بازدید 7243
خوانده می‌شوید؛

آیا فضای کاری در ایران برای بهره گرفتن از دانش‌آموختگان نخبه و کاربلد مهیاست؟

«تحصیل کرده و صاحب مدرک در کشوری که سیستم ایجاد کرده و ویژگی‌های فوق را غیرفردی و نهادینه کرده، منطقی و معقول عمل می‌کند. هنگامی که سیستم حاکم نیست، به تعبیر اخلاقیون، خودخواهی ها، تک روی ها، منافعِ مجریان، تلقی‌های فردی، چرخۀ ناتمامِ سعی و خطا و لذت بردن از امکانات رایج می‌شوند.»
کد خبر: ۹۲۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 18 September 2019

کم نبودند چهره‌های شناخته و تحصیل‌کرده‌ای که در سال‌های گذشته به ایران آمدند و در این فضا موفق نبودند. از سوی دیگر، کم نیستند در میان دولتمردان همه این سال‌ها چهره‌هایی که در دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی درس خوانده‌اند، ولی در عرصه مدیریت موفق نبوده‌اند.

نگاهی به عرصه مدیریت کشور نشان می‌دهد، ما در همه این چهل سال از بسیاری از نیروهایی که در حوزه تحصیلات نخبه به شمار می‌رفتند، بهره گرفتیم ولی خروجی این نخبگان وطنی در عرصه مدیریت ناامیدکننده بود.

این مسأله این پرسش را مطرح می‌کند که چرا نخبگان و تحصیل‌کرده‌ها در اینجا کارآمد نیستند؟

دکتر محمود سریع‌القم در این زمینه چنین نظری دارد: «تحصیل کرده و صاحب مدرک در کشوری که «سیستم» ایجاد کرده و ویژگی های فوق را غیرفردی و نهادینه کرده، منطقی و معقول عمل می کند. هنگامی که سیستم حاکم نیست، به تعبیر اخلاقیون، خودخواهی ها، تک روی ها، منافعِ مجریان، تلقی های فردی، چرخۀ ناتمامِ سعی و خطا و لذت بردن از امکانات رایج می شوند.»

* تحصیلات و تخصص تا چه میزان مقهور سیستم و فضای کاری می‌شود؟

* تحصیلات به تنهایی چقدر در موفقیت مدیران مؤثر است؟

* چه مواردی را برای موفقیت یک تحصیل‌کرده در ایران مؤثر می‌دانید؟

* پاسخ شماه به این پرسش کلی چیست؟ «چرا تحصیل‌کرده‌ها در اینجا ناکارآمدند؟»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۵۴
این چه سوالیه؟
چو دانی و پرسی سوالت خطاست :))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
تابناک اومده مطلب سلبریتی های بی سواد رو گذاشته به عنوان تیتر ویيه بعد می پرسه فضای کار برای نخبگان مهیا است یا نه!.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
تیتر ویژه*
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
فکر کن به جزیره ای وارد میشی که مردمش بزبان سانسکریت حرف میزنن.حالا تو بخوای با زبون فارسی باهاشون کار کنی.نخبه متخصص هم همین مشکل رو داره.نمیتونه کار کنه و میره جایی که بفهمن چی میگه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
يكي از راه هاي گيج كردن و سر كار گذاشتن مردم اينه كه خود معظل را از مردم سوال مي كنن. خخخخخخخخخخ
تابناک عزیز
چیزی رو که همه میدونیم چرا میپرسی؟
کدوم شرایط؟؟ فرزندان مدیران و مسئولان کشور رو ببینید! فضای مهیا فقط برای اوناس!
وقتی همه با رابطه و پارتی بازی و شاید هم کمی شانس وارد کارهای مهمی میشن که هیچ تخصصی هم ندارن چه باید کرد؟
دو تا از مشکلات کشور: واردات کالا توسط آقازاده ها و انحصار طلبی پزشکان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
پزشکی جزو معدود رشته های دانشگاهیه که اکثر متخصصاش افراد با استعدادی هستن که از گوشه کنار کشور تو این رشته قبول شدن.انشالله شرایط بقیه رشته ها از نظر مالی مثل پزشکا بشه.ظرفیت مشخص با اینده کاری روشن.نباید هر روستایی یه دانشگاه داشته باشه و هزارتا هزارتا لیسانس و قوف لیسانس الکی بده بیرون.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
عقده ای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
به نظر منم باید ظرفیت پزشکی رو انقدر زیاد کنن که مثل بقیه گدا شن...چه معنی میده همه مردم تو نون شبشون مونده باشن بعد پزشکا پولدار باشن!!
اگر مهیا نبود که الان در صنعت نظامی و پزشکی و یا کارهای مجازی هم نباید تا این حد بالا می رفتیم
مهیا است ولی جزیره ای عمل می شود
مشکلش هم نفت است تا وقتی در بودجه هست کار می لنگد برای پیشرفت در همه عرصه ها
پاسخ ها
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
در نهادهای نظامی هم با توجه به بشدت محرمانه بودن فعالیت ها
نمی توان مطمئن شد که صنایع مونتاژ وارداتی بسیار گران بها هستند!؟
یا کار متخصصان داخلی ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
خطاب به جناب
بودجه نظامی کشور وقتی زیر ۱۰ میلیارد دلار است به راحتی می شود فهمید که صنعت نظامی ایران داخلی سازی شده و اگر هم واردات باشد درصد ناچیز
است
چون اگر بر واردات بود با توجه به اختلاف دلار و ریال این هزینه چندین برابر باید می بود
در همه نهادهای دولتی ما نیروهای غیرمتخصص بیشتر از متخصصن!
!!
اصلا و به هیچ وجه. اتفاقا کاملا بالعکس فضا کاملا برای نخبه پرانی مهیاست. می گید نه یه آمار بگیرید ببینید چند درصد مدیرانتون نخبه دانشگاهی که نه، حتی سطح متوسط دانشگاههای دولتی بودن؟
سلام من اولین فارغ التحصیل دکتری تخصصی در یک رشته جدید بسیار مهم هستم. بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران به دلیل درامد بسیار پایین حقوق هیات علمی دانشگاه بویژه در تهران کشور را ترک کردم و الان در انگلستان در یکی از بهترین دانشگاهها مشغول به کارم. من امکان کاری در کشور دارم ولی حقوق ها بسیار پایین و زیر خط فقر
نخبگان رابسیار حساس منزوی میکنند، بعد شما در مورد فضای کاری صحبت میکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
این کامنت چه مشکلی دارد که سانسور میکنید؟
نوشته: نخبگان را در مراکز بسیار حساس منزوی میکنند
شما در نظر بگیر کسی که نخبه هست اجازه نداره که از هوش و استعدادش استفاده کنه مثلا راهی پیدا کرده که برخی هزینه های زندگی رو کم کرده ولی چون صادرات و واردات دست از ما بهتران هست و توش پوله اجازه نمیدن!! بنابراین مجبور میشه به کشورهایی که قدر ایشون رو میدونن جواب مثبت بده و مهاجرت کنه! فرق کشور ما با کشورهای پیشرفته همینه! اونها به فکر زندگی بهتر برای مردم هستن اما مدیران به فکر زندگی شخصی !!!!
شما صنعت گاز و نفت را نگاه کن که با وجود تحریم ها بچه های خودمان سرپا نگه داشتند و هر مشکلی هم بر می خوردن بعد از مدتی حلش می کردن ولی وقتی برجام امد اقایان بدو بدو رفتند سراغ شرکتهای غربی برای ساخت انها
در ایران فقط و فقط، فضا برای رانت خوارن و ژن های خوب مهیا است، ما که خودمان را نجات دادیم، شما هم به فکر خودتان باشید
نخبه های ما استعداد ذاتی دارن و الا دولتها هیچ کاری براشون نکردن!
شما مریم میرزاخانی را که متاسفانه به علت بیماری سرطان فوت کرد ببینید!! چه نامگذاریهایی در کشور امریکا و چند کشور اروپایی برایش کردند! نام روز و .... درس ریاضی به نام ایشون و .... اگه این مرحوم در ایران بود چه میشد؟؟؟
خدایش رحمت کناد!!
طوری بار اومدیم که هممون به فکر پول و درآمد و دروغ و چپاول از همیم!!
اگر نخبگان و متخصصان در هر زمینه ای از ایران مهاجرت می کنند دلیلش بی کفایتی مسئولان می باشد.
فکر نکنم تابناک هه پیامها رو بذاره! چون قابل پیش بینی هست که مردم چه خواهند گفت!

نمایندگان مجلس ما نمونه های نخبه کُشی هستند! اونها جای خیلیها رو اشغال کردند!
علتش قومیت بازی و استفاده از افراد ناکارامد بجای افراد کاردان است.....باند بازی بجای شایسته سالاری ...
فعلا رابطه خیلی مهم تره
بله مهیاست .فقط نمیدونم چرا نخبه ها دائما در حال رفتن هستن؟نخبه ها میرن به کشورهایی که از بچگی تا بزرگسالیشون تریبونها و صدا وسیما و مدارس و دانشگاهها توی گوششون میخونن اونجا دیار کفار و سرزمین گناه و جوامع رو به انحطاط هست.بهر حال نخبه ان دیگه عقلشون احتمالا نمیرسه
:)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
الان نخبه هایی هستند دارند بر می گردن به ایران و چون رسانه ای نمی شود ذهن ها یکطرفه می رود
هرگز! بنیاد نخبگان ادعا دارد که در صورت آوردن امتیاز لازم برای بهره مندی از تسهیلات پسادکتری ظرف مدت 25 روز به کارگیری در پایگاه های منتخب به جریان می افتد ولی دست کم در مورد من 9 ماه از این مدت گذشته است ولی همچنان اتفاق خاصی نیفتاده است. حالا این به کار وقتی که وارد محیط دانشگاهی یا پژوهشی می شوید از جو موجود در بعضی از این مراکز به اصطلاح علمی حال تهوع می گیرید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
سانسور کار زشتی هست جناب تابناک!
طراح این پرسش خودش هم می داند در این سیستم هیچ تخصصی کارساز نخواهد بود و هیچ نخبه و کاربلدی توان بروز توایی هایش را نخواهد داشت
با مراجعه به سازمان ها و ادارات دولتی به وضوح متوجه میشوید افراد تحصیل کرده مستعد و با استعداد بیکار در خانه نشسته و یه عده آدم مسولیت نپذیر،و...در این ادارات مشغول به کار(چرت زدن) هستند.
در این سیستمی که داره کار میکنه.اصل انحصار در همه زمینه ها (تکرار میشود همه زمینه ها)جاری و ساری است و اصل رقابت آزاد اصلا جایگاهی ندارد.منبعد سئوال بی مزه نپرسید
به نظر من که عالیه. با فوق لیسانس دانشگاه تهران(که البته دکترا قبول شدم خود دانشگاه تهران اما به علت شایسته سالاری ترجیح دادم ادامه ندم!) به هزار بدبختی یه کار پیدا کردیم داریم زندگی میکنیم ازونور یه نفر با دیپلم میشه رییس و مدیر. به نظرمن بهتر ازین ممکن نیست. ما انقدر به تحصیلات اهمیت میدیم اول هرپی دیپلمس کردیم رییس و مدیر دیگه یکم دیر شده(که اشکالی نداره البته!) تهش رسیده به فوق لیسانسو دکترا. عالیهههه عالییییییییی
با این سهمیه بندی های ظالمانه در ورود به دانشگاه در تمام مقاطع اولا بخشی از استعداد ها را نابود میکنند و ثانیا جوانان را متنفر.
تنها چیزی که در ایران به هیچ کار نمیاد تخصص است. اینجا بهشت دلالها و پارتی بازی ها است.
من که بعد 15 سال تلاش و پشت سر گذاشتن چالشهای سنگین به این نتیجه رسیدم بهتر است بیشتر از این عمرم را در این کشور هدر ندهم.
برای نخبگان جو مناسب نیست.
برای نخبگان خبره یعنی نخبه دارای تجربه زیاد ، جو نابودگرانه است.

به تعبیر من اقتصاد ایران بیش از 80% دست شرکت ها و سازمانهای دولتی و خصولتی است.در این بخش به نخبگان و خبرگان نیازی احساس نمی شود مگر بعنوان ویترین آن مجموعه .مسئولان این بخش ترجیح می دهند نیازهای جامعه و کسب و کار خود را از طریق سفر های خارجی تامین کنند و یا پروژه ها را در شرکت های خصولتی بصورت دلالی بچر خوانند و هر طبقه ای سهم خودش را از آن پروژه بر دارد لذا از پیمانکار آخر خط هم کاری تحویل نمی شود و کسی هم پیگیر نتیجه نیست! در چنین زنجیره ای ، نخبه بدرد نمی خورد و جایگاهی ندارد مگر همان ویترین باشد.

در بخش خصوصی(20%) که منظور کسبه و شرکت های خصوصی است بعلت بسته بودن و آلودگی فضای کسب وکار کشور، جریان اقتصادی قابل توجهی جریان ندارد و شرکت های خصوصی واقعی دستشان به پروژه ها نمی رسد و یا اگر طرحی هم داشته باشند بعلت نداشتن توان مالی مناسب، مجبور به رجوع به بخش خصولتی بوده و آینده آنها توسط بخش خصولتی بلعیده می شوند. لذا نخبگان و خبرگان این بخش مجبور به مهاجرت به کشورهای دیگر هستند.

نگاه کنید در کشورمان چند صنعت "واقعی!" مانند فیسبوک، گوگل، ویندوز،اینستاگرام و .... داریم؟ آیا دقت کرده اید هیچ سرمایه گذار خصوصی در کشور نداریم؟ آیا دقت کرده اید تمام سرو صدا های سرمایه گذاری و استارتاپ و ... حول دلالی می چرخد و واقعیت ندارن؟بجرات می گویم جایگاهی برای خبرگان و نخبگان نیست زیرا آلودگی شدید فضای کسب و کار و طوفانهای اقتصادی گاه و بیگاه، توان اقتصادی بخش خصوصی واقعی را کاهش داده است.

در کشوری که اگر ول بگردید و فقط بدانید کی موج اقتصادی بد بعدی می آید بتوانید سریع از بانکی مثلا 10 میلیارد وام جور کنید و ملکی بخرید پس از وقوع فاجعه ملک شما شده 30 میلیارد و نه تنها اصل و بهره بانک را می دهید ، 10 میلیارد در جیبتان می ماند و در رسانه ها هم قیافه کارآفرینی بخودتان می گیرید و می گیویید که زاکربرگ ایرانید.چه نیازی به علم و دانش و حلال مشکل بودن است؟

در کشوری که ارز کشور های دیگر کالا حساب می شود و احتکار میشود همان مثال فوق جاری است.آیا برای کسی مهم است که خبره ای می تواند اقتصاد کشور را تثبیت کند یا که یک نخبه دیگر می تواند به قدرت اقتصاد کشور بیافزاید یا وضع معیشت و رفاه مردم را بهتر کند؟

در این کشور 4 دسته نخبه یعنی دلالان ، پزشکان ، وکلا و سیاسیون در سودند و بقیه خسر الدنیا هستن.
آیا گوش شنوا و یا چشم بینایی هست؟
آقا تورو خدا دست به دلمون نگذار! خیر سرمون رفتیم درس خوندیم خارج از کشور نه با جیب بیت المال بلکه مرخصی بدون حقوق و با هزینه شخصی دکترا گرفتیم الآن همه مدیران یا حتی کارکنان محل کار شده اند دشمنمان. گناه نکردیم که رفتیم درس خوندیم. یارو بابا اسمش را بلد نیست به انگلیسی بنویسد و دست چپ و راستش را تشخیص نمیدهد بهمون می گه مگر شاخ غول شکستی رفتی خارج درس خوندی. مدیر عامل شرکت بهش لیسانس و فوق لیسانس را هدیه کردند آنوقت تمام رفتارهای مدیریتیش اشتباه است بعدش مدعیه منم فوق لیسانس دارم و ادعایش می شود. این مملکت هیچ وقت پیشرفت نمیکند
نچ!
نچ!!
نچ!!!
یه جماعت 100 نفری ثابت مقام های اصلی کشور رو اشغال کردن . این 100 نفر یک جماعت 1000 نفری رو تعیین کردن که تمام پست ها و مقام های مدیریتی رده بالا و رده میانی رو در دست گرفتن. بقیه هم آشنا و خویشاوند این 1000 نفر هستند و شغل ها بین همین ها دست به دست میشه .

جای جوان نخبه جویای کار کجاست ؟ کار با ماهی 1 میلیون تومن، با منت و به عنوان جزیی ترین کارمند، برای کارهایی که هیچ کس حاضر به انجامش نیست.
به شخصه من به عنوان کارفرما و کارآفرین اصلاً تحصیلات و القاب و عناوین مانند «نخبه» برای من مهم نیست. مهم استعداد، پشتکار، تجربه و کاربلد بودن است. در کشور ما جوانان چون کار پیدا نمی کنند، مدرک پشت مدرک می گیرند و هی توقعشان بالاتر می رود در حالی که پشیزی کار بلند نیستند و حاضر نیستند هم به قولی قدیمی ها از آفتابه پر کردن شروع کنند. شما تحصیلات دیپلم هم باشه ولی کار رو بدونی یا استعداد و پشتکار لازم برای یادگیری رو داشته باشی، از نظر من کارمند خوبی هستی. هر چی هم مدرک بیاری وقتی کار رو بلد نیستی و حاضر هم نیستی کارآموزی کنی و یادبگیری چون فکر می کنی با چهار ترم دانشگاه های درپیت ایران رو رفتن «نخبه» شدی من می گم خوش آمدی، برو یه شغل دولتی پیدا کن که مفت خوریه. در بخشی خصوصی پول مفت به کسی نمی دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
یه حسی میگه نه تنها کارفرما نیستی، بلکه جویای کار هم نیستی.
وانگهی. همه جای دنیا یک فارغ التحصیل بدون سابقه کار حقوقش به اندازه ای هست زندگیش به خوبی بگذره بعدم که سابقه کارش بره بالا مقام و درآمدش بالا میره و در رفاه زندگی میکنه
توی ایران تا 5 سال بدون حقوق یا با حقوق ساعتی 6000 تومن کار کنیم،آفتابه رییس رو پر کنیم که بعد سابقمون زیاد شد ماهی 2.5 بگیریم ؟!! اینه که جوونا رقبتی به کار یاد گرفتن نشون نمیدن چون میدونن تهش هیچی نیست.
احسان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
ناشناس 14:02، برو از هر کارفرما و مدیری در ایران بپرس و ببین نظرشون در این باره چیه. در بقیه دنیا، سیستم دانشگاهی مفت خور واحد پاس کن تحویل اجتماع نمی دهد. کجای سیستم آموزشی و دانشگاهی ما قابل مقایسه با کشورهای موفق دیگر در دنیاست؟ چه قدر روی تجربه کار عملی و پرهیز از تئوری کار می کنند؟ 2 سال کالج در اکثر کشورهای جهان اول برای پیدا کردن کار کافی است چون واقعاً کار کردن را یاد می گیرند، نه درس خواندن! دانشجوی فارغ التحصییل ایرانی فقط یک بچه محصل است که کوهی از ادعا به دوش دارد. من خودم وقتی کار رو شروع کردم 2 سال بدون حقوق جاهای مختلف کار کردم تا کار یاد گرفتم، بعد رفتم کار خودم رو شروع کردم. جوان های ما دنبال کار دولتی راحت و بدون دردسر هستند چون سیستم آموزشی و خانواده ها اینطوری پرورششون دادند. کسانی که پشتکار کافی دارند، کار پیدا می کنند و پیشرفت هم می کنند. کسانی که انتظار دارند از همون روز اول فارغ التحصیلی حقوق میلیون بگیرند، فقط نا امید می شوند و مدرک روی
مدرک می گیرند و ادعایشان بیشتر می شود یا خودشون وارد کار آموزش می شوند و این سیستم آموزشی ما رو ادامه می دهند. ما برای چه این همه دانشگاه ریز و درشت داریم؟

می گفتند در تب جست و جوی طلا در آمریکا، اونی برد کرد که بیل و کلنگ می فروخت. حالا ببینید چرا اینقدر مؤسسه آموزش عالی و دانشگاه در ایران داریم و چرا اینقدر فارغ التحصیل بیکار
ـ تحصیلات و تخصص تا چه میزان مقهور سیستم و فضای کاری می‌شود؟
* پاسخ : در همه سیستمهای کاری تحصیلات وتخصص ذیل آن سیستم تعریف میشود پس به میزان زیادی مقهور آن سیستم خواهد بود .

ـ تحصیلات به تنهایی چقدر در موفقیت مدیران موثر است؟
* پاسخ : تحصیلات درست و واقعی تاثیر زیادی دارد اما به تنهایی موثر نیست . صرف مدرک بهیچ عنوان موثر نیست .

ـ چه مواردی را برای موفقیت یک تحصیل‌کرده در ایران موثر می‌دانید؟
* پاسخ : وجود یک سیستم کارآمد و پشتیبانی جدی مقامات بالا از چنین سیستمی ، از تحصیلات و تجربه مهمتر است . بعبارتی تحصیلات و تجربه در سیستم کارآمد با پشتیبانی قوی باعث موفقیت خواهد شد . ضمن اینکه بی شک انگیزه و تلاشهای فردی نیز در موفقیت تاثیر گذار است .

ـ پاسخ شما به این پرسش کلی چیست: «چرا تحصیل‌کرده‌ها در اینجا ناکارامد هستند؟»
* پاسخ : تمامیت خواهی مقامات باعث میشود در یک دایره بسته و محدود ، صرفا از اطرافیان و بله قربان گوهای اطراف خود استفاده کنند که همواره در قدرت باقی بمانند !! ضمن اینکه معمولا این اطرافیان تخصص و تحصیلاتی ندارند لذا طیف وسیعی از تحصیل کرده ها و متخصصین بدلیل غیرخودی بودن به مسند امور راهی پیدا نمیکنند و نتیجه میشود فاجعه ای که امروز در مملکت با آن مواجه هستیم .... یعنی تحصیل کرده ها ناکارآمد نیستند بلکه نا کارآمدی مدیران باعث میشود که از تحصیل کرده ها استفاده نشده و هرروز اوضاع پیچیده تر و شرایط نابسامان تر میشود ... به گفته خود مقامات ، مسئولیتها در یک دایره دو الی سه هزار نفری جابجا میشود ...
نخبه لزوما تحصیلکرده نیست.
به نیابت از مردم مظلوم ایران مقدم شمار و تبریک عرض می کنم ...فقط چند ماه تحمل بفرمایید به جواب سوالتون می رسید...
در ایران و مخصوصا در ادارات دولتی اکثر افراد دارای تخصص و سواد واقعی منزوی شده و در گوشه کنار سیستم بوده و هیچ اثر گذاری در سیستم ندارند.
معنای واقعی نخبه در ایران :
دلال ها یا واسطه هایی که ره صد ساله را یک شبه طی میکنند.
نوچ
جک خنده داری بود... شاد شدیم.
وقتی با درآمد حاصل از نفت سعی می کنیم دلار رو ارزون نگه داریم یعنی جنس خارجی رو ارزون کردیم و در عوض به خمون اندازه تولید داخلی رو گرون می کنیم به خاطر همین تولید کننده داخلی به هیچ وجه نمیتونه با تولید کننده خارجی رقابت کنه
این وسط سود فقط تو واردات هست و کمی هم پزشکی چون معادل خارجیش سخت به دست میاد
اشتباه نگیرید ! تحصیلکرده های ایران عمدتا بیسوادهای سهمیه ای هستند که با انواع و اقسام سهمیه ها نظیر جانبازی ؛ خانواده شهدا ؛ ایثارگران و ... به دانشگاه راه پیدا کرده و با کلی پارتی و معرف و رشوه به استاد نمرات قبولی گرفته اند. پس نه تنها ما مدیر واقعی و نخبه در کشور نداریم بلکه واقعا تحصیلکرده باسواد هم نداریم که مدیریت جایی رو به نحوه احسن انجام بده. اکثر تحصیلکرده های نخبه و واقعی کشور اکنون آنسوی مرزها هستند که از روز نامیدی به اوضاع مدیرتی کشور روانه دیار غربت شده اند و بیشترشان هم جذب بازار کار کشورهای دیگه شده اند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر