بازدید 10016
پیمانه اقتصادی؛

نیمی از شعب بانک‌ها در کشور باید برچیده شوند/ فراخوان جنجالی مرسدس در کره/ ارتباط بانکی ایران و روسیه بدون سوییفت برقرار شد/ مقام مسئول: قیمت بلیت پرواز‌های اربعین گران نشد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس تهران به ۳۰۶ هزار واحد نزدیک شد، سعودی‌ها به دنبال تعویق در عرضه اولیه سهام آرامکو، فروش بنزین قاچاق در مسیر‌های جاده‌ای با قیمت آزاد توسط دلال‌ها، افت ارزش دلار با پناه بردن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های امن، ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه‌دار شد و مقاومت سایت‌ها در برابر کاهش قیمت بلیت هواپیما را در بر دارد.
کد خبر: ۹۲۴۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 17 September 2019

تابناک اقتصادیتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس تهران به ۳۰۶ هزار واحد نزدیک شد، سعودی‌ها به دنبال تعویق در عرضه اولیه سهام آرامکو، فروش بنزین قاچاق در مسیر‌های جاده‌ای با قیمت آزاد توسط دلال‌ها، افت ارزش دلار با پناه بردن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های امن، ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه‌دار شد و مقاومت سایت‌ها در برابر کاهش قیمت بلیت هواپیما را در بر دارد.

شاخص کل بورس تهران به 306 هزار واحد نزدیک شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با افزایش 3521 واحدی معادل 1.16 درصد به رقم 305 هزار و 917 واحد رسید. این در حالی است که در فرابورس شاخص کل با رشد 81 واحدی به رقم 4 هزار و 11 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 946 واحدی معادل 1.16 درصد به رقم 82 هزار و 221 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد 1601 واحدی معادل 1.88 درصد، عدد 86 هزار و 859 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 1071 واحدی معادل 1.88 درصد به رقم 58 هزار و 143 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 4420 واحد افزایش معادل 1.28 درصد را رقم زد و به سطح 350 هزار و 938 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 2470 واحد افزایش معادل 1.12 درصد به رقم 223 هزار و 48 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 7559 واحد افزایش معادل 1.24 درصد همراه بود و عدد 618 هزار و 893 واحد را به نمایش گذاشت.

نیمی از شعب بانک ها در کشور باید برچیده شوند/ فراخوان جنجالی مرسدس در کره/ ارتباط بانکی ایران و روسیه بدون سوییفت برقرار شد/ مقام مسئول: قیمت بلیت پروازهای اربعین گران نشد

سعودی‌ها به دنبال تعویق در عرضه اولیه سهام آرامکو

وال استریت ژورنال گزارش داد: حمله به تأسیسات شرکت آرامکوی عربستان در منطقه البقیق این کشور توسط یمنی‌ها باعث شده که مقامات این شرکت به فکر به تعویق انداختن عرضه اولیه سهام آن بیفتند. در واقع این حمله عامل خطر یا ریسک جدیدی برای سرمایه‌گذارانی که می‌خواستند سهام آرامکو را خریداری کنند، ایجاد کرده است. به گفته منابع آگاه، شرکت آرامکو پیش از این حمله، در حال برنامه‌ریزی برای عرضه اولیه سهام خود در دو مرحله و امیدوار بود در مرحله اول بخشی از سهام آرامکو را در بورس داخلی عربستان و در مرحله دوم در بورس‌های خارجی عرضه کند. عرضه اولیه سهام شرکت سعودی به دلیل ابهام در ارزش واقعی آن و احتمالا نحوه و عایدی آن برای شرکت‌های بورس خارجی بارها به تعویق افتاده است.

نیمی از شعب بانک ها در کشور باید برچیده شوند

علی صالح آبادی در مصاحبه با رادیو گفت وگو با تصریح بر اینکه تعداد شعب بانک ها به ویژه بانک های دولتی و شبه دولتی در ایران به شدت زیاد است، گفت: تعداد شعب بانکی وابسته به قدمت بانک تغییر می کند و عمده این شعب در دوره هایی ایجاد شدند که بانکداری الکترونیک به شکل امروزی توسعه پیدا نکرده بود. وی افزود: در حال حاضر بیش از 20 هزار و 500 شعبه بانکی داریم و ارزیابی ها حاکی از این است که از این تعداد، ده هزار شعبه بانکی در ایران اضافه است.

فروش بنزین قاچاق در مسیرهای جاده‌ای با قیمت آزاد توسط دلال‌ها

امیر خجسته با انتقاد از محدود کردن سوخت‌گیری برای صاحبان خودرو، گفت: متأسفانه سوخت‌گیری برای خودروها در جایگاه ها به سی لیتر محدود شده و طبق آخرین خبرها قرار است این محدودیت برای خودروهای بدون کارت به 15 لیتر رسد؛ اما در عمل خودروهای دارای کارت سوخت نیز مشمول این محدودیت می‌شوند. وی با بیان اینکه محدود کردن میزان سوخت‌گیری وقت و هزینه بسیاری از مردم را هدر داده و در عین حال با ایجاد صف‌های طویل آلودگی هوا و ترافیک بیشتر شده است، افزود: قاچاق بنزین با کارت سوخت و ایجاد زحمت برای مردم کنترل نمی‌شود. مسئولان اگر به دنبال جلوگیری از قاچاق هستند از طریق چندین دستگاه نظارتی، این کار را انجام دهند، نه از طریق روش‌های پرایرادی مانند احیای کارت سوخت و محدود کردن سوخت‌گیری که نتیجه‌ای جز آزار و اذیت مردم ندارد. 

خجسته با بیان اینکه کارت سوخت بدون مطالعات کافی احیا شده است، ادامه داد: قاچاق سوخت از این طریق کاهش پیدا نخواهد کرد، چون مجراهای قاچاق به خوبی مشخص هستند و فقط اراده‌ای قوی دستگاه‌های نظارتی برای مقالبه با آن‌ها را می‌طلبد. نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از فروش بنزین قاچاق در مسیرهای جاده‌ای با قیمت آزاد توسط دلال‌ها خبر داد و گفت: به دلیل محدودیت سوخت‌گیری رانندگان خودروها در مسیرهای طولانی جاده‌ها، مجبور به تهیه سوخت از این دلال‌های بین راهی شده‌اند. /خانه ملت

بازار اوراق مسکن؛ عقبگرد «تسه»ها به منطقه 40

اوراق وام مسکن در معاملات دیروز عموما با افت قیمت به کار خود پایان دادند. تنها یکی از امتیازهای وام از افت قیمت مصون ماند و بقیه به اصلاح ۳/ ۰ تا ۲/ ۳ درصدی تن دادند. دیروز متوسط قیمت «تسه»ها حدود ۲ درصد کاهش یافت. فشار شدید عرضه به‌ ویژه در نیمه دوم معاملات باعث شد تا آخرین قیمت‌ برخی امتیازهای وام مرز ۴۰ هزار را هم واگذار کند و در کانال ۳۹ هزار تومان قرار بگیرد. با این حال، در کل معاملات «تسه»ها به‌ طور میانگین در کانال ۴۰ هزار تومان قیمت خوردند. دو هفته پیش، یعنی در هفته دوم شهریور نیز شاهد عقب‌نشینی «تسه»ها به زیر مرز ۴۰ هزار تومان بودیم، اما ورود تقاضای تکنیکی سبب شد قیمت‌ها مقطعی رشد کنند. حبس بازه‌ای و نوسان رفت و برگشتی «تسه»ها تا تغییرات سیاستی در این بازار ادامه خواهد یافت.

فراخوان جنجالی مرسدس در کره

یک روزنامه کره‌ای اعلام کرد که شرکت مرسدس‌بنز کره‌جنوبی بنا دارد شاسی‌بلند جدید خود را با نام «جی‌ال‌ای» که به‌تازگی و در سوم سپتامبر وارد بازار کره شده، فراخوان دهد. دلیل این اقدام نیز وجود نقص‌ فنی در سیستم‌ تهویه این خودرو اعلام شد. مشخص شده که نمایندگی مرسدس‌بنز در کره به درستی در روزهای گذشته، مالکان این خودرو را از نحوه انجام فراخوان مطلع نساخته و این موضوع، ابهامی مبنی بر رفتار تبعیض‌آمیز مرسدس با مشتریان کره‌جنوبی ایجاد کرده است. به نقل از دنیای اقتصاد، در همین راستا وزارت زیرساخت و ترابری اعلام کرد که قرار است، این خودروساز ۵۲۹ دستگاه شاسی‌بلند جی‌ال‌ای را فراخوان دهد. نقص سیستم تهویه می‌تواند منجر به نشت آب در کابین خودرو شود. در صورت ادامه این روند ممکن است خودرو دچار حریق شده یا سیستم تماس اضطراری آن مسدود شود. مرسدس‌بنز همچنین بنا دارد تا شاسی‌بلند دیگر خود را با عنوان «جی‌ال‌اس» به‌ دلیل همین نقص در روزهای آتی فراخوان دهد.
 
افت ارزش دلار با پناه بردن سرمایه‌گذاران به سرمایه‌های امن
 
روز دوشنبه، به دنبال حمله به تأسیسات نفتی عربستان و جهش قیمت نفت، ارزهای مرتبط با نفت رشد کردند و با روی آوردن سرمایه‌گذاران مضطرب به سرمایه‌های امن، ارزش ین ژاپن و فرانک سوئیس تقویت شد. پس از این که حمله به تأسیسات نفتی سعودی، نیمی از تولید نفت عربستان را از کار انداخت، قیمت نفت امروز موقتا نزدیک به ۲۰ درصد جهش کرد. دلار در برابر شش ارز مهم جهان ۰.۱ درصد افت کرد، ولی در برابر  یورو در نرخ ۱.۱۰۷۹ ثابت ماند. ین ژاپن، که انتخاب سرمایه‌گذاران در مواقع بروز تنش‌های بین‌المللی است، ۰.۲ درصد در برابر دلار تقویت شد و به نرخ برابری ۱۰۷.۸۵ رسید. فرانک سوئیس هم ۰.۱ درصد در برابر یورو رشد و کرون نروژ ۰.۷ درصد جهش کرد و نرخ برابری خود با دلار را به ۸.۹۶۴ رساند. دلار کانادا هم ۰.۲ درصد در برابر دلار تقویت شد و به نرخ برابری ۱.۳۲۵۹ رسید. با داده‌های اقتصادی ناامیدکننده، یوآن چین ۰.۳ درصد در برابر دلار آمریکا تضعیف شد و به نرخ برابری ۷.۰۶۵۳ رسید.

پیش‌بینی کاهش قیمت لوازم خانگی

سید مرتضی میری رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی ایران گفت:‌ از اردیبهشت‌ امسال تاکنون با وضعیت باثباتی در بازار لوازم خانگی مواجهیم و علاوه بر افزایش نیافتن قیمت‌ها، رکود بر بازار حاکم است. به گفته وی، با توجه به ایام محرم و صفر پیش‌بینی می شود دست کم تا ۴۵ روز آینده تغییر خاصی را در بازار شاهد نباشیم. وی خاطرنشان‌ کرد:‌ اکنون تولید شرکت‌های مختلف لوازم خانگی در مقایسه با پارسال افزایش یافته و مشکلات ارزی‌شان نیز تا حدودی برطرف شده است. میری بیان داشت:‌ سه برند مطرح کره ای نیز که در ماه های گذشته به دلیل تحریم ها تا حدودی از بازار کشورمان حذف شده بودند، تا دو تا سه ماه آینده، برندهای بومی‌سازی شده با استفاده از امکانات و توانمندی‌های داخلی خود، تولیدشان را از سر می‌گیرند، به طوری که پیش‌بینی می‌شود، بتوانند بازار را از محصولات جدید خود اشباع کرده و کاهش قیمت‌ها را رقم بزنند. /ایرنا

ثبت رکورد منفی بازار مسکن در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه

آمار منتشره از سوی اتحادیه مشاوران املاک، گویای آن است که به دنبال روند کاهنده خرید و فروش مسکن در کل کشور که از اردیبهشت امسال آغاز شده، رکورد منفی در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه به ثبت رسیده است. به علاوه از یکم تا بیست و دوم شهریورماه ۱۳۹۸ در کل کشور ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش ملک امضا شده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. اجاره نامه نیز در این مدت ۳۰ هزار و ۷۷۸ مورد بوده که از افت ۱۳ درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل حکایت دارد. کارشناسان می‌گویند این حجم اندک حتی در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ که بازار مسکن در رکود قرار داشت نیز مشاهده نشد.

ارتباط بانکی ایران و روسیه بدون سوییفت برقرار شد

­رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر داد، ارتباط بانکی ایران و روسیه ازطریق پیام رسان روسی و سپام بانک مرکزی بدون نیاز به سوئیفت برقرار شده است. به نقل از بانک مرکزی، عبدالناصر همتی با اشاره عضویت اخیر ایران در اتحادیه اورآسیا، گفت: امکان استفاده از این سیستم برای مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا می تواند به توسعه مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه کمک شایانی کند. وی گفت: در جریان دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه، ضمن انجام مذاکرات بانکی، توسعه و ارتقای روابط بانکی دو کشور از موضوعات مهم دیدار بود. رئیس کل بانک مرکزی گفت: طرفین به سقوط تدریجی نقش دلار در روابط اقتصادی جهان به خاطر سیاست های آمریکا اشاره و بر انجام مبادلات تجاری بر مبنای پول ملی دو کشور تأکید کردند.

اتحادیه: ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه دار شد

عظیم حجت عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ از ابتدای هفته از ثبات نسبی در بازار برخودار است، اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۷۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است. وی با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو مرغ زنده در مقایسه با هفته اخیر ۲۰۰ تومان و مرغ گرم ۳۰۰ تومان کاهش یافته است، افزود: طبق روال همه ساله، در ایام پایانی شهریور اختصاص درآمد خانوار به خرید لوازم التحریر و کاهش تمایل به خرید مواد غذایی منجر به ازدیاد عرضه در برابر تقاضا و افت قیمت مرغ در بازار شده است.

حجت قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با واریز حقوق‌های کارمندی و کارگری در ابتدای ماه و احتمال افزایش خرید اقلام غذایی سبد خانوار، پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ گرم در دامنه ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان قرار گیرد. وی درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنا بر برآورد‌های صورت گرفته، میزان جوجه ریزی واحد‌های مرغداری در شهریور بالای ۱۰۰ میلیون قطعه است و مشکلی در این خصوص نداریم. وی ادامه داد: اگر نوسان قیمت مرغ در یک هفته در محدوده ۳ تا ۵ درصد باشد، این موضوع تأثیر مثبت یا منفی در میزان جوجه ریزی ندارد، اما در صورت افت شدید قیمت مرغ، مرغداران تمایلی به جوجه ریزی ندارند. /باشگاه خبرنگاران جوان

مقام مسئول: قیمت بلیت پروازهای اربعین گران نشد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از قیمت ۲.۲میلیون تومانی پرواز اربعین برای مسیر رفت و برگشت تهران ــ نجف و تهران ــ بغداد و ۲.۸میلیون تومانی مشهد ــ نجف و مشهد ــ بغداد خبر داده که نسبت به سال قبل تغییر نکرده است. /تسنیم

مقاومت سایت‌ها در برابر کاهش قیمت بلیت هواپیما

چهار روز پس از اعلام کاهش نرخ قیمت بلیت هواپیما در بیش از ۵۰ مسیر هوایی سایت‌های معتبر فروش بلیت هواپیما روی دیگری از قیمت‌ها را به نمایش گذاشته‌اند. به گزارش ایرنا، در حالی که بر اساس نرخ‌های جدید اعلامی از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی پرواز نرخ بلیت در مسیر تهران ـ مشهد باید در دامنه قیمتی ۲۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان تا سقف ۷۱۳ هزارتومان به فروش برسد، بهای بلیت هواپیما در مسیر تهران مشهد در روز چهارشنبه ۲۷ شهریور از کف قیمتی ۲۸۶ هزار تومان شروع و به فروش می رسد. در مسیر تهران- کیش نیز که یکی دیگر از مسیرهای پرتقاضا است امروز (یکشنبه، ۲۴ شهریور) قیمت بلیت یک صندلی پرواز با نرخ ۶۱۱ هزار تومان به فروش می رسد. قیمت بلیت هواپیما در پایان هفته برای همین مسیر از ۴۲۲ هزار تومان به فروش می رسد و خبری از کف قیمت های تعریف شده یعنی نرخ بلیت ۲۵۲ هزارتومانی در مسیر تهران به کیش نیست.

رشد نسبی قیمت دلار و یورو در صرافی های مجاز

روز گذشته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز و بانکی سطح کشور، به قیمت ۱۱۲۵۰ تومان از مردم خریداری شد و به قیمت ۱۱۳۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این نرخ نسبت به روز قبل، ۵۰ تومان افزایش داشت. همچنین هر اسکناس یورو، به قیمت ۱۲۵۵۰ تومان خریداری و در مقابل با افزایش ۵۰ تومان نسبت به روز قبل، به قیمت ۱۲۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
نیمی از شعب بانک ها در کشور باید برچیده شوند..
دقیقا برای همین بازدهی بانک ها پایین است و نقدینگی جمع آوری شده مردم به جای ورود به تولید برای خرید ملک بانک صرف و بلوکه می شود
بانک ها با افزایش شعب خود به دنبال سفته گری و دلالی در خرید ملک هستند
خدا رو شکر، اونقدر تولیدات خودروسازهای داخلی با کیفیت هست که هیچگاه مثل شرکت بنز مجبور به فراخوان نمیشوند. خودروسازهای خارجی از ما یادبگیرند!
کل شعب بانکی الان باید برچیده بشه. از فروش اموالشون بدهی هاشون رو به بانک مرکزی بدن. بهترین نقاط شهرها با مساحتهای بالا شده هزاران شعبه بانک تو هر خیابون ده تا شعبه وجود داره. صد تا بانک مختلف داریم برای چی اینها لازمه؟ نه
سایپا و ایرانخودرو هم یه روزی فراخوان میدن، یکی از سیستم های کشار دست جمعیمون ایراد داره بیارید درست کنیم تا راحت تر بمیرید.

کاش مسئولان انحصار خودرو همچی اخباری رو بخونن نه اینکه زه کتاری بشه آپشن.
چینم قرار چهارصد میلیون دلار بده بلوک شرق به ما کمک میکنه ولی بده بلوک غرب دارو هم تحریم کرده
ارتباط بانکی بدون سوییفت عجب چیزی است عالییییییی!!!!!!!!
روسیه با رشد اقتصادی مثبت نیم‌درصد چه کمکی میخواهد به میکند ؟؟؟؟؟

از همین روسها یک وام بگیرید به روبل اگر دادند.
وام هایشان به دلار یا یورو است چون روبل ارزشی با ثبات ندارد البته قدرتمندتر از ریال است.
منتهی وقتی صادرات نفت ایران نزدیک صدهزار بشکه در روز شده چه تاثیری در دلار بین المللی دارد؟
کل تاثیر اقتصاد ایران در کره زمین نیم درصد است و اگر مراجعه کنید به جدول جهانی متوجه میشوید که امریکا با بیشترین درصد در راس ان است و بعد با اختلاف زیاد به چین و المان و ایتالیا و انگلستان میرسید.
حالا سهم نیم درصدی در اقتصاد جهانی چه تاثیری روی دلار امریکا میگذارد؟
اقایون تحریم هستیم تمام صحبتهای تاثیر گذاری روی اقتصاد جهانی مربوط به چرخه منظم و مرتب مالی با دنیا است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
یورو خوبه، اما دلار و یوان بدن ...
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چیزی نیست سوییفت چینی امده ۴۰۰ میلیارد دلاااااااااار در ان است هر چه فشار تحریم ها زیادتر میشود بانک مرکزی در زمان صلح این قدر موافقت نامه های مالی راه نمی انداخت که الان دارد راه می اندازد.
عدد را تلفظ کنیم شاید سفره هایمان یک چیزی در ان بیاید:
۴۰۰ و ۴۰۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد دلار و ....عجب
10 درصد شعب فعلی زیاد هم هست . چون بالای 90 درصد امور بانکی مردم یا از طریق اینترنت و موبایله یا عابربانک . اینهمه شعبه و کارمند نجومی بگیر اصلی ترین بار مالی وحشتناک تو این شرایط بحرانیه
سه شنبه ۲۶ شهریور
بورس داره مثل ابشار میریزه پایین (:
تااین لحظه بیش از۴۰۰۰ واحد سقوط کرده
آقای صالح آبادی که می فرمایید شعب بانکی اضافه هستند به خودتون زحمت بدید تا 20 کیلیومتری تهران تشریف بیارید شهرستان بهارستان بعد ببینید که مردم برای کار بانکی تا 7 ساعت معطل هستند لازم به یادآوری هست که تعداد بانکهای شهرستان بهارستان با 700 هزار نفر جمعیت یک دهم استاتدارد کشور است.
از بنز انتظار نداشتم

از خریدش منصرف شدم

همون پراید خوبه.
مسئولین چرا از پس دلال جماعت برنمی آیند؟!.............
سود رور شمار برخی بانک ها تهدیدی بزرگ برای نقدبنگی کشور
اونوقت که هر اداره ای یه شعبه برای خودش میزد شما کجا بودید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل