میلیاردها دلار در سیستم های دفاع هوایی ساخت آمریکا هزینه کرده اند؛ اما نتوانستند از تأسیسات نفتی خود محافظت كنند. بهتر بود سعودی ها با یک چهارم قیمت پیشنهادی ایالات متحده، از روس ها سیستم دفاع هوایی بخرند.

ترامپ حداقل تا کنون با رد درخواست نومحافظه کارانی که او را برای انجام حمله بزرگ به ایران احاطه کرده اند، اندکی خرد نشان داده است. بمباران ایران فایده زیادی نخواهد داشت و نیروهای آمریکایی را در عراق، عربستان سعودی، مصر، اردن، سومالی و سوریه در معرض حملات چریکی ایران قرار خواهد داد. تأسیسات نفتی عربستان سعودی - پس از آنچه هفته گذشته دیدیم - همواره آسیب پذیر هستند.

حمله به ایران، حتی اگر فقط از هوا باشد، خطر جنگ گسترده تر در خاورمیانه را در بر دارد، آن هم در حالی که دولت ترامپ ـ که در ابتدا علیه جنگ های احمقانه در خاورمیانه کارزار تبلیغاتی می کرد ـ انتخابات سال آینده را پیش روی دارد؛ اما دولت تحت فشار شدید پایگاه طرفدار اسرائیل برای جنگ با ایران است.

بمباران زیرساخت های نفتی ایران بسیار آسان خواهد بود و از اوایل سال 2002 به شدت پیرامون آن برنامه ریزی شده است. اما بعدش چه؟ آنچه به اصطلاح "تغییر رژیم" می خوانند (گزینه مورد علاقه واشنگتن برای سرنگونی دولت های بیگانه که از فرامینش اطاعت نمی کنند) به ندرت مطابق برنامه ریزی عمل می کند و می تواند ایالات متحده را در شرایط وحشتناکی قرار دهد. سیا در سال 1953 دولت دموکراتیک ایران را سرنگون کرد و حالا نگاه کنید که امروز ما کجا هستیم.

شاید حمله به بقیق باعث شود که رهبران بی پروای عربستان سعودی دست از ویرانی یمن کشیده و از جنگ نیابتی خود علیه ایران که از سال 1979 آغاز شده است، عقب بکشند. اما به نظرم روی این مسأله زیاد حساب نکنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۹
آخرش معلوم نیست چی میخواد نتیجه بگیره. از یه طرف میگه تجهیزات ایران مشکل دارن، تکنولوژی این بالاتر از یمنی هاست. آخرش چی؟ تجهیزات ارانی بودن یا نه؟؟
واقعیت اینه این تحلیلگرای آمریکایی خودشونم نمیدونن چی میخوان بگن. تا حالا برا مردمشون، نیروهای دشمنشونو تعدادی احمق ترسیم کردن که یه کماندوی آمریکایی به راحتی صدنفرشونو میکشه و دنیا رو نجات میده و به سلامت برمیگرده. تجهیزات خودشونو بی عیب نشون میدادن. یادم نمیره گوشه ای از یه مستند راجع به توان سایبریشونو که توی اون نیروهای نظامی ایرانو هاج و واج نشون داده بودن که نمیدونستن چیکار کنن.
ولی واقعیت الآن داره برعکس ادعاهاشونو نشون میده، به همین دلیل به هذیان گویی افتادن
پاسخ ها
کیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
یک پراکنده گویی بی سروته که ارزش خواندن نداشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
آی کیو! میخواد بگه کار کار اسرائیله. برای به جون هم انداختن مسلمونا
جليل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
اگه با حوصله و عدم پيش داوري ميخوندي متوجه ميشدي . من خودم به اين آمريكاييها هميشه بدبين هستم ولي تحليل اين آقا رو پسنديدم. دقيق منظورش اينه كه:
چون به تاسيسات نفتي به طور بسيار دقيق و نكته اي اصابت شده پس نه كار يمني ها هست نه كار موشك هاي ايراني كه به اين اندازه دقيق نيستن، بلكه كار كساني بوده كه مثلا از موشكهاي دقيق بلوك شرق مي تونستن استفاده كنن تا به خاطر منافع خودشون آتيش به پا كنن.
ولي يك نكته رو فراموش كرده توي تحليلش و اون هم وجود نيروهاي شريف و به اصلاح "شرفا" در خاك عربستان و دقيقا در محدوده پالايشگاه ها و چاه ها بوده كه اصابت نقطه اي رو به خوبي امكان پذير كرده.
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
بله. اونا مجبورن بگن اسرائیل یا چه میدونم اوکراین، چون بدشون میاد بگن یمن یا ایران، ولی تعجبم از شماست که هنوز پرت و پلاگویی اونا رو بیشتر باور دارین. آخه اگه کار اسرائیل بود، یمنی ها مسئولیتشو می پذیرفتن؟ من حرفهای بی سر و ته اونا رو میبینم و اینو میبینم که اونا چون بازم میترسن جواب ایرانو بدن، پس میگن کار اسرائیله، برا افکار عمومی خودشون. ولی اونقد این دروغ احمقانه است که واضح نمیگنش، شما چرا باورش کردین؟؟
جليل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
م ع عزيز
بازم كه عجله كردي. جمله آخرمو و با حوصله بخون و كمي بيشتر فكر كن.
ان الانسان خلق من عجل -
همانا آفرينش (جنس) انسان از عجله است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
بله. یکبار میگه این کار از نظر تکنولوزی کار یمن و ایران نیست. کار اوکراینه. بعد میگه کار خودشونه تا بهانه جنگ درست کنند.
اگر کار یمنی ها نبود، اینها اعلام نمی کردند که ما زدیم و فیلمش رو نشون نمی دادند.
پس کار یمنی هاست. اینو می گه که مثلا ما رو بترسونه که جنگ در پیشه و کارخودشونه که جنگ راه بیندازند. خودشون بیشتر از جنگ می ترسند. چون مادیگرا هستند و دنیا برای اونها همه چیزه.
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
من سمت صحبتم با ناشناس بالای کامنت شما بود. البته نقطه زنی موشکای ما قبلا در سوریه برا همه اثبات شده بود و در بیانیه نیروهای یمنی اشاره به همکاری افراد شریف داخل عربستان شده بود ولی این در حد دادن اطلاعات بوده و چیزی نبوده که خارج از اراده یمنی ها باشد که بخواهد وضعیت را برای یمنی ها از اینی که هست بدتر کند. البته من معتقد نیستم که موشک ها اوکراینی بودن. البته از شما هم که محترمانه کامنت میذارین تشکر دارم
ناشناس
| Canada |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دوستان عزیز "جلیل" و " م ع" اتفاقا بیراه هم نمیگه. اگه به تاسیساتی که مورد هدف قرار گرفته نگاه کنید، کاملا متوجه می شین که بسیار هدفمند اونا انتخاب شده اند. یعنی هر کسی که بوده دقیقا می دونسته که باید به کجا حمله کنه و دقیقا کدوم اهداف تو ارامکو باید مورد هدف قرار گیرند. در همین ارامکو، تاسیساتی هست که اگه مورد هدف قرار می گرفت، آرامکو حداقل برای چندین ماه به صورت کامل از دور خارج می شد. اگه یمنی ها پشت این حمله بودن، بدون شک دنبال بیشترین خسارت بودن. اما در مورد ایران، باز هم اگه ایران می خواست این حمله رو انجام بده، بدون شک با توجه به اینکه به راحتی نمی تونه نفت بفروشه، بهتر بود آرامکو رو طوری بزنه که حداقل برای چند ماه از کار بیفته. اما کسانی که پشت این حمله هستن، دوست نداشتن اسیب های خیلی خیلی جدی به اون وارد کنن و صرفا دنبال این بودن که بتونن بهترین بهره برداری سیاسی رو از اون ببرن. فراموش نکنیم بازیگران متعددی در منطقه هستن و باید به این بازیگران و اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی اونا، داستان وارد شدن آرامکو به بورس رو هم داریم که بسیار بسیار مشکوک هست. کسانی که قرار بود سهام آرامکوی که روزانه میلیون ها دلار سود خالص داره رو بخرن، امروز و بعد از این حملات حداقل 500 میلیارد ارزن تر این سهام رو می تونن بخرن. وقتی پای حداقل 500 میلیارد دلار وسط باشه، خیلی ها حاضرن به راحتی یک یا چند کشور رو قربانی کنند.
خودش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
بااین حساب مگه حوثی هادیوونن بگن کارمابوده ،این آقاخواست بگه مابرتریم وهدفش اینه که جلوجنگ ایران وامریکا روبگیره نه بخاطرایران بلکه بخاطرامریکا که بدجوری بهای جنگ رابایدبپردازه ،یجور فرافکنی توحرفاش هست
دقیقا. چیزی که عوض داره گله نداره؟ نفت ایرانو صفر میکنی؟ علیه ایران توطئه میکنی آقای بن سلمان؟ جیک جیک مستونت بود وقت زمستونت بود؟
حوثی ها باید ضرب العجل برای عربستان تعیین کنند، اگر جنگ را علیه مردم بی دفاع یمن متوقف کرد، که صلح کنند، اگر نه، حق دفاع دارند و حق اقدام متقابل
ساده و سطحی بود
این آقا توانایی ایران را زیر سوال برده! میگه شاید موشکها از اوکراین بوده اند!!!! خیر قربان، ما قدرت دفاعی خود را خیلی وقته بالا برده ایم، توانایی بالای موشکهای کروز ما به اثبات رسیده، و اگر کار ایران بوده باشد، دم ما گرم، خدا قوت ، انشاالله در آینده نزدیک چنان قوی تر شویم که حتی اسم ایران بر تن امریکا لرزه بیندازد. هرکسی تصاویر فقر و قحطی مردم یمن را ببیند، از این حملات به عربستان شاد می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
بیچاره این همه جنگ شده یک گلوله تو خاک امریکا شلیک نشده هر جنگی بشه مردم بدبخت میشن البته منطورم شما نیست شما همه چی این کشور ارت پدری شماست چیزیم بشه تابعت تموم دنیا رو دارید در میرید
خودش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
آقای ناشناس13:50فقط یه چیزی بهتون بگم شماخودتونوبخواب نزنین همین دولتمردان کثیف امریکاهرروزبرامسلمونا ودنیانقشه میکشن ومامجبوریم بخاطرجهالت وطمع سران خیلی ازکشورهای همسایه باهاش کل کل کنیم مطمئن باش روزنابودی امریکاهم نزدیک هست
داره میگه حوثی ها با امریکا یا اسرائیل ارتباط دارن
تحریم‌ها بسیار شدید هستند.نمی‌توانیم نفت یعنی مهمترین شریان اقتصادی کشور رو بفروشیم.اوضاع اقتصادی تعریفی ندارد.نقدینگی در حال افزایش است و درآمد ارزی کشور در حال کاهش‌.این یعنی در آینده نزدیک دوباره باید شاهد کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ دلار باشیم.مسئولان به خوبی این رو می‌دونند.کفگیر اقتصاد به ته دیگ خورده است و تنها راه‌حل موجود کاهش تحریم‌ها و فروش مقداری نفت است که فعلاً اوضاع را بشود مدیریت کرد.
این حملات به نفتکش‌ها و تأسیسات نفتی(که مطمئناً در آینده ادامه خواهد داشت) هیچ کمکی به حل این مشکل نمی‌کند.مثلاً الآن چند ماه از حمله به نفتکش‌ها می‌گذرد، آیا تحریم‌ها کاهش پیدا کرد و ما توانستیم نفت بفروشیم؟ از طرف دیگه ادامه این روند برای مدت طولانی هم غیرممکن است و می‌تونه عواقب بدتری حتی به مراتب بیشتر از تحریم‌ها داشته باشد.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
مسولین بایستی کوتاه بیایند و به فکر مردم باشند
علی
| United States of America |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
خودتی، مثلآ با این صغرا کبرا کردنها به همین راحتی به مردم قببولوندی که کار کاره ایرانه؟ خیال زهی باطل.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
اتفاقا تنش های اقتصادی داره کاهش پیدا میکنه ما همچی خودمون داریم ما ژاپن نیستیم که انرژی نداشته باشه، عربستان نیستیم که کشاورزی نداشته باشه آفریقا هم نیستیم که تکنلوژی نداشته باشیم با یک مدیریت صحیح و درست براحتی می تونیم از این مرحله رد بشیم، نه اینکه غلامی اینها رو بپذیریم و مملکتو چند ده سال عقب ببریم .این خیانت مطلق هستش
قربون آدم چیز فهم. که حرف حساب میزنی!
تهش معلوم نشد چی نوشته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
چرا ادامه جمله من را سانسور کردی؟
چیز خاصی ننوشته بودم!!!
نوشته بودم یا روز میمیری یا شب
ما که نفهیمدیم چی گفتی تابی جون. اصلا درست ترجمه کردی برادر؟
بالاخره منظور چی بود؟ ایران نزده؟ یمن نزده؟ اسراییل زده؟ من زدم؟ کی به کیه؟ باز هم فرضیه توطئه اسرائیل؟
هر خنگی با دیدن عکس ها متوجه میشه که بدون هدایت ماهواره ای یک چنین حمله دقیق و ظریفی غیر ممکنه. خدا میدونه پشت پرده چی بوده ولی این تحلیل هم درست به همین موضوع اشاره کرده.
"من به عنوان یک ناظر نظامی که مدت طولانی است، در این حرفه به سر می برد، به سختی می توانم باور داشته باشم که هواپیماهای بدون سرنشین بتوانند بدون کمک هواپیما یا ماهواره برای هدایت، در چنین مسافت های طولانی کنترل شوند"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
فرمایشتان کاملا درست است ..
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
ناظر نظامی اگر پهباد ها از داخل عربستان و همون نزدیکی ها کنترل شده باشند چی؟ باز نیاز به هوا پیما و ماهواره دارند
یک هفت تیر کش همواره یک هفت تیر کش است و باقی می ماند حالا می خواهد جنگ طلب باشد یا مانند این یارو به ظاهر مخالف جنگ .
نوع گفتار این مردک از بالا به پایین است و بیشتر کینه نسبت به ایران و تواانایی هایش را نشان می دهد تا یک تحلیل منطقی از اوضاع .
یمن را قرن دوازدهی می خواند و با صحبت هایش در ادامه ایران را چیزی نزدیک به قرن سیزدهم نشان می دهند .
واقعیت آنست که بعد از شکار پهباد مورد افتخار آمریکاییها و پس از تحقیر سیستم دفاع موشکیشان در در عربستان آمریکاییها دچار دوگانگی شده اند .
از یک طرف دچار وحشت شده اند از چین و روسیه که این سیستمهای دفاعیمان چگونه می خواهد در جنگ احتمالی با ابرقدرتهای نظامی ما را نجات دهد و دوم آنکه مانده ند از این به بعد برای قالب کردن سلاح های بنجلشان به سایر ملتها چه دروغهایی ببافند .
ابتدا برای نجات آبرویشان بر سر سیستمهای دفاع موشکی از ایران مایه گذاشتند که کار یمنی ها ی عقب افتاده نیست و حالا که دیده اند آش خیلی شور است از اوکراین مایه گذاشته اند . این شیادها به روسیه هم می رسند .
زبان بسته هفت تیر کش ، در کتابهای تاریخی آینده از امپراطوری آمریکا به عنوان کوتاه ترین امپراطوری جهان نام خواهند برد .
پاسخ ها
خودش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دمت گرم خوب گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دقیقا
ايران لقمه راحتي نيست.همچين تو گلويتون گير ميكنه بلكه نفستان بند خواهد آمد ،كبود خواهيد شدو سرانجام را خدا داند.
آقای که این صحبتها را کرده یک بار معرفی کنید خوب است آقایان خبرنگار و مترجم حرفه ای در تابناک
تحلیل نظامی درستی است . زدن پالایشگاه های ارامکو کار آمریکا و اسراییل است . برای دوشیدن بیشتر عرب ها اما این ها اصلا نمی فهمند. مگر می شود ایران را دشمن درجه خود بدانی ، جنگ خانمام سوز علیه کشوری فقیر راه باندازی ، مبالغ کلان برای خرید تجهیزات پرداخت کنی و سپر موشکی پاتریوت خریدارذی کنی آنگاه آن را برای دفاع ارامکو استفاده نکنی. حتما یک جای کار می لنگد. واقعا تیم ناقص بی (بدون بولتون و بنیامین ) در حال تدارک تحمیل حمله امریکا به ایران هستند. عربها اصلا درک درستی از اوضاع دنیا و منطقه ندارند و با این خوش خیالی منطقه و بیش از آن جهان اسلام را قرن ها به عقب خواهند برد. آمریکا و اسراییل عاشق منابع نفتی و معادن سرشار کشورهای اسلامی هستند و لذا در تلاش برای تضعیف دولت ها و حکومت های آنها و نفوذ در کشورهای اسلامی است. مخالفت عربستان و امارات با مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا در کنار اسراییل نهایت حماقت آنها بوده و این حماقت همچنان ادامه دارد. واقعا استعمار کسی به جزء خود را نمی بیند و تا زمانی از دیگران پشتیبانی (البته در ظاهر) می کند که بتواند از قبل آن استفاده های کلان ببرد در غیر اینصورت مانند دستمال چرک آن را به طرفی پرتاب خواهد کرد. عربستان به جای فرافکنی علیه ایران و یمن باید آمریکا را مواخذه کند که چرا سیستم ضد موشکش عمل نکرده است. به جای فرافکنی باید به گذشته اش نگاه کند که به جرمی مردم بی پناه یمن را آماج قرار می دهد و اجازه ورود و خروج هیچ کشتی و هواپیما حتی برای رساندن ارد و گندم و نفت و دارو را نمی دهد. به چه استنادی در حال پرورش تروریست و وهابیت تندرو در دنیاست و پول نفت کشور را صرف خرابکاری در دنیا می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
اگه كار آمريكا واسراييل بوده لابد از قبل با انصارالله يمن هماهنگ كرده بودند كه مسئوليت اين حملات رو به عهده بگيره؟ چه ساده لوح انگارانه
ناشناس
| Canada |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
ناشناس 15:18 اتفاقا اصلا هم سالوحانه نیست. اتفاقا این بهترین تبلیغات برای یمن و حوثی ها و یا انصارالله هست. تصور کنید یه گروه یا سازمان بنا به هر دلیلی که داره قصد داشته باشه به آرامکو حمله کنه و در همین حال به یمنی ها هم پیشنهاد بشه (البته با پول کافی) شما مسئولیت این حمله رو قبول کنید. برای یمن چند تا حسن داره، یک اینکه عربستان از این به بعد با احتیاط بیشتر با یمنی ها برخورد می کنه، دو . در داخل یمن و برای حفظ روحیه سربازان یمنی و کسانی که زندگی خود رو تو این جنگ از دست دادن، این بهترین خبر ممکن خواهد بود. سه، با استفاده از پول و یا تجهیزاتی که در برابر پذیرش این حمله دارند می تونن بهتر با عربستان بجنگن. اون کسی هم که پشت پرده بوده، به هدف بزرگ خود خواهد رسید. من این تحلیل رو چندین باره که اعلام می کنم و دوست دارم کسانی که دسترسی لازم دارند، این تحلیل رو دنبال کنند. بدون شک به اطلاعات خوبی می تونن برسن. سهام آرامکو وقتی قرار بود در بورس جهانی عرضه بشه، قرار بود توسط چه کسایی خریداری بشه (کاملا مشخص هست که چه کسانی داشتن خودشون رو برای خرید این سهام آماده می کردن) البته خریداران بزرگ رو می گم.این خریداران بایستی پول خیلی خیلی زیادی برای سهام بسیار سودآور آرامکو پرداخت می کردن اما الان به راحتی هر چه تمام تر و بدون اینکه تجهیزات اصلی ارامکو اسیب ببینه، حداقل 500 میلیارد از قیمت اولیه اومده پایین. لطفا دقت کنید.
منظور این تحلیل گر این است که این حملات توسط اسرائیل انجام شده , تا بتوانند ایران را متهم کرده و آمریکا را تحریک کنند تا به ایران حمله کند
پاسخ ها
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
چرا بعضی ها فکر میکنند امریکا برای حمله به ایران دنبال بهانه میگردد چه بهانه ایی بهتر از اسقاط پهبادپیشرفته وگران قیمتش واعتبارش
پیش دست نشاندهایش امریکا عمرا جرات حمله به ایران را ندارد هنوز در افغانستان سالهاست درمقابل طالبان هیچ غلطی نکرده واز بزرگترین بمب دنیا که معروف به مادر بمبهاست استفاده کرد ولی طالبان روز به روز
قوی تر میشود ارتش آمریکا در فیلم های هالیودی قوی است نه در واقعیت
بنظر میرسد که حوثی باید با بمباران مدارس و مراکز خرید در اقصی نقاط امارات و عربستان به مقابله به بچه کشی نیروهای عربی متحد عربستان بپردازند تا آنها هم طعم مرگ فرزندان و افراد بیدفاع را به عینه مشاهده و لمس کنند و گرنه حملات به مراکز نظامی نمی تواند مشکل یمنی ها در اذهان مردم عربستان یا هم پیمانانشان بترسیم بکشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
ما بچه کش نیستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
اگه چندتا موشك هم به سمت دبي شليك بشه گردشگري امارات كلا ميره رو هوا وحالش جا مياد
آقای اریک مارگولس به طور مشخصی پشت قضیه حمله به عربستان را به اسرائیل - آمریکا نسبت می دهد. اسرائیل به دنبال حمله آمریکا به ایران است و این حمله بطور نمادین در سالگرد بعد از واقعه 11 سپتامبر اتفاق افتاده است. پس جهانیان اطلاع دارند این حمله نه از سوی ایران و حتی دقت سلاح یمن بلکه از سوی کشور ثالثی است که بدنبال نیت دیگر است. برای همین هم کشورها از آمریکا و عربستان حمایت ننمودند و همچنین آمریکا هم برطبق اطلاعات دریافتی جنگ نیابتی عربستان را پیگیری نکرد. لذا عربستان بازنده اقدام بوده است و خودکرده را تدبیر نیست.
اولش خودت میگی این حمله یک دسیسه بوده و نه ایران و نه یمن هیچکدوم نمیتونن همچین حمله متقارنی انجام بدن و بدون کمک هواپیما و هدایت از نزدیک چنین حمله ای بعیده و در ضمن نه ایران نه یمن چنین تسلیحات پیشرفته ای ندارن .اما بعدش خودت میگی این حمله نشون میده که سیستم دفاعی عربستان بسیار ضعیف و ناکارامده یعنی در واقع میگی این حمله واقعا توسط یمن یا دشمن دیگه ای انجام شده.حالا این وسط ما نفهمیدیم که اول حرفاتون در نظر بگیریم که این فقط یک نمایش‌ه یا اخر حرفاتون که این حمله واقعیه و ضعف سیستم دفاعی عربستان را ثابت میکنه؟
مظلوم نمایی جاهلیت مدرن سعودیها شاید تسلیحات امریکایی را زیر سوال ببرد ولی اشتباه نشود که بیشترین سود را ازاین حمله امریکایی ها بردند ۱ درجنگ اقتصادی با چین و هند واروپا نفت که گران شود تمامی مصرف کنندگان ضرر میکنند ولی امریکایی ها احتیاج به نفت خلیج فارس ندارند ۲ پول کلانی گیر شرکتهای باز سازی کننده امریکایی میای د ووو وایران راهم تحت فشار قرار داده اند تا از خود رفع انجام. کند. پس اصلا بعید نیست کار اسراییل و خود امریکایی است باشد. بن سلمان احمق است باید درک کند که نه درک دارد نه فهم سیاسی امریکایی فقط پول بن سلمان را میخواد
این مطلب متناقض و بی سر‌و‌وته از استانداردهای تابناک به دور بود. لطفاً بیشتر دقت نمائید تا کلاس تابناک پایین نیاید.
انشالله خدا دشمنامونو به جون هم بندازه
به این عبارت دقت کنید
"تا به امروز، زرادخانه موشکی ایران از دقت اندک و مشکلات عمده برای برخوردار بوده است"
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
مگر این یارو از زرادخانه ایران خبر داره
پادشاهی قرون وسطایی عریستان حالا متوجه شدند که تمام ابهتشون پوچ و توخالی بوده و هر چند به عنوان گاو شیرده آمریکا عمل کردند تا برای خودشون امنیت درست کنند . اما تا بحال نتیجه اش انهدام پالابشگاهاشون بوده . من به صحبت های سخنگوی ارتش عربستان خوب گوش دادم و این آقا در یک افتضاح کامل نتونست یگه که چرا دفاع هوایی عربستان (ساخت آمریکا) نتونسته این موشک ها و پهبادها را رهگیری کنه . ترامپ دلال و فرصت طلب که هم چیز را به شکل دلار می بیند ، یا به این عرب های صعودی دفاع هوایی قلابی فروخته و یا اینکه واقعا اینا تابحال در مورد سلاحاشون لاف زدند و پاتریوت و... یک سیستم بیخود و ناکارامد است . ،
بر اساس منطق نظامی و سیاسی اگر آل سعود بخواهد دست از شرارت و جنایت بردارد باید ضربات مهلک تری بر پبکره نظامی و اقتصادی او وارد شود تا چاره ای جز صلح و دست برداشتن از محاصره و قتل عام مردم مظلوم یمن نداشته باشد.
آل سعود در حقیقت منافقان ،صهیونیست مسلمان نماهستند که دشنه در پشت مسلمانان فرو می کنند و خون های مظلومان برزمین می ریزند . ای ارتش شجاع و انصارالله قهرمان و مجاهدان مخلص راه خدا شریانهای حیاتی آل سعود را نشانه روید و انتقام مظلومان یمن رابگیرد که دست خدای سبحان با شماست ان شاءالله تعالی
امریکایی ها مغرور نمیخوان قبول کن کشوری مثل ایران بدون کمک اونا تسلیحاتی دراره که اونا در خواب ندارن دچار باو دروغ خود شدند هرچی باشه پیشرفت ترین پهپادشون هم زدیم هم نشوندیم خدوشنم میدونن ایران یه ابر قدرت نظامی شده ولی نمیخوان باور کنن
ایشون فرمودند:
"من به عنوان یک ناظر نظامی که مدت طولانی است که در این حرفه به سر میبرد"
در جای دیگه فرمایش کرده:
" تا به امروز، زرادخانه موشکی ایران از دقت اندک و مشکلات عمده برای برخوردار بوده است"
اگرچه رویکرد کل مقاله به نظر مثبت و در مقابل با جنایات آل سعود و آمریکاست، اما با توجه به این بخش ها از نظرات این دانشمند که بهشون اشاره کردم، اهداف دیگه ای هم بصورت زیرکانه دنبال میکنه
این حمله یا کار روسیه است یا اسراییل
حوثی ها الکی ادعا می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
یه حالت دیگه هم اینه این سیستم های دفاعی عربستان خیلی هم اون طور که امریکا تبلیغ میکنه پیشرفته و به درد بخور نیست
عزیزان چند روز پیش گفتم که کار سیا بوده بیشتر عزیزان کامنت منفی دادند....نتیجه گیری نمیخواد همه چی روشن است...چند روز پیش در ترکیه هم پوتین یک متلک به سعودی انداخت و گفت بیا خودم به شما سیستم دفاع هوایی بدهم غیر مستقیم گفت که کار کیه...معلوم دفاع هوایی ایالات متحده در برابر این حملات عمدا کار نخواهد کرد...تو خود حدیث مقصل بخوان از این مجمل...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
سربسته بگم : یکی اجازه دارد ، یکی توافق کرد ، یکی زد ، یکی هم از حادثه استفاده کرد . دوستان سیاست یعنی سرکار گذاشتن عام و خاص ها میدونند چی به چی ! ما (عام) فقط مهره سرباز این شطرنجیم و هر روز ما عید قربان هست . ( اصلاح جمعیت جهان ) .
خود این به اصطلاح تحلیلگر هم گیج زده و یک مقاله پر تناقض ارائه کرده . در هر حال با کمک یا بی کمک پهپاد دویست و بیست و دو میلیون دلاری آمریکا ساقط شد و نفت کش انگلیسی توقیف شد و نفت کش توقیف شده ما آزاد شد و محموله اش را تحویل داد و پالایشگاه عربستان منهدم شد و ظرفیت تولید نفت این کشور نفتی نصف شد و آمریکای ابر قدرت دنبال متحد برای ائتلاف می گردد و ته دیگ تحریم هایی را سرو می کند که از مدتها قبل وجود داشته و حتی جنبه سمبلیکش هم بی معنا شده است .
معلوم است این مردک هنوز از قدرت و دقت موشکهای ایرانی اطلاع ندارد ویا خودش را به نفهمی زده و ایران وحوثی ها را نشناخته زمانی یمن مدرنترین تسلیحات شوروی سابق را داشت که هنوز هم در انبارهایش وجود دارند و ضمنا دانش ساخت پهباد راهم بدست اورده اند و چه بسا روزی که زیاد هم دور نیست بهترین پهباد ها را بسازند این آقا از کجا فهمیدی موشکهای ساخت اوکراین است فقط از روی عکسهایی که آقا مشاهده کرده بهمین سادگی و هیچکس دیگری متوجه نشده
جمهوری اسلامی الگوی مستقل از غرب دارد و باغرب در تضاد کامل است ولی عربستان نوکر غرب هست اما از صبح تا شب هر چی تحلیل گر و رسانه های مهم از هارتص اسراییل تا واشنگتن پست و نیویورک تایمز امریکا وگاردین و بی بی سی انگلیس و...در حال کوبیدن عربستان و قربون صدقه جمهوری اسلامی هست لطفا پیدا کنید سن پرتغال فروش را
شما چقدر ساده این؟ اول اینکه حوثی ها اعلام کردند کار خودشون بوده پس یا کار ایرانه یا کار حوثی ها. ینی چی که میاین میگین کار اسراییل و اوکراین و روسیه بوده؟
ایران نمیتونه نفت صادر کنه داره علنا اعلام میکنه فشار حداکثری این تبعات رو هم داره. رفتار ترامپ رو تحلیل کردند و میدونن نیاز به رای داره و وارد جنگ جدید نمیشه. عربستان هم که درگیر یمنه و نمیتونه با ایران دربیفته اجماع جهانی برعلیه ایران هم ازبین رفته پس ایران میگه الان بهترین موقع هست که ضرب شستی نشون بدم ، ایران طی یک سال اخیر استراتژی صرفا دفاعی رو گذاشته کنار و وقتی نیاز ببینه حمله هم میکنه . از قضیه نفتکش ها تو تنگه هرمز و پهباد آمریکایی و حالا هم آرامکو . به نظر من ایران هم داره فشار حداکثری میاره اگه ترامپ کوتاه نیاد و مصالحه نکنه باز هم از این اتفاقات میفته چون به هرصورت هدف ایران اینه که ترامپ رای نیاره دوباره . چون اگه آمریکا عکس العمل نشون بده و حمله محدود نظامی کنه ایران حتما بشدت جواب میده و یه بی آبرویی بزرگ برای ترامپ و آمریکا پیش میاد و بشدت محبوبیت ترامپ کم میشه و اگه ترامپ همینجور منفعل باشه باز هم برا محبوبیتش بد هست و بهترین مسیر برای هردوطرف رسیدن به یه توافق هست تا بلکه حجم این تنش ها کم بشه و به صفر برسه
کار کاره کسیه که تو طبس طوفان به پا کرد
همانگونه که گفت برای هدایت درست حسابی پهپاد هاتون نیاز به ماهواره دارید،زودتر ماهواره لازم دارید.حداقل چندتا که اگر یکیشو زدن 2 تاش از دیدشون دور بمونه ،همونا میشه نقطه اتکا،ضمنا پهپاد فقط با موتور توربوشفت یا جریان محور بقیشو بریز تو سطل آشغال،توربو جتم آشغاله زیادی سر و صدا داره،در نهایتم خاک تو سر آمریکا و ترامپ.
خیلی ناشیانه و نا اگاهانه نوشته بود
چرا پاتریوتها عمل نکردند؟ زیرا می خواستند ثابت کنند دولت ایران جنگجو و جنگ طلب است و تائید جهانی برای نابودی کامل تمام زیر ساختارهای ایران را در یک حمله برق اسا بگیرند
هدف این تحلیل گر این بوده که خیلی زیر پوستی و به اصطلاح هوشمندانه اسرائیل و غرب از نظر نظامی قدرتمند نشون بده و ایرانی ها رو عصر حجری، معلومه بدجوری سوختن،
منظور از ضداطلاعات اطلاعات جمع‌آوری شده و فعالیت‌های انجام شده به منظور حفاظت در برابر جاسوسی، دیگر فعالیت‌های اطلاعاتی، خرابکاری، یا ترورهای انجام شده توسط قدرتهای بیگانه یا برای آنها، فعالیت‌های سازمان‌ها یا افراد تروریستی، و در برخی موارد با محافظت کارکنان، اسناد یا برنامه‌های امنیتی در ارتباط است.....
تاسیسات نظامی زیرساختی که برای نظامیان آمریکایی در عربستان احداث شد

یک: مناطق نظامی

مناطق نظامی که نظامیان آمریکایی در عربستان در آن حضور دارند به 8 منطقه تقسیم می‌شود:

1ـ تبوک در شمال غرب

2 ـ خمیس مشیط در جنوب

3 ـ جده در غرب

4ـ ظهران در الشرقیة

5 ـ ریاض در مرکز

6 ـ طائف در مرکز طائف

7 ـ مدینه در مدینه منوره

8 ـ حفر الباطن در شمال.



بالبطع فرماندهی هر یک از این مناطق بر تمام تشکیلات نظامی منطقه چه دریایی و هوایی و زمینی نظارت دارد.

دو: شهرهای نظامی



1ـ شهر نظامی ملک خالد العسکریة در شمال حفر الباطن که یکی از بزرگترین شهرهای نظامی عربستان و حتی جهان است که با هزینه‌ای بالغ بر 18 میلیارد ریال سعودی احداث شد و گنجایش 50 هزار خانوار را دارد و مقر ستاد فرماندهی نیروهای مسلح و اتاق‌های عملیات زیر زمینی و مرکز فرماندهی کل و مرکز آموزش نظامی و سیستم‌های موشکی پدافند هوایی و فرودگاهی برای هواپیماها را دارد و طی حمله آمریکا به عراق این پایگاه به عنوان مرکز نیروهای نظامی آمریکا به شمار می‌آمد.

2 ـ شهر نظامی ملک فیصل در خمیس مشیط در جنوب عربستان.

3 ـ شهر نظامی ملک عبد العزیز در تبوک شمال غربی عربستان.

4 ـ شهر نظامی ملک فهد در ظهران.

5 ـ شهر نظامی «ام الساهک» که در جنگ دوم خلیج فارس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

سه: پایگاه‌های نظامی

1ـ پایگاه نظامی هوای ملک عبد العزیز در ظهران که باید آن را پایگاه مادر برای تمام پایگاه‌های نظامی آمریکا در اروپا و آسیای غربی به شمار می‌آید و ارتش آمریکا آن را طبق توافقی که با ملک بن عبد العزیز بن سعود داشت، در قبال حمایت نظام سعودی در برابر هرگونه تهدید داخلی یا خارجی احداث کرد و تاکنون نیز این پایگاه مرکز استقرار جنگنده‌های آمریکایی است.

2 ـ پایگاه هوایی شاهزاده عبد الله بن عبد العزیز در جدة.

3 ـ پایگاه هوایی ملک فهد در الحویة در طائف.

4 ـ پایگاه هوایی ملک فیصل در تبوک.

5 ـ پایگاه هوایی ملک خالد در خمیس مشیط

6ـ پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در الخرج که مقر نیروی هوایی آمریکا و انگلیس و فرانسه است، اما در اصل برای پذیرش جنگنده‌های آمریکایی که از عمان و آمریکا به هوا برمی‌خیزند، احداث شده است.

7 ـ پایگاه هوایی ریاض در شهر ریاض، پایتخت عربستان که برای فرود جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی و سعودی و همچنین هواپیماهای سوخت و آواکس و هواپیماهای حمل بار تاسیس شد. در جریان جنگ دوم خلیج فارس از این پایگاه نظامی بود که موشک‌های «پاتریوت» شلیک می‌شد.

8 ـ پایگاه هوایی حفر الباطن: در این پایگاه فرودگاه ویژه‌ای برای جنگنده‌های بسیار پیشرفته اف 111 وجود دارد که برای عملیات‌های صرفا جاسوسی از آنها استفاده می‌شود، همچنین بالگردهای فرانسوی از این پایگاه بر فرود و استقرار خود استفاده می‌کردند.

9 ـ پایگاه دریایی ملک عبد العزیز در دمام.

10 ـ پایگاه دریایی ملک در جبیل.

11 ـ پایگاه دریایی جدة.

12ـ پایگاه «النعیریه» که در اصل پایگاهی پشتیبانی و امداد است که در جنگ دوم خلیج فارس در روستای النعیریة در شمال شرقی عربستان احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت و تنها 60 کیلومتر با مرزهای عراق و عربستان فاصله دارد.

چهار: استفاده از فرودگاه‌های غیر نظامی

از این حیث 20 فرودگاه در عربستان وجود دارد که مورد بازسازی قرار گرفتند تا برای فرود و استقرار هواپیماهای حمل و نقل غول‌پیکر سی – 5 آماده و مهیا شوند، شماری از این فرودگاه‌ها عبارتند از:

1 ـ فرودگاه منطقه‌ای القصیم برای فرود جنگنده‌های محلی.

2 ـ فرودگاه حائل برای فرود جنگنده‌های محلی.

3ـ فرودگاه جدة برای فرود هواپیما‌های سوخت آمریکایی و استقرار توپ‌های بی – 52

4 ـ فرودگاه ملک خالد در ریاض برای فرود جنگنده‌های آمریکایی و فرانسوی.

5 ـ فرودگاه الاحساء برای استقرار نیروهای فرانسوی، بگونه‌ای که بعدها این فرودگاه به یک پایگاه نظامی کامل تجهیز شد.

6 ـ فرودگاه ملک فهد در دمام برای فرود جنگنده‌های محلی آمریکایی.

7 ـ فرودگاه القیصومة برای فرود جنگنده‌های آمریکایی شکار کننده تانک‌های A-10.

8 ـ احداث باندهای فرود بالگرد در مناطق عملیاتی الامامیة.

9 ـ احداث باندهای خاکی برای فرود هواپیماهای سی – 130 در صحرا برای حمایت و پشتیبانی از نیروهای آمریکایی و غربی در جریان عملیات طوفان صحرا.
خیلی دوست دارم ببینم چند نفر از افراد بالا که کامنت جنگ جنگ گذاشتن را در جبهه احتمالی جنگ ملاقات خواهیم کرد...البته در کنار برادران یمنی و لبنانی و سوری وعراقی و ونزوالای و خیلی کشورها دیگر...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر