بازدید 20734

آش شور نمایندگان برای رتبه‌های برتر آزمون ارشد ۹۸

کد خبر: ۹۲۴۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ 18 September 2019

اعمال سهمیه‌های ویژه در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کشور که سازمان سنجش آموزش کشور مجری برگزاری آن است، سال‌های سال است که به عنوان یک مسئله پر چالش مطرح بوده است؛ رویه‌ای که در سال ۱۳۹۷ و با صلاحدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شکل عجیب و غریبی تقویت شد تا حاصل آن اکنون که نتایج آزمون ارشد ۹۸ منتشر شده است، آشکار شود و هزاران داوطلب این آزمون را در دست یابی به اهداف تحصیلی شان ناکام بگذارد.

به گزارش «تابناک»، پس از انتشار نتایج آزمون ورودی کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور، جمع زیادی از داوطلبان این آزمون از آنچه در نتایج نهایی آن‌ها ثبت شد، ناراضی شدند و معتقدند که شرایط پذیرش در دانشگاه‌های بزرگ و مطرح کشور در مقطع کارشناسی ارشد به نسبت سال‌های گذشته به شدت سخت‌تر شده است؛ اتفاقی که مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور خود را در وقوع آن بی تقصیر می‌دانند و دلیل وقوع آن را قانون مصوب مجلس شورای اسلامی می‌دانند.

به گزارش بازتاب؛ ماجرای نارضایتی و اعتراض داوطلبان ورود به مقطع کارشناسی ارشد از مسیر آزمون از آنجایی آغاز شد که جمع کثیری از این افراد پس از مشاهده نتایج نهایی آزمون، علی رغم کسب رتبه‌های عالی از پذیرش در دانشگاه و رشته‌های خوب کشور محروم شدند و این اتفاق در حالی بود که سال گذشته تعداد زیادی از آن‌ها با همین رتبه‌ها نتایج به مراتب بهتری به دست آورده بودند.

این موضوع قابل تأمل که از قرار معلوم محدود به چند رشته خاص نبوده و اکثر رشته‌های دانشگاهی را در بر گرفته است، سبب شد تا داوطلبان مردودی و یا ناراضی از کد رشته محل قبولی دست به اعتراض‌های حضوری و حقوقی بزنند و با حضور در مجلس شورای اسلامی و نیز ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری به دنبال احقاق حقوق خود برآیند.

این داوطلبان معترض در همین رابطه معتقدند که این اختلاف فاحش محل قبولی به حدی است که نتیجه نهایی برخی رتبه‌های دو رقمی در برخی رشته‌ها نیز مردود اعلام شد و نیز بسیاری از داوطلبان امسال نسبت به داوطلبان پارسال با رتبه‌های یکسان دانشگاه‌هایی با چندین سطح پایین‌تر قبول شده اند؛ شرایطی که باعث سردرگمی داوطلبین و از دست دادن انگیزه ادامه تحصیل برای بسیاری از آن‌ها شده است.

آغاز اعتراض‌های حضوری و نیز اداری این داوطلبان معترض که بیشتر متوجه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان این مجلس بود، در نهایت برخی مسئولان ارشد کشوری را مجاب به پاسخگویی در این زمینه کرد و آن‌ها پاسخ‌هایی در این باره دادند که نه تنها، چون آب سردی بر پیکیر این معترضان بود، بلکه نشان داد یک مصوبه و تصمیم سال گذشته مجلس شورای تا چه میزان توانسته است در تغییر آرایش پذیرفته شدگان آزمون ارشد دانشگاه‌های کشور موفق باشد!

در همین زمینه، محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزیر علوم در دولت اول محمود احمدی نژاد، نسبت به اعتراضات اخیر به رسانه‌ها گفت: سازمان سنجش در این موضوع مر قانون را انجام داده و هیچگونه تخلفی را مرتکب نشده که بخواهیم واکنشی به این سازمان داشته باشیم.
وی افزود: اگر اشکالی نیز به وجود آمده باشد، در ارتباط با قانونی است که از سوی مجلس تصویب شده است. بنابراین، در صورتی که بررسی شود این قانون اشکال اساسی دارد، این احتمال وجود دارد که در مجلس شورای اسلامی مساله مطرح و اصلاح شود.

نماینده کرمان در مجلس نهم و دهم در ادامه تصریح کرد: برای امسال هیچگونه اقدامی نسبت به اعتراضات داوطلبان نمیتوان انجام داد. این مساله نیازمند اقدامی کارشناسی شده بوده و در سال آینده باید آن را دنبال کرد.

در ارتباط با همین موضوع، ضیاءالله اعزازی ملکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده حوزه انتخابیه بناب نیز به رسانه‌ها گفت: ما به سازمان سنجش گفته ایم که سهمیه فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها را ساماندهی کند، تا مشکل حل شود.
وی افزود: سهمیه پنهانی که فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها دارند و مردم نیز از آن اطلاعی ندارند، باید ساماندهی شود.

نماینده مردم بناب در مجلس تصریح کرد: در پی آن هستم که آمار و ارقام سهمیه فرزندان هیات علمی دانشگاه‌ها را استخراج و به اطلاع عموم برسانم. در این شرایط سازمان سنجش باید متوجه شود که باید پاسخگو باشد.
صحبت‌های این دو نماینده مجلس که از قرار معلوم به صورت دقیق بر مشکل پیش آمده و خسارتی که به هزاران نخبه کشور وارد شده است، واقف نیستند در حالی است که ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور علت وقوع این رخداد را متوجه نمایندگان مجلس می‌داند و از فرافکنی برخی از آن‌ها متعجب است.

دکتر ابراهیم خدایی در همین رابطه به رسانه‌ها گفت: ظرفیت‌های دانشگاه با توجه به درخواست دانشگاه و تایید شورای گسترش آموزش عالی در دفترچه‌های آزمون‌ها چاپ می‌شود و تعیین ظرفیت بر اساس امکانات دانشگاه صورت می‌گیرد و سازمان سنجش دخالتی در میزان ظرفیت ندارد و تنها دانشگاه تصمیم گیرنده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره بحث ضوابط و مقررات ورودی آزمون کارشناسی ارشد و اعتراض داوطلبان به سهمیه‌ها گفت: دو محل مرجع تعیین سهمیه‌ها هستند. یک مجلس شورای اسلامی و دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی. ضمن اینکه ضوابط شرکت در آزمون و جزئیات سهمیه‌ها در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته آزمون‌ها مشخص درج شده است.
وی افزود: ۲۵ درصد ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت).

همچنین پنج درصد ظرفیت هر کدرشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت) که همه این‌ها به شرط داشتن ۷۰ درصد نمره است.

وی گفت: داوطلبان ایثارگر اعم از (ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت و ایثارگران ۵ درصد ظرفیت) و رزمنده شامل (رزمندگان بسیجی، رزمندگان جهادگر، رزمندگان نیرو‌های مسلح، خانواده شهدا «پدر، مادر، خواهر و برادرشهید»، همسر و فرزندان معظم شهدا و یا مفقودالاثر، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و فرزندان و همسر آنان، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبان در جبهه) هستند.

خدایی خاطرنشان کرد: آنچه اتفاق افتاده این است که ظرفیت این سهمیه ۳۰ درصدی در دانشگاه‌ها و رشته‌های پرمتقاضی پر شده است. ضمن اینکه داوطلب در زمان انتخاب رشته می‌داند که ۳۰ درصد ظرفیت به این سهمیه اختصاص دارد.

رئیس سازمان سنجش گفت: مطالبی از سوی برخی از نمایندگان مجلس درباره مازاد بودن این ظرفیت و یا تفاوت قانون با آنچه در مذاکرات مجلس روی داده مطرح می‌شود که ما از این موضوع تعجب می‌کنیم. مبنای عمل نظام آموزش عالی و سازمان سنجش قانون ابلاغی مجلس به دولت است و بسیار عجیب است که این گفته‌ها بر چه مبنایی عنوان می‌شود.

آنگونه که بررسی‌ها و نیز اظهارات مقام‌های مسئول نشان می‌دهد، آنچه برای هزاران داوطلب آزمون ارشد ۹۸ رخ داده است دیگر قابل جبران نیست و آن‌ها برای عدم تکرار چنین رویه‌ای در سال‌های آینده چشم انتظار ورود دوباره نمایندگان مجلس به این قانون و اصلاح آن باشند. اتفاقی که البته احتمال وقوع آن به دلیل نزدیک شدن ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و نیز عدم علاقه بسیاری از نمایندگان به اصلاح این قانون، بعید به نظر می‌رسد.

به هر صورت آنچه اکنون رقم خوده و در نتیجه نهایی داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد خود را نشان داده است، اعمال سهمیه‌های غیر قابل توجیهی است که افراد شایسته و مستعد کشور را از ادامه تحصیل در رشته‌های دلخواه شان در مقطع کارشناسی ارشد بازداشته است؛ وضعیت عجیب و غریبی که محاسبه دقیق خسارت‌های مادی و معنوی آن به این سادگی‌ها امکان پذیر نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۲۶
مگه میشه کسی که صلاحیت نداره و توانایی نداره با سهمیه بره درس بخونه . این فرد اگر توانایی داشت که درس میخوند و کنکور قبول میشد . تا وقتی این سهمیه های الکی موجوده سیستم آموزشی معیوبه. جانباز هم خودش از سهمیه استفاده میکنه هم زنش هم بچش اونم تو همه مقاطع . حداقل نمیکنن تو یکی بهش سهمیه بدن . اینه عدالت مملکتی که میگن پیر علی هستن
ظرفیت فرزندان هیات علمی، ظرفیت مازاد است و به هیچوجه جای کس دیگری گرفته نمی‌شود. در بهترین رشته ها و بهترین دانشگاه‌ها نیز از 3 یا 4 درصد تجاوز نمیکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
صحبت سر تعداد صندلیها نیست.
صحبت سر سطح علمی هست.
اگر فرزند محترم هیات علمی محترم، سواد کافی نداشته باشد، میانگین سطح علمی دانشگاه را کاهش میدهد. دقیقا مثل یک سیب لکدار داخل جعبه سیب عمل میکند.

متوجه شدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
ظرفیت مازاد معنی نداره . من خودم دانشجوی پزشکی هستم و میبینم حداقل ۱۰ ظرفیت رو اینها در کردن .در واقع دانشگاه موقع پذیرش از ظرفیت کمتر جذب می‌کنه تا با سهمیه هیئت علمی پر بشه.در واقع سهمیه هئیت علمی به اندازه سهمیه شاهد بده اما چون پنهانه و بچه های این آقایون همه ازش استفاده میکنن خیلی صداشو درنمیارن
ناشناس
| Italy |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
من عضو هیات علمی هستم. در نظر گرفتن سهمیه برای فززندان ما هیچ معنایی ندارد. همچنین هیچ نوع سهمیه دیگری
هر روز بايد تاسف خورد .
سنجش آمار قبولی دانشگاهها را با مشخص نمودن نوع سهمیه، رتبه علمی و سایر اطلاعات ضروری در سایت خودش اعلام کند تا مشخص شود سهم هر سهمیه و رتبه علمی چقدر است. اگر مر قانون است و کار درستی است، علنی باشد.
چرا باید برای فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاه رانت ورود به دانشگاه وجود داشته باشد.
مجلس باید این امتیاز را از آقایان سلب کند.
چرا برای تحصیلات حوزوی و صلاحیت مرجعیت سهمیه‌ای وجود ندارد؟باید فرض بگیریم که یا این قشر اهل دفاع و جهاد نبوده‌اند و یا به دلیل بی ربطی این دو موضوع(تحصیلات عالی و سوابق دفاع پدر خانواده). حالا چرا در تحصیلات دانشگاهی این پدیده لحاظ می‌شود، جای پرسش ندارد؟ آیا نباید بین توانمندی هوشی- اجتماعی دانشجو با رشته تحصیلی ارتباطی باشد؟
عزیزم مگر چند درصد از هیات علمی ها از این سهمیه استفاده می کنند؟ مشکل جای دیگر است. سهمیه اعضای علمی فقط در نقل و انتقال موثر است آنهم با هزار شرط. این سهمیه در قبولی هیچ نقشی ندارد. مشکل را جای دیگر حل کنید چرا عده ای دیگر را مقصر نشان می دهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
بقیه رو نمیتونه بزبون بیاره.
زبونش رو میبرن.
داره آدرس میده خودت متوجه بشی.
بنده که این به اصطلاح نمایندگان را هرگز حلال نخواهم کرد. بالاخره قیامتی هم هست.
سهميه ها فقط در فوق ليسانس نيست بلكه در دوره ليسانس و كنكور سراسري
به مراتب وحشتناك تر است رتبه هاي برتر با معدلهاي بالاي 19.5 قبول نميشوند
اما در سهميه رزمندگان و مشابه آنها با معدل 10 تا 12 به علوم پزشكي تهران و
دانشگاه شريف ميروند و فكر ميكنم تنها راه برون رفت از اين فاجعه هم تغيير رژيم
باشد چون تا جمهوري اسلامي هست ترس از دانشگاه و دانشجو باعث ميشود
كه مزدور پروري كنند و كساني را كه لياقت ندارند به اين شكل نمك گير كنند .
دانشگاه های دولتی که پذیرش دانشجوی آزاد به اسم پردیس های بین الملل ، تهران، شهرستان و ...شبانه ووو دارند؛ پس از پذیرش این دانشجویان برای راضی نگهداشتن دانشجویان پولی آنها را در ساعات رسمی آموزش روزانه و در محل کلاسهای دولتی آموزش می دهند. اما پول دریافتی حاصل از آن را مثل ارث پدرشان هرجا و هر طور که بخواهند هزینه می کنند. یه مقدار اندک و ناچیزی از آن را هم به صورت اضافه پرداخت به کارکنان دانشگاه پرداخت می کنند، تا مانعی سر راه شان نباشد و اگر به فرض مانعی هم ایجاد شد از حمایت کارکنان خود بهرمن باشند. مجلس در این ماجرا مقصر است چون قانون و مجازات بازدارنده ای برای چنیین سوء استفاده هایی تصویب نکرده است. ....
امام علي ع وقتي به حكومت رسيدند اولین کاری که کردند سهمیه افرادی که از بیت المال به دلائل مختلف مثل جهاد در جنگ بدر ، صحابی بودن ، مهاجر یا انصار بودن و... را قطع کرد. ولی متاسفانه در جمهوری اسلامی ایران متاسفانه به اسم دین تبعیض های ناروایی را در بخش آموزش عالی ایجاد کردند که این سهمیه ها هستند. احترام به خانوادهای شهدا و رزمندگان و جانبازان سر جای خودش ولی فرزندان رزمندگانی که جبهه رفتن یا فرزندان جانباز 25 درصدی یا فرزندان و همسر فرد آزاده که حتی در زمان اسارت ایشون متولد نشد و یا ازدواج نکرده بود چه دلیلی دارد که از این سهمیه ها استفاده کنند؟
متاسفانه به اسم دین ، انقلاب و... خیلی قوانین ضد دینی در مجلس تصویب شده که از جمله این موارد هست که بدی آن این است که باعث بدبینی قشر جوان نسبت به انقلاب و رزمندگان و مجاهدین واقعی میشود.
این نمایندگانی که ادعای اسلام و دین دارند کمی تاریخ زندگی حضرت علی را بخوانند که چطور با این تبعیضها مبارزه کردند.
البته تبعض ها متاسفانه در هر اداره ای وجود دارد و هر کس تا جایی که امکان دارد در وزارت خانه یا اداره تحت مسئولیتش برای خود و کارکنانش تبعضهای ناروایی را ایجاد کردند ولی تبعیض در آموزش عالی چیز بسیار بدتر و ناپسندتری است.
سلام حدود 30 درصد همکاران ما از این دست سهمیه ها هستند که (با احترام به خون شهدا) واقعا قابل توجیه نیست ضمن اینکه حقوق بسیار مناسبتری می گیرند که دلیلش را خودتان می دانیدمثلا یکیش معاف از مالیاتند .... . یکی از همکارا فرزند شهیده اصلا 5 ساله نیستش داره دکترا دانشگاه آزاد میگیره هزینه هاشم بنیاد میده حقوقش هم سر جاشه درسش تموم بشه باید بازنشسته بشه اونم با سی و چند سال سابقه در صورتی 20سال هم نبوده ...
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
فکر میکنی اگر بود چکار میکرد؟ زیاد مهم نیست
واقعا جای تاسف داره بچه های با استعداد فقط باید از دست اینها از کشور بروند . دانشگاه مال اینها و کار و اشتغال مال اینها . پول مال اینها و بقیه مردم هم باین بروند بمیرن چون اهمیتی ندارن برای حکومت بی عدالتی تا کی
واقعا مسخره ست.کسی که در راه کشور شهید شده یا حانباز و آزاده و ... حقش هست از طرف کشور ازخودش و خونوادش حمایت بشه ولی به شکل درست و به جا.حمایت مالی نوش جونشون ولی بچه های اینا اگه عرضه داشته باشن با همین حمایت‌های مالی و امکاناتیکی نهادهای مختلف براشون میزارن تو کنکور باید قبول بشن نه اینکه تافته جدا بافته از بچه های دیگه بشن.یه قشر مفت خور پر توقع دارید میسازید
هرچه بدبختی می کشیم ازاین مجلسه!
چرا شما رسانه ها با اون همه ادعا کاری برای برقراری عدالت اموزشی نمیکنید هیچ جای دنیا چنین بی عدالتی وجود نداره متأسفیم برای خودمون بااین مجلس مون اگه کسانی که برای برقراری مجلس در زمان قاجارتلاش کردند سر از قبر بیرون بیاورند باورشون نمیشه این همان مجلسی که به خاطرش زحمات زیادی کشیدند .چه فرقی می‌کنه مجلسی که نتونه عدالت برقرار کنه منافع جمع فدای خاص کنه هیچ تفاوتی با سلطنتی مطلقه نداره
کجای مملکت ما درسته که این باشه . انقلاب شد تا عدالت برقرار بشه . شهید و جانباز و مفقود دادیم تا عدالت برقرار بشه . حالا با همین اسم ها دارن ایجاد تبعیض میکنند . دانشاه ها میبایست شایسته ترین ا رو جذب کند . مشاغل میبایست بهترین ها رو استخدام کند . وظیفه حکومت ارج نهادن به خانواده های شهدا . جانباز و مفقودین و تامین زندگی آنان به شایستگی است . مسیر ها رو اشتباه رفتیم . اونم خیلی اشتباه .
سهمیه میخواین...فقط آزمون دستیاری پزشکی. گریه آوره
بعد میگن چرا مهاجرت و فرار از ایران زیاد شده
آقا برید از این کشور اینجا برای استعداد و علم و دانش هیچ ارزشی قائل نیستند
هیچ امیدی هم به تغییر و اصلاح و درست شدن نیست هر روز بدتر از دیروز
با سلام
همین وضع در آزمون های استخدامی هم وجود دارد و بسیاری از نخبگان کشور از استخدام در دستگاه های دولتی محروم می شوند!!!ببخشید دستگاه های دولتی از خدمات نخبگان کشور محروم می شوند!!!!!!!!
و حمایت از نخبگان در کشور شعاری تو خالی است!!!
من رتبه م ۵۰۰ شده هیچ دانشگاهی قبول نشدم واقعا این انصافه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر