بازدید 13623
پیمانه اقتصادی؛

واکنش وزیر صنعت به همکاری با خودروسازان روسی/ چالش برابری دستمزد در قلب اروپا/ رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی: هر سه هفته یک بار پاسخگو خواهم بود/ عربستان در یک شب ۵۰۰ میلیارد دلار از دست داد/ همتی: امسال ارز اربعین نداریم

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس تهران بیش از ۷ هزار واحد سقوط کرد، سهام آسیایی در انتظار تصمیم درباره نرخ بهره دچار نوسان شد، مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد، ثبات نسبی قیمت دلار و یورو در بازار ارز، قیمت سکه در بازار کم تقاضای داخلی، طلا در بازار جهانی تغییری نداشت و ثابت ماند و قطع یارانه نقدی ۲۰۰هزار خانوار در شهریورماه را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 19 September 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس تهران بیش از ۷ هزار واحد سقوط کرد، سهام آسیایی در انتظار تصمیم درباره نرخ بهره دچار نوسان شد، مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد، ثبات نسبی قیمت دلار و یورو در بازار ارز، قیمت سکه در بازار کم تقاضای داخلی، طلا در بازار جهانی تغییری نداشت و ثابت ماند و قطع یارانه نقدی ۲۰۰هزار خانوار در شهریورماه را در بر دارد.

واکنش وزیر صنعت به همکاری با خودروسازان روسی

رضا رحمانی روز چهارشنبه در خاتمه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در پاسخ به پرسشی درباره همکاری خودروسازان با روس ها، بیان داشت: این موضوع در حد مذاکره افراد و شرکت های خودروسازی بوده و در سطح مذاکره دولت با دولت نبوده است. وی تأکید کرد:‌ هر خودروساز بین‌المللی که بتواند منافع کشورمان را تأمین کرده و محصولاتش از فناوری، قیمت تمام شده و کیفیت مناسبی برخوردار باشد، از همکاری با آن استقبال خواهیم کرد. رحمانی اظهار داشت:‌ در گذشته، همکاری با خودروسازان اروپای غربی، کره ای و ژاپنی مد نظر بود، روس ها نیز در برخی خودروها پیشرفت های خوبی داشته اند، بنابراین همکاری با روس ها را رد یا تأیید نمی کنیم و همه چیز وابسته به مذاکرات است.

شاخص کل بورس تهران بیش از ۷ هزار واحد سقوط کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با کاهش ۷۹۱۵ واحدی معادل ۲.۶۲ درصد به رقم ۲۹۴ هزار و ۱۶۶ واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با افت ۱۰۳ واحدی به رقم ۳ هزار و ۸۸۶ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۲۱۲۷ واحدی معادل ۲.۶۲ درصد به رقم ۷۹ هزار و ۶۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۲۱۲۱ واحدی معادل ۲.۴۶ درصد، عدد ۸۴ هزار و ۲۴۷ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۴۱۹ واحدی معادل ۲.۴۶ درصد به رقم ۵۶ هزار و ۳۹۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۸۸۹۲ واحد کاهش معادل ۲.۵۶ درصد را رقم زد و به سطح ۳۳۷ هزار و ۸۴۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۵۸۰۱ واحد کاهش معادل ۲.۶۴ درصد به رقم ۲۱۴ هزار و ۲۲۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۵۸۷۶ واحد کاهش معادل ۲.۵۹ درصد همراه بود و عدد ۵۹۶ هزار و ۲۶۹ واحد را به نمایش گذاشت.

واکنش وزیر صنعت به همکاری با خودروسازان روسی/ چالش برابری دستمزد در قلب اروپا/ رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی: هر سه هفته یکبار پاسخگو خواهم بود

سهام آسیایی در انتظار تصمیم درباره نرخ بهره دچار نوسان شد

سی‌ان‌بی‌سی: روز چهارشنبه در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اعلام نتیجه آخرین تصمیم‌گیری فدرال‌رزرو در مورد نرخ بهره آمریکا بودند، سهام آسیا اقیانوسیه دچار نوسان شدند. این انتظار در بازارها به وجود آمده که فدرال‌رزرو نرخ بهره آمریکا را ۲۵ صدم درصد کاهش می‌دهد. این دومین کاهش نرخ بهره آمریکا در ۲۰۱۹ خواهد بود. سهام شرکت‌های نفتی این منطقه به دنبال سقوط سنگین قیمت‌های نفت خام، به شدت پایین آمدند. سقوط قیمت نفت پس از آن اتفاق افتاد که عربستان سعودی اعلام کرد تولید نفت آرامکو را تا آخر سپتامبر به وضع عادی بازمی‌گرداند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۱۵ درصد رشد کرد، در حالی که نیکی ژاپن ۰.۱۸ درصد پایین آمد. کامپوزیت شانگهای چین ۰.۲۵ درصد رشد کرد، اما هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۰۳ درصد افت کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا در حالی ۰.۲۰ درصد پایین آمد که کوسپی کره‌جنوبی با ۰.۴۱ درصد رشد مواجه شد. در بازار ارز، دلار آمریکا توانست نرخ برابری خود در مقابل ین ژاپن را تقویت کند و به نرخ ۱۰۸.۱۹ برسد. یوآن چین در برابر دلار آمریکا تقریبا بدون تغییر بود و در نرخ برابری ۷.۰۸۹۸ واحد معامله شد.

بازار اوراق مسکن؛ رشد «تسه»ها پس از سه روز نزولی

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 (تسه 9610) دیروز با صعود 5/ 0درصدی به روند نزولی سه روزه خود پایان داد و در نهایت 40090 تومان معامله شد. با این حال نیمی از اوراق وام معاملات روز گذشته را صعودی و نیمی دیگر نزولی به پایان بردند. از این روی، میانگین قیمت اوراق مذکور کاهش اندک 3/ 0درصدی را تجربه کرد. بازار مسکن شهریور با کاهش بیش از ۶۰ درصدی خرید و فروش مسکن در کل کشور، بیشترین افت خود را دست کم از سال ۱۳۹۲ تجربه کرد. این وضعیت رکودی در بازار مسکن سبب شده تا از قیمت‌های پیشنهادی تا حدودی کاسته شود. با این حال افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته و در نتیجه عدم کفاف تسهیلات موجود برای خرید سبب شده تا حتی کاهش هزینه خرید اوراق «تسه» نیز محرک جدی به شمار نرود.

مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

محمدباقر نوبخت گفت: تا بیست و هفتم شهریور ماه سال جاری، مقدار ۷ میلیون و ۷۰۵ هزار تن گندم به ارزش ۱۳ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان از کشاورزان گندم‌کار خریداری شده است و با پیگیری‌ صورت گرفته، تاکنون مبلغ۱۳ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان از مطالبات کشاوزان پرداخت شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: با احتساب این مقادیر و ارقام، حدود ۹۹,۸ درصد از مطالبات کشاورزان گندم‌کار پرداخت شده و باقی‌مانده مطالبات آنان هم برابر ۲۱ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده و در روزهای آینده و حداکثر تا سی ویکم شهریور ماه سال جاری پرداخت خواهد شد.

چالش برابری دستمزد در قلب اروپا

شاخص برابری دستمزد بین زنان و مردان براساس پنج معیار در شرکت های فرانسوی محاسبه می شود. از جمله این معیارها می توان به تفاوت دستمزد زنان با مردان، تفاوت در افزایش دستمزد سالانه بین زنان و مردان، تفاوت بین زنان و مردان در زمینه ارتقای شغلی و افزایش دستمزد پس از مرخصی بعد از زایمان زنان اشاره کرد. یکی دیگر از معیارهایی که در محاسبه این شاخص به آن توجه می شود، میزان حضور زنان در میان افرادی است که بیشترین دستمزد را در شرکت ها دریافت می کنند. آن دسته از شرکت های فرانسوی که بیش از هزار کارمند دارند تا روز اول مارس برای محاسبه و انتشار شاخص برابری خود فرصت دارند. این در حالی است که ۹۹ درصد شرکت ها تاکنون شاخص خود را منتشر کرده اند. از سوی دیگر، شرکت هایی که بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ کارمند دارند تا روز اول سپتامبر برای اعلام شاخص برابری دستمزد خود فرصت داشتند. به گفته وزیر کار فرانسه ۶۸ درصد شرکت هایی که ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ کارمند دارند، پیش از پایان مهلت تعیین شده شاخص برابری خود را اعلام کردند. به نقل از ایبنا، بنا به اعلام وزارت کار فرانسه از ۴۷۷۲ شرکتی که بیش از ۲۵۰ کارمند دارد ۱۷ درصد با استاندارد تعیین شده در زمینه برابری بین زن و مرد فاصله زیادی دارند. بنا به قوانین فرانسه شرکت هایی که در زمینه برابری بین دستمزد زنان و مردان فاصله زیادی با استاندارد تعیین شده دارند باید یا ظرف سه سال شاخص خود را بهبود ببخشند و یا جریمه مالی پرداخت کنند.

قطع یارانه نقدی ۲۰۰هزار خانوار در شهریورماه

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ گفت: بنا بر تکلیف مجلس شورای اسلامی به دولت در قانون بودجه ۹۸، قرار است سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند که در دوره شهریور امسال برای ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد، یارانه نقدی حذف شد. وی افزود: شیوه اجرایی برای حذف یارانه نقدی خانواده‌های پردرآمد مبتنی بر اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های مختلف است؛ یعنی افراد برای خرید و یا فروش خودرو به جا‌های مختلف مراجعه کردند، تملک یک خانه به نام آنهاست، شغل و درآمدی دارند و یا جایی اظهارنامه مالیاتی از آن‌ها ثبت شده است، در کل در هر جا اطلاعات افراد متصل به کد ملی آن‌ها جمع آوری و براساس آن وضع مالی افراد سنجیده شده و افرادی که توان مالی بالایی داشتند و جزو سه دهک بالا بودند شناسایی شدند. میرزایی گفت: حساسیت دولت بر این است که حقی از کسی ضایع نشود و سنجش و تخمین توان مالی افراد با دقت بالا انجام شود. وی افزود: بنابراین از روز شنبه برای سرپرستان خانوار‌هایی که یارانه نقدی آن‌ها در این مرحله قطع شده پیامکی با عنوان «خانوار شما مشمول حذف دریافت یارانه نقدی است» ارسال می‌شود که به جای سرشماره، عبارت «یارانه» در آن قید شده است.

عربستان در یک شب ۵۰۰ میلیارد دلار از دست داد!

به نقل از رادیو آلمان، شرکت "آرامکو" در عربستان بعد از حمله به دو پالایشگاه "بقیق" و "خریص" سرنوشت نامعلومی در بازار بورس پیدا کرده است. امین ناصر، مهندس ۶۱ ساله سعودی و مدیرعامل آرامکو، قصد دارد ظرف چند هفته آینده بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان را وارد بازار بورس کند؛ اتفاقی که بازارهای بین‌المللی بورس بی‌صبرانه انتظارش را می‌کشند، چون قرار بوده این بزرگ‌ترین ورود یک شرکت به بازار بورس از نظر حجم سرمایه باشد. شبکه ان‌تی‌وی در گزارشی به قلم ولفرام وایمر می‌نویسد: ریاض امید دارد که ارزش این شرکت بیش از دو هزار میلیارد دلار تعیین شود. با نگاهی به ارزش شرکت لوفت‌هانزا که هفت میلیارد دلار است می‌فهمیم اگر چنین اتفاقی بیفتد ارزش آرامکو حدود ۳۰۰ برابر لوفت‌هانزا خواهد شد؛ اما حملاتی که به پالایشگاه‌های آرامکو صورت گرفته، عربستان را چه از نظر نظامی و چه از نظر اقتصادی تحت تأثیر قرار داده است. این حملات زیان‌های اقتصادی عظیمی به بار آورده‌اند که بر ارزش آرامکو به‌ سرعت تأثیر گذاشته است. تحلیل‌گران پتروشیمی در لندن می‌گویند سرمایه‌گذاران جهان از این پس ریسک سرمایه‌گذاری در این شرکت را بالاتر از گذشته می‌دانند و ارزش سهام آرامکو در شرایط فعلی با خطر ریزش شدید روبه روست. از نظر آنها، حتی اگر اوضاع در این شرکت به‌سرعت به حال عادی بازگردد، ارزش درازمدت این شرکت باید کاملا از نو ارزیابی شود.

به گفته آنها، اکنون دیگر آسیب‌پذیری آرامکو بر همگان روشن شده و کسی ارزش درازمدت این شرکت را بیش از یک‌ونیم هزار میلیارد دلار ارزیابی نمی‌کند. با این وصف، می‌توان گفت که ارزش این شرکت تنها در یک‌شب دست کم ۵۰۰ میلیارد دلار پایین آمده است. قرار بود که اولین ورود آرامکو به بازار بورس در اوایل نوامبر اتفاق بیافتد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر جدید انرژی عربستان، چند هفته پیش گفته بود، این کشور در صدد است، آرامکو را هر چه سریع‌تر وارد بازار بورس کند. حتی بنا بود آرامکو ابتدا فقط وارد بازار داخلی بورس شده و در سال ۲۰۲۰  وارد بازار بین‌المللی بورس (احتمالا لندن) شود. اینک با این حملات همه این طرح‌ها به مخاطره افتاده است.

ثبات نسبی قیمت دلار و یورو در بازار ارز

روز گذشته، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۳۰۰ تومان خریداری شد و به قیمت ۱۱۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو در بازار، به نرخ ۱۲۶۰۰ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۱۲۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

قیمت سکه در بازار کم تقاضای داخلی

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۹۸ در معاملات بازار آزاد تهران به ۴ میلیون و ۵۰ تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۱۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۹۰۰ هزار تومان است.

طلا در بازار جهانی تغییری نداشت و ثابت ماند

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۵۰۲ دلار و ۷۰ سنت ایستاد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۵۱۰ دلار و ۷۰ سنت رسید.

رئیس جدید سازمان خصوصی‌سازی: هر سه هفته یک بار پاسخگو خواهم بود

رئیس کل جدید سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه در زمینه تحقق اهداف سیاست اصل 44 قانون اساسی چند بحث اصلی وجود دارد که باید در مسیر اجرایی قرار گیرد، گفت: نخستین بحث مسأله شفافیت در قیمت‌گذاری و واگذاری‌هاست، بر این اساس ابزارهای موجود برای معرفی سیاست‌های اصل 44  نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری و واگذاری سهام باید از طریق بورس و فرابورس و داخل یک اتاق شیشه‌ای کاملا شفاف انجام شود. علیرضا صالح اعلام کرد: یکی از بحث‌هایی که انتظار داریم به طور حتم در دستور کار قرار گیرد دو شرط اصلی هستند که این شروط وجود شفافیت در قیمت‌گذاری، واگذاری و فرآیندها و همچنین اطلاع رسانی در راستای ایجاد رقابت است. وی با بیان اینکه واگذاری که این دو شرط را رعایت کند از قابلیت پاسخگویی برخوردار است، گفت: قانون مداری، انضباط، شفافیت و تصمیم‌ گیری در امور واگذاری از محورهای اصلی فعالیت ما است که به طور حتم آنها را رعایت خواهیم کرد. صالح در پایان اظهار داشت: هر سه هفته یک بار در دفتر دولت در مجلس به پرسش های نمایندگان در خصوص اقدامات انجام شده در سازمان خصوصی سازی پاسخگو خواهم بود.

همتی: امسال ارز اربعین نداریم

عبدالناصر همتی درباره وضعیت ارائه ارز مسافرتی و عرضه این ارز با قیمتی بیشتر از ارز آزاد اظهار کرد: بانک مرکزی دخالتی در ارز بازار آزاد نمی‌کند و ارز مسافرتی نیز جزو ارز بازار حساب می‌شود. وی گفت: بانک‌ها که ارائه دهنده ارز مسافرتی هستند خودشان بر مبنای نرخ ارز روز گذشته در خصوص قیمت ارز مسافرتی تصمیم گیری می‌کنند. رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره اینکه آیا دولت برای مراسم اربعین ۱۳۹۸ ارز خاصی برای زائران راهپیمایی اربعین در نظر دارد خاطرنشان کرد: ارز اربعین با نرخ آزاد صرافی‌ها ارائه خواهد شد. /ایسنا

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
*عربستان در یک شب ۵۰۰ میلیارد دلار از دست داد*
اين ذات دنياست هر روز بكام يا ناكامي يه عده است و اين وعده حق است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اگر قرار بشه این خسارت را ما بپرداازیم چی!؟
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اغراق امیز است این مقدار خسارت
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ما که تاکنون هزاران میلیارد از دست داده ایم
عربستان در یک شب ۵۰۰ میلیارد دلار از دست داد!
دنیا مانند چند ظرف مرتبط است .فقط عربستان ضررنکرد.تاوانی که ما الان داریم می دهیم بالاتراز 500 میلیارد دلاراست تاوان بعدی بماند....
چرا در اینجا چالش برابری حقوق صورت نمی گیرد یک بیسواد نادان میگیرد ده میلیون و یک باسواد دانا سه میلیون....حتا در افغانستان هم اینگونه نیست...
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
نسبی است اون آقای محترم کم سواد کارهایی کرده که تو نکردی و جرات انجامش رو هم نداری. پول درآوردن به مقطع تحصیلی و مدرک نیست
چه فرقی میکنه با کی همکاری کنیم از هرجا میتونیم علمی بگیرم باید کسب کنیم انقد چپ راست بازی درنیارید
نگران عربستان نباشید ، ۷۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. دو برابر این هم در آمریکا و اروپا پول تو شرکتها سرمایه گذاری کرده اند. بعد هم حج را دارند که سالانه ۲۰۰ میلیارد درآمد مستقیم و غیر مستقیم برایشان دارد. فقط ۵% سهام آرامکو ۲ تریلیون دلار ارزش دارد. وقتی در غرب می بینی اکثر ایرانیها کارگری می کنند و عربستانی ها چقدر هایشان را دارند متوجه خیلی چیزها میشوی. البته به نظر من خود آنها هم حماقت زیاد دارند و از اینهمه نفت در جهت صنعتی شدن استفاده نکرده اند
جمع کنید مسخره بازی رو یه بار برای همیشه باید خودروسازی کاملا ملی بشه پراید و این حلبیا باید حذف بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
باشه، چشم.
وقتی کسی بناست هر سه هفته پاسخگو باشد همین سه هفته عجیب که هیچ سابقه ای از نظر مقاطع عرفی زمانی ندارد نشان دهنده اینده تصمیم این مدیر است که ظاهر به عرف توجهی ندارد
شنبه ۳۰ شهریور ساعت ۱۱:۱۵
قیمت واقعی دلار در این لحظه ۱۱۷۰۰ وقیمت سکه ۴۱۰۰۰۰۰ تومان است. روندقیمت ها صعودی است
همکاری خودرویی ایران وروسیه یا بهتر بگوییم ازدواج پیکان ولادا دیگر چه میشود؟!!! احتمالا فرزندشان یا ژیان است ویا رنو5.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان