بازدید 3014

هدف ما دیجیتال‌کردن دارایی‌ها و عرضه آن به مردم است

کد خبر: ۹۲۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹ 16 September 2019

یک کارشناس گفت: نباید اجازه دهیم آینده از دست برود هدف ما دیجیتال کردن دارایی ها و عرضه آن به مردم است و درخواست داریم دولت با به رسمیت شناختن ما، امکان استفاده از فناوری را از مردم نگیرد.

حسین اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بورس «تابناک» با بیان اینکه نکته اساسی که در فناوری دفتر کل توزیع شده، باید به آن توجه شود این است که با یک فناوری پایه و زیرساختی مواجه هستیم که با ورود به هر مجموعه ای، شکل آن را به خود می گیرد مثلا در حوزه پرداخت یا بانکها با بلاکچین مواجه هستیم بنابراین بلاک چین نگاهی از دفتر کل توزیع شده در حوزه بانکی است.

هدف ما دیجیتال‌کردن دارایی‌ها و عرضه آن به مردم است

وی ادامه داد: آنچه تا به حال در کشور ما و تمام دنیا برجسته شده، مفهوم بیت کوین و کریپتوکارنسی ها است که زیر شاخه‌ای از فناوری بلاکچین هستند. خود فناوری بلاکچین که گسترده تر از رمزارزها است زیرشاخه‌ای از فناوری دفترکل توزیع شده است. ما یک فناوری مادر به نام دی ال تی (دفتر کل توزیع شده) داریم، این فناوری در حوزه پرداخت بانکی با پیاده سازی با نگاه بلاکچین رخ داده و کریپتوکارنسی‌ها و رمزارزها را به وجود آورده که مبتنی بر بلاکچین هستند، که یکی از آنها بیت کوین است.

اسلامی با بیان اینکه به غیر از متخصصان در کشوردیگران تصویر درستی از بلاک چین ندارند، افزود: در کمیسیون اقتصادی دولت و هیئت دولت مصوبه‌ای در این خصوص ارائه شد که ده بند داشت و ۶ بند ابتدایی مرتبط با ماینینگ بیت کوین و امثال آن بود و چهاربند بعدی مرتبط با فناوری بلاک چین بود، متاسفانه ۶ بند نخست تصویب شد ولی چهاربند ثانویه که قرار بود، بررسی شود به فراموشی سپرده و حتی از دستور کار هم خارج شد با اینکه اصل موضوع بلاک چین اصلاً ماینینگ نیست.

وی تصریح کرد: ۴ بندی که کمیته اقتصادی دولت به آن رای داده بود و در صحن هیئت دولت تصویب نشد، به این قضیه می‌پرداخت که برخی نهادهای قانونی کشور همچون بانک مرکزی و وزارت ارتباطات فناوری بلاک چین را بررسی  و در خصوص اینکه چطور می‌شود از این فناوری در کشور استفاده کرده و آن را به کار گرفت تصمیم گیری کنند. این موضوع که با بی توجهی مواجه شده، مهمتر از ماینینگ و بیت کوین و در حقیقت اصل این فناوری است که در بسیاری از حوزه‌ها مثل بازارهای پولی بازار سرمایه و غیره تأثیرگذار است.

اسلامی با بیان اینکه در حوزه بازار سرمایه با سبدی از موضوعات مواجه هستیم که به شیوه کلاسیک سال‌هاست در حال عرضه است، تاکید کرد: سازمان بورس مجموعه ای نوآور است و مطالعه در آن انجام می‌شود. مرکز پژوهش‌های فعالی دارد که در خصوص موضوعات بررسی و پژوهش انجام می‌دهد. مدیران ارشد بورس نیز کاملا مسلط و در این حوزه به روز هستند، مشکل اصلی آن است که سازمان می‌خواهد روش فعلی را ادامه دهد و روش‌های جدید ارائه شده را با روش فعلی مقایسه می کنند. شما می خواهید در عرضه و تقاضا نوآوری داشته باشید ما می‌خواهیم دارایی و نه فقط سهام را توکنایز کنیم و در  حقیقت مردم به جای اینکه خود زعفران یا زیره یا خود ساختمان را داشته باشند یک گواهی الکترونیکی داشته باشند که نماینده اینها باشد و این گواهی را با هم معامله کند یعنی در حقیقت شبیه به گواهی سپرده ولی جنس آن متفاوت است گویی شما مالکیت دارایی‌ها را جابجا می کنید.

وی ادامه داد: اکنون برنامه ها و اپلیکیشن هایی موجود است که جابجایی پول توسط آن‌ها انجام می‌شود ولی برنامه‌ای برای جابجای دارایی وجود ندارد چنانچه شما صاحب یک توکن سلف زعفران هستید یعنی شما ۶ ماه بعد می توانید با مراجعه به مکانی مقدار معینی زعفران را تحویل بگیرید، امروز سرمایه گذاری کردید و زعفران در آینده تولید و تحویل شما می شود. اما در توکنایز کردن دارایی را تبادل می کنید مثلاً به دیگری بفروشید یا هبه کنید.

 اسلامی اظهار کرد: تعدادی از حوزه های کاری مجموعه ما خارج از بورس بوده و تعدادی از مباحث نیز با بورس در ارتباط است که باید برای آنها مجوز بگیریم ولی دربرخی حوزه ها، مباحثی تعبیه شده که اجازه استفاده از توان حداکثری فناوری را نمی‌دهد، مثلا ما اعتقاد داریم انتقال به طور شبانه روزی رخ می دهد اینکه معاملات بازار سرمایه تنها ساعت ۹ تا ۱۲:۳۰ انجام شود، دیگر جوابگو نیست و در حقیقت ما می‌خواهیم یک بازار ۲۴ ساعته و تهاتری داشته باشیم از طرفی در چارچوب فعلی شما می توانید یک سهام را بفروشید ولی نمی توانید سهام را به فرد خاصی منتقل کنید، می خواهیم فضایی را فراهم آوریم که فروشنده این دارایی را با یک فرد خاص یا دارایی خاص تبادل کند یعنی مثلا توکن فولاد را بفروشید و در مقابل توکن زعفران را بگیرید. چنین امکانی در بورس وجود ندارد یا یک فرد نمی تواند توکن خود را هبه یا هدیه کند.

وی با اشاره به اینکه ما در این زمینه با دشواری هایی روبرو هستیم، خاطرنشان کرد: مصوبه هیئت دولت باعث می‌شد این حوزه به رسمیت شناخته شود اما با از دستور کار خارج شدن این خواست محقق نشد و از سویی نهادهای فعلی روش‌های کلاسیک خود را قبول دارند که اتفاقاً خیلی هم خوب است و ما نیز ادعا نداریم از روش‌های آنها نمی‌توان به نتیجه رسید ولی نظر ما این است که در کنار روش های کلاسیک می توان روش‌های جدیدی را به مردم ارائه کرد و مردم راجع به اینکه از کدام یک استفاده کنند ، تصمیم گیری و سپس انتخاب کنند .

به گفته اسلامی این فناوری در برخی بورس‌های جهانی به رسمیت شناخته می شود و در برخی خیر. در برخی کشورها نیز گفته می شود، نیاز به مجوز نیست وقتی شما وارد بورس می شوید باید تبدیل به اوراق بهادار شوید بنابر این داخل بورس نشوید خارج از بورس عرضه کنید. موضوعی که در کشور با آن روبرو شدیم و دقیقا به این معناست، یعنی شما اپلیکیشن خود را داشته باشد اگر مردم حاضر هستند از شما بخرند ولی به مردم نگویید این اوراق بهادار و در چارچوب مقررات سازمان بورس است و تعهدی برای سازمان به دنبال نخواهد داشت البته موضع دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه به شما مجوز داده می شود ولی مجبورید در چارچوب فرایندی که آن آنها اعلام می کند، فعالیت کنید و درحقیقت محدودیت دارید.

وی ادامه داد: مشکل ما این است که نحوه مواجهه با فناوری نیازمند بازبینی است، این که می‌گویند در چارچوب ما جلو ببرید نشدنی است. فناوری که می‌آید قانونگذار به خاطر سرعت و پیچیدگی آن با تأخیر قانونگذاری می‌کند اول فناوری می‌آید و بعد از مدتی قانونگذاری صورت می‌گیرد. خواست ما این است که طی این مدت ما را به عنوان سندباکس به رسمیت بشناسند، زود قضاوت نکنیم و تجربه‌ای که در مخالفت با برخی فناوریها داشتیم، تکرار نکنیم.

اسلامی افزود: این فناوری آمده، مجموعه معتبری نیز در حال کار و پژوهش در مورد آن است. می‌توان یک محدوده برای ابعاد ریالی و مالی و البته زمانی برای این مجموعه مشخص کرد و اجازه دهند در محیطی رشد کند؛ تمام مقررات را رعایت و و رفتارهای این محیط را مطالعه کنند. سپس با دید بهتری قانون‌گذاری کنند. یعنی به جای مواجهه غلط با فناوری مواجه هدفمند را داشته باشیم و قطعاً فناوری آسیب‌هایی دارد باید مواظب آن باشیم ما نمی‌خواهیم با چشم بسته کار کنید.

اسلامی تصریح کرد: ما نیاز به مجوز نداریم فقط می‌خواهیم جلوی ما را نگیرند، وقتی در اطلاعیه رسمی و تلویزیون گفته می‌شود با رمزارزها مشکل داریم این سخنان به اعتماد مردم ضربه می‌زند و این خطر است. خواسته ما این است که به ما اجازه بدهند در محیط سندباکس این فناوری را انجام دهیم و پس از مدت شش ماه به ما مجوز بدهند تا در محیط واقعی این کار را انجام دهیم. این که در چارچوب های با وجود ناظر فناوری را عرضه کنیم هم باعث پایین آوردن ریسک ما می‌شود و هم به قانون‌گذار کمک می کند و هم باعث می‌شود آینده فناوری از دست نرود.

وی در خصوص فعالیت شرکت نیز گفت: مجموعه ما کنسرسیومی با سابقه دو ساله است که ۵ سهامدار ۲۰ درصدی دارد، توسن، فناب، داده پرداز، پارسیان و بهسازان ملت که علاقه‌مند هستند راجع به حوزه بلاک چین و توکنایز کردن مطالعه کنند هدف ما دیجیتال کردن دارایی ها و عرضه آن به مردم است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان