بازدید 3076

تحریم دوباره بانک مرکزی ایران؛ نامشروع و بی‌اثر

کد خبر: ۹۲۵۰۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 21 September 2019

تحریم دوباره بانک مرکزی ایران توسط دونالد ترامپ واکنش‌هایی را در داخل ایران و سایر کشورها در پی داشته و این تحریم‌ها را نامشروع، خطرناک و بی‌اثر دانسته‌اند.

به گزارش ایبِنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا شب گذشته اعلام کرد که تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهادهای مالی ایرانی اعلام کرده است. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری با توجه به اختیارات خود در زمینه مقابله با تامین مالی تروریسم تصمیم گرفت بانک مرکزی ایران، صندوق توسعه ملی ایران و شرکت اعتماد تجارت پارس را تحت دستورالعمل شماره ۱۳۲۲۴ به فهرست حامیان مالی تروریسم اضافه کند.»

تحریم‌های جدید به دنبال حمله یمنی‌ها به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو که به کاهش ۵۰ درصدی صادرات نفت عربستان منجر شد اعمال شده است، اما تحریم بانک مرکزی ایران در حالی اعلام می‌شود که یک سال پیش همزمان با بازگشت تحریم‌های رفع شده در برجام بانک مرکزی ایران تحریم شده بود. در واقع آمریکا برای بار دوم بانک مرکزی را این بار به بهانه تأمین مالی تروریسم تحریم کرده است.

تحریم‌های آمریکا بی‌اثرتر از همیشه

تحریم‌های جدید آمریکا واکنش مقامات ایرانی را در پی داشته و رییس کل بانک مرکزی این تحریم‌ها را بی‌اثر خوانده است. عبدالناصر همتی در اینباره تاکید کرده است که تحریم مجدد بانک مرکزی توسط دولت آمریکا نشان می‌دهد که دست آنها برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران تاچه حدی خالی است.

وی با بیان اینکه اگر اینگونه اقدامات می‌توانست در پیشبرد خواسته‌های ظالمانه آن دولت موثر باشد، وضعیت اقتصادی کشور بسیار متفاوت با وضعیت فعلی بود، اضافه کرده است‌ که ناکامی‌های مکرر دولت آمریکا در یک سال و اندی گذشته نشان می‌دهد که این تحریم ها بی‌اثرتر از هر زمان دیگری شده‌اند و اقتصاد ایران، تاب آوری خود در مقابل تحریم‌ها رابه همگان اثبات کرده است.

رییس کل بانک مرکزی ایران همچنین اعلام کرده که تجارت و مبادلات مالی کشور از راه‌هایی انجام می‌شود که از سوی آمریکا غیر قابل تحریم است. وی در اینباره گفته است: «خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم ها به دوره تحریم‌ناپذیری تجارت خارجی عبور کرده‌ایم و وقت آن رسیده است که دولت آمریکا از واقعیت‌ها درس بگیرد.»

اقدام آمریکا نقض اصول شناخته شده بین‌المللی است

محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه ایران نیز که خود پیش از این مورد تحریم‌های آمریکا واقع شده، تحریم بانک مرکزی را نشانه استیصال آمریکا دانسته و بیان داشته است: «آمریکایی‌ها هر تحریمی را که می‌توانستند علیه ایران انجام دادند. کاری که اکنون انجام می‌دهند، این است که بانک مرکزی را که قبلاً تحریم شده بود با عنوان دیگری تحریم می‌کنند.»

ظریف با خطرناک و ناپذیرفتنی خواندن این اقدام آمریکا، آن را نقض تمام تعهدات بین‌المللی نه‌تنها برجام بلکه نقض اصول شناخته‌شده بین‌المللی در مصونیت بانک‌های مرکزی عنوان کرده و تاکید کرده است: «وقتی یک موسسه را چندین بار با عناوین مختلف تحریم می‌کنند، نشان‌دهنده آن است که آنچه فکر می‌کردند با سیاست فشار حداکثری می‌توانند در ظرف چند ماه مردم ایران را به زانو درآورند، شکست خورده است.»

ظریف تصریح کرده که آمریکایی‌ها هرچه زودتر باید به این واقعیت اعتراف کنند و با یک روش آبرومندانه به این سیاست خود پایان دهند و گفته است: «اگر همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند توبه کنند و به میز مذاکره بازگردند، حتماً به نتایج بهتری می‌رسند تا اینکه بانک مرکزی را دو یا چند بار تحریم کنند.»

دعوت از جامعه بین‌المللی برای ایجاد نظام تجاری و اقتصادی جدید

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در پی این اقدام آمریکا از همه اعضای جامعه بین‌المللی دعوت کرد به فکر نظام تجاری و اقتصادی جدیدی باشند که در آن تاثیر اقدامات خصمانه آمریکا علیه توسعه و تجارت آزاد بین‌المللی به حداقل برسد.

سیدعباس موسوی در واکنش به تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که تحریم اعلام شده موضوع جدیدی نبوده و فقط تحریم‌های قدیمی به شکل دیگری بیان شده است و افزوده است: «ایران از اولین تحریم‌ها که در نوع خود از سخت‌ترین تحریم‌ها بوده است راه خود را پیدا کرده و با اتکای به توانایی‌های داخلی و همکاری با کشورهای دوست به رشد و توسعه خود ادامه خواهد داد.»

موسوی همچنین اظهار امیدواری کرده که دولتمردان آمریکا درک کنند که آنها دیگر تنها ابر قدرت اقتصادی جهان نیستند و کشورهای زیادی هستند که مایلند از بازار ایران و فرصت های اقتصادی روابط خوب با ایران بهره‌مند شوند.

روسیه: به همکاری با بانک‌های ایرانی ادامه می‌دهیم

وزارت خارجه روسیه نیز در کمتر از یک ساعت پس از اعلام تحریم‌های جدید توسط «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریکا به این اقدام واکنش نشان داد. وزارت خارجه روسیه روز جمعه در واکنش به اقدام خصمانه آمریکا مبنی بر تحریم بانک مرکزی با نامشروع خواندن این تحریم‌ها عنوان کرد که با وجود تحریم‌ها به همکاری با بانک‌های ایرانی ادامه خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار