بازدید 10342
پیمانه اقتصادی؛

عربستان ۲۰ میلیون بشکه نفت از عراق درخواست کرد/ افزایش قیمت نفت پس از یک هفته پرآشوب/ واکنش بورس‌های جهانی به کاهش نرخ بهره در آمریکا/ اتحادیه: قیمت گوشت ۲ هزار تومان ارزان شد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بهای دلار و یورو در آخرین روز هفته، رالی دلار در بازار‌های جهانی، قیمت طلا و سکه به روایت اتحادیه، فدرال‌رزرو نرخ بهره خود را کاهش داد، تورم کانادا به کمترین سطح امسال خود رسید، هند واردات نفت خام خود از روسیه را تقویت می‌کند، دریافت پول نفت در زمان جنگ راحت‌تر بود و کاهش قیمت طلا در پی سیگنال جدید آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۴۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 20 September 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بهای دلار و یورو در آخرین روز هفته، رالی دلار در بازارهای جهانی، قیمت طلا و سکه به روایت اتحادیه، فدرال‌رزرو نرخ بهره خود را کاهش داد، تورم کانادا به کمترین سطح امسال خود رسید، هند واردات نفت خام خود از روسیه را تقویت می‌کند، دریافت پول نفت در زمان جنگ راحت تر بود و کاهش قیمت طلا در پی سیگنال جدید آمریکا را در بر دارد.

عربستان ۲۰ میلیون بشکه نفت از عراق درخواست کرد

در حالی وزیر نفت عربستان مدعی شد، تولید پالایشگاه‌های خسارت‌دیده از حملات پهپادی به وضعیت عادی برگشته که دیروز منابع اعلام کردند، عربستان ۲۰ میلیون بشکه نفت از عراق برای خرید درخواست کرده است. به گزارش فارس، عربستان از عراق درخواست خرید ۲۰ میلیون بشکه نفت کرده و هنوز جزئیاتی اعلام نشده که عربستان این نفت را به چه منظوری درخواست کرده است. 

قیمت دلار و یورو در آخرین روز هفته

روز گذشته، نرخ خرید اسکناس دلار آمریکا از مردم در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور، ۱۱۳۵۰ تومان بود و در مقابل، متقاضی دریافت دلار آمریکا، در آخرین روز هفته برای خرید دلار از صرافی‌های مجاز و بانکی، ۱۱۴۵۰ تومان هزینه کرد که نسبت به روز چهارشنبه، ۵۰ تومان رشد داشت. همچنین هر اسکناس یورو در بازار، به قیمت ۱۲۶۵۰ تومان خریداری و به نرخ ۱۲۷۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان افزایش داشت.

رالی دلار در بازارهای جهانی

پس از تصمیم روز گذشته بانک مرکزی آمریکا در خصوص کاهش مجدد نرخ بهره، ارزش دلار در بازارهای جهانی بالا رفت. جروم پاول گفته است که به منظور حفظ و تقویت رشد اقتصادی آمریکا، بانک مرکزی در زمان مناسب از ابزارهای در اختیار خود استفاده خواهد کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد در معاملات روز پنجشنبه به سطح ۹۸.۶۸ واحد صعود کرد. در برابر ین، هر دلار به ۱۰۷.۹۰۱۵ ین تقویت شد تا به یکی از بالاترین سطوح این ماه خود برسد. هر دلار آمریکا هم چنین به ازای ۱.۴۷۳۱ دلار استرالیا، ۱.۳۲۹۴ دلار کانادا و ۱.۳۷۸۵ دلار سنگاپور مبادله شد. جان ویلز- استراتژیست معاملات ارز در مؤسسه " بنی ملون" گفت: در کوتاه مدت، کاهش نرخ بهره باعث تشدید تقاضای خرید دلار خواهد شد و اسکناس سبز در بین ده ارز اصلی جهان کماکان ارزی پر بازده خواهد ماند.

قیمت طلا و سکه به روایت اتحادیه

بر این اساس، اتحادیه طلا و سکه تهران، نرخ‌های پایانی آخرین روز هفته را به شرح زیر اعلام کرده است: هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز ۴ میلیون و ۵۵ هزار تومان می‌باشد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز امروز به رقم ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی در بازار امروز، به قیمت ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۰۸ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید.

کاهش قیمت طلا در پی سیگنال جدید آمریکا

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی که سرمایه‌گذاران پس از سیگنال‌های جدید سیاست‌گذاران آمریکایی در خصوص حرکت بعدی‌شان محتاط شده بودند، کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۸۹ دلار و ۷۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته حداکثر یک درصد سقوط کرده بود و نهایتا با ۰.۶ درصد کاهش بسته شد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۴۹۷ دلار و پنج سنت رسید.

فدرال‌رزرو نرخ بهره خود را کاهش داد

سی‌ان‌بی‌سی: فدرال‌رزرو آمریکا، نرخ بهره خود را کاهش داد، اما نتوانست در مورد اقدامات آینده خود به اجماع برسد. سود اوراق قرضه آمریکا پس از اعلام بیانیه بانک مرکزی از اندکی رشد کرد، ولی همچنان پایین ماند. فدرال‌رزرو تأیید کرد در جلسه چهارشنبه شب خود، نرخ بهره آمریکا را ۰.۲۵ درصد کاهش داده و آن را به محدوده ۱.۷۵ تا ۲.۰۰ درصد رسانده است. اما بانک مرکزی آمریکا در بیانیه خود اشاره اندکی به اقدامات تسهیلی آینده خود داشت. نرخ سود اوراق قرضه آمریکا که پیش از اجلاس فدرال‌رزرو ۶ صدم درصد افت کرده بود، ۵ صدم درصد از افت خود را جبران کرد و به ۱.۷۶ درصد رسید. 

تورم کانادا به کمترین سطح امسال خود رسید

در شرایطی که سومین اقتصاد بزرگ قاره آمریکا، خود را آماده برگزاری انتخابات پارلمانی ماه اکتبر می کند، در یک پیروزی بزرگ برای حزب حاکم، نرخ تورم کانادا در دوازده ماه منتهی به اوت با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۹ درصد رسید که کمترین تورم ثبت شده امسال کانادا نیز محسوب می شود. این نرخ تورم که کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان است، بیش از همه تحت تأثیر کاهش تورم در بخش انرژی قرار گرفته، به گونه ای که در دوزاده ماه منتهی به اوت تورم بخش انرژی به منفی ۱۰.۲ درصد رسیده است. کاهش تقاضای جهانی برای خرید نفت و افزایش تولیدات کشورهای صادرکننده یکی از دلایل اصلی این کاهش عنوان می‌شود. از سوی دیگر قیمت میوه و سبزیجات تازه طی این مدت ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرده است که بیشترین کاهش ثبت شده در پنج سال اخیر نیز محسوب می‌شود.

افزایش قیمت نفت پس از یک هفته پرآشوب

قیمت نفت پس از روزها التهاب که در پی مختل شدن نیمی از تولید نفت عربستان سعودی بر اثر حملات پهپادی ایجاد شده بود در معاملات روز پنج‌شنبه تحت تأثیر وعده ریاض برای احیای تولید تا پایان سپتامبر، افزایش یافت. بهای معاملات آتی نفت برنت هشت سنت افزایش یافت و به ۶۳ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۴ سنت افزایش به ۵۸ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه در اولین روز گشایش بازار نفت پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، ۱۴.۶ درصد جهش پیدا کرده بود که بزرگترین افزایش قیمت یک روزه این معاملات از سال ۱۹۸۸ به این طرف بود.

هند واردات نفت خام خود از روسیه را تقویت می‌کند

پس از حملات پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، که دومین تأمین‌کننده بزرگ نفت هند، پس از عراق است، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان (هند) به دنبال افزایش واردات نفت از روسیه است. دارمندرا پرادان، وزیر سوخت هند، به خبرنگاران گفت که با ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت، تولیدکننده بزرگ نفت روسیه، دیدار کرده است، تا در مورد امکان واردات نفت مذاکره کنند. پرادان گفت چهار شرکت هندی در نظر دارند، سرمایه‌گذاری‌های خود در میادین نفتی روسیه را افزایش دهند. روس‌نفت و هند همچنین در مورد توسعه نایارا انرژی، که شرکتی نفتی است که تولیدکننده روسی سهام عمده آن را در اختیار دارد، مذاکره کردند. طبق آن‌چه رویترز گزارش داده است، روس‌نفت اعلام کرده که کنسرسیوم تشکیل شده در حال بررسی افزایش دو برابری ظرفیت ورودی پالایشگاه وادینار است. در مرحله اول، کنسرسیوم روسی هندی خود را ملزم کرده است که ۸۵۰ میلیارد دلار برای ساخت یک واحد پتروشیمی ظرف دو سال اختصاص دهد. 

زنگنه: دریافت پول نفت در زمان جنگ راحت تر بود

بیژن زنگنه با اشاره به شرایط فروش نفت در زمان جنگ اذعان کرد: در زمان جنگ نفت را تحت هر شرایطی می‌فروختیم و تنها مشکل ما بمباران بود که به سرعت بخش‌های آسیب دیده ترمیم می‌شد، پول نفت را به راحتی دریافت و به راحتی آن را مصرف می کردیم. زنگنه ادامه داد: در حال حاضر دغدغه این است که نفت را چگونه بفروشیم، در صورت فروش پول آن را چگونه دریافت و در صورت دریافت پول چگونه و از چه راهی موارد مورد نیاز کشور را تهیه کنیم. وزیر نفت تأکید کرد: افرادی که در حال حاضر مسئول کارها هستند با همان روحیه زمان جنگ کار می‌کنند و من نام این دوران را برای خود آخرین نبرد گذاشتم. وی افزود: امروز جنگ ما با آمریکا، اسرائیل و منافقین است، منافقین در حال تجدید حیات در کاخ سفید هستند و  بیش از هر زمان دیگری در کاخ سفید نفوذ دارند و پشتیبانی می شوند.

واکنش بورس‌های جهانی به کاهش نرخ بهره در آمریکا

بلومبرگ: روند معاملات روز پنجشنبه بازارهای بورس جهانی تحت تأثیر نتایج جلسه هفتگی مقامات بانک مرکزی آمریکا و موافقت باکاهش نرخ بهره برای دومین بار متوالی در سال جاری قرار گرفت. پیش از این، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که فدرال رزرو نرخ بهره در آمریکا را برای دومین بار در سال جاری و به میزان ۰.۲۵ درصد کاهش خواهد داد که دقیقا همین اتفاق افتاد. در معاملات روز پنجشنبه بازارهای بورس در اروپا، شاخص " فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۹ درصد کاهش تا ۷۳۱۴.۰۵ واحد پایین رفت، شاخص " کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۰.۰۹ درصدی در سطح ۵۶۲۰.۶۵ واحد بسته شد و شاخص  " دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش۰.۱۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۳۸۹.۶۲واحدی به کار خود پایان داد. در مادرید شاخص " ایبکس ۳۵" ۰.۳۱ درصد بالا رفت و به ۹۰۳۱.۷۰ واحد رسید.

ریک رایدر، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در مؤسسه " بلک‌راک" گفت: موضوعات زیادی در جریان است که حواس معامله گران به آن ها هست. از مسأله برگزیت گرفته تا مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین و رشد اقتصادی منطقه یورو. فکر می کنم روند پرنوسان بازارها ادامه خواهد داشت. در وال استریت شاخص‌ها عمدتا صعودی بودند تا جایی که شاخص " داوجونز ایدانستریال اوریج" با ۰.۱۳  درصد افزایش به ۲۷ هزار و ۱۴۷.۰۸ واحد رسید، شاخص " اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۰۳ درصد رشد تا سطح ۳۰۰۶.۷۳ واحدی بالا رفت، ولی دیگر شاخص مهم بورسی یعنی " نزدک کامپوزیت" با ریزش۰.۱۱ درصدی در سطح ۸۱۷۷.۳۹واحدی بسته شد. هم چنین در معاملات آسیا، شاخص " نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۵۷درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۸۵.۷۶ واحدی بالا رفت؛ اما شاخص " هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ با ریزش ۱.۲ درصدی به ۲۶ هزار و ۴۲۱.۲۶ واحد رسید. در چین شاخص " شانگهای  کامپوزیت" با افزایش۰.۰۱ درصدی در سطح ۳۹۱۰.۶۴ واحد بسته شد.

اتحادیه: قیمت گوشت ۲ هزار تومان ارزان شد!

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش ۲ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۹۴ تا ۹۶ هزار تومان به مغازه‌دار و ۱۰۳ هزارتومان به مشتری عرضه می‌شود ضمن آنکه برخی مغازه‌داران به سبب رکود بازار در حال عرضه شقه گوسفندی با نرخ ۱۰۰ هزار تومان به مصرف‌کننده هستند. او ازدیاد عرضه در برابر تقاضا را از جمله دلایل اُفت ۲ هزارتومانی قیمت گوشت در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به روند کنونی عرضه و تقاضا و زایش دام در فصل پاییز پیش بینی می‌شود که اگر اتفاق خاصی در خصوص خروج غیر قانونی دام از مرز‌های کشور نیافتد نوسانی نخواهیم داشت. ملکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت قاچاق دام گفت: با توجه به کاهش نرخ دلار و کنترل مرز‌های کشور انگیزه‌ای برای قاچاقچیان وجود ندارد که امیدواریم این روند ادامه یابد تا بازار داخل با نوسانی روبه رو نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
احسنت به اتحادیه گوشت، بالاخره یه تکانی به خود داد.
آفرین به این مدیریت آقای ملکی که منجر به کاهش 2 هزار تومن از قیمت گوشت شد . خداروشکر دیگه گوشت رو نمیخریم 103 هزار تومن ، میخریم 101 هزار تومن .
تازه نکته جالب اینکه رکود بازار بخاطر فقر مردم و مازاد عرضه بر تقاضا و همچنین فصل زایش باعث پایین اومدن قیمت گوشت به میزان 2 هزااااااار تومن شده .یعنی کلی اتفاق افتاده تا این 2 تومن حاصل بشه ولی پارسال برای افزایش 40 تومن 40 تومن فقط یه خم ابرو ... کافی بود !!
خب حالا باید برای این 2 هزاااااار تومن برنامه ریزی کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
چه زیبا نوشتی
ناز قلمت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
من موندم با این همه پولی که الان به خاطر این کاهش قیمت توی دستم مونده چه کار بکنم!!!

منو این همه خوشبختی محاله محاله محاله
اتحادیه: قیمت گوشت ۲ هزار تومان ارزان شد!:
اتحادیه ها و اصناف موقعی که 250 تا 300 درصد قیمت را افزایش میدهند، صدایشان در نمیاید ولی بعد 300 درصد افزایش آنرا 2000 تومان ارزن میکنند آن را در بوق کرنا میگذارند. برای رسانه ای کردن هم اصلا مشکلی ندارند. ولی من تاکنون نشنیده ام که رسانه ای در مورد نقش اتحادیه ها و اصناف برای گرانی و تثبیت گرانی ها مطلبی بنویسند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
دمتون گرم .تابناک هم متوجه شده ازش تعریف مثبت کردی دم اونم گرم
از آقاي علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بابت خبر خوش کاهش ۲ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی در بازار بسيار متشكريم ، ديگه مردم با خيال راحت يخچال ها شون رو از گوشت پر كنن كه ديگه همچين موقعيتي پيش نخواهد آمد !!! ملت عزيز ايران مي تونن با يارانه شان (در صورت شمول و دريافت) ماهيانه نيم كيلو گوشت شقه گوسفندي بخرن و ميل كنن ، البته مواظب باشن افراط نكنن تا خداي نخواسته به نقرس مبتلا نشن !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
نمره ات 20است
خود اتحادیه جلوی ریزش قیمت گوشت رو میگیره! مدل عرضه قطره چکانی خودرو توی تمام بازارها داره اجرا میشه!
اگه منافقین اونم بعد از اخراج بولتون ، با دستور عربستان چند جای بی اهمیت و ساختگی را با دینامیت منفجر کرده باشند چه؟
برای راه انداختن جنگ؟
چطور سامانه عربستان طی چند سال گذشته خوب کار می کرد؟
یک احتمال هست یا نه؟
واقعا چرا یمن حمله را تایید کردن؟
امکانپذیر هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
از امشب در سینماهای سراسر کشور
گوشت دوهزار تومان ارزان شد...جا دارد مسئولین با افتخار این خبر را نیز در کنار خبرهای خوش هسته ای به اطلاع آحاد مردم همیشه در صحنه برسانند تا همه از خدمات بی شائبه ایشان مطلع و مسرور گردند
خرید سهام شرکت آرامکو ریسک بالایی دارد چون با هر عطسه ای نابود میشود
عراق بجای فروش نفت به عربستان به قیمت ارزان می تواند اعلام نماید به عربستان نفت نمی فروشم و این حرف عراق باعث بالا رفتن بیشتر قیمت نفت خواهد شد و با بالاتر فروختن همان میزان جبران می شود
جایزه نوبل را به اتحادیه جهت کاهش نرخ گوشت بدین!!!!!!
وقتی گوشت می‌رفت بالا اتحادیه کجا بود ؟ الان که میاد پایین سیگنال میده که 2هزار تومان بیشتر نیاد پایین.
ایییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بارک الله .افرین صد افرین .هزار سیصد افرین .بر پسر خو.ب .نازینن .گوشت چهل سال پیش بود 10 تومان ....متوجه هستی ....10 تومان .گردید 140000 هزا رتومان ..حالا 2000هزار تومان ارزان شده .............دستتان درد نکند با این اقتصاد درست کردنتان ................
گوشت کیلویی 80هزارتومان یک مرتبه 140هزارتومان میشود یوهویی 2هزارتومان ارزان میشود .
عمراً نیوتون هم بتواند این رابطه را حل نماید.
مگه داریم مگه میشه
اینجاست که باید گفت واقعاً علی برکت ال....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان