بازدید 17242
بررسی تازه‌ترین تغییرات دولت؛

قرعه جدایی به نام کدام یک از وزیران می‌خورد؟/ دو وزیر در آستانه جدایی از کابینه!

حالا شنیده می‌شود، رئیس جمهور قصد دارد به زودی تغییراتی را در کابینه انجام بدهد. گفته می‌شود از بین سه گزینه یعنی «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «سیدعلیرضا آوایی» وزیر دادگستری و همچنین «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، دو نفر باید از کابینه خداحافظی کنند و جای خود را به افراد جدید بدهند. باید دید که رئیس جمهور تصمیم به خداحافظی با کدام یک از این وزیران خواهد گرفت؟!...
کد خبر: ۹۲۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸ 16 September 2019

خرداد ماه سال جاری بود که زمزمه هایی در ارتباط با احتمال از نصاب افتادن دولت «حسن روحانی» در صورت انجام بیش از یک یا دو تغییر مطرح شد، موضوعی که رسانه ها را بر آن داشت تا به بررسی تغییرات انجام شده در دولت دوازدهم بپردازند تا مانع از تکرار اتفاقی که در روزهای پایانی دولت احمدی نژاد و نهمین دوره ریاست جمهوری افتاد، بشوند. بررسی های چند ماه پیش هم نشان می داد، دولت همچنان می تواند دو تغییر دیگر در ترکیب خود اعمال کند و نیازی هم به گرفتن رأی اعتماد مجدد نداشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ دولت دوازدهم، حدود دو ماه است، شمع دومین سال استقرار خود را فوت کرده و در سال سوم فعالیت خود قرار گرفته است، اما از قرار معلوم، رئیس جمهور مثل تیم های فوتبالی که هنوز ترکیب خود را نشناخته اند، نتوانسته ترکیب دلخواه خود را در هیأت وزیران شاهد باشد، برای همین در کمتر از دو سال تغییرات زیادی را در دولت صورت داده است؛ هرچند برخی از این تغییرات به اجبار بوده و یا اینکه شرایط جدید تحریمی باعث شده است او تلاش کند افراد تازه نفس تر و متناسب با این شرایط را به کار بگیرد.

سال گذشته در جریان مطرح بودن استیضاح های زیادی که در مجلس شورای اسلامی مطرح و دنبال شده بود، بعد از استیضاح وزیر تکاور و اقتصاد و دارایی، بحث احتمال از نصاب افتادن کابینه مطرح شد، اما با جمع شدن بساط استیضاح وزیران کشور، کشاورزی، نفت، صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی موضوع به حاشیه رفت. در آن برهه تغییرات و جابجایی هایی در دولت اتفاق افتاد، تا موضوع به دست فراموشی سپرده شد.

اواخر سال گذشته و حتی در ماه های ابتدایی سال ۹۸ موضوعاتی مبنی بر استعفای احتمالی برخی وزیران کابینه نظیر «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و «علیرضا آوایی» وزیر دادگستری مطرح شد که بار دیگر مسأله احتمال از نصاب افتادن دولت را بر سر زبان ها انداخت. البته در آن برهه این مسأله به اشکال مختلف رد شد تا بحثی درباره احتمال از نصاب افتادن و مسائلی از این دست مطرح نباشد.

دولت در چه صورت باید برای کابینه رأی اعتماد دوباره بگیرد؟

طبق اصل ۱۳۶ قانون اساسی، در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیأت وزیران تغییر کند، باید مجدداً از مجلس شورای اسلامی برای هیأت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.

متن پرسش و پاسخ میان نخست وزیر وقت و شورای نگهبان در سال ۱۳۶۲ و بر سر اصل ۱۳۶ قانون اساسی، می‌تواند ابهامات در این خصوص را برطرف کند: «شورای محترم نگهبان، احتراما نظر به این که در اجرای اصل ۱۳۶ قانون اساسی ابهاماتی ایجاد شده است علیهذا خواهشمند است با عنایت به اصل ۹۸ در خصوص موارد ذیل اعلام نظر فرمایند: «آیا قسمت ذیل اصل ۱۳۶ که مقرر کرده است: ۱- در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از اعضای هیأت وزیران تغییر نمایند دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند. ناظر به موردی است که تغییر نیمی از اعضای هیأت وزیران دفعتا واحده صورت پذیرفته باشد یا به هر ترتیبی که این تغییر از زمان ابراز رای اعتماد مجلس به دولت حاصل گردد مشمول اصل فوق الذکر خواهد بود؟ ۲- در صورت اخیر چنانچه تعداد اعضای هیأت وزیران پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت افزایش یافته باشد ملاک احتساب تغییر نیمی از اعضای هیأت وزیران چیست؟»

و پاسخ شورای نگهبان به پرسش «میر حسین موسوی» این گونه بود: ۱- ذیل اصل ۱۳۶ قانون اساسی که مقرر کرده است (.. و در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت، نیمی از اعضای هیأت وزیران تغییر کند، دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند) منحصر به موردی نیست که تغییر نیمی از اعضای هیأت وزیران دفعتا واحده صورت پذیرفته باشد بلکه به هر ترتیبی پس از زمان ابراز اعتماد مجلس به دولت، این تغییر حاصل شود مشمول اصل فوق الذکر است و دولت باید مجددا از مجلس تقاضای رأی اعتماد کند. ۲- در صورتی که تعداد اعضای هیأت وزیران افزایش یافته باشد ملاک احتساب تغییر نیمی از اعضا، وضع حاضر هیأت وزیران است؛ یعنی هر زمان با توجه به تعداد اعضای هیأت وزیران در همان حال چنان چه ملاحظه شد نیمی از اعضای آن تغییر یافته اند تقاضای رأی اعتماد مجدد از مجلس لازم است.

دولت روحانی با چند تغییر دیگر از نصاب می افتد؟

خرداد ماه سال جاری که بحث از نصاب افتادن دولت روحانی مطرح شد، دولت دارای هجده وزیر و وزارتخانه بود که براساس قانون اگر ۹ وزیر تغییر می‌کردند، کابینه از حد نصاب می‌افتاد، اما حالا با اضافه شدن وزارت گردشگری و میراث فرهنگی دولت دارای ۱۹ وزارتخانه است و این دست رئیس جمهور را برای انجام تغییرات نسبت به قبل بازتر کرده است. لیست وزرای مستعفی یا برکنارشده تاکنون بدین است: ۱. سیدمحمد بطحایی آموزش و پرورش: استعفا ۲. مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی: استیضاح ۳. سیدحسن قاضی‌زاده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی: استعفا ۴. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی: استیضاح ۵. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی: استیضاح ۶. محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت: استعفا

نگاهی به وضعیت تغییرات کابینه دوازدهم نشان می‌دهد، دولت با انجام بیش از ۹ تغییر و بنا به برخی تفاسیر قانونی ۱۰ تغییر در کابینه، نیازمند اخذ مجدد رأی اعتماد مجلس برای هیأت وزیران خواهد بود. با احتساب تغییرات فعلی رئیس جمهور می‌تواند حداقل سه تغییر دیگر را در دولت دوازدهم ایجاد و نسبت به اصلاح کابینه اقدام کند. در این شرایط دولت نیازمند گرفتن رأی اعتماد مجدد از مجلس برای هیأت وزیران نخواهد بود.

دو وزیر از کابینه جدا می‌شوند

بیستم خرداد ۱۳۹۸ سخنگوی دولت، اخبار منتشره مبنی بر استعفای وزرای علوم و صنعت را تکذیب کرد. «علی ربیعی» در حاشیه نشست با خبرنگاران، تغییرات جدید در کابینه را رد کرد و گفت: هیچ یک از وزرا از جمله وزیر صنعت یا علوم استعفا نداده اند. وی در عین حال ادامه داد، با وزرای علوم و صنعت گفت‌وگو و ایشان هرگونه استعفا را تکذیب کرده‌اند. هفتم بهمن ۱۳۹۷ هم روابط عمومی وزارت دادگستری خبر استعفای وزیر دادگستری را تکذیب کرد.

حالا شنیده می‌شود، رئیس جمهور قصد دارد به زودی تغییراتی را در کابینه انجام بدهد. گفته می‌شود، از بین سه گزینه یعنی «منصور غلامی» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، «سیدعلیرضا آوایی» وزیر دادگستری و همچنین «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت دو نفر باید از کابینه خداحافظی کنند و جای خود را به افراد جدید بدهند. باید دید که رئیس جمهور تصمیم به خداحافظی با کدام یک از این وزیران خواهد گرفت؟!

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۷
امیدوارم غلامی باشه چون بی خاصیت ترین فرد بین این نفرات هست .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
کاملا موافقم
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
ضعف شدید در اداره دانشگاه هایی مثل پیام نور، فنی حرفه ای و علمی کاربردی به شدت نیاز به تغییر در وزارت علوم رو جدی کرده است..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
حالا انگار عوض بشن چی میشه!
توی این مملکت گاندی هم رییس باشه هیچی درست نمیشه!!
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
ایشون بابت بازرسی های اخیر نماینده آژانس بین اللمللی انرژی اتمی از دانشگاه ها هم باید پاسخگو باشه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
هیچ تفاوتی نمی کند
متاسفانه حتی یک مدیر کارکشته و دلسوز و شجاع در بین کل کابینه دولتهای ۳۰ سال گذشته نبوده است
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
اتفاقا دکتر غلامی جز بی حاشیه ترین و کارامدترین وزرای دولت هست و چون وارد رانتهای سیاسی باج دهی و بده بستان های سیاسیون نشده و سودای ثروت و قدرت نداشته، عده ای که منافع شون از جانب ایشان تامین نشده از همان ابتدا دنبال حذف ایشان بودند، نمونه اش رو می توان چند مورد تهدید به استیضاح ایشان دید که هیچ گاه عملی نشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
وزیر علوم که عملکرد بدی نداشته البته اگر دکتر غلامی دشمن نداشت باید به عملکردش شک می کردیم
ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
انشاا...وزرای صنعت علوم کشور کشاورزی عزل و وزرای متخصص جوان و متعهد جایگزین شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
بهتر است یک مدیر مدبر و پیگ
یر در وزارت علوم انتخاب شود نه مثل ایشان که عملکرد خنثی و دست به اعصایش باعث تلف شدن عمر داوطلبان کنکور ارشد سال 97 شد و با بی تفاوتی ایشان نه تنها تکمیل ظرفیت اعلام نشد که حتی در نیمسال دوم در هیچ دانشگاهی پذیرش صورت نگرفت و عملا به عده زیادی ظلم شد .و همه اینها نتیجه ناکارامد بودن این وزیر علوم است.
حتما رضا رحمانی
بخاطر گند کاری در مساله خودرو
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
امیدوارم رحمانی باشه که حاشیه بازارو درست کرد و حالا که قیمتا اومده پایین کارخونه ها قیمتاروکم نمیکنن و انگار 5درصد زیر قیمت بازار فقط واسه چاپیدن مردمی مثل من بود. در دوره ایشون وضعیت همه صنایع فاجعه شد
جالبه از بین این سه نفر دو نفر باید حذف بشن تا دو نفر دیگه جایگزین بشن.

کاملا واضحه که اون دو نفر جدید دنبال پست وزارت اند که هر طوری شده باید وزیر بشن و این سه نفر در حد اون دو نفر ارتباط قوی ندارند. تخصص، شایسته سالاری مشخصه که وجود نداره و هدف از تغییرات بهبود وضعیت مردم نیست بلکه بهبود وضعیت اون دوتا عزیز دردانه است.
تغییر وزیر دادگستری و علوم چه تاثیری در زندگی مردم دارد باید وزارایی که مستقیما در زندگی مردم تاثیر دارند عوض شوند مثل وزیر صمت .وزیر نفت . وزیر اقتصاد .وزیر رفاه.
کاش خود روحانی هم خداحافظی میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
همهشون
امیدوارم به نام همشون بخوره
وزیر صنعت مطمئنا برکنار میشه بخاطر اینکه مدیران خودروساز و باندش دستگیر شدند. اینها از چشم ایشون می بینند و باهاش در افتادند. رانت بزرگی در خودرو وجود داره.
تمام وزرا هم تغییر کنند هیچ مشکلی از کشور گشوده نخواهید شد چون مشکل در رانت خواری و اختلاس های دوستان دولت و مواضع سیاست خارجیست
ای کاش مسئولان بی کفایت را در ملأ عام به دار می کشیدند.
یکی از اون یکی بی کفایت تر و بی لیاقت تر
مگر گرفتن رای اعتماد مجدد خیلی کار دشواری است که شما اینقدر بزرگش کرده اید؟
انشاالله . وزیر صنعت یکی از این دو اخراجی باشه . بابا به خدا من موندم . تو این همه نخبه دانشگاه شریف یکی را نمیتونند پیدا کنن بیارن به صنعت این مملک رسیدگی کنه .حتما باید لیسانس حقوق قضایی از دانشگاه ازاد داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
هزار نخبه هم بیارند مشکلی حل نمیشه
برای مردم دیگه تفاوتی نمیکنه بد میره بدتر میاد.
اما تحت هر شرایطی،واعظی و نوبخت و جهانگیری و نهاوندیان هستند.
پس هیچ چی تغییر نمیکنه.
اینا همش عملیات فریب هست .
صنعت و وزارت علوم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
امیدوارم همینطور باشه. غلامی که واقعا بی کفایته و وزیر صمت هم عملکرد مایوس کننده ای داشته. هرچند باید دید جایگزین اینها قراره کیا باشند.
کل کابینه دولت ناتوان هستند ومردم را 40 سال عقب انداخته وبیچاره کردند
چه رفتنی
فقط جاشون عوض میکنه
سیف برده فدراسیون زورخانه ای
داداش سیف برده رییس ورزشگاه آزادی
ربیعی و شریعتمداری هم ...
انشاء الله که وزیر صنعت برکنار بشوند. بنده دقیقاً یکسال پیش ایران خودرو دنا ثبت نام کردم با موعد تحویل 5 ماهه. ولی تاکنون با گذشت یکسال بخدا یه پیامک هم از شرکت ایران خودرو مبنی بر دریافت و یا عدم دریافت خودرو نداشته ام.یه اطلاع رسانی ساده که ربطی به نحریم داشت و بنده وقتی 50 میلیون پیش پرداخت دادم یه همچین حقی دارم.
گزینه بیست و یکم را عوض کنید
مردم ایران از دولت روحانی هیچ خیری ندیده اند همه بد بختی های کشور زی سر سیاست غلط روحانی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
از کدوم خیر دیدند
عملکرد آقای رحمانی فوق العاده ضعیف است وزارت صنعت سلیقه ای داره اداره میشه و نارضایتی بین کارکنان زیاد است
همه سر و ته یک کرباسند ولللش
آدم مظلوم به کار وزارت علوم نمی خورد.
وزیر علوم باید بتواند حقوق دانشکاه را مثل وزارت بهداشت ار دولت بگیرد.
حسن روحانی اگه وزیر دیگری برای صنعت بیاری که باعث گرانی خودرو شود بایدفاتحه خود را بخوانی
چرا وزیر نیرو با عملکرد ضعیف وزارتخانه نیرو در بخش سدها و کنترل آبهای سطحی که منجر به خسارت زیاد بویژه به مردم در استانهای گلستان و استانهای جنوبی شد مورد بازخواست قرار نگرفته ؟ چندین نفر جانشان را از دست دادند و خسارتهای زیادی به مردم وارد شد. اگر تغییری نیاز باشه وزیر نیرو مستحق تره.
قاطبه دولت استعفا و از پیشگاه ملت عذر خواهی و در درگاه خداوند متعال توبه نمایند چراکه ۶ سال ملت ایران را به عقب راندند
غیر از اینها هم هست؛ وزیر اقتصاد
مشکل ما این وزیر و آن وزیر نیست. مشکل باندبازی و رانت و فساد و پارتی بازی است. هر کس دیگری هم باشد، این مشکلات حل نمیشود. مشکل کلان، جای دیگری است!
باید یکی مثل رییسی بشه وزیر صنعت تا یه سروسامانی بدهد به این اوضاع اسف بار
هر چند وزیر جهاد کشاورزی هم تعطیله
بعضی از وزارتخانه ها اگر اصلا نباشن امورات مردم بهتر میچرخه
انشااله رحمانی بره
دولت،جاهای دیگه هستن !!
حسین قلی خانی اداره کردن مملکت همین میشه قرعه برای دو نفر ...
چرا دونفر ؟
اگر خوب کار نکردن چرا برای تغییر قرعه کشی میکنند!؟
فرقي نميكنه . همه تو يه دايره اند. عموما بي تخصص يا غبر مرتبط . وصل به مراكزي از قدرت.بدبخت مردم كه فقظ بازيچه شدن هر از چند گاهي برن به يكي راي بدن و خيال كنن وضعشون بهتر ميشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر